Scorpio ongelmia
Scorpio ongelmia
Ostin tommosen -94 scorpion 2.9 12v koneella. Vakionopeudensäädin ei toimi, ohjekirjan mukaan säätimen pitäisi olla ratissa, mutta minulla se on vasemmalla vilkku-vivun alapuolella.
Säätimessä on siis on ja off asento, sekä nappi minkä sitten vissiin pitäisi aktivoida se..
off-asennossa ei tapahdu mitään (luonnollisesti?) ja jos väännän vipua "on" asentoon ja painan nappia niin auto kiihdyttää mutta kun lopetan napin painamisen auton vauhti hiljenee, eikä pidä nopeutta..
Mistä tommosta vikaa voi lähtee etsimään?
Koko vakionopeudensäätimen vipu on aika löysällä, voiko siis olla kontaktihäiriö jo siinä? Entä missä se itse säädin sijaitsee?
Säätimessä on siis on ja off asento, sekä nappi minkä sitten vissiin pitäisi aktivoida se..
off-asennossa ei tapahdu mitään (luonnollisesti?) ja jos väännän vipua "on" asentoon ja painan nappia niin auto kiihdyttää mutta kun lopetan napin painamisen auton vauhti hiljenee, eikä pidä nopeutta..
Mistä tommosta vikaa voi lähtee etsimään?
Koko vakionopeudensäätimen vipu on aika löysällä, voiko siis olla kontaktihäiriö jo siinä? Entä missä se itse säädin sijaitsee?
Viimeksi muokannut Chloride, 03 Touko 2010 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vakionopeuden säädin
Toimiiko auto muuten normaalisti?
Se itse säädinkoneisto pitäisi löytyä kun seuraat kaasuläpältä lähtevää kaasuvaijeria.
Se itse säädinkoneisto pitäisi löytyä kun seuraat kaasuläpältä lähtevää kaasuvaijeria.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Vakionopeuden säädin
Korpista en tiedä mitää mut jos se ohjekirjan mukaan pitäs olla rattikäyttönen mutta sulla on viiksi joka on vieläpä löysällä niin tulee mieleen että se on joku jälkiasennushimmeli. Mut niin tai näin, yleensähän vakionopeussäätimen peruskäyttö menee niin että se laitetaan päälle (ON) ja sitten kiihytetään haluttuun nopeuteen ja painetaan SET ja sitte sen pitäs mennä omia aikojaan haluttua vauhtia.
Ilmeisestihän laitteesi kuitenkin toimii kun se kerran kiihdyttääkin joten liekö kyseessä käyttövirhe? Ei muuten, mutta itekin sokkailin kruisen kanssa aikanaan enkä saanut siitä tolkkua vaan piti ihan rtfm
Ilmeisestihän laitteesi kuitenkin toimii kun se kerran kiihdyttääkin joten liekö kyseessä käyttövirhe? Ei muuten, mutta itekin sokkailin kruisen kanssa aikanaan enkä saanut siitä tolkkua vaan piti ihan rtfm

Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Vakionopeuden säädin
Tekno kirjoitti:Toimiiko auto muuten normaalisti?
Se itse säädinkoneisto pitäisi löytyä kun seuraat kaasuläpältä lähtevää kaasuvaijeria.
Toimii mielestäni ihan normaalisti. Ainoa outous on kun ajan 100-120km/h niin vaihdelaatikko tykkää välillä vaihtaa alaspäin pykälän, ja sitten taas takas.
Ja moottorista kuuluu jotain pieniä sivuääniä (nakutusta) kun kaasutan mutta kaverin mielestä se on ihan normaalia.
Joo täytyy tutkia tota säädintä, voihan se olla pelkästään siitä..
Niinpä, on kyllä outoa ettei se oo ratissa.. En usko kuitenkaan että siihen on asennettu se jälkeenpäin koska autosta löytyy ilmastointi,varashälytin,sähköikkunat jne. eli ostettu kaikilla herkuilla aikoinaan. Mutta kaikki on mahdollista.Krisse kirjoitti:Korpista en tiedä mitää mut jos se ohjekirjan mukaan pitäs olla rattikäyttönen mutta sulla on viiksi joka on vieläpä löysällä niin tulee mieleen että se on joku jälkiasennushimmeli. Mut niin tai näin, yleensähän vakionopeussäätimen peruskäyttö menee niin että se laitetaan päälle (ON) ja sitten kiihytetään haluttuun nopeuteen ja painetaan SET ja sitte sen pitäs mennä omia aikojaan haluttua vauhtia.
Ilmeisestihän laitteesi kuitenkin toimii kun se kerran kiihdyttääkin joten liekö kyseessä käyttövirhe? Ei muuten, mutta itekin sokkailin kruisen kanssa aikanaan enkä saanut siitä tolkkua vaan piti ihan rtfm
Luin tosin manuaalin mutta siellä ne säätönapit sanottiin olevan ratissa ni meni sormi suuhun. Oon kyllä vääntäny ja painellut sitä vakionopeudensäädin vipua niin paljon että jos se toimis niin varmasti oisin vahingossakin saanut sen toimimaan.
