Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
RULLAA SUORAAN SIVUN ALALAITAAN JOSSA TARKEMPI JA PAREMMIN SELVITETTY VIKADIAGNOOSI!! JÄTÄ NÄMÄ ENSIMMÄISET VIESTIT HUOMIOTTA.
Kertokaahan omia teorioitanne seuraavaan ongelmaan: Lähtiessäni liikennevaloista Fiesta alkoi nykimään niin järkyttävästi (kuvitelkaa olevanne hinattavassa autossa, jossa hinausköysi löysällä ja tehdään äkkinäinen lähtö tai jos koetatte lähteä liian pienillä kierroksilla liikkeelle ja auto sammuu, samanlaista nykimistä mutta jatkuvana ja rankalla tahdilla = kerrottuna sadalla) Mikään vaihde eteenpäin 5-vaihdetta lukuunottamatta ei toimi normaalisti vaan juuri noin nykien, mutta pakki toimii normaalisti. Sainkin peruutettua auton huoltsikan pihaan Vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu juuri koskaan; uudet öljyt oli jo ostettu mutta ei keretty ajoissa vaihdattaa. Käyttöönottovuosi on -90. Kytkin luistaa hieman, ja ajattelinkin vaihtaa kytkimen mutta ehti vaihteet levitä ennen sitä. Eli siis tiivistettynä: vaihteet menee normaalisti rohisematta päälle, mutta eteenpäin vitosta lukuunottamatta meno on järkyttävää nykimistä ja rytkettä. Kytkin irrottaa normaalisti ja pakki toimii normaalisti. Sivuääniä ei moottorista kuulu. Autolla ajettu 240tkm. Mitkä vaihdelaatikot käyvät Fiestaan? Jos ja kun uusin samalla kytkimen, onko kokemusta erilaisista kytkinpaketeista kestääkö Motonetin 96,5€ maksava Escortin/Fiesta XR2i:n kytkinpaketti hyvin käyttöä? Ehdottakaa myös muita kohtuuhintaisia ratkaisuja. Kiitokset kaikille vastanneille!
Viimeksi muokannut Pokka, 14 Huhti 2010 21:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Escort-orionin 5-loviset laatikot käy jos cvh-koneella. Vuosmallit 89-95 ainakin pitäisi sopia. Itellä on kait 5-lovinen laatikko ylimääräsenä joka on orionista. Jos ei ole kiirettä kannattaa varmaan ottaa laatikko ensin irti ja katsoa onko kytkinlevy ehjä, jos on tippunut palasia niin aiheuttaa kyllä nykimistä. Vanhenman koppasen escortin laatikoissa on vetoakselin kaula vähän ohuempi, joten se ei käy.
Muuten tuo kyllä vaikuttaisi vaihdelaatikon laakerivialta. Käsikirjan mukaan öljyjä ei tarvi laatikkoon vaihtaa, riittää öljynpinnan tarkkailu. Yleensä näistä valuu stefojen kautta ne öljyt pihalle huomaamatta, eikä nestepintoja ole helppo edes tarkistaa saati lisätä öljyä laatikkoon.
"Jos cvh-koneella", eli käykö vain ja ainoastaan cvh-koneellisen orionin/escortin laatikko? Ja kytkinlevyjen palojen irtoamisesta, kytkin toimii kuitenkin normaalisti, irrottaa hyvin eikä luista normaalikäytöllä yhtään. Pakki siis pelittää aivan normaalisti, vain vaihteet 1-4 temppuilee rankasti. Kun pidin vaihdekepistä kiinni vaihtaessani vaihdetta silmään, tuntui se ikäänkuin koittavan potkia takaisinpäin; olisiko mitään perää siinä, kun muuan kaverini epäili että vaihdevivusto olisi pois paikaltaan tai erittäin kulunut, hänen mielestään vaihdekeppi oli kuin puurokauha?
Noniin, nyt kävi ilmi että kyseessä saattaakin ilmeisemmin olla jonkinlainen sähkövika; vaihteet menee normaalisti rohisematta silmään kuten ennenkin, mutta siis juuri liikkeelle lähdettäessä auton virta tuntuu katkeavan. Eli siis siitä johtuisi tuo sammuminen/hyppyytys, että juuri kun auto liikahtaa, alkaa sytytys pätkimään niin pirusti, mutta ongelmaa ei ole pakilla. Kaveri epäili sähkövikaa senkin takia, että kovilla kierroksilla kytkintä kunnolla luistattamalla liikkeelle lähdettäessä auto meinaa heti sammua ja kierroslukumittari käy aivan hetken täysin nollassa, vaikka kierroksia koneessa vielä on. Lisäksi auto alkoi välillä "hakkaamaan rajoittimella" jo 3500rpm kohdalla, kuitenkin välistä ongelma korjaantui ja kiersi taas rapiat 7000rpm. Lisäksi käynnistyvyys muuttui huonoksi. Epäilyksen aiheeksi nousi mm. ruiskuyksikön anturit. Tulpanjohdotkin alkavat olla vähitellen vaihtokunnossa mutta kuitenkin vielä toimivat ihan hyvin. Ruiskukoneisiin perehtyneet sanokaahan omia teorioitanne?
