Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Nokan suuri nosto aiheuttaa pikku ongelman, jouset pohjaa. nokka pyörii normaalisti >0.55 venttiilivälyksellä ja tuohan pukkaa aiheuttamaan ylimääräisiä pikku rallatuksia ja asteita ja nostoja häviää myös tuon johdosta. välykset pitäisi saada tienoille 0.30-0.20mm. olisiko huono idea käyttää jouset pois ja hioa valmiiksi tasaisiksi hiotuista jousten päistä puoli milliä tavaraa pois, jolloin jousi kokonaisuudessaan lyhenee millin, joka pitäisi kaiken järjen mukaan riittää kyseiseen korjaukseen...
volkkaripalstalla törmäsin kyseiseen aiheeseen: http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 28&start=0
pari muuta vaihtoehtoa, koneistaa jousten alta kannesta tavaraa pois, tai etsiä syvempi jousilautanen joka puristaa jousta vähemmän, mutta molemmat huomattavasti työläämpiä vaihtoehtoja...
niin, muuten, kuinka paljon "varmuusrakoa" pitää jäädä max.nostossa jousen kierrosten väliin, eli kuinka paljon painumavaraa?
volkkaripalstalla törmäsin kyseiseen aiheeseen: http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 28&start=0
pari muuta vaihtoehtoa, koneistaa jousten alta kannesta tavaraa pois, tai etsiä syvempi jousilautanen joka puristaa jousta vähemmän, mutta molemmat huomattavasti työläämpiä vaihtoehtoja...
niin, muuten, kuinka paljon "varmuusrakoa" pitää jäädä max.nostossa jousen kierrosten väliin, eli kuinka paljon painumavaraa?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
no, eikö täällä moottorinrakennuksesta tai virittelyistä kiinnostuneita olekkaan vai pelkkiä keski-ikäsiä mondeokuskeja? heittäkää jotakin mielipidettä?
Viimeksi muokannut pvdriver, 11 Kesä 2010 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Oharin viritysoppaan mukaan kierteiden välissä ois hyvä olla AINAKIN 0,075mm täydellä nostolla.
Jousilautaset joudut kumminki irrottamaan ni äkkiäkös niistä sorvaa sopivammat.
Mistähän moottorista muuten puhutaan?
Jousilautaset joudut kumminki irrottamaan ni äkkiäkös niistä sorvaa sopivammat.
Mistähän moottorista muuten puhutaan?
Sierra + HX35 Super
Focus
Focus
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
no mahtavaa kun joku edes heräsi ja jaksoi vastailla jotakin...
tuo on jo hyvä tieto tuo kierteiden väliin jäävä ilmatila, eli 0.20 varmasti riittää...
jousilautasien sorvauksesta, saattas tietenkin onnistua niinkin mutta menee koneistamohommiksi, ja hovikoneistaja sattuu pitämään lomia -> aikaa menee, heinäkuulle. lisäksi, tavaraa ei ainakaan ole paljoa vara poistaa, tuskin tuotakaan milliä. lisäksi jos poistetaan, heikkenee lautanen, siksi mieluummin jousesta tai jousen alta pois... tai sitten pitäis olla semmoset lautaset jossa reunus, johon jousi vastaa, korkeammalla...
moottori on OHC, ei tosin voortin peruja mutta näähän on ihan yleisjuttuja, samalla lailla pätee voortin ohc:hen... automiehet tottavarmaan tunnistaa merkin...
syy siihen miksi kysymys täällä, merkkikerhon foorumilla viritystieto vähissä, ajattelin kokeilla tärppäiskö täältä, yleisjuttuja tosiaan...
tuo on jo hyvä tieto tuo kierteiden väliin jäävä ilmatila, eli 0.20 varmasti riittää...
jousilautasien sorvauksesta, saattas tietenkin onnistua niinkin mutta menee koneistamohommiksi, ja hovikoneistaja sattuu pitämään lomia -> aikaa menee, heinäkuulle. lisäksi, tavaraa ei ainakaan ole paljoa vara poistaa, tuskin tuotakaan milliä. lisäksi jos poistetaan, heikkenee lautanen, siksi mieluummin jousesta tai jousen alta pois... tai sitten pitäis olla semmoset lautaset jossa reunus, johon jousi vastaa, korkeammalla...
moottori on OHC, ei tosin voortin peruja mutta näähän on ihan yleisjuttuja, samalla lailla pätee voortin ohc:hen... automiehet tottavarmaan tunnistaa merkin...
syy siihen miksi kysymys täällä, merkkikerhon foorumilla viritystieto vähissä, ajattelin kokeilla tärppäiskö täältä, yleisjuttuja tosiaan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Onko kenties Volvon kone?
