Ostamassa mondeota. apua kaivataan?
Ostamassa mondeota. apua kaivataan?
Nyt olis tarkoitus päivittää hieman auto kalustoa. Haussa olisi mondeo vm.01--->04 olen katsellut noita 1.8 litrasia farmareita kun nuo 2.0 menee hieman yli hintahaarukasta. Huomasin katsellessani että 1.8:a on on kahta eri kw omaavaa mallia 81kw ja 92kw mitä eroa näillä on muutakuin teho? tietysti minua kiinnostaa tuo suurempi kw:tti määrä kun joskus joudun kärryäkin perässä vetämään. Sitten yleensä onko jotain yleisvikaa tai kohtaa joka kannattaisi tarkastaa ja olisi hyvä tietää ennen kuin auton ostan. Onko tämän mallin mondeoissa herkyyttä ruosteelle?
Tälläinen auto haussa
Ford Mondeo
1.8---->2.0
ilmastointi, vetokoukku, ruosteeton ja hyvä maalipintainen
alle 175000 ajettu
miel. ghia
hinta kork. ja ylimmillään 6500
Tälläinen auto haussa
Ford Mondeo
1.8---->2.0
ilmastointi, vetokoukku, ruosteeton ja hyvä maalipintainen
alle 175000 ajettu
miel. ghia
hinta kork. ja ylimmillään 6500
Re: Ostamassa mondeota. apua kaivataan?
Noista wattimääristä en tiiä, mutta mulla on tuo 130hv versio (1.8 -03) ja se on SCi eli siinä on ruiskutussysteemi vissiin jotenkin erilainen kun muissa. SCi on harvinaisempi, eli jos jokin väärä osa menee rikki, niin varmaan vaikiampi ja kalliimpi saada osita/korjata.

Itse juuri Mondeotakin katselleena, pahimmat ongelmakohdat lienee:
-ovien ja luukkujen ruoste -> varmista että huoltokirja on täytetty pilkulleen oikein niin saat ne korjattua tarvittaessa takuuseen
-ainakin 2.0l koneissa imusarjan läpät, luultavasti myös pienemmissä koneissa sama vaiva
-vetarit
Kaikkihan on kuitenkin korjattavissa.
-ovien ja luukkujen ruoste -> varmista että huoltokirja on täytetty pilkulleen oikein niin saat ne korjattua tarvittaessa takuuseen
-ainakin 2.0l koneissa imusarjan läpät, luultavasti myös pienemmissä koneissa sama vaiva
-vetarit
Kaikkihan on kuitenkin korjattavissa.
Kuga PHEV
No, mun taunus on hieman liian uusi aiheen aloittajan aikahaarukkaan 01-04, mutta ei '05-mallistakaan ajamalla rikki saa. Pitää varmistua, että moottorissa ja vaihteistossa on ollut riittävästi öljyä ja että ne on sitten vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti tai useammin. Hienon MTX75-vaihteistonkin saa kuulemma rikki, jos siellä ei ole öljyä. Vaihtamalla öljyt ja seuraamalla öljyntasoa lootasta tulee melkein ikuinen.
Mondeon ruostuttaminen on hankalaa; pidin autoa talven yli pesemättä, yhteensä vuoden ajan, eikä se mitään ruostu. On tosin massattu eka kesänä. Maalipinta on harmittavan kiiltävä, matta ois niin trendikäs
Vielä ei ole 144000 km matkalla iskenyt vetaripeikko tai imusarjaläppämörkö.
Kerrassaan mainio ostos, en myy enkä vaihda vaan ajan niin kauan kuin kulkee.
Mondeon ruostuttaminen on hankalaa; pidin autoa talven yli pesemättä, yhteensä vuoden ajan, eikä se mitään ruostu. On tosin massattu eka kesänä. Maalipinta on harmittavan kiiltävä, matta ois niin trendikäs

