MontikkaGt kirjoitti:Moorjens kaikille!
Olisi tuossa pukkaamassa montikkaan -99 tukivarsien vaihtoduuni. Kyselin muutamista paikallisilta yrittäjiltä ja keikkuisi tuo vaihtojobi 300-400+ erkin hujakoilla

. Kattelin sitten tuossa että taidankin näin kesän ratoksi tehdä tuon itse. Mites olisi tuo kuskin puoli näytti varsin erikoiselta. Oli tuo automaatti siinä ikävästi pultin kannan päällä. Jos tuosta otan ja katkaisen rälläkällä se etummaisen pulterin ja irrottelisin normisti takapään sekä tuon pallonivelen, niin onstuuko vaihtopalikan irroitus /asennus operatsuuni ilman tuskahikeä? En aio vaihella mitään puslia vaan koko t-luu kerralla härpäkkeineen.Kaikki tarvittavat kalustot kyllä löytyy ja ajattelin ettei tuota apurunkoa tarvi ronkkia auki.
Kertokaas konkarit hyvät vinkit, ettei tule mennyksi ns. "persusedellä mäntyyn"

.
Ja sitten toinen visainen kysymys vielä. Pitääkö ne auraukset säätää tuon ajoneuvo-ortopedisen operaation jälkeen? Olis tuo leimalle meno seuraavana vuorossa...
Syvästi kiittäen hyvistä vastauksista..
Jussi.

Just vaihdoin kaverin kanssa omaan -98 automaattimondeoon vasemman alatukivarren.
Kuskin puolen vaihdoin juuri niin, että rälläkällä etummainen pultti pois (ekana mutteri alta auki, pultti niin ylös kun menee, rälläkällä mahd. paljon päästä pois ja uudestaan pulttia ylöspäin ja vielä kerran sahaus poikki niin saa kannan kokonaan pois) ja uusi pultti toisin päin paikalleen muutaman millin lyhennettynä.
Operaatio meni jotakuinkin näin:
1. vasen pyörännavan mutteri löysälle
2. koko keula ilmaan
3. molemmat etupyörät veks
4. vasen raidetangon pää irti pyörännavasta
5. alapallon lukituspultti auki (tarvii muistaakseni T55 torx-hylsyn. Saattoi olla myös T50, en ole varma) ja alapallo pois kolostaan
6. alatukivarren sisemmät pultit pois tavalla tai toisella
7. koiranluut molemmilta puolilta auki ja kallistuksenvakaaja käännetään ylös
8. pyörännavan mutteri reilusti löysälle, paukutetaan akselia navasta jonkin verran ulos ja vedetään napa-asetelmaa ulospäin sen verran kun kehtaa. Varo, ettei sisempi vetari lähde paikaltaan!
9. Vanha alatukivarsi pois ja uusi tilalle ja kaikki takaisin paikalleen
Omassa autossa ei ainakaan uusi tukivarsi mennyt paikalleen ennen kuin napattiin koiranluut veks molemmilta puolilta, siksi jo alussa kehotan ottamaan molemmat eturenkaat veks. Ainakin omissa koiranluissa pystyi pitämään palloniveltä kiinni suojakumin puolelta sopivan kokoisella (oisko ollu 17mm) lenkkiavaimella.
Eikä kyllä tarvitse aurauskulmia säätää jos ratti suorassa ja auto ei vetele minne sattuu. Omassa autossa oli jännästi ratti vinossa suoraan ajettaessa ennen alatukivarren vaihtoa (luulin säätöjen vaan olevan pielessä) mutta uuden tukivarren vaihdon jälkeen ratti asettui sopivasti suoraan 8)
Itse homma sujui ihan ongelmitta, mutta uusi pyörännavan mutteri ja etummainen tukivarren kiinnityspultti ja sen mutteri kannattaa hankkia valmiiksi. Pyörännavan mutteri oli jotain kybän ja pultti+mutteri muutaman euron.