Sierran takakaaret
Re: Sierran takakaaret
Tuhon lääke semmonen että leikata koko räpöstys pois ja tehä uusiksi!! Ei se koritina valtameri laivojakaan pinnala piä Näkkee että joku harrastelia aloittelia saanu täytelanka koneen tai ei tiiä hitsauksesta hevon paskaa
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierran takakaaret
Tarviiko sitä heti alkaa pilkkaamaan ja vähättelemään toisten taitoja? Ei kukaan oo hitsari syntyessään, jostainhan se harjoittelu täytyy aloittaa... Vttu että ottaa päähän tollaset "jos maassa makaava kaveri nostaa päätään niin heti pitää potkaista" -tyyliset ihmiset.K A R I kirjoitti:Tuhon lääke semmonen että leikata koko räpöstys pois ja tehä uusiksi!! Ei se koritina valtameri laivojakaan pinnala piä Näkkee että joku harrastelia aloittelia saanu täytelanka koneen tai ei tiiä hitsauksesta hevon ulostetta
Sitten asiaan. Kyllä pelkällä koritinallakin pitkälle pötkitään, optimihan olisi se täysin tiivis hitsisauma.
Ja sitten Teknolle ja muillekin muistutukseksi, ruostuminenhan ei tapahdu hapen vaan veden (tai jonkin muun sähköäjohtavan lioksen vaikutuksesta). Lyhyesti sanottuna ruostuminen johtuu metallissa olevista potentiaalieroista (toinen kohta metallista on hieman jalompaa kuin toinen), jotka sitten tuo eloktrolyyttinen lios, yleisemmin vesi yhdistää. Sähkövirtojen yhdistyessä epäjalompi alkaa luovuttamaan partikkeleita jalommalle. Tästä syntyvät ruostereikä ja ruostereiän vieressä olevat kuonakerrokset. Eli siis korroosionestossa tärkeää on saavuttaa kerros, joka eristää metallin ja nesteen toisistaaan.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
Kyllä. Ja kun se on kuivunut aikansa, niin kannattaa vielä maalata esim pintavärillä.Heinämies kirjoitti: Tekno, toimiiko tuo noverox niin että vanhalle saumalle ei tarvitse tehdä mitään
Itse olen käyttänyt spray purkissa olevaa noveroxia ja se on ainakin helppokäyttöistä kamaa.
löytyy motonetista.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierran takakaaret
Ei kait tuota tarvi ees pilikata Nauraahan ne jo konttorilaki tuomosia hitsauksia
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierran takakaaret
Miun hitsaustaidot taitaa olla samaa hyvää tasoa kuin K A R I:n oikeinkirjoitustaidotK A R I kirjoitti:...harrastelia aloittelia saanu täytelanka koneen
Mutta joo.... kyllä nuo "konttorilaki" kehuivat jälkeä, tosin pohjan puolelta katsoen
Re: Sierran takakaaret
Heinämies kirjoitti: Miun hitsaustaidot taitaa olla samaa hyvää tasoa kuin K A R I:n oikeinkirjoitustaidot
Mutta joo.... kyllä nuo "konttorilaki" kehuivat jälkeä, tosin pohjan puolelta katsoen
Tuolla räpöstyksellä ole mitään tekemistä hitsauksen kans
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierran takakaaret
Onneks joku ehti ensin: ei se täytelanka oo niin helppoo kun määkin luulin, mut ei tollasel paikal oo arvoo, altapäin irtoo kun "katsuri" tökkää vähänki tosissaan, samaa taidonnäytettä löytyy legendaarises duckworth topikis : elämä opettaa, mut jos joku kuolee ennenaikojaan, ei sillon lohduta jalot ajatukset: ei kukkaan oo seppä syntyessään, jne. Eli kyl ne pellit täytyy hitsata niin että ne on sulanut oikeesti yhteen, ilman tinaakin/ lohdutustaK A R I kirjoitti:
Tuolla räpöstyksellä ole mitään tekemistä hitsauksen kans
Re: Sierran takakaaret
lexicon69 kirjoitti:...ei tollasel paikal oo arvoo, altapäin irtoo kun "katsuri" tökkää vähänki tosissaan.... Eli kyl ne pellit täytyy hitsata niin että ne on sulanut oikeesti yhteen
Vaikka jälki onkin suhteellisen kamalaa, niin saumasta tuli ainakin siinä määrin kestävä, että vasaralla paukuttaessa pelti taipui mutta saumoissa ei näkynyt mitään periksiantamisen merkkejä. Rauta on siis sulanut rautaan.
