Sierran kanssa ongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ford85
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2007 22:19

Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford85 »

Elikkä, kyseessä on vm. -87 2.8 4x4 siarra. Täydellinen koneremontti on just tehty, ja nyt se sitte kettu alotti sen renaamisen. :evil: Koneella on keritty remontin jälkeen ajaan tarkalleen 1792km.
Vikä on tämänlainen: ei jaksa ottaa ku 1/4 kaasua (pintakaasuna) vastaan jolloin alkaa aivan järkyttävä rykiminen, täyttä kaasua ei kestä ollenkaan, tapahtuu ilmiö mikä viittais tukehtumiseen. Ei jaksa juurikaan käydä tyhjäkäyntiä, riippuen minkälainen päivä ja keli on kyseessä. Välillä jaksaa käydä tyhjää iha hyvin, mutta kun kone alkaa olee normi lämmössä, niin se sammuu, olis ku joku sammuttais täydestä lennosta virran. Alkaa menee hermo, ku kukaan ei osaa sanoo että mikä vois olla vikana...
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Riittääkö b-pumpussa paine ?
Itsellä yks is sierra seisomisen jälkeen pystyi ajamaa niin kauan kun ryyppypiiri pysyi päällä sen jälkeen hyytyi lähes kokonaan.
gti golo palloilija
Ford85
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2007 22:19

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford85 »

Pensanpaineet on täydessä kokoajan. Muistaakseni tossa vakio pumpussa on joku 6bar painetta. Mutta hankinta listalla on kyllä suurtehopumppu, jossa lähtöpaine pyörii 9bar tienoissa.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ford85 kirjoitti:Pensanpaineet on täydessä kokoajan. Muistaakseni tossa vakio pumpussa on joku 6bar painetta. Mutta hankinta listalla on kyllä suurtehopumppu, jossa lähtöpaine pyörii 9bar tienoissa.
No vaparina jos pidät niin ei mitään syytä vaihtaa jotain cossun pumppua parempaan,kunnossa oleva k-jetin pumppu riittää pitkälle.
Itsellä hieman pienempi jolla ~400 jarrutettu
gti golo palloilija
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja country sedan »

K-Jetti vai Efi kutvonen?
Ford85
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2007 22:19

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford85 »

K- Jettihän se on, kun on kyse 2.8 litrasesta.
2.9 on sitten jo EFI
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aksu »

löytyy myös 2,8L EFI:llä.
Ihan perusteltu kysymys.

Mitäs kaikkea sieltä on jo tutkittu niin ei tarvitse kaikkea "arpoa" uudestaan.
gti golo palloilija
Ford85
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2007 22:19

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford85 »

Sytkä, pensansuodatin, seuraavana listalla sitte pensan jakasta panjot auki ja niitte putsaus, ja samalla koko jaka kätee, ja kattoo mitä se o syäny.. sitten kuulin että warm- up regulator olis hajalla..
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Onkohan sytkä puolta tutkittu? Liitokset, puolan kunto jne.
Ajoituslamppu tulpan piuhaan kiinni ja tutkimaan mitä tapahtuu kun oireet ilmaantuu.
Jos sähköistä ei vika löydy, niin sitten mittailemaan pensan paineita. Samalla tarkistaa ilmavuodot.
Btw. onko ilmamäärämittarin seos ruuvia käännelty, ½ kierrosta suuntaan tai toiseen riittää sekoittamaan koko systeemin.
Ford85
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2007 22:19

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford85 »

Sytkäpuoli on koluttu läpi, eikä seos ruuviin oo koskettukkaan.. Ilmavuotoja ei oo ollenkaan, että tilanne on mitä mielenkiintoisin.. Alkaa meinaa ottaa pikkuhiljaa päähän. Meinaa kukaa alan ammattilaine ei oo osannu sanoo mitää toho mystiseen vikaan, että mistä se vois johtua. Alkaa meinaa pikkuhiljaa vituttaa..
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ite alkaisin mittailla ohjauspaineita, se alipaineletku säätimessä on paikallaan ja sähköt tulee kuten pitääkin?
Ford85
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2007 22:19

