Focus 1.6 -01 ja iänikuiset käyntiongelmat.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lemmentalja
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Maalis 2010 21:58

Focus 1.6 -01 ja iänikuiset käyntiongelmat.

Viesti Kirjoittaja lemmentalja »

Morjesta!

Elikkä kyseessä olisi tuo 1.6 zetec ja kilometrejä takana 180tkm. Tyhjäkäynnin kanssa seuraavaa ongelmaa...tyhjäkäynti laskee erittäin hitaasti pysähdyttäessä(kytkimen painamisella ei vaikutusta), se pysyy siinä 1500rpm ja siitä sitte pikkuhiljaa laskee sinne 650rpm hujakoille ja joskus liian alas eli sinne 500rpm paikkeille(alkaa täristämään/resonoimaan). Kone pysyy hyvin käynnissä, eikä varsinaista seilaamista tapahadu,kuin aniharvoin ja sekin muutaman kymmenen kierroksen heittelemistä tyhjäkäynnillä. Useista muista topiceista oppineena ilmeisesti vika voisi olla tuossa tyhjäkäyntiventtiilissä...? Tulpat/johdot/ilmansuodatin on vaihdettu,puolaan tai muihin käyntiin liittyviin osiin en ole vielä koskenut...

Kysymyksenä on siis...onko tuo venttiilin vaihto tunnin vai päivän projekti? ja jos se ei puhdistuksen jälkeen ala toimimaan,niin mistä se kannattaa ostaa..näin kaupungin duunarina olisi muitakin paikkoja sijoittaa nuo dollarit,kun tuo maantiehirmu! :D


Kiitti vinkeistä jo etukäteen!
Sauriini
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Heinä 2005 17:52
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1.6 -01 ja iänikuiset käyntiongelmat.

Viesti Kirjoittaja Sauriini »

Itselläni on täsmälleen samanlaisia ongelmia omassa focuksessani. Tyhjäkäynti laskee juuri noihin 500-650rpm hujakoille, kun kone on lämmin. Omasta focuksesta hajosi viime vuonna puola, mutta sen vaihto ei vaikuttanut kyseiseen tyhjäkäynti ongelmaan.

Kesän aikana olisi tarkoitus puhdistaa tyhjäkäyntiventtiiliä ja kaasuläpän aluetta. Myös mahdollisesti ilmamäärämittaria voisi yrittää puhdistaa. Viimeksi mainittuun löytyy tee-se-itse ohjeet esim. tuulilasin sivuilta. Myös ECUn "nollausta" voisi kokeilla, eli akku irti muutamaksi minuutiksi-> takaisin kiinni-> antaa moottorin lämmetä, niin että kierrokset ovat normaalilla käyntialueella-> aja noin 10 kilsan lenkki vaihtelevaa ajoa. Näin ECUn pitäisi ohjelmoida itsenä uudestaa. Lisäyksenä vielä, että ainakin Zetec Escortin ohjeissa käskettiin pitää kierrokset noin 1300rpm muutama minuutti sen jälkeen kun moottori on saavuttanut normaalin käyntilämpötilan. Joku Focuksen korjausoppaan omistaja voi tarkistaa, että tarvitaanko tätä Zetec-SE koneelle.

Viimeisenä vielä nolo kysymys. :oops: Eli miten nuo pannat imuilmaputken päissä olisi tarkoitus avata, kun ei ole moisia tullut koskaan ennen vastaan. Pannoissa siis ei ole ruuvi kiristystä, vaan jonkinlainen mekanismi.
2001 Ford Focus 1.6
pnieminen74
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2010 11:55

Re: Focus 1.6 -01 ja iänikuiset käyntiongelmat.

Viesti Kirjoittaja pnieminen74 »

pannat saa talttapäämeisselillä irti, vääntämällä varovasti hakasesta. jos vääntyy niin tilalle uudet ruuvattavat (ei ole kalliita). edellisessä autossani oli sama vika, tyhjäkäynti putosi hitaasti. tyhjäkäyntiventtiili ei paljoa maksa joten se kannattaa vaihtaa heti uuteen. jos kiekot putoaa alle sallitun ja sammuilee liikennevaloihin, pitänee se läpän asennon tunnistava anturi vaihtaa samalla, tai ainaki katsoa onko liittimet edes kiinni tai puhtaat..
jos samalla irrottaa kaasarin, kannattaa sen läpän jousi irrottaa ja katsoa jumittaako läpän liukulaakerit, hiomatahnalla itse avarsin hieman ja jumittava läppä alkoi liikkua helpommin.
jos tuo kaasari on kovin öljyinen tai likanen, se johtuu huohotinletkun tulevista höyryistä HUOM, ei egr:stä kuten jotkut lippalakkipäiset täällä kirjoittelevat :)
Pjanstor
Viestit: 35
Liittynyt: 01 Tammi 2010 18:26

Re: Focus 1.6 -01 ja iänikuiset käyntiongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pjanstor »

Samankaltaista ongelmaa oli myös minulla 1.4l Escortissa. Kokeilin tollasta suuttimien/venttiilien/yms. puhdistusainetta, jota kaadettiin bensan sekaan tankkiin, ja ainakin näin lyhyen koeajon jälkeen tuntuu siltä, että ongelma on kadonnut. Litku maksoi 17,5 euroa 500ml. Kaupasta löytyi myös 5 eurolla aineita hieman pienemmässä pullossa, jotka lupasivat puhdistaa pelkästään nuo suuttimet. Itse ostin tuota kalliimpaa kun siinä luvattiin, että suuttimien lisäksi puhdistuu mm. venttiilit :mrgreen: Katsotaan nyt, onko tuosta oikeasti jotain apua.
Pjanstor
Viestit: 35
Liittynyt: 01 Tammi 2010 18:26

Re: Focus 1.6 -01 ja iänikuiset käyntiongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pjanstor »

Nyt taas tuntuu että tuo käyntiongelma on tullut takaisin... Noh, mene ja tiedä sitten, oliko tuostakaan litkusta yhtään mitään hyötyä :roll:
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Focus 1.6 -01 ja iänikuiset käyntiongelmat.

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

pnieminen74 kirjoitti:pannat saa talttapäämeisselillä irti, vääntämällä varovasti hakasesta. jos ...jos tuo kaasari on kovin öljyinen tai likanen, se johtuu huohotinletkun tulevista höyryistä HUOM, ei egr:stä kuten jotkut lippalakkipäiset täällä kirjoittelevat :)
Viittaatko siihen että kyseisessä moottorissa ei ole EGR:rää :lol:
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
foccusmann
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Elo 2010 08:39

Re: Focus 1.6 -01 ja iänikuiset käyntiongelmat.

Viesti Kirjoittaja foccusmann »

Täällä Focus farmari 1.6 -01. ->200tkm
Puola vaihdettiin tänä kesänä.
Kierrosten heiluminen ollut aina ongelmana, nyt pahentunut.
Liikennevaloihin pysähdyttäessä kierrokset siinä 1.500 ja laskevat pysähdyttäessä ollessa noin 5 sekunnin kuluttua "normaaliin"(?) (600-700?).

Tälläinen "vika" ollut aina. Jos tulee liikennevaloihin ilman vaihdetta vapaalla, pysähdyttäessä kierrokset hypähtävät aina hetkellisesti yli 1000 mutta palaaavat nopeasti normaaliin. Jos pitää kytkimen pohjassa, ongelmaa ei ole ollut (-> paitsi siis nyt).

Tulppia ei ole vaihdettu aikoihin; voisiko auttaa ongelmaan?
Vastaa Viestiin