Vaihtoehtoja on useitakin, kampiakselin asentotunnistimen anturi kannattaa tarkistaa, vaihdelaatikossa oleva nopeusanturi kannattaa tarkistaa. Kaasuläpän asentotunnistin voi olla syynä, maadoitusvika, polttoaineen paine alhainen joka johtuu paineen säätimestä tai bensapumpusta, ruiskunohjausyksikkö, ilmansuodatin tukossa, tyhjäkäyntiventtiili tukossa, map-anturi viallinen, venttiilikoneiston nostajat jumittaa, sytytys puolan johdoissa hapettumia. Useammat anturit on suhteellisen helppo mitata yleismittarilla. Ohjearvot olisi kyllä hyvä tietää, miten toimii ehjässä osassa.
Tässä tapauksessa voisin veikata tota nopeusanturia tai polttoainepuolen vikaa.
Noniin, kaivetaanhan tämä topikki uudelleen esiin vastausten toivossa. Tutkin menopeliä ja sen verran sain selville, että kyseessä todellakin mitä ilmeisimmin on sähkövika: kytkintä varovastikin luistattaessa alkaa sytytys pätkimään heti, kun auto alkaa liikkua eteenpäin, ja tämä tuntuu tapahtuvan oikeastaan moottorin joka toisella kierroksella, kuulostaa siis täysin samalta kuin auton käydessä rajointinta vasten. Mutta pakilla kyseistä ongelmaa ei esiinny. Auto ei ota kierroksia kuin n. 4500rpm, jolloin alkaa pätkimään samalla lailla kuin rajoitin olisi päällä. Jos auto sammuu, niin lähtee hieman hankalasti käyntiin ja tarpeeksi lämpimänä ei enää ollenkaan, mutta taas seuraavana päivänä lähtee, yhtälailla hieman hankalasti. Kaasuläpän asentotunnistimen piuhan irrotuksella ei ollut mitään muuta vaikutusta kuin se, että tyhjäkäynti tuntui hivenen laskevan. Kokeilin myös paria muuta tuntematonta piuhaa, muttei vaikutusta. Ja mainittakoon, että autohan käy tyhjäkäyntiä normaalisti. Vaihteensiirrin taitaa olla tiensä päässä, vaihteistossa ei ole enää selviä lovia. Kampiakselin asentotunnistin tuntuisi äkkiseltään loogiselta, mutta taitaa kumminkin olla jostain johto vähän poikki, koska pakilla toimii ja tyhjäkäynnillä. Eli eteenpäin lähtiessä moottori niiaisi johonkin suuntaan, jolloin sytytys pätkisi ja auto pyrkisi potkien eteenpäin ja sammumaan. Kertokaa joku viisas ja auttakaa miestä hädässä
Ja tosiaan jäi vielä mainitsematta, että käsijarrun varoitusvalo + toinen varoitusvalo, en nyt muista mikä, eivät syty kuin silloin tällöin, tämäkin viittaisi sähköpuolen vikaan...
Laturi ja öljynpaineen valot pitää palaa, kun virrat on päällä. Merkkivalojen sulake kannattaa tarkistaa, jos se on mennyt auto ei lataa ja akku tyhjenee. Öljyt vaihdettu? Paljon kilometrejä?
xtaaviankka kirjoitti:Laturi ja öljynpaineen valot pitää palaa, kun virrat on päällä. Merkkivalojen sulake kannattaa tarkistaa, jos se on mennyt auto ei lataa ja akku tyhjenee. Öljyt vaihdettu? Paljon kilometrejä?
Laturin ja öljynpaineen valot syttyvät hetkeksi käynnistettäessä, kuten tavallisesti. Sulakkeita en ole vielä kerennyt tarkastaa, mutta ei ollut ainakaan pari viikkoa sitten palaneita. Öljyjä ei ole vieläkään vaihdettu, koska auto odottaa remonttiin pääsyä, jolloin vaihdetaan kytkin ja hyvin ilmeisesti tuo vaihteensiirtäjä, kilometrejä on mittariin kertynyt hieman reilu 240tkm. Mutta palataan alkuperäiseen, eli osaako kukaan edellisessä viestissä mainittujen seikkojen perusteella arvioida, mistä päin vikaa kannattaisi lähteä hakemaan? Käsijarru- ja toinen merkkivalo siis kyllä toimivat, mutta vain välillä, tällöin syttyvät samaan aikaan.
-- NONIIN, ELI UNOHDETAAN EDELLÄ KIRJOITETUT VIKADIAGNOOSIT JA ALOITETAAN PUHTAALTA PÖYDÄLTÄ NYT, KUN VIKA ON TODETTU TARKEMMIN -- Olisin poistanut edelliset viestit, muttei onnistu. Eli siis, vikana on tämä:
1) Auto lähtee kylmänä verrattain hyvin käyntiin, ja käy tyhjäkäyntiä normaalisti.
