jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
bluedream
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Elo 2010 18:11

jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja bluedream »

elikkä itellä on tällä hetkellä jm moottorina ohc (taunus) 1.6 kone on 1mm ylikoossa,jossa on 1.6 kansi fr 33 nokka kanavat muotoiltu venttiilit muotoiltu 40 dellortot pellisatsi kantta laskettu 2mm, hiukan kevennetty vauhtipyörä kärjetön sytytys ja tehoa tuli taka pyörille erkki rintakarin penkis 98hv vääntöä en muista? onko hyvin tarpeeksi? mut nyt on tallissa 2.0 alakerta granadasta ja tarkotus olis vaihtaa alakerta. mitä pitää tehdä? männistä ottaa pois? mitä olis noin tulevat tehot? ja tarkotuskäyttää ton 1.6 kantta samat tuplat kartio imusarja 4-2-1 pellisatsi.
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

Ei kai niistä pois tarvi ottaa jos et vaa laulata yli... :roll: itellä oli vakio männillä. tai tee väistöt.
sierra -86(cossu)
BMW 528i -96
consul - 73
Bmw 525i -90
bluedream
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Elo 2010 18:11

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja bluedream »

Fordson-Riesa-87 kirjoitti:Ei kai niistä pois tarvi ottaa jos et vaa laulata yli... :roll: itellä oli vakio männillä. tai tee väistöt.
ai menee viä vakio männillä vaikka kannesta on pois 2mm. niin vois sinne mäntään tehdä pienet venttiilin kolot? mitäs sillä sit sais laulattaa? jos asentais sit kierroksen rajoittimen?
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

aika vähän kuulosesti mun mielestä 1600 koneesta vajaat sata heppaa...? :roll: tosin tuota nokkaa paremmin tuntematta mitä mahtaa tullakkaan puristussuhteeksi tuolla kannenlaskulla?

tutki se männän ja venttiilin välinen rako, tarvittaessa kolot että pienimmilläänkin lähemmäs 2 mm...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

Nii joo.. tosin itellä ei iha 2m otettu kannesta pois, kokeile tehä väistöt.Kato vaan tarkasti ettei osu mulla ei itellä tosiaan sillon osunu mut tais kannesta olla kokeintaan 0.5mm pois hittoko ei musta enää.

Vena jouset kantsii vaihtaa jos haluaa et pysyy mukana yli 6500rpm jäykemmiksi. Mulle laitettiin kuplan jouset oli kuulemma vähä jäykemmät ja suht helppo pistää tosin koneisti muistaakseni jousen pohjia kannesta.

Itsellä oli silloin kevennetty vauhtipyörä ja kiillotettu kampi ja f- mallin kanget(en tiedä sit onko mitää seksuaalista merkitystä.)laajensin öljy pohjaa ja säädettävä nokkapyörä korkeapaine öljypumppu. lyhyt imusarja 40 weberit. Crane camsin suurteho sytty mallia en muista,mut oli ihme möykky puola ja ohjainboxi.

E 36 bmw 325 kans samaa vauhtia 20km->120km vierekkäin mitattuna kaveri ajo bmwtä itellä tippu hietikolle toisen puolen pyörä 2vaihteen lopussa ja mikä hienointa auto sierra ja rinkimittaria sillä hetkellä ollu ollenkaan.(bmw:n ilmoitettu teho 193hv vääntöä en muista mut kevyesti enemmä ku sierran pannussa. Nopeesti kelas sen 100km/h mut sen yli oli jo taas laiska.
toki ei toikaan ollu mikään ihmeellinen vehje.
sierra -86(cossu)
BMW 528i -96
consul - 73
Bmw 525i -90
bluedream
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Elo 2010 18:11

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja bluedream »

pvdriver kirjoitti:aika vähän kuulosesti mun mielestä 1600 koneesta vajaat sata heppaa...? :roll: tosin tuota nokkaa paremmin tuntematta mitä mahtaa tullakkaan puristussuhteeksi tuolla kannenlaskulla?

