Hitsaushommaa
Re: Hitsaushommaa
Mikäli helmapellin kiinnittäminen vain koriliimalla ei ole katsureiden mielestä hyväksyttävä korjaus, niin käytännön tasollahan sillä ei pellin pysyvyyden kannalta liene merkitystä. Lujassa se varmasti on tuollain liimaamallakin. Mahdollisessa kolaritilanteessa taas en usko että selviytymiseni kannalta on mitään merkitystä sillä, onko helmapelti kiinni liimalla vai enemmän ja vähemmän koloja täynnä olevalla ja muutenkin "huteralla" migisaumalla. Nyt ajattelen lähinnä sitä, että lopputulos olisi siisti, pysyvä eikä lähde "saman tien" ruostumaan uudelleen kun ei ole ruostumiselle altista amatöörin tekemää hitsisaumaa. Mistä katsastuksessa sitä paitsi pystyttäisiin näkemään, millä keinoin helma on vaihdettu?
Re: Hitsaushommaa
Jos se tehdään kunnolla niin en usko, että sitä edes huomaa kuinka se on siinä kiinni.
Re: Hitsaushommaa
Kysäisinpä infoa paikalliselta katsurilta. Se antoi printin jossa todetaan seuraavaa... kehotti miuta päättelemään sen mukaan millainen korjaus on hyväksyttävää missäkin. Suoralta kädeltä ei osannut kertoa varmaa.

No... leima ei ole ajankohtainen vielä vuoteenAKE:n ohje kirjoitti:Yleinen lähtökohta on se, ettei tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja korjata, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään. Joustinlautasen voi vaihtaa tai korjata hitsaamalla. Jos valmistaja on antanut ohjeita, niin työ suoritetaan niiden mukaisesti (esim. Volvon ohje). Joustinlautasen hitsauksen hyväksymiseen on suhtauduttava kriittisesti. Kantavissa kori- ja alustarakenteissa edellytetään korjausta hitsaamalla, jolloin syntyneen korjaustuloksen on vastattava lujuudeltaan alkuperäistä. Ovet on myöskin korjattava hitsaamalla. Myös pakettiauton tavaratilan ovet pitää korjata hitsaamalla jos siellä on lisäistuimia.
Em. huomioonottaen esim. pohjapellin laajahkojen ruostevaurioiden korjaaminen ei ole mahdollista tasaisella peltilevyllä, vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset "vahvistuspokkaukset". Samoin kynnyskoteloiden alkuperäiset "pokkaukset" tulee säilyttää korjauksessa. Käytännössä alkuperäisen lujuuden saavuttaminen edellyttää yhtenäistä koko korjattavan kohdan hitsaussaumaa. Vaihdettaessa esim. koko helmakotelo pitää vähintään 50% olla hitsattu tasaisin välein tai pistehitsaamalla siten, että alkuperäinen lujuus saavutetaan. Jos auton valmistaja antaa maahantuojan kautta tarkempia ohjeita, niitä voidaan katsastuksessa soveltaa.
Tarvittaessa pyydetään ruostevauriokorjaukset esittämään jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna. Lokasuojien korjauksessa tulee käyttää sitä materiaalia, joista ne on tehty. Jos lokasuojat muodostavat kantavan rakenteen on ne korjattava hitsaamalla.

Re: Hitsaushommaa
Noh, tuohan on kanssa vähän "-miten sen nyt ottaa-" kysymys. Tuossa sanotaan että jälkitarkastuksessa voidaan vaatia esittämään paikka pohjamaalattuna. Noh, kunnolla kun kittaa pellin saumat niin eihän siitä näe onko se hitsattu vai liimattu, kyllähän se hitsattu kohtakin hiotaan tasaiseksi ja kitataan. Ja pohjamaalihan tulee aina kitin päälle
Ja sitten jos tosiaan itse rupeaa vapaaehtoisesti pintaruosteessa olevia peltejä vaihtamaan, eikä niitä ole missään katsastuksessa vaadittu, ja kun tekee hommansa kunnolla, niin mistäs kukaan koskaan edes tietää että se pelti on vaihdettu?
