duckworth kirjoitti:
Niin mitä tulee nelitahdin viritykseen noin yleisesti ottaen, niin putkisto pitää olla periaatteessa niin avara kuin mahdollista, ainoastaan pakosarjassa lisä huomio on se että jokainen putki on yhtä pitkä -> pakotahdit "eivät häiritse" toisiaan.
Juu, tiedetään, tässä viitataan siihen iän ikuiseen vastapaine myyttiin, 2-tahti ajalta..

No, itse asiassa en viitannu tuohon 2t ilmiöön. Sen verran on tullut moottoriartikkeleita luettua tuota kölninrautaa ihmetellessä, että tuon jätän mainitsematta automaattisesti. Tuossa v6:ssa ei ole noudatettu oikein mitään moottorin kunnollisen hengityksen periaatteita (mutta tämä ketju ei ole sitä ihmettelyä varten) .

Viittasin vain tuon Overdriven keskustelussa mainittuun kirjoittajan omakohtaiseen kokemukseen (Jarmo Y, about sivun keskellä), että teho tippuu tolla nokalla, kun lisätään peltisarja ja avara putki.
Minun veikkaus syyksi on nokan ominaisuudet ja se, että imu- ja pakopuoli ovat eriparia. Ts. overlap ei toimi oikein, vaan jostain syystä pakopuolen alipaine ei auta imukanavan tyhjentämisessä sylinteriin, vaan jopa haittaa sitä. Joku jolla on enemmän kokemusta, osaisi ehkä kertoa ihan tarkalleen, että mikä menee vikaan ja kuinka se korjataan.
Jos vielä spekuloisi tilanteella, niin voi olla, että pakopuoli virtaa niin hyvin, että pakosarjan alipaine on jo hävinnyt, kun overlap astuu kuvaan ja imupuoli aukeaa. Tällöin imusarjan virtaus joutuu taistelemaan hetken vastaan nousevan männän kanssa ja täytös jää väkisin heikoksi?
Mä kokeilisin vakionokalla ja virisarjalla, sekä toisinpäin, että millä tulee parhaat hepot.

Lopputuloksena varmaan myisin ton nokan ja hommaisin tilalle toisen, joka on ehkä kustomoitu tolle avaralle pakopuolelle (vähemmän overläppiä), mutta jossa on reilusti nostoa (vrt. toi racing puman artikkeli). Ja tämä siis sillä varauksella, että omaa kokemusta ohc:n virittämisestä ei ole.