tutki se männän ja venttiilin välinen rako, tarvittaessa kolot että pienimmilläänkin lähemmäs 2 mm...
joo mutta se oli takapyöriltä mitattua tehoa joo penkkittäjäkin rintakari sanoi ettei se tiedä mitä sille vois tehdä kun ei tuu tehoja enempää. moottori teho oli jotain 126hv. nokka on tällänen kent cams fr 33
Application Power Band Cam Lift(mm) Valve Lift(mm) Duration Timing Full Lift VC (mm) LTDC Req
Fast Road / Rally 3000 - 7500 7.11 I 11.76 E 11.43 I 300 Deg E 297Deg 45/75 74/43 108 Deg I 0.25 E 0.30 I 3.00mm
joo pitää varmaan ottaa männistä pois mut mikäs olis sopiva puristus suhde? noin? jos nyt sais tolla 2litrasen alakerralla sieltä moottori tehoja edes sen 150hv. onko 2litrasen lohko korkiampi kuin 1.6 lohko
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

bluedream kirjoitti: joo mutta se oli takapyöriltä mitattua tehoa joo penkkittäjäkin rintakari sanoi ettei se tiedä mitä sille vois tehdä kun ei tuu tehoja enempää. moottori teho oli jotain 126hv. nokka on tällänen kent cams fr 33
Application Power Band Cam Lift(mm) Valve Lift(mm) Duration Timing Full Lift VC (mm) LTDC Req
Fast Road / Rally 3000 - 7500 7.11 I 11.76 E 11.43 I 300 Deg E 297Deg 45/75 74/43 108 Deg I 0.25 E 0.30 I 3.00mm
joo pitää varmaan ottaa männistä pois mut mikäs olis sopiva puristus suhde? noin? jos nyt sais tolla 2litrasen alakerralla sieltä moottori tehoja edes sen 150hv. onko 2litrasen lohko korkiampi kuin 1.6 lohko
Väittäisin ettei ole lohkojen korkeuksissa eroja.
sierra -86(cossu)
BMW 528i -96
consul - 73
Bmw 525i -90
jjs
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Helmi 2005 17:14
Paikkakunta: Nummela, Finland

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja jjs »

1,6 Taunus -lohko on muistaakseni noin 11 mm matalampi kuin 2,0 ( ja 1,8 / 1,6 E-max -85> ) lohko. Ainakin sen.
Tuo FR33 nokka on mieto (F= fast, R= road -> katunokka), saavutetut moottoritehot, 126hv, vaikuttavat hyvälle, jopa maksimille tuolla nenällä.

Venttiilit ovat siis melko vakiot (ainakin halk.?) , ja ovat näinollen pienemmät kuin 2.0 vakiot. Tulee kuristamaan tehoja isommalla kellarilla.

Puristussuhde on diesel-luokkaa kun pistää 1,6 (Taunus) hatun 2,0 alakerran päälle, eli liikaa, saatika sitten kun on kantta jo laskettukin.
Jos kajoat mäntiin, eli et saa laskettua cr:ää riittävästi kannen palotilaa suurentamalla, ehdottomasti älä sorvaa suoraan vaan tee kuppi keskelle, reunat täyskorkeina 3-4 mm sisäänpäin. Muuten reunoille jää paljealue jossa nakuttaa varmasti -> väh. pahvi menee heti.
Männät muutaman kympin yli lohkon, riippuen tiivisteestä: tiiviste miinus 7-8 kymppiä minimi.

Vakioveiveillä (pre -205) maksimi 7000 rpm jos tasapainoitettu kaikki.

Tuolla nokalla järkevä cr 10,5-11:1.


:lol: Tehoarvio hatusta: jos venttiilit ja nokka jäävät -> max ~150hv koneteho
RS Cosworth -86 - RS Cosworth Gr A - GT40 mk1 Competition Coupe - GT40 mk1 FIA-HTP Racing Coupe :ford:
bluedream
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Elo 2010 18:11

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja bluedream »

jjs kirjoitti:1,6 Taunus -lohko on muistaakseni noin 11 mm matalampi kuin 2,0 ( ja 1,8 / 1,6 E-max -85> ) lohko. Ainakin sen.
Tuo FR33 nokka on mieto (F= fast, R= road -> katunokka), saavutetut moottoritehot, 126hv, vaikuttavat hyvälle, jopa maksimille tuolla nenällä.

Venttiilit ovat siis melko vakiot (ainakin halk.?) , ja ovat näinollen pienemmät kuin 2.0 vakiot. Tulee kuristamaan tehoja isommalla kellarilla.

