focuksen (mk1 farkku) takalasin tummennus
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
focuksen (mk1 farkku) takalasin tummennus
kuinka olette onnistuneet tummentamaan itse, olettteko kenties saaneet yhdestä osasta tehtyä. osint Gilan kalvoja ja nyt mietin miten tuosta takalasista sais siedettävän.
Re: focuksen (mk1 farkku) takalasin tummennus
Kolmessa osassa tein, en muista mitä kalvoa. Jotain suht halpis kuitenkin ja ihan hyvä tuli.
Jos se kalvo on sellaista mitä voi muovailla kuumalla ilmalla, niin eikun vaan yrittämään yhdestä palasta.
Jos se kalvo on sellaista mitä voi muovailla kuumalla ilmalla, niin eikun vaan yrittämään yhdestä palasta.
Kuga PHEV
Re: focuksen (mk1 farkku) takalasin tummennus
kai sen tummentaa yhdestäkin palasta kun vain osaa. itse tummentelin takalasin kolmesta palasta.
ensin kastelet lasin väärältä puolelta saippuavedellä oikein kunnolla. aseta kalvo siihen päälle (siten päin kuin se olisi menossa sinne lasin toisellepuolelle eli tarttuvapinta ylöspäin). siinä läästi se mahdollisimman tasaiseksi ja nätiksi käytten paljon saippuavettä. jos saat sen siinä oikein nätiksi ja saat reunat leikattua nätiksi niin miksi ei kokeilemaan yhdelläpalalla asennusta.
jos kummiskin aiot useasta palasta tehdä niin suosittelen lämpimästi ostamaan semmosta hyvin kapeaa muoviteippiä n.2-3mm leveää. teippaa niin moneen osaan kuin haluat (2-3 varmaan tässä tapauksessa), teippaa lämpölankojen mukaisesti koska saumat tulevat aavistuksen päällekkäin niin siihen on hyvä kadottaa se. kun olet teipannut niin sitten vasta kastele lasi ja ala tasoittelemaan sitä kalvoa lasille. kun on taas kaikki rypyt yms. poissa voit alkaa leikkaamaan kalvoa, leikkaa ylimääräiset ensin pois. nyt tulee se hetki minkätakia teipit alle, eli terävällä mattopuukolla tai vastaavalla leikkaat teipin reunaa vasten kalvon halki.. itse suoritin tämän vapaalla kädellä, onnistui niinkin mutta oma käteni ei ole niin vakaa että siitä olisi siisti leikkaus tullut (ei tosin näy kuin itselleen taustapeilistä mutta niin).
oletan että aloitat ylimmäisestä palasta kalvojen asentamista sisäpuolelle, koeta saada sen seuraavan palan sauma aavistuksen sen ylemmän palan alle. ei puskusaumoja kun ne alkavat herkästi repsottamaan, siksi alempi ylemmän alle kun jos peset niin ei niin herkästi kerää sitä pesuainetta yms siihen sauman päälle ja ei niin herkästi ota osumaa se sauma hieromisesta.
mutta niin tuossa vähän opastusta. ei ole millään asteella se ainut ja oikea tapa vaan yksi tapa millä voi toteuttaa, paras on vain muistaa että saippuavettä pitää tuhlata siis kalvolle kun otat sen liimapuolen suojan pois ja lasiin ihan huolella niin on pelivaraa ja MALTTI ON VALTTIA! aikaa menee varmasti mutta sen sitten näkee myös lopputuloksessa.
ensin kastelet lasin väärältä puolelta saippuavedellä oikein kunnolla. aseta kalvo siihen päälle (siten päin kuin se olisi menossa sinne lasin toisellepuolelle eli tarttuvapinta ylöspäin). siinä läästi se mahdollisimman tasaiseksi ja nätiksi käytten paljon saippuavettä. jos saat sen siinä oikein nätiksi ja saat reunat leikattua nätiksi niin miksi ei kokeilemaan yhdelläpalalla asennusta.
jos kummiskin aiot useasta palasta tehdä niin suosittelen lämpimästi ostamaan semmosta hyvin kapeaa muoviteippiä n.2-3mm leveää. teippaa niin moneen osaan kuin haluat (2-3 varmaan tässä tapauksessa), teippaa lämpölankojen mukaisesti koska saumat tulevat aavistuksen päällekkäin niin siihen on hyvä kadottaa se. kun olet teipannut niin sitten vasta kastele lasi ja ala tasoittelemaan sitä kalvoa lasille. kun on taas kaikki rypyt yms. poissa voit alkaa leikkaamaan kalvoa, leikkaa ylimääräiset ensin pois. nyt tulee se hetki minkätakia teipit alle, eli terävällä mattopuukolla tai vastaavalla leikkaat teipin reunaa vasten kalvon halki.. itse suoritin tämän vapaalla kädellä, onnistui niinkin mutta oma käteni ei ole niin vakaa että siitä olisi siisti leikkaus tullut (ei tosin näy kuin itselleen taustapeilistä mutta niin).
oletan että aloitat ylimmäisestä palasta kalvojen asentamista sisäpuolelle, koeta saada sen seuraavan palan sauma aavistuksen sen ylemmän palan alle. ei puskusaumoja kun ne alkavat herkästi repsottamaan, siksi alempi ylemmän alle kun jos peset niin ei niin herkästi kerää sitä pesuainetta yms siihen sauman päälle ja ei niin herkästi ota osumaa se sauma hieromisesta.
mutta niin tuossa vähän opastusta. ei ole millään asteella se ainut ja oikea tapa vaan yksi tapa millä voi toteuttaa, paras on vain muistaa että saippuavettä pitää tuhlata siis kalvolle kun otat sen liimapuolen suojan pois ja lasiin ihan huolella niin on pelivaraa ja MALTTI ON VALTTIA! aikaa menee varmasti mutta sen sitten näkee myös lopputuloksessa.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Re: focuksen (mk1 farkku) takalasin tummennus
Maksaahan se kalvottajalla n.50e tummentaa.. ainakin täällä päin, ja on yhdessä osassa.
Escort 1300 GT -68 ,Escort 1.3 -69, Taunus 2.0L-76, Mondeo 2.0GLX -98, Escort cabriolet 1.3 xr3i, Escort cabriolet 1.6 xr3i 3 kpl, Mondeo 1.8 clx -99
Nykyisin : Saab 9-3 1.8t SC -06, Mondeo 1.8 clx-98
Nykyisin : Saab 9-3 1.8t SC -06, Mondeo 1.8 clx-98
Re: focuksen (mk1 farkku) takalasin tummennus
täälläpäin pelkkä Takalasi on 90e. rulla kalvoa saa jo 20 ja alle.. kyllä se houkuttelee kokeileman itse 

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: focuksen (mk1 farkku) takalasin tummennus
noi Gilat sain jotain kympin pintaan 50x150cm kpl. pitääåä vielä kattoo jos laittas takalasin osissa joku kaunis päivä.