Lujuudessahan ei enää nykypäivänä ole juurikaan eroa, onko liimattu vai hitsattu. Johan noita kattopeltejäkin maalaamoissa vaihdetaan liimaamalla.

Ja sitten jos tosiaan itse rupeaa vapaaehtoisesti pintaruosteessa olevia peltejä vaihtamaan, eikä niitä ole missään katsastuksessa vaadittu, ja kun tekee hommansa kunnolla, niin mistäs kukaan koskaan edes tietää että se pelti on vaihdettu?
Lujuudessahan ei enää nykypäivänä ole juurikaan eroa, onko liimattu vai hitsattu. Johan noita kattopeltejäkin maalaamoissa vaihdetaan liimaamalla.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Hitsaushommaa
Motonetista kyselin ja myyjä kertoi että joku maalari oli kertonut samaa... eli "ei me enää mitään hitsailla ees vaan liimataan...". Motonetissa ei ollut 2k-liimaa eikä myyjä osannut neuvoa mistä sitä saisi.
Mistä sitä siis saa ja mitä se maksaa? Jos on ihan vitun kallista niin mikä on halvempi mutta yhtä toimiva vaihtoehto?
Mistä sitä siis saa ja mitä se maksaa? Jos on ihan vitun kallista niin mikä on halvempi mutta yhtä toimiva vaihtoehto?
Re: Hitsaushommaa
Maalifirmoista saa. En muista minkä hintasta on, ei se nyt ihan järjettömän kallista ole. Ja Harjun Samihan oli tuulilasiliimaa käyttänyt, vissiin oli aika halpaakin. Katso sieltä Samin nettisivuilta
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Hitsaushommaa
Mie katsoinkin tuon läpi, mutta koska helmapelti on vähän "ongelmallisempi" niin ajattelin käyttää ihan oikeaa 2K-liimaa mikäli se nyt ei "maksa satasia". Eikös siinä ole ruosteenesto-ominaisuudetkin? Pitää käydä kysymässä Kouvolan Automaalista. Jos tuubi lähtee "muutamalla kympillä" niin investoin siihen.Beornegar kirjoitti:Ja Harjun Samihan oli tuulilasiliimaa käyttänyt, vissiin oli aika halpaakin. Katso sieltä Samin nettisivuilta
Re: Hitsaushommaa
Paikallisen merkkikorjaamon "peltiheikki" kielsi ehdottomasti ryhtymästä moiseen liimausoperaatioon helmapeltien suhteen. Totesi vain että on kokonaan toinen juttu korjata kaaria noin... niihin se kyllä käy.
"Elääkö" auton kori liikkeissä ja tärähtelyissä niin että voisi olla riski ettei helmapellin liimaus pitäisikään vaan sen pitäisi olla "metalli sulanut metalliin kiinni"-periaatteella tehty?
"Elääkö" auton kori liikkeissä ja tärähtelyissä niin että voisi olla riski ettei helmapellin liimaus pitäisikään vaan sen pitäisi olla "metalli sulanut metalliin kiinni"-periaatteella tehty?
Re: Hitsaushommaa
Useimmat sisältävät noita korroosionestopigmenttejä. Ja kyllä se sillä liimallakin pysyy, mutta jos pelottaa, niin voihan sitä tehdä juurikin niin kuin samiharju teki, poraruuveilla lisäkiinnitys ja kannat pois... Miksei voisi vaikka liimauksen jälkeen vetää muutamia heppejä sinne tänne migilläkin...
Tottakai ammattipeltiheikki sanoo noin. Ennen tuollaiset hankalasti hitsattavat paikat olivat vain ammattilaisen hoidettavissa ja sen taidon osaaminen oli jotenkin arvostettua... Nyt kun liimat yleistyvät ja pikkuhiljaa tavallinen kadunmies voi paikata lähes minkälaisen ruostevaurion tahansa, niin se hitsitaito ei enää olekaan niin kova juttu...