Puristussuhde on diesel-luokkaa kun pistää 1,6 (Taunus) hatun 2,0 alakerran päälle, eli liikaa, saatika sitten kun on kantta jo laskettukin.
Jos kajoat mäntiin, eli et saa laskettua cr:ää riittävästi kannen palotilaa suurentamalla, ehdottomasti älä sorvaa suoraan vaan tee kuppi keskelle, reunat täyskorkeina 3-4 mm sisäänpäin. Muuten reunoille jää paljealue jossa nakuttaa varmasti -> väh. pahvi menee heti.
Männät muutaman kympin yli lohkon, riippuen tiivisteestä: tiiviste miinus 7-8 kymppiä minimi.

Vakioveiveillä (pre -205) maksimi 7000 rpm jos tasapainoitettu kaikki.

Tuolla nokalla järkevä cr 10,5-11:1.


:lol: Tehoarvio hatusta: jos venttiilit ja nokka jäävät -> max ~150hv koneteho
mitenkäs jos ton nokan vaihtaas tosiaan bf 63 ja muuten samapaketti 1.6 kansi 2.0 alakerta?
hmm... tuas olis kyllä tarjolla bf 63 nokka ja siinä 2.0 olis kansipaikalla joo ja 1.6 kannessa on vakio venat. mitäs sille kannelle ku perus kanavan muotoilut jne jne... kuinkas paljon siitä kannesta pois et saatais riittävät puristukset? onkos sit täs 2litrasen kannessa isommat venttiilit?
taitaa olla sittenkin järkevintä laittaa toi 1.6 myyntiin ja tehdä kokonaan uus kones ni ei jää vaivaamaan voikun olis ollu paree kansi ja paree nokka.
entäs sit jos laitan 2.0 kannen ja alakerta sit toi fr 33 nokka
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

Ja miksi tulee 1.6 kannella liikaa puristuksia ennenki tehty 1.6 kannella ja ite seppä joka tehny niitä kansia meinas ettei saavuta juurikaan mitään hyötyä laittamalla 1.6 kanteen isommat venat ja sit ku kanavia kairataan isommaksi nii niitä pitäis täyttää ja muotoilla.. tosin tosta kannesta on varmaa otettu liikaa jo pois. ( 2mm.. )

Ja veivit kestää kierrätää yli 7000 jos on ne F-mallin veivit.. muista en tiedä.
sierra -86(cossu)
BMW 528i -96
consul - 73
Bmw 525i -90
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Fordson-Riesa-87 kirjoitti:Vena jouset kantsii vaihtaa jos haluaa et pysyy mukana yli 6500rpm jäykemmiksi. Mulle laitettiin kuplan jouset oli kuulemma vähä jäykemmät ja suht helppo pistää tosin koneisti muistaakseni jousen pohjia kannesta.
ai VÄHÄ JÄYKEMMÄT? :shock: ne kuplan jouset on kyllä TOSI jäykät, ja monasti myös tosi pitkät, "suht helppo pistää" kyllä mutta ei kovin halpa jos joudutaan jousenpohjia laskemaan, se on kallis ja aikaavievä koneistusprosessi, tietysti jos itse jostakin yläjyrsimestä / porakoneesta tekee työstölaitteen, keskitys ohjurin reikään, mutta koneistamossa teetettynä hintavaa... tosiaan niillä kuplan jousilla asennuspituus pitää melkosen pitkä olla, muuten ne menee tosi jäykäksi... mutta cvh:n jousihan on kans melko jämäkkä, käytetty muissakin moottoreissa "kuplanjousten" sijaan? myös fiatin tuplajouset sopivan jämäkät, silti monta kertaa mellompi ku "kupla". ja kannattaa muistaa että fiatitkin kiertää suht ongelmitta sen 8500, joten riittänee foordin patarautakoneelle kun vaan asennuspituus passataan samaksi, ainakin vakioventtiileillä, jotka fiatin (S/Dohc) vastaavia pienemmät -> kevyemmät...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
jjs
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Helmi 2005 17:14
Paikkakunta: Nummela, Finland

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja jjs »

"miksi tulee 1.6 kannella liikaa puristuksia ennenki tehty 1.6 kannella ja ite seppä joka tehny niitä kansia meinas ettei saavuta juurikaan mitään hyötyä laittamalla 1.6 kanteen isommat venat..." jne

Pienempi palotila joka nostaa cr:n liiaksi, siksi.
Muistaisin 80-luvulla mitanneeni että vakiomännällä 90,89 mm tulee cr:ksi reilusti yli 13:1.
Onhan niitä toki tehty suurentamatta palotilaa, kuten monia muitakin virheitä. Onneksi 90-luvun alun jälkeen tuommoisiin viritelmiin ei ole tullut törmättyä.

