jouset
Poikaa taas narrataan oikein urakalla
Miksette ota asioista itse selvää?
Tässä ake:n sivuilta otettu pykälä:
15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.
3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.
4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.
Kyllä nykyään kaikkien tarvitsee muutoskatsastaa madallusjousensa.
Maksaa n.30-40€
Ja Katsastus äijän kanssa juttelin näistä asioista niin sanoi että noissa vanhemmissa autoissa (<96?) voi olla vaikka laikalla lyhennetyt jouset kunhan ne toimii ja pysyy paikoillaan kun auto nostetaan ylös. Eikä tarvitse olla mitään todisteita mihin autoon kyseiset jouset on tarkotettu. Näin sii vanhemmissa autoissa.
Miksette ota asioista itse selvää?
Tässä ake:n sivuilta otettu pykälä:
15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.
3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.
4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.
Kyllä nykyään kaikkien tarvitsee muutoskatsastaa madallusjousensa.
Maksaa n.30-40€
Ja Katsastus äijän kanssa juttelin näistä asioista niin sanoi että noissa vanhemmissa autoissa (<96?) voi olla vaikka laikalla lyhennetyt jouset kunhan ne toimii ja pysyy paikoillaan kun auto nostetaan ylös. Eikä tarvitse olla mitään todisteita mihin autoon kyseiset jouset on tarkotettu. Näin sii vanhemmissa autoissa.
Sierra 2.0IS dohc '92
http://photobucket.com/albums/y71/Lep-1/
http://photobucket.com/albums/y71/Lep-1/
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:51
- Paikkakunta: Compton (pori)
- Viesti:
Onpas siellä kalliit muutoskatsastukset?!?!?!?!
Ellei ollut vuosikatsastus+muutoskatsastus.
Täällä turussa maksaa halvimmillaan alustan muutos 30€
Ellei ollut vuosikatsastus+muutoskatsastus.
Täällä turussa maksaa halvimmillaan alustan muutos 30€
Sierra 2.0IS dohc '92
http://photobucket.com/albums/y71/Lep-1/
http://photobucket.com/albums/y71/Lep-1/
Eipä vaan koskaan ole polliisi setä puuttunu auton madallukseen (ollut tuollaista perinteistä -40mm) sitten uskoisin että kun iskee -60mm alle niin voi jo poliisikin huomata. Omasta mielestä madalluksen laillisuudella ole muuta merkitystä kuin se että auton pohjan ja maan välissä on se 8cm varaa
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
60/55 alustan laitoin että ei jää liikaa tilaa kaariin 8)Megado kirjoitti:Eipä vaan koskaan ole polliisi setä puuttunu auton madallukseen (ollut tuollaista perinteistä -40mm) sitten uskoisin että kun iskee -60mm alle niin voi jo poliisikin huomata. Omasta mielestä madalluksen laillisuudella ole muuta merkitystä kuin se että auton pohjan ja maan välissä on se 8cm varaa