Vielä ei ole 144000 km matkalla iskenyt vetaripeikko tai imusarjaläppämörkö.
Kerrassaan mainio ostos, en myy enkä vaihda vaan ajan niin kauan kuin kulkee.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Minulla on nyt ollut pari vuotta 1.8 Mondeo stw(-02) käytössäni. Aluksi olin melko ennakkoluuloinen Fordia kohtaan, koska edelliset 11 vuotta ajelin lähes viattomilla Nissaneilla. En kuitenkaan keksi mitään moitittavaa Mondeosta, vaikka olen ajanut sillä nyt n. 46 tkm. Varsinaisia korjauksia on ollut vain yksi väljistynyt vakaajatanko (39 euroa) ja nyt katsastuksessa havaittu katkennut etujousi. Lisäksi käsijarrun jumiutumisen takia on pitänyt taakse uusia yksi jarrusatula. Kaikkiaan huoltoihin ja korjauksiin on mennyt rahaa kahdessa vuodessa n. 550 euroa, mikä ei ole kilometriä kohden kuin hieman toista senttiä,tai vaihtoehtoisesti n. 22 euroa kuukaudessa. Autohan on mitä parhain ajettava, ja kulkee ryhdikkäästi isommallakin kuormalla. Kulutus on ollut keskimäärin 7.2 l/100 km. Kun löytää ruosteettoman yksilön, niin tekniikka kyllä pelaa "maailman tappiin" asti.
-
Jep, ihan surkeita nuo vetarit ja imusarjat, 308tkm nyt mittarissa, kumpiakaan ei ole uusittu, eikä ole tarvetta tullut..
Asiaan, itse koittaisin puristaa euroja vielä vähän lisää, ja ostaisin sen 2-litraisen, koska mondeo on oikeasti iso auto, ja tarvii sen kaiken väännön ja tehon mitä koneesta saa irti. Kyllähän sillä 1.8:llakin varmaan pärjää, mutta..
Ruostumisista sen verran, että nyt alkaa omasta pikkuhiljaa irtomaan maali sinkistä takalokarin kaarissa ja takaluukussa, auto on ollut viimeiset 5 vuotta huonolla pidolla, ei oo juuri pesty, saat vahattu (kerran koko aikana vahattu kestovahalla fiksausfirmassa), edelleen kiiltävä maalipinta kun sen pesee, ehkä kerran kuussa, joskus harvemmin. ruostetta ei vielä ole havaittavissa kuin takaluukun muovikahvan alla, pohja ja helmat on virheettömäy (ruostesuojattu 2-vuotiaana, jolloin ei ollut näkyvää ruotetta missään havaittavissa, sai täyden takuun ruostesuojafirmasta)
Ainoat isommat viat on olleet hammastanko, joka korkkas n.270tkm.n kohdalla (alkoi jumittaa), maksoi noin tonnin vaihdettuna, en alkanut itse tekemään kun vaati apurungon irroituksen, ja takajarrusatulat meni käsijarrun osalta jumiin n. 280tkm:n kohdilla, riippuu tietty paljon ajosta ja käytöstä. Auto on ollut meillä kohta 5 vuotta ja reilu 50tkm, ja on toistaiseksi pienin huoltokuluiltaan/km autoista mitä meillä on ollut. Ollaan edelleen täysin tyytyväisiä, ja jos ois tollanen varaa ostaa uutena ja niitä vielä sais, niin ostettais vaikka onkin vanha malli jo.
JA ilman muuta kannattaa ostaa paras mihin on vaan varaa eli kannattaa kierrellä ja katsella vaihtoehtoja...

Asiaan, itse koittaisin puristaa euroja vielä vähän lisää, ja ostaisin sen 2-litraisen, koska mondeo on oikeasti iso auto, ja tarvii sen kaiken väännön ja tehon mitä koneesta saa irti. Kyllähän sillä 1.8:llakin varmaan pärjää, mutta..
Ruostumisista sen verran, että nyt alkaa omasta pikkuhiljaa irtomaan maali sinkistä takalokarin kaarissa ja takaluukussa, auto on ollut viimeiset 5 vuotta huonolla pidolla, ei oo juuri pesty, saat vahattu (kerran koko aikana vahattu kestovahalla fiksausfirmassa), edelleen kiiltävä maalipinta kun sen pesee, ehkä kerran kuussa, joskus harvemmin. ruostetta ei vielä ole havaittavissa kuin takaluukun muovikahvan alla, pohja ja helmat on virheettömäy (ruostesuojattu 2-vuotiaana, jolloin ei ollut näkyvää ruotetta missään havaittavissa, sai täyden takuun ruostesuojafirmasta)
Ainoat isommat viat on olleet hammastanko, joka korkkas n.270tkm.n kohdalla (alkoi jumittaa), maksoi noin tonnin vaihdettuna, en alkanut itse tekemään kun vaati apurungon irroituksen, ja takajarrusatulat meni käsijarrun osalta jumiin n. 280tkm:n kohdilla, riippuu tietty paljon ajosta ja käytöstä. Auto on ollut meillä kohta 5 vuotta ja reilu 50tkm, ja on toistaiseksi pienin huoltokuluiltaan/km autoista mitä meillä on ollut. Ollaan edelleen täysin tyytyväisiä, ja jos ois tollanen varaa ostaa uutena ja niitä vielä sais, niin ostettais vaikka onkin vanha malli jo.