Vihjeenä että F-ryhmän 220-240 hv ohc-koneet on pääsääntöisesti tehty 1,6 taunus -kannella, eikä niissä vakioventtiileitä käytetä. Nykyään tosin vaikea niitä enää saada, valmistus loppunut -84, joten iS:n kansi on ajamassa tilalle. On lähtökohtana myös hyvä.
On kai itsestään selvää että venttiilien koon suurentuessa tehdään vähintään palotilaan ja seetin juureen tarvittavat muutokset....

Kyseessä on ymmärtääkseni Granadan kone (valm. loppunut ennen kuin 205-moottorit tulivat käyttöön, siksi maininta pre - 205) jossa 2.0 -veivit. Kestävät n.7t aikansa, enkä suosittele jatkuvana sitäkään. 205-veivi kestää hieman enemmän, mutta kannattaa siirtyä suosiolla Wiseco - Crower -linjoille jos haluaa varmuutta. Sattuman varaan ei kannattane juttuja jättää jm:ssäkään :lol:
RS Cosworth -86 - RS Cosworth Gr A - GT40 mk1 Competition Coupe - GT40 mk1 FIA-HTP Racing Coupe :ford:
bluedream
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Elo 2010 18:11

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja bluedream »

Kyseessä on ymmärtääkseni Granadan kone (valm. loppunut ennen kuin 205-moottorit tulivat käyttöön, siksi maininta pre - 205) jossa 2.0 -veivit. Kestävät n.7t aikansa, enkä suosittele jatkuvana sitäkään. 205-veivi kestää hieman enemmän, mutta kannattaa siirtyä suosiolla Wiseco - Crower -linjoille jos haluaa varmuutta. Sattuman varaan ei kannattane juttuja jättää jm:ssäkään :lol:[/quote]

taitaa niin olla et siitä 2litrasen kannesta se tehdään ja vakio veivit saa jäädä tasapainoitetaan vaan kaikki. tulee mahdottoman kalliiksi Wiseco - Crower linjalla tai sit saab ja vw mahle mut luulen et vakiot saa jäädä kyse kuitenkin vain jm koneesta. Mitenkäs toi nokka fr 33 kannattaisko siitä hioda jyrkempi vai bf63 suoraan hankkia. joo pitää kattoa mitä sinne hommaa venttiilin jousiksi. No eihän jm koneet yleensä ole mitään pitkä ikäsiä ainakaan ne josta otetaan edes jonkin verran tehoa suht halvalla budjetilla tietysti poikkeuksiakin on.
jjs
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Helmi 2005 17:14
Paikkakunta: Nummela, Finland

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja jjs »

No näinhan se menee, budjetit pitää olla, ei sitä rahaa rallipuolellakaan ole jäänyt liiaksi talteen yli 25v harrastamisen jälkeenkään ("Miten teen ralliautoilulla miljoonan? - Sijoittamalla siihen 2 miljoonaa...")

Vertailupohjaksi:
Tein moottorin seuraavalla kaavalla "budjettikilpuriin" (ryhmä F Esco mk2) joskus 6-7 v sitten
- 2.0 vakioalakerta alupohjalla, std poraus
- n. 5,5 kg vauhtipyörä
- kansi vanha 2.0 jossa ryhmä1 isot venttiilit (44,5/38), palotila siistitty, kannesta plaanattu tarpeellinen määrä (taisi olla 1,8 mm), vakio Ford -tiiviste, cr noin 11,5:1, kanavat "siistitty" eli ei mitään ihmeellistä
- Marteliuksen pakosarja, 2,5" putkisto, ei kuristinta
- Gp1 nokka, Kent Camsin yksinkert. jouset (en muista tyyppiä), vanhan liiton tappisäätöpyörä.
- puolipitkä vaakaimusarja, 2 x 45 mm SK Racing
- Sierran kärjetön

noin 175 hv / 215 nm Tuning World. Ja kesti mooonta rallia :)

