Tänne joutuu kokoajan kirjottelee koska tossa uudessa autossa näyttää olevan vähän kaikki viat.
Eli 60-120km/h vauhdissa ratti alkaa väpättää ja koko auto tärisee aika ikävästi, jos ajan todella kovaa niin väpätys hieman vähenee mutta sekin taitaa johtua jostain että se väpättää niin nopeaa ettei sitä huomaa..
Alla on alkuperäiset aluvanteet eli 15vuotta vanhat, voiko johtua pelkästään näistä?
Missä muualla voi olla vikaa?
Luin jostain että perään pitää vaihtaa öljyt joskus, tää on ensimmäinen takavetonen auto joten ei oo kokemusta tommosista.
Kuinka usein niitä öljyjä pitää vaihdella sinne taakse?
Ja onkohan mulla lukkoperää? Kuivalla asfaltilla mielestäni vaan toinen rengas sutii (mutta mulla on automaattilaatikko niin joutuu jarrua painaa aika paljon samalla että auto pysyy paikalla, kerran koitettu) mutta hiekalla ja märällä asfaltilla molemmat kyllä pyörii ja perä heittelee sinne sun tänne..
Auto on -94 facelift ja koneena 2.9 12V.
Scorpio.. tärisee ajossa ja muita kysymyksiä
- Motorpsycho
- Viestit: 92
- Liittynyt: 03 Kesä 2006 16:14
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Scorpio.. tärisee ajossa ja muita kysymyksiä
Onko vanteissa ulkopuolista osumaa? Jos on niin todennäköisesti epätasapainossa. Voi kyllä olla muutenkin soikeat, esim joskus kolautettu monttuun kovempaa, vanne voi tällöin mennä neliskanttiseksi ilman ulkopuolisia vaurioita, eikä sitä oikein silmällä huomaa. Rengaskoneessa kaikki nuo kyllä selviää.
Toinen sitten jos tukivarsissa/muussa pyöräntuennassa on niin kovasti väljää, että tuntuu ajossa jo noin niin voi tehdä. Yleisimmät selviää kun tunkkaa pyörän kerrallaan ylös ja jerkkuraudalla vähän kokeilee paikkoja.
Onhan noille peräöljyille annettu jokin suositus, useimmiten vähän yli tai alla 20tkm (korjatkaa ihmeessä jos joku paremmin tietää), mutta noita takapotkuja katselleena olen itse tottunut ajelemaan parisen vuotta samoilla öljyillä (+- 25tkm), ja ainahan nuo on aika mustana tullu poies.
Lukkoperää sinulla ei ole jos sitä ei ole joskus vaihdettu/tehty, mutta kertomasi viittaisi siihen että ei ole. Soralla yleensä ainakin noissa scorpioissa sutii hienosti molemmat pyörät, koska pito on kuitenkin asfalttipintaan verrattuna heikompi ja sillon tasauspyörästö antaa vähän anteeks. 8)
Edit: typo

Toinen sitten jos tukivarsissa/muussa pyöräntuennassa on niin kovasti väljää, että tuntuu ajossa jo noin niin voi tehdä. Yleisimmät selviää kun tunkkaa pyörän kerrallaan ylös ja jerkkuraudalla vähän kokeilee paikkoja.

Onhan noille peräöljyille annettu jokin suositus, useimmiten vähän yli tai alla 20tkm (korjatkaa ihmeessä jos joku paremmin tietää), mutta noita takapotkuja katselleena olen itse tottunut ajelemaan parisen vuotta samoilla öljyillä (+- 25tkm), ja ainahan nuo on aika mustana tullu poies.

