Mondeo MKII käsijarru
Mondeo MKII käsijarru
Kuskinpuoleinen pyörä ei tunnu käsijarrua tottelevan, kahva nousee melko ylös, palat+levyt on uudet ja käyttöjarru toimii. Viime vuonna nipin napin katsastuksesta läpi, jarruvoima tais olla karvan yli 1kN.. Onko tossa mitään säätöä käsijarrulle vai onko satula taikka vaijeri vaihtokamaa?
Re: Mondeo MKII käsijarru
Niin siis käsijarrulla voima oli niukin naukin yli vaaditun 1kN, käyttöjarru voimiltaan normaali, mun mielestä ei käsijarru pelaa ollenkaan jos vaijeri poikki? Nyt hieman tehoton.
Re: Mondeo MKII käsijarru
Itse veikkaan sitä pahamaineista "linkkua" ja sen tappia -> satula vaihtoon tai kunnostukseen.
Ja autohan oli Ford..
Ja autohan oli Ford..

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mondeo MKII käsijarru
Mutta miten se on käytännössä mahdollista? Sama kun pamautan 230V jännitteellisen sähköjohdon poikki, ei tuu toisesta päästä 115V vaan tasan nolla.anon kirjoitti:Kyllä pelaa.
Linkulla ja tapilla meinaat sitä systeemiä mihin vaijeri tulee kiinni? Vaan samapa tuo jos sen satulan joutuu vaihtamaan. btw, samanikäseen merkiltä mainitsemattomaan japsimazdaan on jarruja joutunu ropaamaan kymmenen kertaa enemmän vrt. Fordiin, siitä kyllä löyty käsijarrulle säätöruuvi satulasta jos jotain positiivista pitää siitä mainita.
Re: Mondeo MKII käsijarru
Jos "pyörästä pyörään"- periaatteen vaijeri, niin ei mahdollista...GeeTee- kirjoitti: Mutta miten se on käytännössä mahdollista?
Juurikin sitä, on vähän sellainen vanhojen Fordien kompastuskivi, kun joko laahaa tai ei toimi ollenkaan. Poikkeuksia tietysti mahtuu mukaan, itsellä öpaut 20 vuotta vanhat Scorpparin satulat eikä ole tarvinnut kuin liukutapit rasvailla niin pelaa.GeeTee- kirjoitti:Linkulla ja tapilla meinaat sitä systeemiä mihin vaijeri tulee kiinni?
Esim. Volkkarit ja Ooppelit käyttävät erillistä rumpua käsijarrulle kun vain käyttöjarru toimii levyllä, ja tämä on toiminta varmempi tapa.
Vaihtoon vaan, niitä saa vielä tuon ikäiseen monskuun tarvikkeena uusina (ainakin eteen kun kerran vaihdettiin), ja suht. helppo työvaihe, mikäli mitään muuta ei mene ohessa rikkiGeeTee- kirjoitti:Vaan samapa tuo jos sen satulan joutuu vaihtamaan.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mondeo MKII käsijarru
Siellä on kummallakin puolella oma vaijeri.GeeTee- kirjoitti: Mutta miten se on käytännössä mahdollista? Sama kun pamautan 230V jännitteellisen sähköjohdon poikki, ei tuu toisesta päästä 115V vaan tasan nolla.
Linkulla ja tapilla meinaat sitä systeemiä mihin vaijeri tulee kiinni? Vaan samapa tuo jos sen satulan joutuu vaihtamaan. btw, samanikäseen merkiltä mainitsemattomaan japsimazdaan on jarruja joutunu ropaamaan kymmenen kertaa enemmän vrt. Fordiin, siitä kyllä löyty käsijarrulle säätöruuvi satulasta jos jotain positiivista pitää siitä mainita.
Mondeo -09 2.5T


Re: Mondeo MKII käsijarru
Tässä keskustelualueen etusivullakin on kaksi aiempaa ketjua samasta asiasta, niissä on mun mielestä annettu ihan pätevät neuvot ko. ongelmaan. Kannattaa lukaista.
Tuohon jarrujen kieroutumiseen sanoisin että, jos levyt on 5000km jälkeen pilalla, niin silloin on hoidettu oiretta ei syytä.

Tuohon jarrujen kieroutumiseen sanoisin että, jos levyt on 5000km jälkeen pilalla, niin silloin on hoidettu oiretta ei syytä.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Mondeo MKII käsijarru
Morjesta.
Itsellä mondeosta automaattisäätöinen käsijarrukahva basana, eli vaijeri pääsee luistamaan puolikuun muotoisen levyn päältä rakenteen väliin, jolloin kiristysmatka lyhenee ja jarru ei pidä kunnolla. Kaipaisin vihjeitä kahvan vaihtoon. Alkuperäinen rakenne näyttää niittaamalla kasatulta, eli jos tohon löytäs romikselta/purkuautosta kahvan, pitänee kahvassa olla myös kiinni tämä etupään käsijarruvaijeri? Fordilla hintaa kahvalle ilmoittivat noin 140€, eli ei tuokaan nyt aivan posketon olisi...
Itsellä mondeosta automaattisäätöinen käsijarrukahva basana, eli vaijeri pääsee luistamaan puolikuun muotoisen levyn päältä rakenteen väliin, jolloin kiristysmatka lyhenee ja jarru ei pidä kunnolla. Kaipaisin vihjeitä kahvan vaihtoon. Alkuperäinen rakenne näyttää niittaamalla kasatulta, eli jos tohon löytäs romikselta/purkuautosta kahvan, pitänee kahvassa olla myös kiinni tämä etupään käsijarruvaijeri? Fordilla hintaa kahvalle ilmoittivat noin 140€, eli ei tuokaan nyt aivan posketon olisi...

Re: Mondeo MKII käsijarru
kaitpa ton kahvan voi sinisellä valolla korjata..
ainakin ajattelin kokeilla kun nyt meni jo korvike kahvakin rikki..
ainakin ajattelin kokeilla kun nyt meni jo korvike kahvakin rikki..

Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 21 Maalis 2010 11:55
Re: Mondeo MKII käsijarru
onko kukaan ottanut/löytänyt kuvaa tuosta kahvasysteemistä, ennenkuin alkaa omasta purkamaan niin tietäisi valmiiksi mitä on purkamassa...
Re: Mondeo MKII käsijarru
keskikonsoli pois ja kahva kolmella ruuvilla kiinni..
se "nahka"pussi on kiinteä osa sitä keskikonsolia
eli täytyy kahva pujottaa läpi..
itsekäsijarrukahvassahan on osia enemmän kun sveitsiläisessä käkikellossa..
se "nahka"pussi on kiinteä osa sitä keskikonsolia
eli täytyy kahva pujottaa läpi..
itsekäsijarrukahvassahan on osia enemmän kun sveitsiläisessä käkikellossa..

Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34