Eli -95 mondeosta on jarrut takaa ruvenneet rahisemaan aikas ikävästi (rumpujarrut). Palat/kengät todennäköisesti loppu, vai?
Vaihto todennäköisesti onnistuu jopa minulta, kun on tuo korjausopas apuna...
Katselin tuossa motonetin varaosia ja huomasin että jarrukenkiä on 8" ja 9", tarkoittaneeko tuo jarrurummun halkaisijaa?
Mitäs tommonen jarrupalojen asennus sarja pitää sisällään? Tarvitaanko uusien kenkien lisäksi? (kokemusta siis ei ole, ei ole itse ennen tarvinnut paloja vaihtaa mihinkään..)
Pari kysymystä takajarrukenkien vaihdosta
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Pari kysymystä takajarrukenkien vaihdosta
ihan helppo homma tuo jarrukenkien vaihto on.
rumpua pois ottaessa helpottaa kun vapauttaa sieltä kilven takaa sen automaatti kiristyksen.
tuo tuuma koko on se rummun halkaisija.
asennussarjassa uudet jouset ja kenkien kiinnitys tapit, ei vältämättä tarvitse vaihtaa jos vanhat
on kunnossa.
rumpua pois ottaessa helpottaa kun vapauttaa sieltä kilven takaa sen automaatti kiristyksen.
tuo tuuma koko on se rummun halkaisija.
asennussarjassa uudet jouset ja kenkien kiinnitys tapit, ei vältämättä tarvitse vaihtaa jos vanhat
on kunnossa.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Pari kysymystä takajarrukenkien vaihdosta
No niin, nyt ajattelin vaihtaa nuo kengät samalla kun laitoin kesärenkaat alle, mutta ajatukseksi jäi..
Toisen puolen jarrurumpu ei liikahtanut mihinkään vaikka kuinka voitelin naputtelin ja hakkasin. Toiselta puolelta taas sitten lähti kuin itsestään.
Eli millä tuon toisen saapi pois??? Neuvoja/ vinkkejä?
Jarrukilven takana oli pari reikää jossa kumitulppa, mutta ei niistä mitään paloja saanut höllättyä, korkeintaan meisselillä paloja sai painettua mutta ei ne paljon liikahtaneet. Mitenkä niitä sitten säädetään että saa rummun takaisin kun on uudet paksummat palat??
Toisen puolen jarrurumpu ei liikahtanut mihinkään vaikka kuinka voitelin naputtelin ja hakkasin. Toiselta puolelta taas sitten lähti kuin itsestään.
Eli millä tuon toisen saapi pois??? Neuvoja/ vinkkejä?
Jarrukilven takana oli pari reikää jossa kumitulppa, mutta ei niistä mitään paloja saanut höllättyä, korkeintaan meisselillä paloja sai painettua mutta ei ne paljon liikahtaneet. Mitenkä niitä sitten säädetään että saa rummun takaisin kun on uudet paksummat palat??
Re: Pari kysymystä takajarrukenkien vaihdosta
kiristys pitäisi tapahtua automaattisesti.
eli siitä ylemmästä reiästä saa vapautettua noi kenkät auki.
kato vähän infoa siltä puolelta minkä sait auki miten toi homma toimii.
toki voi olla että kiristin on jumissa joka hankaloittaa asiaa.
eli siitä ylemmästä reiästä saa vapautettua noi kenkät auki.
kato vähän infoa siltä puolelta minkä sait auki miten toi homma toimii.
toki voi olla että kiristin on jumissa joka hankaloittaa asiaa.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Pari kysymystä takajarrukenkien vaihdosta
Juu koitin katsoa... Siitä isommasta pitkulaisesta reijästä pääsee käsiksi jarrukenkän päälle ikäänkuin painamaan sitä poispäin rummun reunoista, mutta eipä tuo paljon liiku että auttaisi asiaa. Toinen pienempi noin 8mm reikä siinä ylhäällä lähettyvillä menee johonkin jarrukenkän taakse, siitä kautta ei saanut mitään sörkittyä... Eli miten nuo nyt sitten vapautetaan oikeaoppisesti?
Re: Pari kysymystä takajarrukenkien vaihdosta
eli siitä 8mm reiästä kammetaan sitä säätöä joka vasemmalle tai oikella ja painetaan sisään päin
niin sen säädön pitäisi löystyä.
kato avatusta puolesta sitä säätö mekanismia.
eli ylhäällä paksu poikittais rauta jonka toisessa päässä pyöreä? rulla jossa lovia
siten vasten "nojaa" se kiristin , kun sen vääntää irti rullasta niin se liikkuu sisään ja
ulos. ja ulos päin muistaakesi se löysää jarrukengät.
niin sen säädön pitäisi löystyä.
kato avatusta puolesta sitä säätö mekanismia.
eli ylhäällä paksu poikittais rauta jonka toisessa päässä pyöreä? rulla jossa lovia
siten vasten "nojaa" se kiristin , kun sen vääntää irti rullasta niin se liikkuu sisään ja
ulos. ja ulos päin muistaakesi se löysää jarrukengät.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Pari kysymystä takajarrukenkien vaihdosta
Juu rumpu lähti irti kun vaihtoi vasaran lekaan ja kopautti muutaman kerran.
Palat oli sinänsä helppo vaihtaa ja tuo automaattikiristysjuttukin valkeni kun piti rummut takaisin laittaa palojen vaihdon jälkeen niin tarvi vähän löysätä...
Sitten etupalojen vaihtoon, tuo pitäisi olla hieman helpompi homma

Palat oli sinänsä helppo vaihtaa ja tuo automaattikiristysjuttukin valkeni kun piti rummut takaisin laittaa palojen vaihdon jälkeen niin tarvi vähän löysätä...
Sitten etupalojen vaihtoon, tuo pitäisi olla hieman helpompi homma