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Lada!
Ei kai nyt sentään tuplalamppuisen kroisosladan tonnikuussatanen? Sellaisella on tämä autoilija ajonsa aloittanut yhdeksänvuotiaana.
Ei kai nyt sentään tuplalamppuisen kroisosladan tonnikuussatanen? Sellaisella on tämä autoilija ajonsa aloittanut yhdeksänvuotiaana.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Sieltähän pulpahti monta muistoa mieleen, eikä niitä nyt tohdi jättää kirjoittamatta. Se oli hyvä auto. Maksoi aikanaan 200 markkaa rikkinäisenä. Laitettiin pihaan hinaamisen jälkeen bensaa tankkiin ja toinen loraus suoraan kaasariin ja nykäistiin Majorilla käyntiin. Sitten uusi akku ja kas, ajoharjoitteluauto yhdeksäksi kesäksi oli syntynyt!
Kertaakaan ei öljyä vaihdettu. Tulppia senkin edestä, sillä jostain kumman syystä ne nokeentuivat ja öljyä lisättiin siinä missä bensaakin. Kulutus oli noin 30 litraa sadalla. Helpollahan noihin lukemiin pääsee kun ajorata on 150 metriä pitkä tienpätkä kahta puolen mummolaa ja joka suuntaan mentiin aina - kuinkas muutenkaan - mono pohjassa.
Latukan matka katkesi kun kaasuvivusto murtui poikki. Ryypyllä pystyi toki edelleen ajamaan ihan hyvin, mutta se jokin puuttui. Samoihin aikoihin alkoi ajokortti häämöttää horisontissa ja korjatuksi ei latukka ikinä enää tullut.
Muistanpa senkin kun kyläkaupan pihassa yhtenä niistä lukuisista bensanostokerroista huomattiin ysikakkosen maksavan kolme markkaa litralta. Serkkupoika totesi ettei tässä maassa liiku yksikään auto sitten kun bensa maksaa viisi markkaa litralta. Niin ne ajat muuttuvat:)
Kertaakaan ei öljyä vaihdettu. Tulppia senkin edestä, sillä jostain kumman syystä ne nokeentuivat ja öljyä lisättiin siinä missä bensaakin. Kulutus oli noin 30 litraa sadalla. Helpollahan noihin lukemiin pääsee kun ajorata on 150 metriä pitkä tienpätkä kahta puolen mummolaa ja joka suuntaan mentiin aina - kuinkas muutenkaan - mono pohjassa.
Latukan matka katkesi kun kaasuvivusto murtui poikki. Ryypyllä pystyi toki edelleen ajamaan ihan hyvin, mutta se jokin puuttui. Samoihin aikoihin alkoi ajokortti häämöttää horisontissa ja korjatuksi ei latukka ikinä enää tullut.
Muistanpa senkin kun kyläkaupan pihassa yhtenä niistä lukuisista bensanostokerroista huomattiin ysikakkosen maksavan kolme markkaa litralta. Serkkupoika totesi ettei tässä maassa liiku yksikään auto sitten kun bensa maksaa viisi markkaa litralta. Niin ne ajat muuttuvat:)
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Igor idän legenda! Ne säätötapit kannattaa laittaa sitte oikeasti kiinni ettei vivut lennä välistä, kokemuksia on Ahtojakin kestää jonkun verran vakiona, 1barin jälkeen vasta petti kansipahvi, toki nämä zhigulit on aika yksilöllisiä..
Sinne pellin alle sopiis lähes suoraan fiiatin twincami
Sinne pellin alle sopiis lähes suoraan fiiatin twincami
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Juurikin näin, tosin mondeo puuttuu.pvdriver kirjoitti:pelkkiä keski-ikäsiä mondeokuskeja?
Tokko siinä lada ukkojen tieto puolessa mitään vikaa on, niitä ehkei vaan kiinnosta jokkistyyliset kortsunpaikkaus viritykset..?
Mut asiaan, toi jousen lankojen välys mikä tossa aiemmin mainittiin on ihan oikein, tosin mittayksikkö on väärä. Pitäis olla ".
Nyt kun muutat jousen asennuspituutta kuinka paljon muuttuu seetipaine eli kun se kattila laulaa täyttä pysyykö venttiilit kiinni vai lähteekö kellumaan..
