Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
thamalainen
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2010 10:37

Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja thamalainen »

Millä ihmeellä saatte tarkistettua focuksen moottori- ja vaihteisto öljyn määrän?
Kulkineeni on vm.01, 1.6 automaatti focus.
Tiedän kyllä, että autosta löytyy mittatikut kyseisiä operaatioita varten, mutta
a) moottoriöljyn tikku sotkeutuu öljyyn joka kerta kun tarkistan tasoa, että ihan mahdoton sanoa määrää ja sama ongelma kun yritän katsoa vaihteisto öljyn määrää...

Moottori öljyt vaihdan suhteellisen säännöllisesti, mutta olisi mukava tietää tuo taso, eikä arvuutella...
Vaihteisto öljyä en ole kahden vuoden omistamisen aikana lisänyt tms.

Ja jatko kysymyksenä haluaisin tietää millaisia aineita uskaltaisin kaataa laatikkoon kun ei hajua mitä sisällä nyt...
Entä mistä löytäisi tuota oranssia jäähdytysnestettä jota focuksessa on sisällään...?
lekkeri
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Heinä 2010 22:47

Re: Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja lekkeri »

jes, moottoriöljyn näät siitä mittatikusta.. jos se on likanen, niin nosta ulos, pyyhi, laita takas ja nosta uudelleen, silloin kyllä pitäis näkyä missä on selkeesti suurin määrä öljyä.. tietty jos oot just käyny ajelemassa, niin öljyä on joka puolella ja sillä kestää hetki valua alas, joten silloin sitä on vaikeampi havaita.. sitte taas jos tikku on oikeasti ihan mustana moskasta, niin ota astiaan bensaa ja pese se tikku ni johan näkyy.. ja tota oranssia (käytännössä siis vaaleanpunaista) jäähdytinnestettä saat melkeinpä mistä vaan.. ite haen motonetista, mutta ihan jokaisella huoltoasemallakin moista löytyy..
thamalainen
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2010 10:37

Re: Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja thamalainen »

Joo, pitää pesaista tuo tikku, tosin ongelma on tuntunut olevan aikaisemmin, että tikku on pitkältä matkaltaan siinä öljyssä...(liekö tikun putken seinämissä sen verran öljyä, että sotkee tikun aina ulos vedettäessä...)
Jäähdytys nesteen bongasinkin jo tuossa itsekkin, mutta kiitos vahvistuksesta silti :)

Entä osaatteko vastata tuohon vaihteisto öljyyn...

Aloin ajattelemaan, että jos ostan laitteen jolla öljyt voisi mittatikun putken kautta imeä pois ja valuttaisin samaa reittiä uudet tilalle niin olisiko ihan ok?...
Paljonko tuota vaihteisto öljyä pitäisi varata operaatioon ja millaista öljyä?
lekkeri
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Heinä 2010 22:47

Re: Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja lekkeri »

totanoinaa.. tutustuin pikkasen tohon tomaattiin ja siinä ei mun mielestä oo mitään poistotulppaa tai vastaavaa.. eli käytännössä tarkottaa sitä, ettei siihen tarvii ikinä vaihtaa vaihteistoöljyjä.. jos sitä öljyä on lisättävä, kaadat vaan siitä mittatikun aukosta sopivan määrän.. mutta jos nyt ihan välttämättä haluat noi öljyt vaihtaa, niin sun pitää irrottaa vaihteiston ja vaihteistoöljynjäähdyttimen välinen letku, niin suurin osa öljyistä tulee pihalle.. sitte vaan täytät sieltä mittatikusta.. ton tomaatin kokonaistilavuus on karvan alle 7 litraa, mutta ihan tarkasti ei pysty sanomaan paljonko tarviit, kun en osaa kertoa, kuinka paljon ton letkun kautta saat öljyä pois..

Avautuko yhtään tällä?
thamalainen
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2010 10:37

Re: Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja thamalainen »

Auttoihan tuo hieman, edelleen vain itse mietin ettenkö voisi vain imeä tomaatin öljyjä ulos sen verran kuin tulee ja valuttaa samaa reittiä uutta tilalle?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja jsel »

thamalainen kirjoitti:Auttoihan tuo hieman, edelleen vain itse mietin ettenkö voisi vain imeä tomaatin öljyjä ulos sen verran kuin tulee ja valuttaa samaa reittiä uutta tilalle?
No kai sen voi, mutta se pahin möhnä ja irronnut metallisilppuhan on yleensä siellä pohjalla.
lekkeri
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Heinä 2010 22:47

Re: Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja lekkeri »

jsel on ihan oikeessa, et hyötyis siitä vaihdosta juurikaan mitään.. ja toiseks voisin veikkailla, että ottaa kohtuullisesti aikaa ku yli kuus litraa pitäis imee pienestä putken päästä..
thamalainen
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2010 10:37

Re: Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja thamalainen »

Aika ei olisi se ongelma, kyllä sitä lomalla ehtisi istua ja katsoa millaista öljyä sieltä tulisi...
Eniten saattaisin hyötyä näkemällä paljonko sieltä tosiaan ulos sitä tavaraa tulisi...kun tuo tikku ei tosiaankaan näytä määrää edes sinne päin...
Noh, pitää katsoa jos tekisi asialle jotain...
juhve
Viestit: 496
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja juhve »

eiköhän tossakin vaiheta tomaatti öljyt samanlailla kun melki kaikissa muissa autoissa.

1 oikee letku irti lahduttimelta letku johonkin astiaan
2 auto käymään p-asento päällä käytetään niin kauan kun öljyä tulee auto sammuksiin
3 oljyä sanotaan noin neljä litraa laatikkoon auto taas käymään ja ootetaan et loppuu öljyn tulo
4letku kiinni lauduttimelle noin kolme litraa ölppää sisään käytetään autoa ja ajetaan pieni lenkki ja tarkastetaan käydessä öljyn pinta

näin ainakin toimitaan volvojen osalta luulis et on joku samanlainen homma
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
lekkeri
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Heinä 2010 22:47

Re: Moottori- ja vaihteisto öljyjen tarkistamisen vaikeus.

Viesti Kirjoittaja lekkeri »

juhve kirjoitti:eiköhän tossakin vaiheta tomaatti öljyt samanlailla kun melki kaikissa muissa autoissa.

1 oikee letku irti lahduttimelta letku johonkin astiaan
2 auto käymään p-asento päällä käytetään niin kauan kun öljyä tulee auto sammuksiin
3 oljyä sanotaan noin neljä litraa laatikkoon auto taas käymään ja ootetaan et loppuu öljyn tulo
4letku kiinni lauduttimelle noin kolme litraa ölppää sisään käytetään autoa ja ajetaan pieni lenkki ja tarkastetaan käydessä öljyn pinta

näin ainakin toimitaan volvojen osalta luulis et on joku samanlainen homma

Fordin puolelta ohje on, että ajetaan moottori lämpimäks, jonka jälkeen käytetään tyhjäkäynnillä jokaisella vaihteella, lopuksi P-asentoon vielä hetkeks ja sen jälkeen sammutus.. sitte öljyt pois ja uudet tilalle.. mikä sitte on oikein ja paras ratkasu ni paha sanoa, ku itellä manuaali..
Vastaa Viestiin