focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
mitä/kuinka olette parannelleet focuksenne äänieristystä. ensin pitäisi tietää onko pahimmat melun lähteet renkaat eli mitä tehdä etupyörien kohdalla auton sisälle. istuimia en ala repimään mutta takapenkinhän saap nätisti kai kumolleen oisko se yksi kohta ja peräkontti kolmas entä takapyörien kohta? eli jos ne tärkeimmät joku kertoisi.
bilteman bitumimattoo on 2m2 4mm? eli se pitäsi käyttää mahd tehokkaasti. autossani on ruostesuojaus finikor. g prenium contacit. melutaso on mielestäni kauhea vasta 120kmh ssa ja huonolla asfaltilla. mutta parempaa tahtois.
bilteman bitumimattoo on 2m2 4mm? eli se pitäsi käyttää mahd tehokkaasti. autossani on ruostesuojaus finikor. g prenium contacit. melutaso on mielestäni kauhea vasta 120kmh ssa ja huonolla asfaltilla. mutta parempaa tahtois.
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
Omassa kotterossani on alusta ja kotelot ruostesuojattu, stop sonic (tms?) äänieristyskäsittely tehty samalla, etuovissa ulkopellissä 2 kerrosta vibroplast mattoa, ovipahvissa 1 kerros samanmoista plus sit splen mattoa kerros. Ohjaamon lattia kokonaan Silent Coatilla vedetty kerros, takakontin lattia, kyljet ja takaluukun verhoilumuovi vuorattu Vibroplastilla. Kontin lattiassa vielä kerros Spleniä. Lisäksi etulokasuojiin (niihin muovisiin) ruiskutin yhteensä 2 purkkia kotelosuojamassaa sisäpuolelle ääntä eristämään. Takana muovilokarit.
Seuraavaksi olis tarkoitus takaovet ja katto vuorata Silent Coatilla, sit saa luvan riittää.
Tähän mennessä mennyt noin 12 neliöö vaimennusmattoa, vielä varmaan menee se 4 neliöö, jos en nyt ihan väärin ole laskenut...
Focuksethan on hirviän meluisia, farmari varsinkin. Rengasäänistä tuo kai enimmäkseen johtuu. Jostain kuullut että takapää on se kaikista pahin kohta.
Mitä tässä nyt tällä kokemuksella voisin sanoa? Noista bilteman matoista ei oo kokemusta mutta on tuo äänieristäminen niin vittuumaista hommaa että suosittelen Vibron tai ton Silent Coatin laittamista tai muun vastaavan merkin. Ne ainakin pysyy ja on elastisia. Itsellä oli varastossa jotain "tavallista" bitumimattoa missä liimapinta takana, kyllähän se varmaan hyvin toimii tasaisella pinnalla mutta entäs ne epätasaiset mitä auton korissa riittää
Eli tavalliset bitumit jäi talliin pölyttymään.
Mutta jos sulla nyt on jo hankittuna 2 neliöö sitä mattoa, vedä se takakontin pohjaan ja siihen takapenkin alle, niin siinä pääsee mahdollisimman vähällä purkamisella ja siihen alueeseen tuo määrä osapuilleen just riittääkin. Ei sillä suurta vaikutusta ole, mutta sieltä se on mun mielestä paras/helpoin aloittaa. Tosta linkistä näät kuvia, jos niistä nyt mitään apua mihinkään on... http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus+tuning/
Seuraavaksi olis tarkoitus takaovet ja katto vuorata Silent Coatilla, sit saa luvan riittää.
Tähän mennessä mennyt noin 12 neliöö vaimennusmattoa, vielä varmaan menee se 4 neliöö, jos en nyt ihan väärin ole laskenut...
Focuksethan on hirviän meluisia, farmari varsinkin. Rengasäänistä tuo kai enimmäkseen johtuu. Jostain kuullut että takapää on se kaikista pahin kohta.