Mielipidettä kun kysyttiin niin samassa tilanteessa ite ettisin sinne käypäset jouset.
'Ei löydy' on väärä vastaus
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Niin Fiatin mallihan se on alunperin. Kaverilla oli joskus semmonen, siis Fiatti.emax kirjoitti: Sinne pellin alle sopiis lähes suoraan fiiatin twincami
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
country sedan kirjoitti:
Mut asiaan, toi jousen lankojen välys mikä tossa aiemmin mainittiin on ihan oikein, tosin mittayksikkö on väärä. Pitäis olla ".
Mittayksiköt on ihan oikein, tsekkaa vaikka tämä,
Sierra + HX35 Super
Focus
Focus
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Ja toimivuus on luonnollisesti käytännössä kokeiltu?
Edit. Juolahti vaan mieleen et toi screenshotti on vissiin siitä punakantisesta satukirjasta?
Kannattaa tarkistaa paljonko on 0.030" milleinä.
Edit. Juolahti vaan mieleen et toi screenshotti on vissiin siitä punakantisesta satukirjasta?
Kannattaa tarkistaa paljonko on 0.030" milleinä.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
juu, 0,03 tuumaa on noin 0,75mm... tarkottaakohan joka kierroksen väliin? tuskin... kuitenkin reilu välys... kokeiltiin tuossa lautasia ohentaa, ainakin 0.10 venttiilivälyksellä pyörii ympäri joten kun säädetään lopulliset venavälykset jonnekin 0,30 tienoille niin ilmatilaa jää vaan jääkö tarpeeksi...? pitää jatkaa kokeiluja, purkaa jousia ja mittailla...
kerhofoorumi niin täynnä orkkistelioita, vähemmän niitä jotka oikeasti tietää jotakin näistä jutuista, tietysti jokunen silti...
kerhofoorumi niin täynnä orkkistelioita, vähemmän niitä jotka oikeasti tietää jotakin näistä jutuista, tietysti jokunen silti...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Suosittelen siirtymistä cossuclubin puolelle, kumma kun et ole sitä jo itse tajunnut tehdä.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
^no ei viittii näitten latajuttujen takia sinne, nehän nauraa mut pihalle...
tuossa värkkäiltiin, jousia ja aluslautasia lyhennettiin niin notta mahtuu nollavälykselläkin pyörimään ympäri, eli 0,3 välyksellä pitäis jo ilmarakoa jäädä jousen väliin... no en tiiä riittääkö, pitää vielä purkaa ja kasata ja vähän tuumailla...
tuossa värkkäiltiin, jousia ja aluslautasia lyhennettiin niin notta mahtuu nollavälykselläkin pyörimään ympäri, eli 0,3 välyksellä pitäis jo ilmarakoa jäädä jousen väliin... no en tiiä riittääkö, pitää vielä purkaa ja kasata ja vähän tuumailla...
no näinhän se on. tuo kattila vaan on muutenkin vähän senluonteinen ettei sitä kamalasti hirviä laulattaa, osat raskaita ja valut on mitä on... perus vääntävä konehan tuo ainakin alunpitäen on, eli ei välttämättä tarvi sitä 9000 kiertääkään... nokan myyjäkin kehu alueeksi 3500-7500... sehän siinä onkin mistä löytäisi sopivat jouset. ja pitääkö niissäkin mennä ns. racejousiin enneku sopivat jäykkyydet löytyy. jossakin fiatissakin jos sopivat ohuempilankaiset jouset sattuis olemaan, saattavat olla löysemmät.Nyt kun muutat jousen asennuspituutta kuinka paljon muuttuu seetipaine eli kun se kattila laulaa täyttä pysyykö venttiilit kiinni vai lähteekö kellumaan..
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Huhti 2010 17:33
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Kokeileppa kuplan jousia, niitähän saa kohtuu kireinä keiteleen koneesta.
Itellä on ladan 1500 koneessa kuplan jouset, tosin niitäkin joutuu sorvissa käyttämään sen verran että jousilautasen päästä avartaa hieman "sisäreikää"... Hyvin ovat pelanneet, eivätkä pohjaa.