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford85 »

Mitähä ohjauspainetta tarkotat? Kun kyseisessä autossa on kolme miljoonaa alipaine pillia.. Jos sytkälle virranjakajalle menevää alipainetta tarkoitat, niin kunnossa on..
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ohjauspaineen säädin on imusarjan etupuolella n. puolikkaan röökiaskin kokoinen alumiini palikka johon tulee määräjakajasta 2 pensaputkea, sähköt kylkeen ja imusarjasta alipaine. Se ohjaa määräjakajan toimintaa (=seosta) koneen lämpötilan/kuormituksen mukaan.
Ford85
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2007 22:19

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford85 »

Ongelma jatkuu. Tyhjää ei jaksa käydä, melkein millään. Pensanpaineensäädin on putsattu ja katsottu että pitää alipaineen sisällä, eli ei vuoda ja kalvo on ehjä. Sähköt toimii myös. Eli missä siis vika??
Ford85
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2007 22:19

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford85 »

Voi V***U... Nyt on bensan määränjakajakin avattu ja putsattu.. Mutta vika on vaan ja pysyy... Alkaa iha oikeesti menee hermo... :twisted: Olisko lisää vinkkejä, mitä vois sitte kurkata.... Taas se jakso hetken käydä tyhjää, mutta ei ota kiarroksia vastaa muuta ku pinnalla, ja sen 1/4 osan vaan.. Tosta enemmä ku antaa lämää nii se tukehtuu ja sammuu.... Ja edelleenki välillä sammuu iha ittestää...
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mulla samanlaista oiretta aiheutti eräässä autossa kaasuläpän ja imusarja välillä ollut imuvuoto
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Menee vähän arpomiseksi, mutta minun korvaan kuulostaa polttoaineensaantiongelmalta. Oliko tuo nyt k-jet vai EFI ruiskulla?

K-jetissä on se polttoaineen takaisinvirtausta estävä paineakku siinä bensapumpun vieressä - olisko se ihan vanhuuttaan tukossa? Ainakin mun autossa se on aika heikossa hapessa ainakin ulkoa - oli irtikin yhden kesän, mutta kuumakäynnistysongelmien takia laitoin takas. Ei tuntunut juuri vaikuttavan, mutten ole alkanut repimään uudelleen poiskaan.

Noitten suuttimien tuotto kannattaa mitata myös. Tästä operaatiosta k-jetille löysin joskus ihan kotimaisella kielellä tehdyt ojeet, mutta itse en ole tätä koskaan tehnyt.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Ford85
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2007 22:19

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford85 »

Kyseessä on ihan perus sekasikiö k- jet.
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

Pakoputki tukossa??
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Nää k-jet kutoset on hienoja vehkeitä. :mrgreen:

Tarkista sen polttoaineen paineen lisäksi sen virtaus. Jostain löydät varmaan polttoaineen takaisinvirtauksen vertailuarvon jotta voit mitata polttoaineen paluuletkusta pumpun tuoton.

Toinen tutkittava paikka on ne suuttimet ja niiden tuotto. Tähän et välttämättä tartte mittausarvoja, mutta nekin on jossain olemassa. Tärkeintä on kuitenkin, että suuttimet ruiskivat yhtä paljon riippumatta siitä missä asennossa ilmalautanen on. Polttoaineen määrän voi sotkea myös se kylmäkäyntisuutin - jos on esim koko ajan auki - vika voi olla lohkon lämpötila-anturissa.

Sitten on se seosruuvi, ilmavuodot, tulpanjohdot ja tulpat jne. Ihan rutiinihommana kannattaa säätää noi venttiilien välykset ihan ensimmäisenä.

Tuolla ffp:n puolella on asiallinen vikalista k-jettiin. Kannattaa lukaista ja sen mukaan debugata systeemiä.

Mulla ei valitettavasti ole tallella noita ohjearvoja polttoaineen virtaukselle. Jostain netistä niitä olen lukenut, mutten ole itse tarvinnut enkä siksi pistänyt muistiinkaan. :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin