Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
Mikähän meni vm 1999 ford 1.8 TD:stä ?
Sammu siis ajosta, kuulu pieni kolaus jostain edestä, auto sammu ja vikavalot sytty palamaan.
Katsoin paikanpäällä ja kaikki näytti ehjältä. Koitin käynnistää uudestaan, mutta ei käynnisty. Joku siellä kolisee kun kääntää avaimesta.
Hinautin auton kotiin ja siellä purin jakopäätä ja hihna on ehjä. Laturin hihna on kanssa ehjä, mutta kampiakselin hihnapyörä oli löysällä. Kiristin pyörän ja koitin startata, sama kolina kuuluu edelleen. Pyörästä oli mennyt se kiilaosuus rikki, mutta korjasin sitä laittamalla siihen uuden tilalle, tein mokoman palasen messinkiterästä. Kiilaosuudella tarkotin sitä pientä tappia pyörässä joka pitää asetella oikein kampiakselin reikään.
vaihdoin siihen aikasemmin tuon kampiakselin hihnapyörän tiivisteen ja saattoi jäädä rempan jäljiltä turhan löysälle, mutta eihän ton löystymisen pitäisi tehdä tätä?
Sammu siis ajosta, kuulu pieni kolaus jostain edestä, auto sammu ja vikavalot sytty palamaan.
Katsoin paikanpäällä ja kaikki näytti ehjältä. Koitin käynnistää uudestaan, mutta ei käynnisty. Joku siellä kolisee kun kääntää avaimesta.
Hinautin auton kotiin ja siellä purin jakopäätä ja hihna on ehjä. Laturin hihna on kanssa ehjä, mutta kampiakselin hihnapyörä oli löysällä. Kiristin pyörän ja koitin startata, sama kolina kuuluu edelleen. Pyörästä oli mennyt se kiilaosuus rikki, mutta korjasin sitä laittamalla siihen uuden tilalle, tein mokoman palasen messinkiterästä. Kiilaosuudella tarkotin sitä pientä tappia pyörässä joka pitää asetella oikein kampiakselin reikään.
vaihdoin siihen aikasemmin tuon kampiakselin hihnapyörän tiivisteen ja saattoi jäädä rempan jäljiltä turhan löysälle, mutta eihän ton löystymisen pitäisi tehdä tätä?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
No jos se alapyörä on löystynyt ja kiila rikki, niin on takuu varma moottorivaurio, vaikutus on ihan sama kuin jos olis mennyt remmi poikki, männät siis on osuneet venttiileihin melko varmasti.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
Noniin, mites tota lähtis sitten korjaamaan? purin jo tota sen verran että sain napattua kannen irti ja käynti koneistamolla lupasi 500 euron laskua.
Jos ton nyt koneistamolle lykkää, niin uskaltaako tohon laittaa kannen kiinni vai pitääkö tota purkaa vielä lisää? en vaan käsitä tota miksi toi pyörän löystyminen aiheutti ton
. Kampiakselihan siellä on pyörinyt normaalisti vaikka se rulla onkin löystynyt. Pumppu on vissii saanut voimaa myös kun se on ketjulla naitettu yhteen kampiakselin kanssa joten toimiiko toi jos lyö korjatun kannen kiinni , vai mitä en nyt käsitä? en oo koskaan purkanut tällästä saatika muutenkaan puljannut näiden kaarojen kanssa hirveästi 
Jos ton nyt koneistamolle lykkää, niin uskaltaako tohon laittaa kannen kiinni vai pitääkö tota purkaa vielä lisää? en vaan käsitä tota miksi toi pyörän löystyminen aiheutti ton


Re: Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
Jos mäntä ja venttiili ovat samaan aikaan ylhäällä niin ne osuvat yhteen. Normaalisti ne ovat ylhäällä eri aikaan, mutta jos kampiakseli pääsee pyörähtämään eri asentoon nokka-akselin suhteen niin tuho tulee. Poistotahdin aikana, siis silloin kun pakokaasut poistuvat, mäntä nousee ylös ja samaan aikaan on pakoventtiili auki. Jos kampiakselin päästä kiila menee poikki ja kampiakselin pääsee pyörähtämään suhteessa nokka-akseliin, tulee mäntä yläkuolokohtaan ennen kuin pakoventtiili on ehtinyt sulkeutua. Siinä on sitten kaksi kovaa vastakkain ja jonkun pitää antaa periksi. Helpoimmassa tapauksessa venttiilit vain vääntyvät vähän, pahemmassa korkkaa nokka-akselin laakeripukkien pultit ja katkaisee nokan. Laskusta päätellen olet päässyt vähällä.