JA ilman muuta kannattaa ostaa paras mihin on vaan varaa eli kannattaa kierrellä ja katsella vaihtoehtoja...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
kyllä tolla pienempikilowattisellakin 1,8:lla ajelee ihan kivasti kaupungissa ja maantiellä, mutta yli satasen vauhdissa sillä ei kyllä mitään rivakoita ohituksia kannata suunitella.
ite ajellu omalla nyt pari vuotta (40tkm) ja edelleen olen autoon tyytyväinen. mitään isompaa ei tännekkään ole tarvinut tehdä (kop kop) normaalien huoltojen ja kuluvien osien lisäksi, paitsi tyyppivikaisesti katkeilevat etujouset.
ainoa todellinen murheenkryyni tähän mennessä on ilmastointilaite joka toimii vähän miten sattuu, mutta johan se on tuolla 250tkm pyöriny joten eipä sekään kyllä yllätyksenä tule..
kyllä aika varmasti seuraavakin autoni on mondeo.
sen verta korimalleista, että sedanin takaluukku aukeaa oikeasti aika vähän, että jos lastenrattaita tms on, niin suosittelen sovittamaan niitä ennen ostoa...
ja kulutus ei tosiaan päätä huimaa. 20e setelillä ajaa 200km, eli se on just siinä 6-7 litraa satasella, maantiellä.
ja lämmitettävä tuulilasihan on sitten ihan luksusta, joten se ambiente (köyhin varustelu) kannattaa kyllä jättää sinne liikeeseen
ite ajellu omalla nyt pari vuotta (40tkm) ja edelleen olen autoon tyytyväinen. mitään isompaa ei tännekkään ole tarvinut tehdä (kop kop) normaalien huoltojen ja kuluvien osien lisäksi, paitsi tyyppivikaisesti katkeilevat etujouset.
ainoa todellinen murheenkryyni tähän mennessä on ilmastointilaite joka toimii vähän miten sattuu, mutta johan se on tuolla 250tkm pyöriny joten eipä sekään kyllä yllätyksenä tule..
kyllä aika varmasti seuraavakin autoni on mondeo.
sen verta korimalleista, että sedanin takaluukku aukeaa oikeasti aika vähän, että jos lastenrattaita tms on, niin suosittelen sovittamaan niitä ennen ostoa...
ja kulutus ei tosiaan päätä huimaa. 20e setelillä ajaa 200km, eli se on just siinä 6-7 litraa satasella, maantiellä.
ja lämmitettävä tuulilasihan on sitten ihan luksusta, joten se ambiente (köyhin varustelu) kannattaa kyllä jättää sinne liikeeseen

Focus 1.0 edition a6 2017
nestori kirjoitti:Itse juuri Mondeotakin katselleena, pahimmat ongelmakohdat lienee:
kyllä ne lähes poikkeuksetta 01-04 malleissa on jo mädäntynyt eli korjattu takuuseen...
On toki, mutta uusinta kierroksen aika on niissä käsillä nyt tai kohta.jaska74 kirjoitti:
kyllä ne lähes poikkeuksetta 01-04 malleissa on jo mädäntynyt eli korjattu takuuseen...

Kuga PHEV
joo mutta uusinta ei taida mennä enää takuuseen... (?)
-
menee uusintakin takuuseen, jos on koritarkastusleimat huoltokirjassa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
Kävin tuossa viikko sitten ostoksilla ja hommasin -02 vuosimallin mondeon ghia varustelutasolla. Nuo sauma paikkaukset oli kyseessä olevaan autoon tehty. 1.8 125hp mootori vetää mielestäni ihan mukavasti, tosin kiihdytyskilpailuihin ei kannata tuolla myllyllä lähteä:) mutta kun vauhtiin saa niin kivasti kulkee. Takaluukusta ja kuskin ovesta löysin pari kohtaa mistä maali irronnut sinkityksen päälta (niin pieniä ettei juuri niitä edes huomaa). muuta kaupan päälle sain kynsilakkapullollisen korjausmaalia, jolla oli jo joitakin kiveniskuja konepellissä paikkailtu. Kaiken kaikkiaan olen autoon tyytyväinen, kiva ajella matkaa ja lyhyempääkin matkaa. Uskompa että tulen pitämään tämän kärryn hieman pidemmän aikaa.
Kiitos kaikille vastaajille, sain vinkkejä täsmäkysymyksiksi kauppaa tehdessä.
Kiitos kaikille vastaajille, sain vinkkejä täsmäkysymyksiksi kauppaa tehdessä.