Ford P100 1.8TD piristys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tilta
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Kesä 2010 23:02

Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja tilta »

Pihasta löytynee tollanen P100 1.8TD vm. -92.
Kertokaahan vähän auton piristämisestä!?

-Miten saan syöttöä lisättyä?
-Saako ahtopaineita miten nostettua?
-Onko jotain muita vippaskonsteja mitä kannattaa aluksi tehdä jottai liikkuvuus edes hieman paranisi?
-Ja tietysti kertokaa minkälaista ahdinta tollaseen kannattaisi alkaa vaihtamaan jos isompaa halajaisi, ynnä muuta tähän asiaan liittyen.

Koitin tänään tutkailla hieman tuota syötön lisäystä, mutta kun tyhmänä ei ymmärrä ja tajua autoista paljoakaan, niin voisiko joku kertoa? :)

Kiitos!
Meca
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Maalis 2005 23:18

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja Meca »

Lueppa aluksi tämän sivun kolmas viestiketju "Ohjeita Fordin 1.8TD:n pumpun ja ahtojen säätämiseen" , joka on laitettu esille ihan siksi, ettei jokaisen tarvitse erikseen samoja asioita kysyä. Noilla ohjeilla pääsee jo hyvään alkuun.
tilta
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Kesä 2010 23:02

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja tilta »

Joo kyllähän niillä varmasti hyvään alkuun pääsee. Mutta kyseessä aika varmasti vanhempi auto, kuin tuon toisen aiheen auto, josta pumpun kuvakin on, koska ittellä erillainen pumppu ja ei löydy noi samat ruuvit ja säätömahdollisuudet samoista paikoista ja todennäköisesti ovat hiukan erillaisetkin ja tuon aiheen tuo 1. kohta ainakin puuttuu kokonaan omasta pumpusta..
Eric79
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Touko 2010 18:24

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja Eric79 »

Melkein jopa viistää aihetta.. Ei kehtaa kuitenkaan uutta säiettä aloittaa.

Osaako kukaan sanoa, onko tämä Sierra/P100 lähtöinen 1.8TD edelleen perusosiltaan, lohkosta ja kannestaan sama laitos mitä näissä tuoreemmissa etuveto sisarissa. Ei tainnut olla kovinkaan kauaa, kun hinnastoissakin oli vielä tuota 1.8 voimalohkoa..

Lähinnä ajatuksena, että miten yläkerta/alakerta käy keskenään, kun noiden uudempien moottoreita tuntuu olevan helpommin saatavilla.
Meca
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Maalis 2005 23:18

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja Meca »

Täällähän näitä samoja asioita on puitu ennenkin
viewtopic.php?f=3&t=22171
Eric79
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Touko 2010 18:24

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja Eric79 »

Kiitoksia Meca,

etsi-toimintoa pitikin treenata hetken aikaa, että "vasuri" sisäisti.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ihan on kelpo kenttiläisen peruja noi 1.8td:t
Omassa saturaisessa on -97 Mondeon alakerta ja Sierran kansi, pumppu(cav), pakosarja/turbo jne.
Syötöt käännetty tappiin mikä on selkeesti liikaa pienelle std turbolle, josta ei kannata ahtoja lisätä kun pakopaineet nousee ihan tolkuttomiksi. Coolerin asennus sensijaan on suositeltavaa vakio ahdoillakin, eron huomaa.
Seuraavana ohjelmassa pakosarja ja vähän isompi turbo sekä kunnon imusarja.
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

Ite noita 1.8td koneita piristäneenä muutaman lähtisin rakentamaan allamainitussa järjestykssä:

Vuotaako turbo öljyä läpi? jos vuotaa, turha alkaa virittelemään sen suuremmin. Mites syöttöpumpun ennakonsäädin? Pitääkö pumppu sellaista "nakutusta" kun hehkuttaa? Kannattaa myös palasäätää venttiilit, helposti tuntuu menevän välykset pieniksi.

