Sierra 2.0 vm89

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RaveHopper
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Huhti 2010 09:17

Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja RaveHopper »

Hellou

Eli tuli tuollanen hetken mielijohteesta hommattua "harraste" autoksi. Koneena 2.0 kaasari ohc ja tarkoituksena perusvirejä sinne laittaa. Sen verran täältä palstalta irtosi parin tunnin selailun ansiosta ettei veivit ja mukit hirveämmin vakiona kestä. Vaihdokeiksi ehdoteltiin turbo baassin veivejä ja kuplan? takomukeja. Nokkakepiksi ajattelin rallyracen kautta lievempiä katunokkia. Ajatus on pitää kuitekin auto kohtuu normaalissa katuajossa, mutta en kuitenkaan rata-ajoakaan vierasta. Pakosarjan+ putkiston meinasin itse tehdä (4-2-1 vai 4-2 vai 4-1? putki 2") kun tuo hitsi ja putki vermeet löytyy. Ahtaminen kävi mielessä mutta ens alkuun saa jäädä taustalle muhimaan. Mielellään otan neuvoja vastaan mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Voorttin koneet itelle aikasemmin tuntemattomia joten kokemukset on melko vähissä. Alustaan saa myös ehdottaa parannuksia jos on jotain kriittisiä paikkoja.


t: Mika

------- Älä ota ressiä. Tää on vaan Voortti ---------
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja K A R I »

No ei ainakaan tuohon rojektiin tarvi alakaa vaihtaan mitään veivejä saatika mukeja.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja emax »

Joo ei ne vakio männät tai veivit ny ihan heti antaudu. Katunokkana tuo bf134 on varmaan se mitä etsit, ja pakosarjasta sen verran että en näe mitään hyötyä ainakaan 4-2, sarjas paitsi tuplaputket jos sellaisista tykkää.. 4-1 sarjoilla otetaan yleensä ne "viimeiset hevoset" ja 4-2-1 on parempi vääntöinen. Marteliuksen sarjat on pääsääntöisesti 4-2-1.

Noi Kuplan männät on sen verran yleissopivia että jotkut jo myy niitä vaan nimellä mahle takomännät 92mm tai 94mm.
Jos sellaiset männät sinne haluat niin lohko pitää porata ja saabin kiertokankiin pitää istuttaa 22mm männäntapinholkki, joko kuplan (vähän lyhyempi ja halvempi), nissan urvanin (ei king) tai sitten sorvata/sorvauttaa sopivat laakeripronssista. Kiertokangen laakerit pitää olla saabin. Yleensä otetaan vielä lohkon pinnasta 0,5mm pois. Mutta kuten sanoin ei ne vakiotkaan ny niin huonoja oo että ne heti pitäisi vaihtaa :wink:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
RaveHopper
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Huhti 2010 09:17

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja RaveHopper »

ok

Noi veivit ja männät lähinnä sitä varten et jos ahtimen innostuu pulttaamaan kiinni. Ahdinkin ois valmiina mut painekaasarit pitäis katsastella. Mites tuon 1.6 kannen kanssa? Tarviiko mitään erikoista muutakun oikasta ennen kiinni laittoa? Mites kannattaako taka-akseli vaihtaa suoraan toiseen (levyjarrulliseen) vai vaihtaako perän pelkästää lukolliseen (eli siis sopiiko nois scorppion perät miten suoraan?)
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja K A R I »

JAA miksi 1.6 kansi?? Vai onko se joku valmiiks viilattu kansi?? Jakoremmi , nokkapyörä muistaakseni vaihtoon. Mielen kiinnon vuoksi pittää kysyä että mistä tullu käsitys että pitää veivit vaihtaa?? Joku takapihan elevis kö se sanonu että ne foordin omat löyhät ja niilä mitään tee et polta rahaa jonnin joutavaan vielä enemmän :lol: Joskus vaan omaan 2000 lohkon omat veivit vielä kevensin ni hyvin kesti 3 vuotta. Vaikka iliman turboa oliki. Nokka akselila , peltisariala ja tupla kaasareila ja kannela pelekästään saa niin isoja tehoja et tarvii jotaki hipo veivejä alakaa sen takia laittaan. Sitte kun aletaan sitä kierros herkyyttä hakemaan ni kanatte keskittyä niihin ja moneen muuhunki asiaan.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
RaveHopper
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Huhti 2010 09:17

