Tervehdys,
otsikon mukaisella Ford Escortilla on nyt ajettu 270000km.
Keväällä 1. ja 2. vaihteet alkoivat mennä huonosti päälle, ja kiristin kytkinpolkimessa olevaa säätöruuvia. Hyvä tuli.
Viikko sitten jotain hajosi. Kytkinpoljin painui lattiaan eikä noussut.
Moottoritilan puolelta, vaihdelaatikosta löytyi kytkinhaarukan akseli ja siitä kytkinvipu, johon kytkinvaijeri tulee kiinni. Kyseinen paksu lattarautavipu oli murtunut poorireijän kohdalta. Ilmeisesti aika yleinen vika. Sain sen hitsautettua töissä kuntoon.
Asensin korjatun vivun paikalleen ja samaan asentoon (tein ennen irrotusta kytkinhaarukan akseliin merkin, ja lisäksi akselissa olikin lukituspultille ura joka sallii vain yhden, oikean asennon).
Mutta: kytkinpoljin painuu edelleen jousensa vetämänä lattiaan. Kun kytkinvivusta ottaa kiinni ja kääntelee, se kääntyy noin 15-30 astetta ja sitten kuuluu metallinen "klak" liikealueen kummassakin päässä. Minkäänlaista vastusta tai jousivoimaa ei tunnu, vipu on täysin "veltto".
Onko näitä kytkinhaarukoita tai akseleita murtunut poikki?
Kytkin ei ole koskaan luistanut, eikä painelaakeri pitänyt minkäänlaista ääntä.
Minkälainen urakka on aukaista kytkin, tarviiko erikoistyökaluja, onnistuuko betonilattiaisessa autotallissa tunkin ja alustapukkien kanssa? Tee-se-itse oppaat käsittelevät lähinnä bensiiniversioita, onko dieselversiossa jotain erityistä huomioitavaa?
Escort 1.8TD 1997 kytkin rikki ?
Re: Escort 1.8TD 1997 kytkin rikki ?
TD mallissa on MTX75 laatikko (löytyy myös rs2000 mallista) ja on kyllä yhtä helppo irrotella kuin esim. IB5 aski bensa zetecin kyljestä. Eli onnistuu pukkien varassa. Erikoistyökaluja ei tarvita. Vähän ylimääräistä roinaa pois tieltä (ilmanputsari kotelo, liittimet yms. irti) proppu auki öljyt pihalle askista, vetarit irti, pakosarjaa/putkea pois tieltä mistä tarvetta, vaihteiston kiinnikkeet (jättää sen päätymmäisen kiinnikkeen vielä kiinni) ja pultit auki, tukee koneen/vaihteiston joko moottorinosturilla yläpuolelta tai kun sellaista ei ole niin sekä koneen että laatikon alapuolelta jollain tunkki virityksellä ---> viimeinen kiinnike vaihteiston päästä irti ja laskee tunkin/tunkkien varassa laatikon päätä sen verran alemmas että se mahtuu tulemaan pois sieltä. Sitten vaan uutta palikkaa paikkaan, kasaan ja kovaa ajoa! Näin pääpiirteittäin. =) Toinen vaihtoehto tietysti on pudottaa koko paketti apurunkoineen lattialle ja siinä sitten askarrella.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Escort RS2000 F1 edition -96
Re: Escort 1.8TD 1997 kytkin rikki ?
Apua tarvitaan !!!
Kytkin on nyt vaihdettu. Vanha kytkin takerteli kytkinakselilla ja kytkinkopassa oli kaikkialla ruostetta. Myös vanha painelaakeri pyöri tahmeammin kun vertasi uuteen. Kytkinakselin poorit teräsharjasin puhtaaksi ja voitelin ne kytkinsarjan mukana tulleella rasvalla. Nyt kytkinlevy liikkuu herkästi. Itse kytkinlevy oli vain vähän kulunut.
Vaihdelaatikko on paikallaan ja vetoakselit kiinni. Pari vaihdelaatikon tukikannakketta on vielä löysällä.
Sitten päätin kokeilla kytkimen toimintaa. Laitoin kytkinvivun paikalleen ja vaijerin kiinni. Kytkinpoljin pysyy edelleen lattiaan painuneena, ja polkimessa olevan säätöruuvin kääntäminen ei nosta poljinta ylös.
Silmämääräisesti katsoen näyttäisi että kytkinvaijerin tulisi olla noin 2cm lyhyempi niin kytkinvipu pitäisi polkimen ylhäällä.
Onko mahdollista että
1) Vanha vaijeri on venynyt 2 cm? Tuntuu uskomattoman isolta venymältä?
2) Uusi kytkinsarja vaatii nyt eripituisen vaijerin? Vanha oli Luk / Motorcraft, uusi on QH Quinton Hazell. Uuden sarjan osat kävivät paikalleen ilman mitään ihmettelyitä.