Tottakai ammattipeltiheikki sanoo noin. Ennen tuollaiset hankalasti hitsattavat paikat olivat vain ammattilaisen hoidettavissa ja sen taidon osaaminen oli jotenkin arvostettua... Nyt kun liimat yleistyvät ja pikkuhiljaa tavallinen kadunmies voi paikata lähes minkälaisen ruostevaurion tahansa, niin se hitsitaito ei enää olekaan niin kova juttu...
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Hitsaushommaa
Paikallinen maaliliike myy yksikomponenttiliimaa joka on 17 ja risat tuubi ja yhtä vahvaa. Sen kuumuudenkesto on +120 astetta. Mitä liimaukselle käy jos sinne vetää heppejä sinne tänne? Varsinainen 2k-koriliima on 65 euroa tuubi. Merkkikorjaamon äijä sanoi, että ammattikäyttöön tarkoitettuja koriliimoja ei edes ole saatavilla tavalliselle kansalaiselle... tiedä sitten mitä ja ketä uskoa kun asiasta tulee niin ristiriitaista informaatiota.Beornegar kirjoitti:Miksei voisi vaikka liimauksen jälkeen vetää muutamia heppejä sinne tänne migilläkin......
Eikös tiploittain hepattu ole siitäkin parempi, että silloin hitsauskohtaan ei muodostu röpelöistä yhtenäistä saumaa johon varmasti jää hitsauksen kuona-aineita sun muita ruostepesiä? Yksittäinen heppihän on vain se yksi tipla joka on helppo hioa ja saada puhtaaksi.
Re: Hitsaushommaa
Sillä ei periaatteessa ole ruostumisen kannalta väliä onko heppejä siellä täällä, vai perunapeltoa muistuttava yhtenäinen sauma, huonosti käsiteltyinä ruostuvat yhtä herkästi. Hepeillä vedettyyn jää hitsattavien peltien väliin rakoja, jotka sitten kerää vettä.
Itse tekisin homman niin, että liimaisin palat kiinni toisiinsa (pitää katsoa että päällettäisten peltien kohdat on täysin liiman peitossa, ei milliäkään peltiä näkyvissä) ja sitten vetäisin varoiksi heppejä n. 5sentin välein ympäri peltiä (tietysti jokaisen hepin jälkeen pikainen jäähdytys ja seuraava heppi täysin vastakkaiselle puolelle paikkaa). Sitten hepin laikalla tasaisiksi ja koriliimaa tai -tiivistettä (kunnon kamaa, ei mitään silikoneja) tiiviiksi saumaksi koko paikan reunoja myöten. Sitten normaalisti kittaus, hionta, maalaus.
Toi on taas tollainen hifistely tapa, mutta eipähän ainakaan oikeilla kamoilla tehtynä ruostu.
Mihin tuo mainitsemasi 1-k liima on tarkoitettu? Itse olen aina hieman skeptinen noita 1-k kamoja kohtaan, ne kun yleensä on mitä on
Itse tekisin homman niin, että liimaisin palat kiinni toisiinsa (pitää katsoa että päällettäisten peltien kohdat on täysin liiman peitossa, ei milliäkään peltiä näkyvissä) ja sitten vetäisin varoiksi heppejä n. 5sentin välein ympäri peltiä (tietysti jokaisen hepin jälkeen pikainen jäähdytys ja seuraava heppi täysin vastakkaiselle puolelle paikkaa). Sitten hepin laikalla tasaisiksi ja koriliimaa tai -tiivistettä (kunnon kamaa, ei mitään silikoneja) tiiviiksi saumaksi koko paikan reunoja myöten. Sitten normaalisti kittaus, hionta, maalaus.
Toi on taas tollainen hifistely tapa, mutta eipähän ainakaan oikeilla kamoilla tehtynä ruostu.