Ihan ekaks tukit egr:n sitten:
1. välijäähdytin
2. pumpun ruuvaus tappiin, samalla ennakkoa pitää lisätä!
3. ahdot max 0,9, sekin liikaa
4. boschin pumppu + suuttimet
5. toinen imusarja, esim escortista (isommat kanavat) tai sitten rakennat ite.
6. isompaa turboa, samalla kannattaa miettiä toisenlaista pakosarjaa. onhan siellä konehuoneessa reippaasti tilaa.
tilta
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Kesä 2010 23:02

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja tilta »

KiGGi kirjoitti:Ite noita 1.8td koneita piristäneenä muutaman lähtisin rakentamaan allamainitussa järjestykssä:

Vuotaako turbo öljyä läpi? jos vuotaa, turha alkaa virittelemään sen suuremmin. Mites syöttöpumpun ennakonsäädin? Pitääkö pumppu sellaista "nakutusta" kun hehkuttaa? Kannattaa myös palasäätää venttiilit, helposti tuntuu menevän välykset pieniksi.

Ihan ekaks tukit egr:n sitten:
1. välijäähdytin
2. pumpun ruuvaus tappiin, samalla ennakkoa pitää lisätä!
3. ahdot max 0,9, sekin liikaa
4. boschin pumppu + suuttimet
5. toinen imusarja, esim escortista (isommat kanavat) tai sitten rakennat ite.
6. isompaa turboa, samalla kannattaa miettiä toisenlaista pakosarjaa. onhan siellä konehuoneessa reippaasti tilaa.

Miten pystyn selvittämään vuotaako turbo öljyä läpi? Ja tuo syöttöpumpunkin ennakkosäädin on täyttä hepreaa mulle kuten koko pumppu, kun ei ole edes mitään hajua mistä syöttöä voisi lisätä?
Tuota pumpun nakutusta en ole kuunnellut, mutta pitääpä kuunnella.

Eikös tuo egr olekkin se josta lähtee pakopuolelta letku imupuolelle? Auttaako sen tukkiminen tehoissa? Jos sen tukkii niin vaikuttaako jotenkin katsastuksessa päästöihin?
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

tilta kirjoitti:

Miten pystyn selvittämään vuotaako turbo öljyä läpi? Ja tuo syöttöpumpunkin ennakkosäädin on täyttä hepreaa mulle kuten koko pumppu, kun ei ole edes mitään hajua mistä syöttöä voisi lisätä?
Tuota pumpun nakutusta en ole kuunnellut, mutta pitääpä kuunnella.

Eikös tuo egr olekkin se josta lähtee pakopuolelta letku imupuolelle? Auttaako sen tukkiminen tehoissa? Jos sen tukkii niin vaikuttaako jotenkin katsastuksessa päästöihin?
Turbon vuodon näet jos irroitat putken turbon ja imusarjan väliltä. Putki öljyinen jos vuotaa.

Syöttöjenlisäämiseen olet jo kaksikin kertaa saanut ohjeet tai vinkin mistä löytyy tieto.

Suosittelen suuresti perehtymään ja tutkimaan sitä moottoria. Hyvin yksinkertaista tekniikkaa kaikinpuolin. Internetistä löytyy kyllä tuon endura de koneen virittelystä infoa. Toisinsanoen googlaa ja käytä hakua tällä foorumilla.

Egr on juuri se. Tee siihen pellistä joku laippa. Yleensäkkin noi alkavat vuotamaan läpi, jolloin pakokaasua pääsee täyskaasullakin imuilman sekaan. Ei sotke sellaisia päästöjä joita katsastuksessa mitattaisiin.
tilta
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Kesä 2010 23:02

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja tilta »

Kiitos neuvoista!

viewtopic.php?f=3&t=2496
Tuosta aiheesta en oikein saa mitään irti kun itsellä kyllä on erillainen pumppu.
Yksi päivä tunnin verran koitin tutkia ja jostain säätääkkin jotain, mutta ei olen tietoutta niin ei uskaltanut ihan kaikkea räplätä. No saatan olla hieman tyhmä tai jotain :lol:
Tarvii joskus näyttää tota jollekkin tietävälle ihmiselle joka tollasten kanssa on ennenkin roplannut.
Annetaanpa tän syöttöasian sitten olla vaan ettei tappeluu saada aikaiseksi, toimii se auto noinkin :D
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

Millanen pumppu siellä sitten on? ota vaikka kuva.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Noinko olis Boschin pumppu vaihtunu josain välissä??
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Ford P100 1.8TD piristys

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

Miksipäs ei. Sen vaihtamiseen sierraan menee vain muutama tunti.

Vakionahan boschilaista ei tohon ole laitettu. Löytyy vain ahtamattomista escorteista 90-luvun alku ja puoliväliltä. Fiestoista muuten kanssa.
Vastaa Viestiin