Itellä on ladan 1500 koneessa kuplan jouset, tosin niitäkin joutuu sorvissa käyttämään sen verran että jousilautasen päästä avartaa hieman "sisäreikää"... Hyvin ovat pelanneet, eivätkä pohjaa.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Tosiaan juu, sen kummemmin kattomatta pilkkuvirhehän sinne tuli
Sierra + HX35 Super
Focus
Focus
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Tarkoitatko näitä Hi-Perf -tuplajousia? http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1118.ASPrallikuski kirjoitti:Kokeileppa kuplan jousia, niitähän saa kohtuu kireinä keiteleen koneesta. Itellä on ladan 1500 koneessa kuplan jouset, tosin niitäkin joutuu sorvissa käyttämään sen verran että jousilautasen päästä avartaa hieman "sisäreikää"... Hyvin ovat pelanneet, eivätkä pohjaa.
mitenkäs laatokkaan, käyvätkö suoraan, vai pitääkö olla tuo jousisarja jossa lautaset ja lukot mukana? ilmeisesti pelkät jouset riittää jos tekee tuon sisäreiän avarruksen? ulompi jousiko on liian pieni kun pitää sorvata?
Mitä hintaa pitävät siellä keiteleen koneella?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Huhti 2010 17:33
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Muutaman kympin oli sarja kuplan jäykkiä jousia keiteleen koneessa. En tarkkaan muista paljonko, mutta soita ja kysy: 09-561 2354 (http://www.keiteleenkone.fi)mitenkäs laatokkaan, käyvätkö suoraan, vai pitääkö olla tuo jousisarja jossa lautaset ja lukot mukana? ilmeisesti pelkät jouset riittää jos tekee tuon sisäreiän avarruksen? ulompi jousiko on liian pieni kun pitää sorvata?
Mitä hintaa pitävät siellä keiteleen koneella?
Mulla ne on kasattuna ladan omilla jousilautasilla ja lukoilla, ainoastaan hieman sorvissa pyöräytetty tuota ulkojousen sisäreikää isommaksi lautasen päästä(ei muutan mahdu jousilautanen paikoilleen).
Ja mullahan tuo on siis kasattu pelkästään ulommilla jousilla(kuplan), ei niitä ladan sisempiä ollenkaan, hyvin pyörii ainakin 7500rpm ilman kellumisia
Kokeilin eka 1.8 bluebirdin jousilla, mutta pohjasivat, sitten kokeilin kuplan jousilla+bluebirdin sisäjouset, tuli aivan liian jäykkä...
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
niin, onko sulla tämmöset yksittäiset: http://www.raak-racing.com/shop/index.p ... t&Itemid=1
vai tämmösen tuplajousisarjan ulommat jouset? http://www.raak-racing.com/shop/index.p ... t&Itemid=1
mitenkäs jos pelkät ulommat jouset laittaa niin pysyykö paikallaan ilman sitä alapään sisäjousen aluslevyä? paljoko sulla on nostoa nokassa, meinaan että pohjaavatko nuo yksittäiset jouset sitten?
laitoin tuommoset yksinkertaset tilaukseen, jospa ovat samoja mitä sulla on...
vai tämmösen tuplajousisarjan ulommat jouset? http://www.raak-racing.com/shop/index.p ... t&Itemid=1
mitenkäs jos pelkät ulommat jouset laittaa niin pysyykö paikallaan ilman sitä alapään sisäjousen aluslevyä? paljoko sulla on nostoa nokassa, meinaan että pohjaavatko nuo yksittäiset jouset sitten?
laitoin tuommoset yksinkertaset tilaukseen, jospa ovat samoja mitä sulla on...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
minkälaiset kuplan jouset sulla on kun ei mulle ainakaan mitenkään käy nuo kuplan yksinkertaset jouset, pohjaa paljo ennen omia jousia?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Huhti 2010 17:33
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
Mulla on keiteleen koneesta yksinkertaiset jäykät jouset, en tiedä ovatko samaa kamaa mitä nuo kraakin yksittäisjouset.
Ovat paikallaan omalla ohkasella "aluslevyllä", kokonaisnostoa venalta 12,4 muistaakseni.
Ovat paikallaan omalla ohkasella "aluslevyllä", kokonaisnostoa venalta 12,4 muistaakseni.
Re: Venttiilijouset pohjaa, lyhentäminen hiomalla?
joo, mulla ei nostoa ole kun 11-12 milliä vaan pohjaa ruuvipenkissä mitattuna selkeesti aiemmin ku ladan jousi. ainoo vaihtoehto olis lipo 5 milliä upottaa noita kanteen ja tai syvempi jousilautanen... multa saa ostaa nuo jos jollakulla on tarvista... huomenna saan kaverilta kasan fiiatin jousia ja lautasia katotaan löytyskö sopivia...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.