Mihin tuo mainitsemasi 1-k liima on tarkoitettu? Itse olen aina hieman skeptinen noita 1-k kamoja kohtaan, ne kun yleensä on mitä on

http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Hitsaushommaa
En tiedä mitä liimaa se on, soitin ja kysyin koriliimaa ja maalaamon äijä esitti sen edullisempana vaihtoehtona 2k-liimalle.
Oletettavasti tämä vasta liimauksen kunnolla kuivuttua. Tämä siis ei polta liimaa liikaa?Beornegar kirjoitti:Itse tekisin homman niin, että liimaisin palat kiinni toisiinsa (pitää katsoa että päällettäisten peltien kohdat on täysin liiman peitossa, ei milliäkään peltiä näkyvissä) ja sitten vetäisin varoiksi heppejä n. 5sentin välein ympäri peltiä (tietysti jokaisen hepin jälkeen pikainen jäähdytys ja seuraava heppi täysin vastakkaiselle puolelle paikkaa).
Meinasin noista hepeistä ruostumisen kannalta, että yksittäiset hepit on helpompi putsata kaikesta hitsauskuonasta, kun taas toisiinsa kiinni vedettyjen heppien, "perunapellon", väliin jää helpommin kuonaa ja paskaa jotka eivät lähde hionnalla kunnolla pois ja alkavat ruostumaan kittauksen alla... onko näin?Beornegar kirjoitti:Sillä ei periaatteessa ole ruostumisen kannalta väliä onko heppejä siellä täällä, vai perunapeltoa muistuttava yhtenäinen sauma, huonosti käsiteltyinä ruostuvat yhtä herkästi.
Miten se kerää vettä jos koko sauma-alue kitataan huolellisesti?Beornegar kirjoitti:Hepeillä vedettyyn jää hitsattavien peltien väliin rakoja, jotka sitten kerää vettä.
Re: Hitsaushommaa
Joo kyllä, kuivumisen jälkeen vasta... Eikä se ainakaan migillä vedettynä pala kuin pieneltä alueelta hepin kohdalta.Heinämies kirjoitti:Oletettavasti tämä vasta liimauksen kunnolla kuivuttua. Tämä siis ei polta liimaa liikaa?
No periaatteessa joo, mutta eihän se ole se kuona ja uloste mikä siellä ruostuttaa, vaan kun siihen sauman päälle on vedetty vain ohkainen paska kerros maalia, vesi pääsee maalista läpi ja kerääntyy perunapellon kuoppiin -> ruosteHeinämies kirjoitti:Meinasin noista hepeistä ruostumisen kannalta, että yksittäiset hepit on helpompi putsata kaikesta hitsauskuonasta, kun taas toisiinsa kiinni vedettyjen heppien, "perunapellon", väliin jää helpommin kuonaa ja ulostetta jotka eivät lähde hionnalla kunnolla pois ja alkavat ruostumaan kittauksen alla... onko näin?
Tämä olikin sitä teoriaa heppaustyyleistä, kun molemmat ovat huonosti käsiteltyjäHeinämies kirjoitti: Miten se kerää vettä jos koko sauma-alue kitataan huolellisesti?

http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Hitsaushommaa
Helmassahan hitsisauma jää kuitenkin kittauksen alle, ja käsittääkseni kitti levitetään puhdistetulle mutta käsittelemättömälle paljaalle metallipinnalle eikö vain? Tähän kittauksen päälle pohjamaalaukset ja oma väri.
Eikö hitsisauman pitäisi, jos kittaus on huolellisesti tehty, olla kitin alla täysin ilma- ja vesitiiviissä tilassa jossa siis ruostumisen edellytyksiä ei ole ja ruostuminen siksi mahdotonta?
Eikö hitsisauman pitäisi, jos kittaus on huolellisesti tehty, olla kitin alla täysin ilma- ja vesitiiviissä tilassa jossa siis ruostumisen edellytyksiä ei ole ja ruostuminen siksi mahdotonta?