Ei kaikki naisetkaan ole kauniita....
Re: Sierran takakaaret
Kyllä sillä täytelankakoneella ihan katsastuskelpoiset saumat vetää - ostaa vaan kunnollista lankaa siihen ja muistaa pätkiä aina aloittaessa kunnon pätkän lankaa poies. Mulla ei ainakaan ole ollut varaa laittaa toista tonnia hitsauslaitteisiin, kun tuo autokaan ei sen vertaa maksa.
Mitä tulee tuohon räpsymiseen, niin mun kokemusten valossa sen langan paksuuttakin voi vähän ohentaa. Löysin 0.8 täytelankaa muistaakseni Kärkkäiseltä (tai jostain vastaavasta putiikista) ja sillä oli vähän helpompaa hitsailla autonpeltejä. Pakoputkiin vaihdoin sitten taas 0.9 langan ja se toimi siinä paremmin. Autonpelti on sen verran ohutta, että se palaa hitsin helposti puhki täytelankakoneella, varsinkin vähänkin ruosteen syömät pellit on melkein mahdottomia hitsattavia. Samoin on alhaalta ylös hitsaaminen - todella vaikeeta.
Heinämiehelle vielä sananen: Yritä tukea se pistooli mahdollisimman hyvin ettei se heilu ja pompi, hitsaa paikkapalat kiinni pikku hepeillä niin ettei ne liiku ja kahdella kädellä sitten sauman kimppuun. Jos se palavan langan ääni on semmoinen Zräp, zrääp, tsäp, niin se ei pala kunnolla (lanka tulee liian hiljaa tai kovaa) eikä jälki ole hyvää. Koita säätää sitä langan syöttönopeutta ja kiristysrullaa (olethan huomannut, että sen langan kulkeminen vähän häirityy kun lanka alkaa olla loppu) ja tarkista aina aloitaessasi, että langan kulku letkussa on esteetöntä eikä letku ole monella kiepillä.
Mitä tulee tuohon räpsymiseen, niin mun kokemusten valossa sen langan paksuuttakin voi vähän ohentaa. Löysin 0.8 täytelankaa muistaakseni Kärkkäiseltä (tai jostain vastaavasta putiikista) ja sillä oli vähän helpompaa hitsailla autonpeltejä. Pakoputkiin vaihdoin sitten taas 0.9 langan ja se toimi siinä paremmin. Autonpelti on sen verran ohutta, että se palaa hitsin helposti puhki täytelankakoneella, varsinkin vähänkin ruosteen syömät pellit on melkein mahdottomia hitsattavia. Samoin on alhaalta ylös hitsaaminen - todella vaikeeta.
