pegee kirjoitti:Kyllä ongelma on tuttu... meidän perheessä oli 2005 vuosimallin 2.0TDCi mondeo tuolla kyseisellä laatikolla ja siinä esiintyi juurikin tuo sama ongelma kun sulla on nyt. Itselläni kävi sen kanssa niin että se muutamia ketoja jumittui P- asentoon mutta tuli aina pois sielä kun hetken sen kanssa värkkäsi. Kerran se ei sitten millään tullut pois p- asennosta niimpä soitin paikalliseen ford liikkeeseen ja neuvoivat minua seuraavasti: siinä vaihteenvalitsimen kehyksessä on semmonen pieni pyöreä reikä joka on peitetty kehyksen värisellä muovitulpalla, se tulppa/suoja siitä irti niin sieltä löytyy semmonen p-asenon vapautus "kieleke" jota painamalla sai saa vaihteen päälle.
Kiitos vinkeistä. Siinä vaiheessa kun kirjoitin alkuperäisen viestin niin vaihdepin siirtäminen oli automaattisesti muutaman kokeilun jälkeen onnistunut. Kun vika kuitenkin paheni niin neuvoistasi oli suuri hyöty. Ohjekirjastakin löytyy muuten samainen ohje kieleke hommasta.
Ensin kuitenkin ajattelin että korjauksella ei ole kiire, mutta ei kestänyt kuin noin kuukauden niin vaihde ei tosiaan lähtenyt P:ltä pois muuta kuin kielekkeen avustuksella. Tässä vaiheessa vein auton muutenkin määräaikaishuoltoon korjaamolle ja kerroin asiasta.
pegee kirjoitti: No itse ajoin siitä paikasta paikalliseen liikkeeseen jossa ottivat auton heti käsitelyyn. Vian aiheutti kepin päässä olevan painikkeen kulunut jousi. Vaihtoivat koko kepin uuteen. maksoi n. 150 euroa.
Korjaamolta tilattiin heti vian tutkimisen jälkeen minullekin samainen osa. Eli kyseessä on tarkemmin sanottuna siis "ohjainboksi" joka ohjaa automaattilaatikkoa, mukana tulee myös itse keppi. Tehtaan hinta 150-200€, mutta ongelma mikä tuli vastaan on se että 3/2010 euroopassa on yli 300 Mondeota oottamassa juuri kyseisestä osaa ja Ford ei saa valmistettua niitä tarpeeksi nopeasti (jonottajien määrään nähden). Oma autoni seisoi korjaamon pihassa 2kk jonka jälkeen olin kivunnut jonotusjärjestyksessä suomen ensimmäiseksi. Tosin vaikka se kuulostaakin lupaavalta niin fordin tehdas määrittelee tärkeysjärjestyksen niin että ensin hoidetaan kaikki keskieuroopan tilaukset ja sitten jos osia jää yli niin mm. Suomeen voidaan lähettää valmistunut osa. Eli ts saksalainen mondeo kuski kiilaa jonossa aina suomalaisen ohi.
Korjaamoni aktivisuuden ansiosta tässä vaiheessa yllättäen tuli positiivinen yllätys. Jostain kumman syystä Sveitsin paikallisen ford-liikkeen hyllyyn olin jäänyt ylimääräiseksi tälläinen uusi osa (olivat tilanneet ja keskieurooppalaisena maana saivat osan, mutta eivät tarvinneetkaan) ja jotain kautta korjaamoni sai vihiä asiasta. Korjaamoltani soittivat minulle että otetaanko tämä Sveitsin osa niin saatas se heti (mutta varaa ei ole odotella, sillä pian joku muukin voi saada vihiä ko. osan olemassa olosta), mutta haittapuolena on että osa on eu:n ulkopuolella joten päälle tulee tullikulut ja tietenkin postitukset. No otatin sveitsistä osan ja kuriirikuljetuksen ja tullin kanssa osalle tuli hintaa 400€. Mutta saatiin auto taas käyttöön kahden kuukauden odottelun jälkeen, joten lopputulokseen olen tyytyväinen

Ja parasta tässä vielä oli se että yllättäen ohjainboksin vaihdon ansiosta autoni automaattilaatikko toimii nykyään muutenkin nopeammin ja paremmin kuin aiemmin - Ei se huono aiemminkaan ollut, mutta silloin vaihteenvaihto ei ollut täysin huomaamaton, nyt se on

.
Opetus: Jos ko. osa rupeaa oikuttelemaan (vaihde ei mene aina pois P:ltä), niin heti korjaamolle ja osan tilaus niin pääsee jonoon. Tällöin voit kuitenkin vielä jonotusaikana ajella autolla, koska osan toimitus voi kestää todella pitkään.