Re: Hitsaushommaa
Teoriassa näinhän se on, mutta käytäntö on sitten eriasia. Autossa on kovin vähän sellaisia paikkoja, mihin pystyisi täysin vesi- ja ilmatiiviin paikan tekemään, esimerkiksi helmakotelon sisäpuolta on melko vaikea ruveta kunnolla käsittelemään. Kyllähän sinne kotelomassaa saa laitettua. Eli siis täysin ilma- ja vesitiivistä et siitä paikasta saa (oikea sinkitys on sitten asia erikseen), mutta parhaan mahdollisen 

http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Hitsaushommaa
Mikä merkitys sääolosuhteilla on?
Onko parempi varmuuden vuoksi hoitaa homma sellaisella kelillä ettei sadetta taatusti tule niskaan tai sitten yrittää järkätä tuonne autotalliin sen verran tilaa että mahtuu tekemään siellä?
Sen opin viime kesästä että hitsaushomma ulkona täytyy suorittaa yhdellä kerralla loppuun asti, eikä jättää osaa seuraavalle päivälle. Silloin huomasin aamulla, että yökaste oli saanut paljaille metallipinnoille ruosteharson. Helmapellin vaihdosta pitää siis ottaa aamuvarhaisesta alkaen koko päivän urakka joka saadaan kittaus- ja pohjamaalausvaiheeseen ennen kuin illan tullen kaste alkaa tiivistymään pinnoille... eli siinä valossa olisi ehkä kait parempi yrittää mahtua talliin ettei tule kilpajuoksua ajan kanssa ja sitä myötä hutilointia.
Onko parempi varmuuden vuoksi hoitaa homma sellaisella kelillä ettei sadetta taatusti tule niskaan tai sitten yrittää järkätä tuonne autotalliin sen verran tilaa että mahtuu tekemään siellä?
Sen opin viime kesästä että hitsaushomma ulkona täytyy suorittaa yhdellä kerralla loppuun asti, eikä jättää osaa seuraavalle päivälle. Silloin huomasin aamulla, että yökaste oli saanut paljaille metallipinnoille ruosteharson. Helmapellin vaihdosta pitää siis ottaa aamuvarhaisesta alkaen koko päivän urakka joka saadaan kittaus- ja pohjamaalausvaiheeseen ennen kuin illan tullen kaste alkaa tiivistymään pinnoille... eli siinä valossa olisi ehkä kait parempi yrittää mahtua talliin ettei tule kilpajuoksua ajan kanssa ja sitä myötä hutilointia.
Re: Hitsaushommaa
Kuten jo vähän itsekkin sanoit, säällä on merkitystä. Pienestä ilman kosteudesta pelti pinta ruostuu yön aikana. Sateessa luonnollisesti nopeammin.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Hitsaushommaa
Homma tehty, hitsaamalla niin että helman alareunat porattu n. 10 cm:n välein 5 mm:n reiät joista hepattu kiinni. Yläsauman heppasin alareunan jälkeen vaaksan välein, ja lopuksi heppiä hepin viereen niin että tuli "tiivis" sauma. Hionta lamellilaikalla + kittaus ja maalaus. Viimeiseksi kotelosuoja-aine sisäpuolelle.
Ei ollut paha rasti. Itse asiassa luulen ettei tuosta olisi tullut hevonv1ttua jos olisin alkanut säätämään liimoilla. Nyt sain pellin puristimilla asetettua jokseenkin paikalleen, ja aina yhden hepin jälkeen puristimen siirto, asennon tsekkaus ja uusi heppi. Näin se oli pikapuoliin kunnolla kiinni ja oikein. Sen jälkeen pystyikin rauhassa heppailemaan koko sauman. Aikaa tuohon paikallaan olevan levyn "lopulliseen hitsiin" meni pikku huilineen ehkä reilut pari tuntia. Yllättävän helppo homma kuitenkin.
Ei ollut paha rasti. Itse asiassa luulen ettei tuosta olisi tullut hevonv1ttua jos olisin alkanut säätämään liimoilla. Nyt sain pellin puristimilla asetettua jokseenkin paikalleen, ja aina yhden hepin jälkeen puristimen siirto, asennon tsekkaus ja uusi heppi. Näin se oli pikapuoliin kunnolla kiinni ja oikein. Sen jälkeen pystyikin rauhassa heppailemaan koko sauman. Aikaa tuohon paikallaan olevan levyn "lopulliseen hitsiin" meni pikku huilineen ehkä reilut pari tuntia. Yllättävän helppo homma kuitenkin.
Re: Hitsaushommaa
Onko pääkaupunki seudulla harrastelijaa jolla on hyvä hitsaus taito kuitenkin ja ei tarvi kovin isoa summaa taskuun työstä =)
Kiirettä ei ole mutta syksyllä pitäisi käyttistäni vähän hitsailla eli parsia kasaan...
Takakaaret, Helmat, etupuskurin kiinikkeet ja takalokasuojan sisäpuolella on reikää/alkua ja jotain muuta pientä voi löytyä tutkiessa...
Aikani ei riitä ja ei oikein energiakaan tuon harrastepelin rakentelun jälkeen...
Ideana vain mietiä alanko ajan kanssa muuten laittaa oikeaan kuntoon käyttistä... Pirun hyvä ajaa ja paljon jo uutta osaa kiinni joten ei viitsisi sen takia hävittää että ei jaksa hitsata varsinkaan kun ei ole kunnon paikkaa...
Tietenkin harrastepeli pitää saada liikenteeseen siksi aikaan =)
Kiirettä ei ole mutta syksyllä pitäisi käyttistäni vähän hitsailla eli parsia kasaan...
Takakaaret, Helmat, etupuskurin kiinikkeet ja takalokasuojan sisäpuolella on reikää/alkua ja jotain muuta pientä voi löytyä tutkiessa...
Aikani ei riitä ja ei oikein energiakaan tuon harrastepelin rakentelun jälkeen...
Ideana vain mietiä alanko ajan kanssa muuten laittaa oikeaan kuntoon käyttistä... Pirun hyvä ajaa ja paljon jo uutta osaa kiinni joten ei viitsisi sen takia hävittää että ei jaksa hitsata varsinkaan kun ei ole kunnon paikkaa...
Tietenkin harrastepeli pitää saada liikenteeseen siksi aikaan =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Hitsaushommaa
Vaikuttaa suoraan ja kaunistelematta sanottuna läpimädältä pashalta.... olisiko parempi tehdä niin päin, että hankit hyvissä pelleissä olevan auton tuon tilalle ja siirrät ne uudet osat siihen? Kyllähän tuonkin varmaan ajan kanssa laitettua saisi, mutta varmaan kannattaisi ennemmin ostaa kokonaan "uusi" kuin tekohengittää liki kauttaaltaan ruostunutta yksilöä.NiceMan kirjoitti:Takakaaret, Helmat, etupuskurin kiinikkeet ja takalokasuojan sisäpuolella on reikää/alkua ja jotain muuta pientä voi löytyä tutkiessa...
Pirun hyvä ajaa ja paljon jo uutta osaa kiinni joten ei viitsisi sen takia hävittää että ei jaksa hitsata varsinkaan kun ei ole kunnon paikkaa...
Re: Hitsaushommaa
Paskasta puhuu mies, joka tavis-sierraan laittanu peltii enemmän? Kyseessä kuiteskin voortin lippulaiva, kossuna, ei ihan tosissaan voi verrata dohc-sierraan, joka ois kyl kannattanu paalata eikä tekohengittää(tekohepata)Heinämies kirjoitti: Vaikuttaa suoraan ja kaunistelematta sanottuna läpimädältä pashalta.... olisiko parempi tehdä niin päin, että hankit hyvissä pelleissä olevan auton tuon tilalle ja siirrät ne uudet osat siihen? Kyllähän tuonkin varmaan ajan kanssa laitettua saisi, mutta varmaan kannattaisi ennemmin ostaa kokonaan "uusi" kuin tekohengittää liki kauttaaltaan ruostunutta yksilöä.