Mitä tässä nyt tällä kokemuksella voisin sanoa? Noista bilteman matoista ei oo kokemusta mutta on tuo äänieristäminen niin vittuumaista hommaa että suosittelen Vibron tai ton Silent Coatin laittamista tai muun vastaavan merkin. Ne ainakin pysyy ja on elastisia. Itsellä oli varastossa jotain "tavallista" bitumimattoa missä liimapinta takana, kyllähän se varmaan hyvin toimii tasaisella pinnalla mutta entäs ne epätasaiset mitä auton korissa riittää

Mutta jos sulla nyt on jo hankittuna 2 neliöö sitä mattoa, vedä se takakontin pohjaan ja siihen takapenkin alle, niin siinä pääsee mahdollisimman vähällä purkamisella ja siihen alueeseen tuo määrä osapuilleen just riittääkin. Ei sillä suurta vaikutusta ole, mutta sieltä se on mun mielestä paras/helpoin aloittaa. Tosta linkistä näät kuvia, jos niistä nyt mitään apua mihinkään on... http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/focus+tuning/
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
Kiitos vinkeistä.
Eikai tuo bitumimatto mitä nyt onkaan n 4mm paksu kerää kosteutta. otin sen enkä vaahtomuovibitumilevyä.
Entäs huopakattojen saumaliima ja bitumimatto päälle
http://www.sportpug.com/spforum/index.p ... 37;start=0
Kuinka nätisti nuo takapenkin istuinosat lähti irti? Kontin seinien verhoilut ilmeisesti lähti nipsuilla?
Kuinka sait vibrolastia ovien pellin sisäosiin, siellä näyttäs olevan kylkisuojaa välissä?
Mistä hankit Vibroplastin?
Eikai tuo bitumimatto mitä nyt onkaan n 4mm paksu kerää kosteutta. otin sen enkä vaahtomuovibitumilevyä.
Entäs huopakattojen saumaliima ja bitumimatto päälle
http://www.sportpug.com/spforum/index.p ... 37;start=0
Kuinka nätisti nuo takapenkin istuinosat lähti irti? Kontin seinien verhoilut ilmeisesti lähti nipsuilla?
Kuinka sait vibrolastia ovien pellin sisäosiin, siellä näyttäs olevan kylkisuojaa välissä?
Mistä hankit Vibroplastin?
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
radion sovite onko tarvekeliikkeissä en löytänyt googlella tuonkokoista?
joutunee ostamaan sovitejohdot jos pioneerin löy ford 6600n paikalle?
joutunee ostamaan sovitejohdot jos pioneerin löy ford 6600n paikalle?
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
ei kai tuon bitumimaton pitäis kosteutta kerätä, noista vaahtomuovijutuista taas en menis takuuseen. Onhan tuo huopaliima systeemi varmaan ihan käypä keino sekin, mutta itse oon niin laiska etten jaksais sen kanssa askarrella, on se vaan niin helpompaa vetää paketista vaan valmista mattoa. Ei sottaa niin paljoa =)
Takapenkin istuinosat on muutamalla torxilla kiinni, käännät patjat nurin niin sieltä alta paljastuu. ÄLÄ siis rupea repimään niitä etupuolella olevia muoviläpyköitä irti!
Selkänojia ei muistaakseni ollut tarpeen irroittaa. Kontista piti ensiksi ottaa muoviverhoilut irti, ne on yläreunasta sivuikkunoiden luota noin 3-4 ruuvilla kiinni, sit ne kait lähti ihan vetämällä. Siitä sen sit näkee miten ne on kiinni kun alkaa purkamaan...
Oviin oli helppoa vibroa laittaa, aika hyvin siinä on aukkoa eikä ikkunahissikään ollut tiellä. Vähän siinä joutui leikkelemään mattoa ja suunnittelemaan muotoja, ettei ne nyt ihan heittämällä kiinni menneet. Mutta aika iisi homma kuitenkin kunhan vaan aikaa ja hermoja löytyy.
Ekan erän mattoa hankin Virosta, mutta nyt ne on nostaneet hintojaan suomen tasolle (ainakin autosound ateljeessa) niin kävin vaan Autostudiossa. Myyjäkin tinkas bulkkipaketista pikkusen hintaa pois ihan pyytämättä =)
Radion sovitejohdon ja sovitelevyn saa ford liikkeestä, olisko jotain 35e yhteensä. Tilaustavaraa oli kun omani hankin, eli päivän pari saa odottaa. Motonetissä on ainakin tuo johtosarja mut muistaakseni sieltä ei tota levyä saanut ja autohifiliikkeissä tuntuu olevan kans tilauskamaa. Hinnat vähän vaihtelee sen mukaan mistä haluaa ostaa. Radion kaukosäädinhän lopettaa soittimen vaihdon jälkeen toimimasta jos ei osta piuhaa sitä varten, mut se on kuulema aika kallis. Ja omasta mielestä tuo rattikake on ihan turha, koskaan en sitä juur käyttäny.
