Focuksessa on käsittääkseni ecun (tai mikälie auton yleiskompuutteri) ohjaama polttoainemitari, joka säätää mittarin asennon tankissa olevan anturin antaman tiedon mukaan. Tämä tietokoneohjaus mahdollistaa sen mittarin nopean nousun virtoja kytkettäessä ja polttoaineen loiskumisesta aiheutuvan virhelukeman eliminoinnin tai tasaamisen. Mittarin toiminnan voi tarkistaa huoltomoodissa, missä kaikki mittarit seilaavat ääriasentoonsa ja takaisin.
Tuolta voi kattoa miten mittaristolta voi lukea anturiarvot.
Mitä minun kohdalle on noita (vanhempien autojen) polttoainemittarin ongelmia tullut vastaan, niin ne kaikki ovat johtuneet tankin sisällä olevan anturin ongelmista. Tyypillisesti siellä on joku koho varren päässä ja liukupotentiometri lukemassa arvoa. Minun kohdalla vika on ollut kohon kelluvuudessa - se on pikkuhiljaa imenyt itseensä polttoainetta/vettä eikä kellu enää kunnolla.
Jos joku tietää, mistä pitkäikäisiä kohoja saa, niin voi laittaa tietoa jakoon. Se Bilteman veneen tankin koho on jo kokeiltu eikä kellunut kuin vuoden.