Heinämiehelle vielä sananen: Yritä tukea se pistooli mahdollisimman hyvin ettei se heilu ja pompi, hitsaa paikkapalat kiinni pikku hepeillä niin ettei ne liiku ja kahdella kädellä sitten sauman kimppuun. Jos se palavan langan ääni on semmoinen Zräp, zrääp, tsäp, niin se ei pala kunnolla (lanka tulee liian hiljaa tai kovaa) eikä jälki ole hyvää. Koita säätää sitä langan syöttönopeutta ja kiristysrullaa (olethan huomannut, että sen langan kulkeminen vähän häirityy kun lanka alkaa olla loppu) ja tarkista aina aloitaessasi, että langan kulku letkussa on esteetöntä eikä letku ole monella kiepillä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran takakaaret
Jos migillä saumaa tekee, ääni on suht tasainen "sähkönsurina", sit jos tehdään peltipaikkaa helmaan piste kerrallaan, äänellä oo karvankaan väliä.. Sopivan pienet virrat, langansyöttö kohillaan ja riittävästi suojakaasua. Ja turha on kusipäitten kuittailla alottelijoiden hitsauksista! Saa laittaa omia kuvia ensimmäisistä paikoista, vai miten olis KARI?? Soisitko meille "kädettömille" sen sun ekan paikkauksen kuvatuksen, oli se sit tehty a:kitillä, b:kuttaperkalla, c:puikolla, d:sialla, e: jollain muulla?? Laita toki kuva mukaan että saadaan porukalla nauraa?? Onko munaa?? Epäilen. T: Peltihommia 15v. tehny..
Re: Sierran takakaaret
GeeTee kirjoitti:Jos migillä saumaa tekee, ääni on suht tasainen "sähkönsurina", sit jos tehdään peltipaikkaa helmaan piste kerrallaan, äänellä oo karvankaan väliä.. Sopivan pienet virrat, langansyöttö kohillaan ja riittävästi suojakaasua. Ja turha on kusipäitten kuittailla alottelijoiden hitsauksista! Saa laittaa omia kuvia ensimmäisistä paikoista, vai miten olis KARI?? Soisitko meille "kädettömille" sen sun ekan paikkauksen kuvatuksen, oli se sit tehty a:kitillä, b:kuttaperkalla, c:puikolla, d:sialla, e: jollain muulla?? Laita toki kuva mukaan että saadaan porukalla nauraa?? Onko munaa?? Epäilen. T: Peltihommia 15v. tehny..
No niin nythän täälä korkialta jo raataillaan Tulettako tet pieksään nyt porukala minut?? Lukiko täälä josaki silleen että täälä ei saa otta kantaa asiohin??? Jos se mieltä lämmittää yhtään niin koriataan tilanne! TUO HITSAUS ON KAIKISTA PARAS HITSAUS MINKÄ OLEN NÄHÄNY JA JÄLÄKI ON TODELLA SIISTI PÄITTÄIS SAUMA. NUIHAN SE ON OPETETTU TEKEMÄÄNKI KÄY HYVÄ MIES KYSYMÄSÄ TÖIHIN JOHONKI PELTIKORIAAMOLLE KU NUIN HALLITTET HITSAUKSEN
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierran takakaaret
Onko sulla KARI luetunymmärtämisessä ongelmia, vai oletko muuten vaan idiootti? Eihän tässä nyt pyydettykään että alettaisiin kehua ja ylistämään ei-niin-onnistuneita hitsaussaumoja, vaan pointtihan oli se, että ei heti tarvitse ruveta mollaamaan ja sanomaan toista täysin avuttomaksi, jos kyseessä on henkilön ensimmäinen hitsaussauma. Mitä olisikaan ammattikoululaistenkaan tulevaisuus jos opettajat sun tavallas haukkuis oppilaan ja tämän työn alimpaan helvettiin kun ei se ensimmäin hitsisauma nyt ollutkaan täydellinen...
Joo, ehkä sä osaat hitsata, ehkä et, eipä siitäkään ole nähty minkäänlaisia todisteita täällä... Mutta jos osaat edes pitää konetta kädessäs, niin eikö silti olisi ystävällisempää kannustaa toista ja kohteliaasti kertoa mitä olisi voitu tehdä toisin?