Takapenkin istuinosat on muutamalla torxilla kiinni, käännät patjat nurin niin sieltä alta paljastuu. ÄLÄ siis rupea repimään niitä etupuolella olevia muoviläpyköitä irti!
Selkänojia ei muistaakseni ollut tarpeen irroittaa. Kontista piti ensiksi ottaa muoviverhoilut irti, ne on yläreunasta sivuikkunoiden luota noin 3-4 ruuvilla kiinni, sit ne kait lähti ihan vetämällä. Siitä sen sit näkee miten ne on kiinni kun alkaa purkamaan...
Oviin oli helppoa vibroa laittaa, aika hyvin siinä on aukkoa eikä ikkunahissikään ollut tiellä. Vähän siinä joutui leikkelemään mattoa ja suunnittelemaan muotoja, ettei ne nyt ihan heittämällä kiinni menneet. Mutta aika iisi homma kuitenkin kunhan vaan aikaa ja hermoja löytyy.
Ekan erän mattoa hankin Virosta, mutta nyt ne on nostaneet hintojaan suomen tasolle (ainakin autosound ateljeessa) niin kävin vaan Autostudiossa. Myyjäkin tinkas bulkkipaketista pikkusen hintaa pois ihan pyytämättä =)
Radion sovitejohdon ja sovitelevyn saa ford liikkeestä, olisko jotain 35e yhteensä. Tilaustavaraa oli kun omani hankin, eli päivän pari saa odottaa. Motonetissä on ainakin tuo johtosarja mut muistaakseni sieltä ei tota levyä saanut ja autohifiliikkeissä tuntuu olevan kans tilauskamaa. Hinnat vähän vaihtelee sen mukaan mistä haluaa ostaa. Radion kaukosäädinhän lopettaa soittimen vaihdon jälkeen toimimasta jos ei osta piuhaa sitä varten, mut se on kuulema aika kallis. Ja omasta mielestä tuo rattikake on ihan turha, koskaan en sitä juur käyttäny.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
mitähän sikafleksii tuo tiiviste on jolla mun ovissa on kiinni tuo solumuovi pellissä etupahvin takana. meinaan että pitäisi repiä se solumuovi pois. on alkuperäinen.
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
tuota solumuovia saiss rautakaupasta aika halvalla. sillehän ois tilaa peltien välissä kevytä eikä ime yhtään vettä. mahtaanee olla tyhjää parempaa sekin ja vaikka silent coattia sitten etupellin ja pahvinväliin.
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
tuli nyt kaikki kysysmykset erikseen. minkälainen tuo lisä liitin pitäisi olla.titenkin autokohtainen mutta radiomerkkikohtainen vai ns ISO sovite.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 28 Kesä 2010 19:10
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
eli se liitin on alkuperäisestä johtosarjasta->ISO-liitin(kaikki nykyään taitaa olla niitä ISO-Liittimiä,kannattaa tietyst tarkistaa siitä uudesta soittimesta että onko siinä se iso vai jokin muu?itsellä on pioneerin 7900ub niin iso liitin on ainakin)..ei montaa euroa maksanut itsellä ku hain jostain ford liikkestä, motonetistä sitä ei ainakaan löytyny ku kyselemäs kävin..ja sen täytelevyn itsee tilasin olisko ollu autostudion sivuilta tai vastaavalta?joku 15€ tais maksaa? koko setti oli muistaakseni n.25€..
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
Opastakaas vähän amatööriä muutamassa helpossa kysymyksessä.
Itselläni on 2006 vuoden Sport Focus 18" matalaprofiilirenkailla, joten melu on aikamoinen varsinkin maantienopeuksissa huonolla asfaltilla ajettaessa. En tavoittele mitään äänetöntä vakuumia tuosta autosta, mutta muutama desibeli olisi kiva karsia pois melusta.
Tuonne takalaatikkoon olisi helpoin laittaa bitumimattoa. Käykö tuo ihan niinkin yksinkertaisesti, että verhoilut pois ja tämän jälkeen metallipinnat kannattaa jollain aineella (millä?) käsitellä, ettei jää mitään likaa yms. ? Onnistuuko noiden bitumimattojen leikkaus ihan mattopuukolla? Tämän jälkeen kuumailmapuhaltimella muotoilee matot oikeaa malliin ja painelee tiiviisti paikalleen ja jättää jotain painoa päälle vuorokaudeksi jotta varmasti liimantuu kunnolla? Jäikö tuosta vielä jotain oleellista huomioimatta tai onko jotain hyviä niksejä mitä kannattaisi ottaa huomioon?