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja RaveHopper »

Tältä samaiselta foorumilta löyty juttua et jos ahdinta meinaa lisäillä niin hyvä vaihtaa. Ja eipä noihin nyt oikein kovasti rahaa meinaa mennä. Ja jotain puhetta oli et puristuksia sais helpommin nosteltua tolla kannen vaihdolla( josta en kyllä ota selvää mitenkään). Jos se osottautuu tornariksi niin ei tuo vakio kannen muokkaaminen ole pois suljettua.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja emax »

Puristukset nousee tosiaan 1,6 kannella. Mutta turbon kanssa niitä puristuksia pitäisi mieluumin saada laskettua.

Lohko määrää jakoremmin. 13 ja 16 lohko on matalampi lyhyemmän iskun takia jolloin myös remmi pitää olla lyhyempi.

1,6 nokka on vähän eri kuin 2,0, remmiä ei tarvi vaihtaa, nokkapyörä on sama.

Venttiilit ovat suurinpiirtein samat, 1,6 vaan on vähä pitemmät pienemmän palotilan takia

Ja se kansi sitte normaalista eli vanhemmasta 1,6:sta (lohkossa numero 16) ei e-max:sta (164 tai 165) jos sen haluaa vaihtaa, turbon kanssa se ei oikein toimi.

Kallein mutta myös hyvä vaihtoehto männiksi ja veiviiksi olisi crower veivit ja accraliten tai wiseco männät.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
RaveHopper
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Huhti 2010 09:17

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja RaveHopper »

Joo siis tuo 1.6l kansi tarkotus ensi hengitystä antaa tehon nälkään. Turbon kanssa tarkotukset puristukset pudottaa 8:n tuntumaan. Mites osaako kukaan sanoa kuinka vaihto kelposia päikseen on toi scorppion taka-akselisto sierran kanssa?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja emax »

Kuulemma hyvinkin vaihto kelpoinen.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja Aksu »

RaveHopper kirjoitti:Mites osaako kukaan sanoa kuinka vaihto kelposia päikseen on toi scorppion taka-akselisto sierran kanssa?
Sopii suoraan sellaisenaan paikoilleen,pulttaa vanha pois ja toinen tilalle.
Jos esim. -95-> mallista löytää niin on valmiiksi jo 4-pulttiset navatkin.
Noissa viimeisissä on muutenkin jo vahvennettu niitä palikoita.
gti golo palloilija
RaveHopper
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Huhti 2010 09:17

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja RaveHopper »

dodii.. nyt ois tiedot koossa. Ja heti otettiin takapakki. Auto ruvennu nykimään alle 2000 rinkiä kun on mittarissa. Samalla on tyhjäkäynti pudonnu 500rpm tuntumaan. Olen kattonu kaikki alipaine letkut ja sytkän kohdalleen muutaa silti pudottaa kierrokset. Auton kun sammuttaa niin todella vaikeesti lähtee enään käymään (0-15 min sammutuksesta). Oiskohan jotain häikkää kaasaris et kastelee tulpat/päästää liikaa tavaraa läpi ettei polta?
kent
Viestit: 42
Liittynyt: 26 Loka 2007 16:42
Paikkakunta: alastaro

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja kent »

mulla oli juuri sama kun kaasarista oli irti se alipaine mutikka mikä ohjaa sitä toista läppää siis vakiosta nyt puhe ??
Sierra -87 2,0 sedan
RaveHopper
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Huhti 2010 09:17

Re: Sierra 2.0 vm89

Viesti Kirjoittaja RaveHopper »

joo tällä hetkellä ihan vakio. Tuossa ens kuun puolella laitetaan kone hiluiks ja auton purku. Pitääpä kattoa toi kaasari viel läpi jos sieltä vika löytyys.
Vastaa Viestiin