Joo, ehkä sä osaat hitsata, ehkä et, eipä siitäkään ole nähty minkäänlaisia todisteita täällä... Mutta jos osaat edes pitää konetta kädessäs, niin eikö silti olisi ystävällisempää kannustaa toista ja kohteliaasti kertoa mitä olisi voitu tehdä toisin?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
Beornegar kirjoitti:Onko sulla KARI luetunymmärtämisessä ongelmia, vai oletko muuten vaan idiootti? Eihän tässä nyt pyydettykään että alettaisiin kehua ja ylistämään ei-niin-onnistuneita hitsaussaumoja, vaan pointtihan oli se, että ei heti tarvitse ruveta mollaamaan ja sanomaan toista täysin avuttomaksi, jos kyseessä on henkilön ensimmäinen hitsaussauma. Mitä olisikaan ammattikoululaistenkaan tulevaisuus jos opettajat sun tavallas haukkuis oppilaan ja tämän työn alimpaan helvettiin kun ei se ensimmäin hitsisauma nyt ollutkaan täydellinen...
Joo, ehkä sä osaat hitsata, ehkä et, eipä siitäkään ole nähty minkäänlaisia todisteita täällä... Mutta jos osaat edes pitää konetta kädessäs, niin eikö silti olisi ystävällisempää kannustaa toista ja kohteliaasti kertoa mitä olisi voitu tehdä toisin?
Sie se kans vissiin aika idiootti MIEHÄN YLISTIN JO KERRAN SEN HITSAUKSEN HYVÄKSI. Vai pittääkö sulle tuua kulta harkko siitä palakinnoksi?
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierran takakaaret
Eli siis vika on luetunymmärtämisessä... Mähän en missään vaiheessa vaatinut että kehut ja ylistät sitä, vain että miettisit sanallista ulosantiasi ja miettisit että voisiko joskus ehkä ennemmin kannustavasti kertoa että ei se ole ihan onnistunut, koetappa näin ensikerralla niin tulee parempi, sensijaan että toteat että paska. Oot surkea hitsari. Itse teen silmät kiinni, pilli hampaiden välissä ja lanka teipattuna korvaan parempaa jälkeä.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 13 Joulu 2009 14:58
Re: Sierran takakaaret
ei voi muuta sanoo ku et on aika läppä tää viesti ketju... eiköhä palailla jo asiaa
Re: Sierran takakaaret
Joo niin näkkyy olevan Heti alakaa kuuluun YHY YHY ko jotaki kommenttia heittää Tais ollakki "pikku vauvojen" palsta tämäki
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierran takakaaret
Miksi kynnyskoteloa ei voisi korjata samalla lailla liimaamalla? Kestävähän siitä taatusti tulee ja siisti eikä varmaan lähde liimaussauma ruostumaan. Onko se sitten katsastusbyrokraattien pykälien mukaista, niin sitähän ei tarvitse katsurille mainostaa "liimasimpa koko helmapellin kiinni eikä milliäkään hitsisaumaa...". Rälläkällä saan tosi siistiä ja tarkkaa jälkeä aikaiseksi, mutta hitsaamalla en joten tuo on varteenotettava vaihtoehto helmapellin uusimiseksi.samiharju kirjoitti:älkää nyt silti alkako esim. kynnyskoteloa tai runkopalkkia tms turvarakennetta liimaamalla korjaamaan! liima suojaa saumakohdan ruostumiselta, toisin kuin hitsisauma.
Miksi muuten poraruuveilla kiinni? Voiko käyttää puristimia jos kohta on sellainen että saa puristimen asetettua tai jos ei puristinta niin jonkun muun patentin jolla liimattava kohta tulee lujasti yhteen?
Re: Sierran takakaaret
Tuohon en ota kantaa että saako laillisesti liimata helmakoteloa, kun en ole katsuri ammatiltani, Sami voi ehkä asiaa valoittaa
Mutta se on se ja sama millä puristat liimatut osat toisiinsa kiinni, kunhan vaan on tiukasti kiinni toisissaan. Lukkopihdit on tosiaan hyvä, jos on sellainen paikka että niitä voi käyttää. Nuo poraruuvit on vaan helvetin nopea ja helppo tapa.