Itselläni on 2006 vuoden Sport Focus 18" matalaprofiilirenkailla, joten melu on aikamoinen varsinkin maantienopeuksissa huonolla asfaltilla ajettaessa. En tavoittele mitään äänetöntä vakuumia tuosta autosta, mutta muutama desibeli olisi kiva karsia pois melusta.
Tuonne takalaatikkoon olisi helpoin laittaa bitumimattoa. Käykö tuo ihan niinkin yksinkertaisesti, että verhoilut pois ja tämän jälkeen metallipinnat kannattaa jollain aineella (millä?) käsitellä, ettei jää mitään likaa yms. ? Onnistuuko noiden bitumimattojen leikkaus ihan mattopuukolla? Tämän jälkeen kuumailmapuhaltimella muotoilee matot oikeaa malliin ja painelee tiiviisti paikalleen ja jättää jotain painoa päälle vuorokaudeksi jotta varmasti liimantuu kunnolla? Jäikö tuosta vielä jotain oleellista huomioimatta tai onko jotain hyviä niksejä mitä kannattaisi ottaa huomioon?
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
itse en putsannut pintoja muuten kuin kuivalla rätillä ettei ole märkää tai likaa. leikkaaminen onnistuu saksilla, mattoveitsellä voi myös leikata.. lätkit matot paikoilleen ja kasaat verhoilut. tarttuu heti ja pysyy. ei tarvitse painoja, puhaltimia tai kuivumisia ainakaan silent coatissa tai vibrossa mitä ite käytin...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: focus MKIn melunlähteet ja äänieristys
Silent Coat ja Vibro ovat eri materiaalia kuin Bilteman bitumimatto, muistaakseni butyyliä. Ero on siinä, kuinka hyvin taipuvat vähän viileämmässä ja semmoisiin keleihin suosittelen bitumimatolle kevyttä lämmitystä vaikka kuumailmapuhalmitella. Sitten hanskat kädessä asennellessa ei polta ja sotke niin pahasti.
Kaikki nuo materiaalit leikkaa ihan normisaksilla sopiviksi paloiksi, mutta älä valitse niitä mammam parempia kangassaksia, vaan ihan tukevat keittiöfiskarssit riittää.
Vähän autosta rippuen (ja omasta viitseliäisyydestä) yleisimmät melulähteet ovat takakontin pohja ja sivu, ovet ja lattia / katto. Jos bitumin tai muun raskasmaton laitat, niin se eristää tai oikeammin muuttaa peltipinnan ominaisvärähtelytaajuutta (paino kasvaa) ja mainospuheiden mukaan butyylimatto myös absorboi ääniaaltoja lämmöksi (uskokoon ken tahtoo).
Minä laitoin (jo pariin Vagiin) eristeitä ja takakonttiin löysin etolasta monikerroksisen eristeen, missä raskamatto oli kahden pehmeämmän vaahtomuovin välissä. Pohjassa teippi ja pinta alumiinin kiiltävää muovia. Toimi hyvin, mutta eriste oli varsin paksua (15-18mm).
Takakontin sivuihin ja oviin olen laittanut eristeen 2 kerroksisena siten, että raskasmatto on liimattu peltipintaan (vageissa onnistuu ovissakin kivasti peltipintaan kuivalle puolelle) ja vaahtomuovieristeen sitten verhoilun takapintaan. Erityisesti takakontin sivuissa pitäisi rakentaa eristeistä ääniloukku kotelon sisässä kulkevaa korvausilmaa varten (eli rakenne, missä ilma kiertää pari seinää, kuten pakoputken änkkärissä).
Rengaskoteloiden eristäminen on jäänyt minulla vain takakonttiin. Kuulemani mukaan se on paljolti turhaa työtä, mutta omakohtainen kokemus puuttuu etupäästä. Taakse ei yleensä mahdu verhoilun alle kuin raskasmatto koko rengaskotelon päälle.
Lattialle kannattaa laittaa vain raskasmattoa. Pehmeä eriste on jo tehtaalla matossa kiinni (uudemmissa autoissa) mutta, jos sitä eristettä jostain puuttuu, niin sinne voi lisätä (luultavasti puutteelle on syy - tilanahtaus).