Lukkoperää sinulla ei ole jos sitä ei ole joskus vaihdettu/tehty, mutta kertomasi viittaisi siihen että ei ole. Soralla yleensä ainakin noissa scorpioissa sutii hienosti molemmat pyörät, koska pito on kuitenkin asfalttipintaan verrattuna heikompi ja sillon tasauspyörästö antaa vähän anteeks. 8)
Edit: typo
Ford Taunus 1,6 GX -82
Ford Taunus 17M -65
Ford Escort 1,4 CL -87 + Spl Dynamics S-2604, DIG-1450,
DPC-1000, XTR 250D4, 2x TD-502, DLS Reference R5A, Pioneer DEH-4200SD
Ford Taunus 17M -65
Ford Escort 1,4 CL -87 + Spl Dynamics S-2604, DIG-1450,
DPC-1000, XTR 250D4, 2x TD-502, DLS Reference R5A, Pioneer DEH-4200SD
Re: Scorpio.. tärisee ajossa ja muita kysymyksiä
Osaatko sanoa tärinän taajuudesta? Onko se sellaista kovin tiheää, vai enemmänkin sellaista joka lähtee renkaiden pyörimisen taajuudella?
Jos kardaani on epätasapainossa, on tärinä semmoista todella tiheää, koska se pyörii 3-4 kertaa nopeammin kuin renkaat.
Toisaalta, jos ratti väpättää mutta itse auto vähemmän, niin kyllähän se vika sillon etuakselilla jossai on.
Jos kardaani on epätasapainossa, on tärinä semmoista todella tiheää, koska se pyörii 3-4 kertaa nopeammin kuin renkaat.
Toisaalta, jos ratti väpättää mutta itse auto vähemmän, niin kyllähän se vika sillon etuakselilla jossai on.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Scorpio.. tärisee ajossa ja muita kysymyksiä
Mielestäni mulla on 2väpätysvikaa ja ne tulee eri paikoista..Tekno kirjoitti:Osaatko sanoa tärinän taajuudesta? Onko se sellaista kovin tiheää, vai enemmänkin sellaista joka lähtee renkaiden pyörimisen taajuudella?
Ratti väpättää semmosta pientä edestakas liikettä. Tää tuntuu olevan renkaiden pyörimistaajuudelta.
Koko auto taas mielestäni tärisee semmottis todella nopeasti, tuntuu siltä kun ajais pelkillä vanteilla (okei vähän liioteltu mutta auto vibraa joskus ihan kunnolla).
Mutta välillä taas ei tärise yhtään, ei ratti eikä muu auto.. tai ainakin tärisee paljon vähemmän..
No on ne sen näköset että... Ratin väpätys luultavasti johtuu renkaista.Motorpsycho kirjoitti:Onko vanteissa ulkopuolista osumaa? Jos on niin todennäköisesti epätasapainossa.
Onko tää just sitä mitä ne tekee katsastuksessa sillä raudalla renkaisiin? Toi on just katsastettu vanhan omistajan toimesta että uskon tukivarsien olevan kunnossa.Motorpsycho kirjoitti: Toinen sitten jos tukivarsissa/muussa pyöräntuennassa on niin kovasti väljää, että tuntuu ajossa jo noin niin voi tehdä. Yleisimmät selviää kun tunkkaa pyörän kerrallaan ylös ja jerkkuraudalla vähän kokeilee paikkoja.![]()
Eli nää menee vaihtoon, mitä öljyä sinne kuuluu? Voiko tämä vaikuttaa väpätykseen jos siellä on liian vanhat mömmöt/ei öljyä yhtään tai jotain...Motorpsycho kirjoitti:Onhan noille peräöljyille annettu jokin suositus, useimmiten vähän yli tai alla 20tkm (korjatkaa ihmeessä jos joku paremmin tietää), mutta noita takapotkuja katselleena olen itse tottunut ajelemaan parisen vuotta samoilla öljyillä (+- 25tkm), ja ainahan nuo on aika mustana tullu poies.![]()
Okei, harmi.. Luin kyllä täällä foorumilla että ois lukkoperää 92 vuosimallista alkaen vakiona scorpparissa, en sitten tiiä.. Täällä lukee asiasta viewtopic.php?f=3&t=8721Motorpsycho kirjoitti:Lukkoperää sinulla ei ole jos sitä ei ole joskus vaihdettu/tehty, mutta kertomasi viittaisi siihen että ei ole. Soralla yleensä ainakin noissa scorpioissa sutii hienosti molemmat pyörät, koska pito on kuitenkin asfalttipintaan verrattuna heikompi ja sillon tasauspyörästö antaa vähän anteeks. 8)
lito kirjoitti:Kaipaisin FAKTATIETOA, että onko joissain vanhemman mallin Scorpioissa vakiovarusteena lukkoperä? Ilmeisesti ainakin Cosworthissa?
Mut toi saattaa olla väärää tietoa.juss kirjoitti:heti 85 alkaen (automaatti) lisänä ...
vakiona V6 91-92 alkaen...
niin ja kaikissa 4x4...
Kiitos vastauksista =)
Pitää siis vaihtaa vanteet, tarkistaa toi kardaani ja vaihtaa öljyt perään.
Re: Scorpio.. tärisee ajossa ja muita kysymyksiä
Niin V6 Cosworthissa se lukkoperä oli vakiona, muttei 2.9 12V:ssä.
GL4/5 hypoidiöljy on oikea aine siihen lukottomaan perään.
Perämurikan "öljykorkki" voi sit olla todella jumissa. Ite sain auki iskumeisselillä + lekalla.
GL4/5 hypoidiöljy on oikea aine siihen lukottomaan perään.
Perämurikan "öljykorkki" voi sit olla todella jumissa. Ite sain auki iskumeisselillä + lekalla.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
- Motorpsycho
- Viestit: 92
- Liittynyt: 03 Kesä 2006 16:14
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Scorpio.. tärisee ajossa ja muita kysymyksiä
Ai niin, tuli mieleen sitten että jos se välys paljastuukin alapalloista/jostain muualta nivelistä ja saat sen kuntoon, niin kannattaa vaihtaa etu- ja takarenkaat keskenään.. Joskus tuollaisissa tapauksissa rengas kuluu niin, että tärinä voi sitten jatkua aiheutuen pelkistä renkaista. Silmällä semmosta kuluneisuutta ei välttämättä huomaa mutta ajossa sitten. 

Ford Taunus 1,6 GX -82
Ford Taunus 17M -65
Ford Escort 1,4 CL -87 + Spl Dynamics S-2604, DIG-1450,
DPC-1000, XTR 250D4, 2x TD-502, DLS Reference R5A, Pioneer DEH-4200SD
Ford Taunus 17M -65
Ford Escort 1,4 CL -87 + Spl Dynamics S-2604, DIG-1450,
DPC-1000, XTR 250D4, 2x TD-502, DLS Reference R5A, Pioneer DEH-4200SD