Mutta se on se ja sama millä puristat liimatut osat toisiinsa kiinni, kunhan vaan on tiukasti kiinni toisissaan. Lukkopihdit on tosiaan hyvä, jos on sellainen paikka että niitä voi käyttää. Nuo poraruuvit on vaan helvetin nopea ja helppo tapa.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
Appiukon Corollasta pitäisi uusia takakaaret. Saapi nähdä onnistunko mie "markkinoimaan" 70-vuotiaalle vanhalle autonasentajalle homman tekemistä liimaamalla
Re: Sierran takakaaret
Pop-niittiä vaan tueksi, pitää sitten varoa, ettei ne niittien päät pullota, katsuri raivostuu, ne pitää napauttaa sisään semmosella pyöreellä vasaralla ja siisti pakkeli...Heinämies kirjoitti:Appiukon Corollasta pitäisi uusia takakaaret. Saapi nähdä onnistunko mie "markkinoimaan" 70-vuotiaalle vanhalle autonasentajalle homman tekemistä liimaamalla
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierran takakaaret
Kuten tuolla toisessa topicissa sanoin, helpompi olis käyttää poraruuveja. Helpompi saada piiloon jos haluaa jättää tueksi, tai sitten voi ottaa irtikin ja liimalla täyttää reijättursas kirjoitti: Pop-niittiä vaan tueksi, pitää sitten varoa, ettei ne niittien päät pullota, katsuri raivostuu, ne pitää napauttaa sisään semmosella pyöreellä vasaralla ja siisti pakkeli...
Mutta Heinämies, onnea vaan appiukon taivuttelemiseen. Tää on vielä sitä murroskautta missä liima on vielä uus juttu. Vanhat tavat istuu tiukassa ja ne on ainoot oikeet tavat tehdä homma.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
Mie voisin töissä printata tuon Samin Sierran takakaarien liimaukset laadukkaalla väriprintterillä ja antaa appiukolle luettavaksi . Saisi rauhassa tutustua ja miettiä josko tuossa olisi sittenkin ideaa... ja jos ei niin pannaan sitten perinteisellä "kemppiliimalla". Muistan hyvin kun appiukon edellinen Corolla, joka oli valkoinen, kaarirempattiin sentin välein heppaamalla migillä. Olisiko reilu vuosi sen jälkeen kun puski ruosteenruskeaa läpi koko matkalta, että sikälikin mie olen kiinnostunut nuo omat helmat laittamaan liimalla. Mie siis en tehnyt tuota appiukon kaariremppaa, vaan hän teetti sen jollain tuttavallaan.Beornegar kirjoitti:Mutta Heinämies, onnea vaan appiukon taivuttelemiseen. Tää on vielä sitä murroskautta missä liima on vielä uus juttu. Vanhat tavat istuu tiukassa ja ne on ainoot oikeet tavat tehdä homma.
Re: Sierran takakaaret
Saako muuten takakaarien pokkauksen poistaa? siis sen reunan vetäisi rälläkällä pois.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierran takakaaret
Ihan tosissaan: älkää nyt tosissaan puhuko ääneen helmapalkin liimaamisesta, ehkä joku tekeekin niin, mutku katsastusmiehistä, muutkin kuin Sami saattaa lukee tätä voorumii. Ja kannattaa ajatella kenet ottaa siihen "liimatun helmapalkin" päälle istuun eli en oo perehtynyt mihkään lujuusoppiin, mutku se taitaa ollla tarkoitettu hitsattavaksi, niin liima ei tosissaan oo sama asia, jos nyt ajatellaan et auton rekisterinumero on ollu jossain näkyvillä/seuraavaks sama heebo liimaa kantavia rakenteita?!!, vois tulla hylky??