Noh tutkitaan..
Re: Vakionopeuden säädin
Jos ajatellaan niin että vakionopeudensäädin ei jostain syystä toimi kunnolla, niin sillä ja noilla mainitsemillasi jutuilla, ainakin tolla vaihteiston toiminnalla voi olla sellainen yhteys että VSS-anturi ei toimi. Laatikko kun vaihtaa vaihteita lähinnä VSS-anturin ja MAP/MAF-anturin antamien tietojen perusteella. Cruise taas pitää nopeuden pelkästään VSS-anturin avulla, ja lakkaa samantien toimimasta jos VSS-signaali katkeaa.Chloride kirjoitti:
Toimii mielestäni ihan normaalisti. Ainoa outous on kun ajan 100-120km/h niin vaihdelaatikko tykkää välillä vaihtaa alaspäin pykälän, ja sitten taas takas.
Ennenkuin joku ehdottaa että eikös silloin nopeusmittarin pitäisi häröillä, niin ei, koska se toimii kuitenkin vaijerilla 92-94 vuosimalleissa.
Jos tuo laatikon häröily loppuu MAP/MAF anturin putsauksella niin sitten melkeenpä rikkinäisen VSS:n voi sulkea pois.
Jos sille ei ole koskaan tehty mitään, niin kannattaa tarkistaa onko siellä huono liitos tai maakaapeli, joka on tehty sellaisesta punoksesta, poikki. Voi auttaa jos irroitat liittimen ja laitat takaisin kiinni.
Itselläni se maakaapelipunos katkesi jo suunnilleen kun aivastin sitä päin. 8)
Ja sitten tietysti jarrupolkimen semmoinen kytkin sieltä jalkotilasta kannattaisi tarkistaa, että se nappula tulee täysin ulos kun jarrua ei paineta. Sen tarkoitus on laukaista cruise pois kun jarrua painetaan. Tästä en ihan 100% varma ole, mutta siellä on jarruvalolle ja cruiselle omansa.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Vakionopeuden säädin
Tekno kirjoitti: Jos ajatellaan niin että vakionopeudensäädin ei jostain syystä toimi kunnolla, niin sillä ja noilla mainitsemillasi jutuilla, ainakin tolla vaihteiston toiminnalla voi olla sellainen yhteys että VSS-anturi ei toimi. Laatikko kun vaihtaa vaihteita lähinnä VSS-anturin ja MAP/MAF-anturin antamien tietojen perusteella. Cruise taas pitää nopeuden pelkästään VSS-anturin avulla, ja lakkaa samantien toimimasta jos VSS-signaali katkeaa.
Ennenkuin joku ehdottaa että eikös silloin nopeusmittarin pitäisi häröillä, niin ei, koska se toimii kuitenkin vaijerilla 92-94 vuosimalleissa.
Jos tuo laatikon häröily loppuu MAP/MAF anturin putsauksella niin sitten melkeenpä rikkinäisen VSS:n voi sulkea pois.
Jos sille ei ole koskaan tehty mitään, niin kannattaa tarkistaa onko siellä huono liitos tai maakaapeli, joka on tehty sellaisesta punoksesta, poikki. Voi auttaa jos irroitat liittimen ja laitat takaisin kiinni.
Itselläni se maakaapelipunos katkesi jo suunnilleen kun aivastin sitä päin. 8)
Ja sitten tietysti jarrupolkimen semmoinen kytkin sieltä jalkotilasta kannattaisi tarkistaa, että se nappula tulee täysin ulos kun jarrua ei paineta. Sen tarkoitus on laukaista cruise pois kun jarrua painetaan. Tästä en ihan 100% varma ole, mutta siellä on jarruvalolle ja cruiselle omansa.
Kiitos! Koitan etsiä vikaa tänään..
Alkaa pelottaa että ostin ihan romupaska auton koska vikaa löytyy kokoajan lisää

Kun painan kaasua ja jos heti päästän polkimesta niin kierrokset jää siihen 2000 kohdalle pariksi sekunniksi minkä jälkeen tippuu sinne normaaliin 1000 (vaihdellaatikko siis P asennossa).. Toivottavasti kaasuvaijeri on vaan jumissa eikä mitään pahempaa..
Toinen juttu on että kun annan moottorille kierroksia niin kuuluu semmosta outoo humina/kolinaa (kuullostaa vähän siltä että nostimet nakuttais). Öljyt on vaihdettu mutta ei auttanu asiaan. Tosin en oo ajanut kun noin 100km uusilla öljyillä. Koitan forten top en treatmentilla hoitaa tota nakutusta. Mutta tosiaan tyhjäkäynnillä käy tosi nätisti, ja en osaa sanoa nakuttaako 4000-5000kierrosten kohdalla koska moottorista alkaa kuulua muita ralliääniä siinä vaiheessa jotka peittää sen pienen nakutuksen..