Ei tarvitse purkaa enempää. Laitat kannen kiinni ja jakopään uusilla osilla kasaan. Ajoitus kannattaa tehdä huolella. Pyöritä moottoria joku kierros käsin ennen kuin yrität sitä käyntiin.
Ei tarvitse purkaa enempää. Laitat kannen kiinni ja jakopään uusilla osilla kasaan. Ajoitus kannattaa tehdä huolella. Pyöritä moottoria joku kierros käsin ennen kuin yrität sitä käyntiin.
Re: Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
Ok kiitos vastauksesta. Kasaan vaan siis ja pyörittelemään käsillä.
Mihin toi muuten perustuu että toi kampiakseli pääs pyörähtämään eritahtiin kuin nokka? nehän on periaattessa naitettu yhteen ensin kampiakselin ja pumpun välisellä ketjulla ja siitä pumpulta nokka-akselille tolla jakoremmillä. Kuvittelin että toi kampiakselin rullan löystyminen ois vaan tarkottanut sitä ettei toi tehostin, ilmastointi ja laturi pyöri.
Mihin toi muuten perustuu että toi kampiakseli pääs pyörähtämään eritahtiin kuin nokka? nehän on periaattessa naitettu yhteen ensin kampiakselin ja pumpun välisellä ketjulla ja siitä pumpulta nokka-akselille tolla jakoremmillä. Kuvittelin että toi kampiakselin rullan löystyminen ois vaan tarkottanut sitä ettei toi tehostin, ilmastointi ja laturi pyöri.
Re: Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
löytyykö keltään edelliseen mitään selitystä ?:-)
Re: Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
En tunne tuon koneen jakopään toiminrtaa, jos siinä ketjuveto on. Mutta eikö se kampiakselin pään pultti kiristä sen jakoketjun rattaankin myös?
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
Jos se on vastaava kuin vaikka Mondeon 1.8:ssa, niin pelkällä kitkalla pysyy rattaat paikoillaan. Vaihtelevalla menestyksellä.
Turhaan ei ole pultti 120Nm+ 60º kiinni.
Turhaan ei ole pultti 120Nm+ 60º kiinni.
Re: Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
Oisko kellään tähän varmistusta? pitääkö kampiakselin pullti alapään jakorattaan paikalla eli onko se pelkällä kitkalla kiinni ilman hahloja tai vastaavaa?
tohon tuli nyt kansi koneistamolta ja sen kun laittoi kiinni ja jakoremmin yms paikallaan ja kokeili pyörittää käsillä niin ei pyörinyt kuin sen 90 astetta. pumpun ajoitus on pielessä...?
pumpun ajoituksesta muutenkin, saako tuon ajoituksen oikaistua mitenkään irroittamatta laturia tai öljypumppua? jos tuo alakerran jakoratas on vaan kitkalla kiinni niin pumpun ajoitus voisi onnistua helpomminkin ja se selittäisi minkä takia tossa venttiilit osu mäntiin
tohon tuli nyt kansi koneistamolta ja sen kun laittoi kiinni ja jakoremmin yms paikallaan ja kokeili pyörittää käsillä niin ei pyörinyt kuin sen 90 astetta. pumpun ajoitus on pielessä...?
pumpun ajoituksesta muutenkin, saako tuon ajoituksen oikaistua mitenkään irroittamatta laturia tai öljypumppua? jos tuo alakerran jakoratas on vaan kitkalla kiinni niin pumpun ajoitus voisi onnistua helpomminkin ja se selittäisi minkä takia tossa venttiilit osu mäntiin
Re: Focus 99 1.8 TD kolaus ja sammu ajosta
muistelisin juuri näin että kitka pitää rattaan paikallaan. eli tiukalle ne pultit... 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.