Ajattelin nyt laittaa vaihdalaatikon kuitenkin loppuun asti kiinni ja pyöränripustukset paikalleen, että auton voi laskea pyörilleen ja tutkia vielä kerran kytkinpolkimen ympäristön josko sieltäkin on jokin hajonnut. Huomatkaa siis, että tässä autossa EI ole sitä kuuluisaa automaattikiristintä, vaan säätöruuvi vaijerin säätöä varten.
Sitten teen kokeilun että kiinnitän vaijerin kytkinvipuun pienellä muutoksella, jos saisin sen 2 cm vaijerin pituuden muutoksen sillä aikaan.
Mikä tarkoitus on kytkinvivussa olevalla vastapainolla? Se on kuulemma joku värinänvaimennin. Voiko sen jättää huoletta pois, vai aiheuttaako se ajan myötä uuden kytkinvian.
Neuvokaa, neuvokaa..
Kytkin on nyt vaihdettu. Vanha kytkin takerteli kytkinakselilla ja kytkinkopassa oli kaikkialla ruostetta. Myös vanha painelaakeri pyöri tahmeammin kun vertasi uuteen. Kytkinakselin poorit teräsharjasin puhtaaksi ja voitelin ne kytkinsarjan mukana tulleella rasvalla. Nyt kytkinlevy liikkuu herkästi. Itse kytkinlevy oli vain vähän kulunut.
Vaihdelaatikko on paikallaan ja vetoakselit kiinni. Pari vaihdelaatikon tukikannakketta on vielä löysällä.
Sitten päätin kokeilla kytkimen toimintaa. Laitoin kytkinvivun paikalleen ja vaijerin kiinni. Kytkinpoljin pysyy edelleen lattiaan painuneena, ja polkimessa olevan säätöruuvin kääntäminen ei nosta poljinta ylös.
Silmämääräisesti katsoen näyttäisi että kytkinvaijerin tulisi olla noin 2cm lyhyempi niin kytkinvipu pitäisi polkimen ylhäällä.
Onko mahdollista että
1) Vanha vaijeri on venynyt 2 cm? Tuntuu uskomattoman isolta venymältä?
2) Uusi kytkinsarja vaatii nyt eripituisen vaijerin? Vanha oli Luk / Motorcraft, uusi on QH Quinton Hazell. Uuden sarjan osat kävivät paikalleen ilman mitään ihmettelyitä.
Ajattelin nyt laittaa vaihdalaatikon kuitenkin loppuun asti kiinni ja pyöränripustukset paikalleen, että auton voi laskea pyörilleen ja tutkia vielä kerran kytkinpolkimen ympäristön josko sieltäkin on jokin hajonnut. Huomatkaa siis, että tässä autossa EI ole sitä kuuluisaa automaattikiristintä, vaan säätöruuvi vaijerin säätöä varten.
Sitten teen kokeilun että kiinnitän vaijerin kytkinvipuun pienellä muutoksella, jos saisin sen 2 cm vaijerin pituuden muutoksen sillä aikaan.
Mikä tarkoitus on kytkinvivussa olevalla vastapainolla? Se on kuulemma joku värinänvaimennin. Voiko sen jättää huoletta pois, vai aiheuttaako se ajan myötä uuden kytkinvian.
Neuvokaa, neuvokaa..
Re: Escort 1.8TD 1997 kytkin rikki ?
Kuulostaa siltä että tosiaan se vaijeri venähtänyt (itselläni loppui myös säätö kesken ennen kuin meni poikki kokonaan) tai sitten se muovinen säätöpalikka polkimen päästä rikki. Uusi vaijeri maksoi omaani fordin tiskiltä pari kuukautta sitten reilut 15€ eli kannattaa sellainen investointi suorittaa. Jos haluaa yrittää vanhalla vaijerilla niin sitä vaijerin kuorta on hyvä "jatkaa" siitä kohdasta missä kuori osa tukeutuu vaihteston päälle ja paljas vaijeri lähtee kytkinvivulle, sinne vaan joku iso mutteri tms väliin niin vaijerin kiristysvara kasvaa. Ei sitä "värinän vaimenninta" siitä pois kannata ottaa, vaikka ei mitään kyllä hajoa vaikkei sitä siinä olisikaan.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Escort RS2000 F1 edition -96
Re: Escort 1.8TD 1997 kytkin rikki ?
No niin, vika löytyi ja nyt auto on taas ajossa.
Kun kytkin oli juuttunut, muovinen säätöpalikka oli luiskahtanut pois paikoiltaan. Palikalle oli kolo kytkinpolkimen yläpäässä, johon se loksahti paikalleen. Mitään ei ollut hajonnut, vaijeri oli paikallaan palikassa ja kaikki näytti äkkiseltään olevan kunnossa mutta muovinen neljännesympyrä tosiaan väärässä asennossa.
Kun kytkin oli juuttunut, muovinen säätöpalikka oli luiskahtanut pois paikoiltaan. Palikalle oli kolo kytkinpolkimen yläpäässä, johon se loksahti paikalleen. Mitään ei ollut hajonnut, vaijeri oli paikallaan palikassa ja kaikki näytti äkkiseltään olevan kunnossa mutta muovinen neljännesympyrä tosiaan väärässä asennossa.