Katto on kokeilematta. Edelleen samojen viittamieni lähteiden mukaan lattian ja katon väliin muodostuu joillain taajuuksilla seisovia aaltoja, joiden eristämiseen pätee sama konsti kuin oviin ja takakontin sivuihin. Nyt vaan pehmeä eriste liimataan kiinni raskamattoon (ja molemmat siis kattopeltiin). Ei ala kattoverhoilu roikkua.
Näistä minä poimisin sitten omaan budjettiin, aikaan ja viitseliäisyyteen sopivan kombon. Ihan pienillä eristyksillä ei saa tuntuvia aikaan, isompiin joutuu panostamaan jo kunnolla. Kun Matilla on tuossa pääasiallinen melunlähde nuo matalat renkaat, niin melukin on todennäköisesti sitä kaikkein hankalimmin eristettävää jyminää / kuminaa. Minä purkaisin suosiolla penkit ja lattiamaton pois ja tekisin samalla kertaa koko takakontin sekä lattian ja jättäisin ovet ja katon sitten myöhemmäksi.

Kaikki nuo materiaalit leikkaa ihan normisaksilla sopiviksi paloiksi, mutta älä valitse niitä mammam parempia kangassaksia, vaan ihan tukevat keittiöfiskarssit riittää.

Vähän autosta rippuen (ja omasta viitseliäisyydestä) yleisimmät melulähteet ovat takakontin pohja ja sivu, ovet ja lattia / katto. Jos bitumin tai muun raskasmaton laitat, niin se eristää tai oikeammin muuttaa peltipinnan ominaisvärähtelytaajuutta (paino kasvaa) ja mainospuheiden mukaan butyylimatto myös absorboi ääniaaltoja lämmöksi (uskokoon ken tahtoo).
Minä laitoin (jo pariin Vagiin) eristeitä ja takakonttiin löysin etolasta monikerroksisen eristeen, missä raskamatto oli kahden pehmeämmän vaahtomuovin välissä. Pohjassa teippi ja pinta alumiinin kiiltävää muovia. Toimi hyvin, mutta eriste oli varsin paksua (15-18mm).
Takakontin sivuihin ja oviin olen laittanut eristeen 2 kerroksisena siten, että raskasmatto on liimattu peltipintaan (vageissa onnistuu ovissakin kivasti peltipintaan kuivalle puolelle) ja vaahtomuovieristeen sitten verhoilun takapintaan. Erityisesti takakontin sivuissa pitäisi rakentaa eristeistä ääniloukku kotelon sisässä kulkevaa korvausilmaa varten (eli rakenne, missä ilma kiertää pari seinää, kuten pakoputken änkkärissä).
Rengaskoteloiden eristäminen on jäänyt minulla vain takakonttiin. Kuulemani mukaan se on paljolti turhaa työtä, mutta omakohtainen kokemus puuttuu etupäästä. Taakse ei yleensä mahdu verhoilun alle kuin raskasmatto koko rengaskotelon päälle.
Lattialle kannattaa laittaa vain raskasmattoa. Pehmeä eriste on jo tehtaalla matossa kiinni (uudemmissa autoissa) mutta, jos sitä eristettä jostain puuttuu, niin sinne voi lisätä (luultavasti puutteelle on syy - tilanahtaus).
Katto on kokeilematta. Edelleen samojen viittamieni lähteiden mukaan lattian ja katon väliin muodostuu joillain taajuuksilla seisovia aaltoja, joiden eristämiseen pätee sama konsti kuin oviin ja takakontin sivuihin. Nyt vaan pehmeä eriste liimataan kiinni raskamattoon (ja molemmat siis kattopeltiin). Ei ala kattoverhoilu roikkua.

Näistä minä poimisin sitten omaan budjettiin, aikaan ja viitseliäisyyteen sopivan kombon. Ihan pienillä eristyksillä ei saa tuntuvia aikaan, isompiin joutuu panostamaan jo kunnolla. Kun Matilla on tuossa pääasiallinen melunlähde nuo matalat renkaat, niin melukin on todennäköisesti sitä kaikkein hankalimmin eristettävää jyminää / kuminaa. Minä purkaisin suosiolla penkit ja lattiamaton pois ja tekisin samalla kertaa koko takakontin sekä lattian ja jättäisin ovet ja katon sitten myöhemmäksi.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/