2) Eteenpäin lähdettäessä, heti kun renkaille alkaa välittyä voimaa, alkaa sytytys pätkimään, kuulostaa kuin kierrostenrajoitin lähtisi päälle kierrosluvusta riippumatta, ja auto koittaa sammua.
3) Hieman lämmettyään auto ei enää tyhjäkäynnilläkään ota kierroksia ~4500rpm enempää, vaikuttaisi että rupeaa käymään rikkaalla.
4) Pakilla ei ole sytytyksen pätkimisongelmaa ja toimiikin normaalisti, paitsi jos pakittaa niin kovaa, että hiljennettäessä tapahtuu moottorijarrutusta, tällöin pyrkii sammumaan välittömästi. Hiljaa ajettaessa ei ongelmia.
5) Kun auto on lämmennyt, ei se enää meinaa lähteä kunnolla käyntiin, eikä lopulta lähde ollenkaan. Seuraavana päivänä koitettaessa lähtee taas jotakuinkin normaalisti, ei aivan mutta melkein.
6) Ruiskuttelimme CRC:tä johtoihin ja töpseleihin, mutta ei havaittavaa vaikutusta.
7) Kytkin toimii normaalisti, luistaa hieman muttei tässä asiassa ole vaikutusta. Vaihteisto pelaa myös jotakuinkin normaalisti, ehkä olisi kytkinremontin yhteydessä kuitenkin syytä vaihtaa vaihteensiirtotanko.
8) Koitimme ottaa kaasuläpän asentotunnistimen johdon pois, muttei muuta vaikutusta kuin se, että tyhjäkäynti aavistuksen aleni. Koitimme myös ottaa ilmanputsarin pois, koska oli järkyttävän tukkoinen, mutta ei ollut vaikutusta. Tulpat olivat mustat, mutta kuivat.
9) Kun auto oli taas niin lämmennyt ja voimat loppu, ettei lähtenyt enää käyntiin, tuntui kuitenkin lupaavan enemmän, kun otimme em. asentotunnistimen piuhan pois.
Eli siis jonkinlainen sytytys/polttoainepuolen vika, joka ilmenee kun koitetaan liikkua autolla eteenpäin, tai tehdään moottorijarrutusta pakilla. Auttakaa miestä mäessä, auto lähtee huomenna ammattikoulun autopuolelle rassattavaksi ja olisi hyödylistä saada oikea vika selville, ettei oppilaat pura auto kahta viikkoa eivätkä siltikään löydä vikaa, ja taksamittari rullaa... Suuret kiitokset sille, joka osaa kertoa ratkaisun!
Polttoaineen paineen mittauksesta voisi olla apua, rintapellistä sytytysyksikön alta löytyy säätöruuvi 3 johdon liitin, josta seosta saa säädettyä. Tämä ei vaikuta tyhjäkäyntiin, mutta vaikuttaa kaasupolkimen asentoon. Tarkista ettei jakopään remmi ole pompannut pykälllä. Liian kulunut nokka-akseli ei avaa venttiilejä, joten käy rikkaalla kun happi ei virtaa koneeseen. Rikkinäinen ohjainboxi voi tehdä samoja vikoja. Anturien mittaamiseen olisi hyvä saada erilaisia liittimiä, johon voi kiinnittää sokeripalalla yleismittarin johdot. Polttoainepumpun päässä oleva suodatin tukossa, tämä selviää paineen mittauksella. Polttoaineenjakajan letkun kierre on mallia M: kokoa ja kierrenousua en muista ulkoa. Ja tuolla jotain omista testeistä http://ford.vihtimania.com/content/view/33/26/
Noniin, eli tuossa pari viikkoa sitten sain auton ammattikoululta pois. Ensin soittivat, että tule hakemaan auto pois, emme löydä vikaa mutta kun menin hakemaan niin vika olikin löytynyt ja sain seuraavana päivänä Fiestan pois. Eli kampiakselin asentotunnistimen piuha oli kokonaan poikki, myös sytytyspuolalle tulevaa 3-johtoista pistoketta oli korjailtu kun oli ilmeisesti johdot paljaina. Vaikka jouduinkin odottamaan yli kuukauden, niin ei tuo enää niin vakavasti ottanut pannuun kun annettiin lasku kouraan: koko korjaus 15€ Vahasin auton tuossa perjantaina ja eilen massasin alustan, massa loppui kesken mutta hain jätehallilta kattobitumipurkkeja ja kotoa jäteöljykanisterin + rengaspolttimen ja aloin kokkailemaan, melkoisen pätevän oloista massaa sain aikaan Tänään vien auton naapurille, joka vaihtaa kytkimen ja siinä samalla vaihteistoöljyt, ovat melkoisen vähissä ja tosiaan ei ole niitäkään kovin usein vaihdettu, jos ollenkaan... Kiitokset kaikille viestiketjuun vastanneille ja hyvää ajokautta!