- BlackEscort
- Viestit: 192
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04
Re: Hitsaushommaa
EI NÄIN JOS FORDia HITSAAT. Tee nyt jumaliste se kunnolla ettei kukaan kunnon foordisti saa näitä shittejä korjailla jälkenpäin. Nisut ja jotayo:t...ei mitään väliä vaikka liimaisit erikeepperillä!Heinämies kirjoitti:Itse olen hankkimassa täytelankakonetta. Se maksaa Motonetissa 169 ja samantyylinen eri merkkinen Hong Kongissa 179 euroa. Tuollaisella "räkijällä" pystyy kyllä tekemään sen mitä omaan autoon silloin tällöin täytyy laitella. Tuolla rahallahan saisit taatusti tuon autopeltisepällä laitetuksi, mutta tulevaa silmälläpitäen varmasti hyvä sijoitus.
Re: Hitsaushommaa
Onko foortti joku pyhä jumala, jota pitää kohdella parhaalla mahdollisella tavalla ? Mitä väliä jollain muutaman satasen käyttöauton pommilla ? Seuraava paikka joka autoa tuossa iässä kutsuu on paali.EI NÄIN JOS FORDia HITSAAT. Tee nyt jumaliste se kunnolla ettei kukaan kunnon foordisti saa näitä shittejä korjailla jälkenpäin. Nisut ja jotayo:t...ei mitään väliä vaikka liimaisit erikeepperillä!
Ei siitä uutta saa tekemälläkään.
Oli ihan pakko

Edit: Jottei kellekkään tuu kovin pahaa mieltä, niin onhan foorttilla joitain malleja joita kannattaa pitää kuin kukka kämmenellä, mutta normi sierra ei kuulu niihin IMO.
Re: Hitsaushommaa
Läpimädäksi pashaksihan tuo omakin osoittautui, mutta ei siinäkään olleet helmat ja kaaret ynnä kotelot kuin pintaruosteessa. Ne hitsattavat löytyivät noista pohjan rakenteista ja olisivat pysyneet piilossa jos en olisi asiaa lähtenyt tarkemmin tutkimaan.
No... tuo Sierra oli hyvä "harjoitustyömaa" mitä hitsaamiseen tulee. Samalla opin "kantapään kautta" miten nuo loppukäsittelyt pitää tehdä (viime kesäiset hitsaukset). Nyt on "treenit treenailtu" ja Sierra myyty pilluraudaksi jollekin teinipenskalle. Toivotaan että flaksi käy ja torttu kostuu.... ei auton ulkonäöstä ainakaan pitäisi kiinni olla...
Loppui vähän niinkuin kiinnostus itsellä ja silloin tulee tehtyä verraten nopeitakin ratkaisuja. Nyt sitten ollaan -94:n japsipashan "onnellisia omistajia". Hyvä tuo Pirumerta kyllä on ajaa....
No... tuo Sierra oli hyvä "harjoitustyömaa" mitä hitsaamiseen tulee. Samalla opin "kantapään kautta" miten nuo loppukäsittelyt pitää tehdä (viime kesäiset hitsaukset). Nyt on "treenit treenailtu" ja Sierra myyty pilluraudaksi jollekin teinipenskalle. Toivotaan että flaksi käy ja torttu kostuu.... ei auton ulkonäöstä ainakaan pitäisi kiinni olla...

Loppui vähän niinkuin kiinnostus itsellä ja silloin tulee tehtyä verraten nopeitakin ratkaisuja. Nyt sitten ollaan -94:n japsipashan "onnellisia omistajia". Hyvä tuo Pirumerta kyllä on ajaa....

Re: Hitsaushommaa
Onneakaan en voi toivottaa kun tuollaisen auton oot ittelles hommannuNyt sitten ollaan -94:n japsipashan "onnellisia omistajia". Hyvä tuo Pirumerta kyllä on ajaa....

Mua henk.koht. vituttais joka päivä jos tuollaanen olis, ei herneitä