Vielä semmonen kysymys että sopiikohan tuo ebayssa myytävä turbo tähän autoon ja saakohan sen muutoskatsastuksesta läpi, onkohan jollain kokemusta?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ford-Sco ... 3caa16f94a
Toi vaan vaikuttaa tosi halvalta et onkohan siit ees mihinkään?
Niin ja öljy mitä laitoin oli 5W-40
Re: Vakionopeuden säädin
Ongelma paheni semmoseksi että en saanut nelosta juuri lainkaan päälle, moottoritiellä painoin eilen noin 165km/h ennenkun vaihto pykälää neloselle, päätin samalla koittaa kuinka kovaa rotisko kulkee ja kyllä se sinne 230km/h yltäs ja ois vieläkin jaksanu mennä kovempaa mutta en itse uskaltanut.
Koeajon jälkeen pääsin eilen vasta auton alle, putsasin ja pyörittelin vs anturia jonka jälkeen laitoin sen takas ja kävin koeajolla. Kävin myös läpi alipaineletkut, koska yhessä liitoskohdassa oli halkeama. Nelonen vaihtu putsauksen jälkeen 110km/h vauhdissa, eli vähän sentään paremmin kun ennen. Mutta nykii taas 85-95 vauhdissa, eli vaihtaa eka neloselle, sit takas kolmoselle kokoajan, kunnes hiljennän tai painan kaasua.
Vaihdan nyt ton vss anturin kunhan pääsen kauppaan ja katotaa toimiiko senjälkeen.
Koeajon jälkeen pääsin eilen vasta auton alle, putsasin ja pyörittelin vs anturia jonka jälkeen laitoin sen takas ja kävin koeajolla. Kävin myös läpi alipaineletkut, koska yhessä liitoskohdassa oli halkeama. Nelonen vaihtu putsauksen jälkeen 110km/h vauhdissa, eli vähän sentään paremmin kun ennen. Mutta nykii taas 85-95 vauhdissa, eli vaihtaa eka neloselle, sit takas kolmoselle kokoajan, kunnes hiljennän tai painan kaasua.
Vaihdan nyt ton vss anturin kunhan pääsen kauppaan ja katotaa toimiiko senjälkeen.
Re: Vakionopeuden säädin
Ootko puhdistanu MAF anturia? Toi VSS-anturi sit maksaa uutena vajaan satasen..
http://granada-and-scorpio-online.com/f ... forumid=13
tuossa on 85-94 scorpioon liittyen paljon keskustelua
Yleisimmät viat ja ratkaisuja: http://granada-and-scorpio-online.com/f ... hreadid=69
Tuossakin on juuri puhetta että jos cruise ei toimi, niin useimmiten VSS on pökäleenä.
http://granada-and-scorpio-online.com/f ... forumid=13
tuossa on 85-94 scorpioon liittyen paljon keskustelua
Yleisimmät viat ja ratkaisuja: http://granada-and-scorpio-online.com/f ... hreadid=69
Tuossakin on juuri puhetta että jos cruise ei toimi, niin useimmiten VSS on pökäleenä.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Vakionopeuden säädin
117euroa makso VSS anturi ilman mitään rattaita tai tiivisteitä. =( Tais olla lauantailisät fordliikkeessä.Tekno kirjoitti:Ootko puhdistanu MAF anturia? Toi VSS-anturi sit maksaa uutena vajaan satasen..
http://granada-and-scorpio-online.com/f ... forumid=13
tuossa on 85-94 scorpioon liittyen paljon keskustelua
Yleisimmät viat ja ratkaisuja: http://granada-and-scorpio-online.com/f ... hreadid=69
Tuossakin on juuri puhetta että jos cruise ei toimi, niin useimmiten VSS on pökäleenä.
Noh otin vanhasta rattaat +tiivisteet ja pistin paikalle. Autohan toimii nyt kun unelma, vakionopeudensäädin toimii täydellisesti ja vaihtaa neloselle jopa 60km/h vauhdissa jos on tarpeeks vähän kaasua =)! Hieno homma!
Pelottaa kyllä koska toi uus anturi on kokonaan muovia, vanhassa oli rautaa/tai jotain kovaa..
Nyt ainoa vika on se nakutus, voi kyllä olla että se on pakoputki mikä vuotaa ja kuullostaa tavallaan nakutukselta. Ei auttanu venttiilinpuhdistusaineet ja öljyn lisäaineet nakutukseen.
Pakoputki vuotaa liitoskohdasta öljysuodattimen yläpuolelta, voikohan pelkästään siitä tulla nakutusta vai vuotaakohan muualtakin. Ikävästi joku kyllä kolisee kun annan kierroksia koneelle.... Toivottavasti nostajat on kunnossa..