Esco 1.8 zetec -95 Kolina?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Lassela86

Esco 1.8 zetec -95 Kolina?

Viesti Kirjoittaja Lassela86 »

Oireet:
Pari kolme viikkoa sitten alkoi kun kelit lämpes: Vaihteiden vaihto vaikeutui. No ostin öljyä ja lisäsin vaihteistoon kun pelkäsin että on kuiva, tosin alaropun reunasta ainakin tippa tuli joten vain lisäsin 3-5dl öljyä yläropusta. Auttoiko? No tuntui että pikkusen mutta sama kankeus saada vaihteet päälle jatkui. Menee kun antaa oikealla kierrosalueella nätisti vaihtaa.

Jatkossa on liikkeelle lähtiessä varsinkin alkanut yhä useammin kuulua kling (kuin kaksi puhdasta metallia löisi yhteen) juuri sillä hetkellä kun liikkeelle on päässyt ja kytkimeen en enää vaikuta. Pikkuhiljaa sama kling kuuluu hidastettaessa, tuleeko sitten kytkimen käytössä vai moottorijarrutuksessa, en ole ihan 100 varma. Aivan kuin jossain olisi välys joka lyö toiselle puolelle aina kun veto on on/off. Kaveri mainitsi että vastaavat oireet ollu escossaan ja katos sillä että koko lootan vaihtoi kun oli ollut perälaakeri lootan rungosta lähes irti ja pyörinyt akselin mukana.

Mielestäni kytkin pelittää normaalisti kun ei luista ja saa vedon kokonaan pois, tosin vaikka kuinka polkis kytkimen pohjaan niin johan jysähtää kun pakin laittaa päälle tai tuntuu tosi kankealta saada 1 päälle.

Mitäs ootte mieltä, eikös tuu vanhaan escoon lootan vaihto?? Vai kytkimen?? En nyt oikein tiedä kummasta kyse loppujen lopuks..

Jaa niin, lisävinkki: tein tänään sellasen testin että nostin auton kuskin etupyörän puolelta ylös ja ykkönen silmässä kuuntelin niin se kilke taisi tulla vetoakselin "edestä" jossa mielestäni vaihdelaatikko. En niin paljoo oo perehtyny että osaisin sanoo onks se kytkintä vai vaihdelaatikkoo.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Esco 1.8 zetec -95 Kolina?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Noi toi kaveris ongelmahan on vakiovaiva noissa ja se tulis kyllä ekana mieleen tässäkin tapauksessa. En kyl tie miten se vaihteiden päälle menoon vaikuttaisi mutta noi äänet ainakin kuulostaa ihan siltä kun olisi perässä klappia. Tietysti jos se perä on jo pitkään sorvannu itteään ni onhan sieltä sitte lähteny metallimujua irti joka sitten saattaa sotkea sykrojen toiminnan mutta toi on musta jo niin kaukaa haettu teoria että ehkäpä se loota vaan on loppu. Loota vaihtoon ja siinä rempan yhteydessä tarkastaa kytkimen kunnon. Niin, ja laittaa uudet vetoakselien stefat sinne lootaan ni eiköhän se oo sitten siinä.

Ja sitä öljyä on tarpeeksi sillon kun sitä tulee ulos sieltä täyttöropusta öljyn täytön yhteydessä. Vaikka oon mä jostain lukenu että X milliä ennen täyttöreijän tasoa mut käytännössähän sen kai kaikki vetää täyteen (=tulee jo ulos) ja sillä hyvä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Esco 1.8 zetec -95 Kolina?

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Kytkinasetelma luultavasti rikki!
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Esco 1.8 zetec -95 Kolina?

Viesti Kirjoittaja jsel »

Mulla alko kanssa ensin vaihteiden vaihto vaikeutumaan, hirvee rutina kun survo vaihteen sisään. Muuta kuukausi niin, sen jälkeen ei kytkin enää irrottanu kunnolla, vaan kytkin pohjassa lähti valumaan eteenpäin ilman jarrua. Kytkin vaihtoon, paineasetelma oli ihan lopussa, laakeri oli syönyt itsensä melkein läpi asetelemasta. Uudet öljyt vielä laatikkoon ja nyt toimii paremmin kuin koskaan.
Vastaa Viestiin