EDIT: tuo moottori hajosi F-cupissa -05 sylinteriputken(!) halkeamiseen. Ilmeisesti jäätynyt joskus, muuten STD kone harvemmin pytystä vaparina poikii.
RS Cosworth -86 - RS Cosworth Gr A - GT40 mk1 Competition Coupe - GT40 mk1 FIA-HTP Racing Coupe :ford:
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

jjs kirjoitti:"miksi tulee 1.6 kannella liikaa puristuksia ennenki tehty 1.6 kannella ja ite seppä joka tehny niitä kansia meinas ettei saavuta juurikaan mitään hyötyä laittamalla 1.6 kanteen isommat venat..." jne

Pienempi palotila joka nostaa cr:n liiaksi, siksi.
Muistaisin 80-luvulla mitanneeni että vakiomännällä 90,89 mm tulee cr:ksi reilusti yli 13:1.
Onhan niitä toki tehty suurentamatta palotilaa, kuten monia muitakin virheitä. Onneksi 90-luvun alun jälkeen tuommoisiin viritelmiin ei ole tullut törmättyä.

Vihjeenä että F-ryhmän 220-240 hv ohc-koneet on pääsääntöisesti tehty 1,6 taunus -kannella, eikä niissä vakioventtiileitä käytetä. Nykyään tosin vaikea niitä enää saada, valmistus loppunut -84, joten iS:n kansi on ajamassa tilalle. On lähtökohtana myös hyvä.
On kai itsestään selvää että venttiilien koon suurentuessa tehdään vähintään palotilaan ja seetin juureen tarvittavat muutokset....

Kyseessä on ymmärtääkseni Granadan kone (valm. loppunut ennen kuin 205-moottorit tulivat käyttöön, siksi maininta pre - 205) jossa 2.0 -veivit. Kestävät n.7t aikansa, enkä suosittele jatkuvana sitäkään. 205-veivi kestää hieman enemmän, mutta kannattaa siirtyä suosiolla Wiseco - Crower -linjoille jos haluaa varmuutta. Sattuman varaan ei kannattane juttuja jättää jm:ssäkään :lol:

Ok mä olen hiljaa sitte.. :cry:
sierra -86(cossu)
BMW 528i -96
consul - 73
Bmw 525i -90
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

Aivan vaan sellaista vielä kun jäi kaivelemaan toi 1.6 kansi ja 2.0 alakerta sen verta niin ainakin JM:ssä melke kaikilla löytyy 1.6 kansi ja 2.0 alakerta.. näin mulle sanottiin aina ollu se yhdistelmä.. :roll:
sierra -86(cossu)
BMW 528i -96
consul - 73
Bmw 525i -90
bluedream
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Elo 2010 18:11

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja bluedream »

no niin vähän päivitystä alakerta olis tarjolla jossa volkkarin(92mm) männät saabin veivit . mut olis pikku bropleema ku koneessa olis männät +20kymppiä lohkosta yli. voi olla ettei tuosta 1.6 kannesta saa tähän rojektiin kantta ellei ota männistä pois varmaan halvempaa se olis ku tehä tosta 2litrasen kannesta, mut voi olla et sitä 1.6 kantta on laskettu liikaa.Rintakari meinas et 12 olis sopiva puristus suhde!? mitäs yleensä tollanen 2litrasen kannen tekeminen maksaa? nokaksi hiotaan tosta fr33:sta,Enem A8 nokka-akseli ja venttiilin jousiksi ehkä lyhennetyt volkkarin jouset tai ladan kannesta jousi kaveriksi alkuperäisille tai fiat. kestääkö tälläisissa paketeissa sit 2litrasen vakio kytki eli pitääkö se? kuinkas kestää mun pikku laatikko?
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

Voi olla et sintteri olis varmaa jo asiaa mut en sit tiedä. Mikä asetelma sulla on? kyllä ainaki 5v type9 kestää mut pikku loorasta en tiedä, Kaikkihan saa hajalle..
sierra -86(cossu)
BMW 528i -96
consul - 73
Bmw 525i -90
jjs
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Helmi 2005 17:14
Paikkakunta: Nummela, Finland

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja jjs »

Snurra kouraan ja palotilaa (kannen) suurentamaan, kuplan männissä on melko ohut laki. Saa niistäkin toki jokusen cc:n pois. Muista se reunan säilytys...
Mittaa nykyinen palotilan koko ja laske paljonko cr:ksi tulee, jokusen cc:n saat snurrailtua lisää jos on (liki) kajoamaton.

Saabin veiveihin kannattaa vaihtaa pultit, jollei ole jo vaihdettu. Esim. ARP. Omat ovat melko huonot, suurinousuinen kierre ei helpota asiaa.

Cr-suositus vaikuttaa järkevälle, ei ainakaan yli 12,5:1.
A8 tai A8+ on erittäin hyvä yleisnokka, ja varsinkin huomioiden sen iän :) 80-lukua...

Jos kytkin on Fordin orkkis tai vastaava, toimii kyllä aikansa kunhan vp on taatusti suora ja virheetön ettei tule pistekuumaa.
Vakioasetelma sintterilevyllä toimii sitten varmemmin, itse käytän PO:n levyjä OHC:ssa. Varmista asennuskorkeus, tässä Pasi O. voi auttaa kohtuullisella korvauksella.

Pikkulaatikko oksentaa jos löydät vähän asfalttia/pitoa :lol: Kytkinlevy myös helpompi artikkeli löytää jos siirryt paksuun kytkinakseliin eli isoon lootaan.
RS Cosworth -86 - RS Cosworth Gr A - GT40 mk1 Competition Coupe - GT40 mk1 FIA-HTP Racing Coupe :ford:
bluedream
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Elo 2010 18:11

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja bluedream »

no niin nyt päivityksiä joo kone on tallissa (eli se kone jossa on 92 männät ja saabin veivit) ja nyt alkais kannen tekeminen. kantena on 1.6 kansi josta kanavat muotoillaan,yms. eli kysymys mistä isompi imu venttiili olikos vakio 42 ja pitäis löytää 44 imuventtiili minkä auton venttiili käy tai mistä on helpoin tehdä? pako venttiiliksi tulee 2.0 kannesta venttiili.
jjs
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Helmi 2005 17:14
Paikkakunta: Nummela, Finland

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja jjs »

- vanha kunnon ykkösryhmän kilpaventtiilli, noin 44,5 mm. Mutta pituus pitää ratsata-asentaa tarkasti, on lyhyempi kuin 1,6 venttiili ja riskinä on seuraajan väärä kulma. Ns. Lash-Cap on (venan päälle tuleva "hattu") yksi keino pidentää. Autoracing yms.
- Volvon rosterikilpaventtiili. Näistä on muuttamalla tehty. Lautamäki yms.
- Yleismallinen rosterikilpaventtiili, blanco eli jodut lyhentämään ja sorvaamaan lukkorengasurat. Ainakin Mopo-Sport myi joskus.

Pakoventtiiliä kannattaa hieman sorvailla kevyemmäksi, koko on ok (2,0).
RS Cosworth -86 - RS Cosworth Gr A - GT40 mk1 Competition Coupe - GT40 mk1 FIA-HTP Racing Coupe :ford:
bluedream
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Elo 2010 18:11

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja bluedream »

no niin nyt löytyi imuventtiili 44.5 lautamäestä 28€ kpl. pitää sit sorvailla pakoventtiiliä kevyemmäksi. joo lash capit tulee kun nokka on hiottu. eikös se ollu et orkkis seuraajat on kestävemmät kuin pitkät tarvike seuraajat? kuulemma parempaa ainetta. kuinkas ton öljypumpun kanssa kannattaako nostaa öljyn paineita? eli virittää vähä pumppua?
jjs
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Helmi 2005 17:14
Paikkakunta: Nummela, Finland

Re: jm ohc 1.6 vaihto 2.0 alakerta

Viesti Kirjoittaja jjs »

Jos pumppu on sisuskaluiltaan terve, laita 1,5-2,0 mm prikka siihen sisäänmenoputken osittain alla olevan peltitulpan päälle. Painuu sen verran sitten jousi kireämmälle. Varmista prikan kiinnipysyminen tarvittaessa pienellä hitsitäpillä (älä puhkaise tulppaa).
Jos kunto vähänkin huolestuttava, osta uusi vakio, korkeapaine tai suurkapasiteettip.

Muista ostaa -uusi- öljyputki nokalle

Orkkisseuraaja on hyvä
RS Cosworth -86 - RS Cosworth Gr A - GT40 mk1 Competition Coupe - GT40 mk1 FIA-HTP Racing Coupe :ford:
Vastaa Viestiin