Mondeo -01 lämpeneminen vs. lämpömittari

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Avatar
palehti
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2005 18:19
Paikkakunta: Espoo

Mondeo -01 lämpeneminen vs. lämpömittari

Viesti Kirjoittaja palehti »

Mulle tuo nykyinen Mondeoni on melko tuore tuttavuus, eli pitää vähän kysyä tukea havaintoihini...

Kun lähden kylmänä ajamaan, niin moottorin lämmöt nousevat normaaliin mittarin mukaan melkoisen nopeasti...eli ~5kilsan ajon jälkeen.
Lämmityslaitteen suuttimista alkaa kuitenkin tulemaan lämmintä vasta noin ~7km jälkeen...ja tämä minua hämää. Miksei lämmityslaite puske lämmintä ennen, vaikka mittari näyttää moottorin olevan normaalilämpöinen.
Tiedän että mittari on reilusti "keskiarvoittavaa" mallia, mutta luulisi silti alkavan puskemaan edes haaleaa vähän aikaisemmin...mutta kylmää tulee.

Lämmityslaite on manuaalinen ja olen ymmärtänyt sen olevan "termostaattiohjattu", eli ei tarvitse ensin laittaa täysille ja sitten vähän vähemmän.

Mistä tämä voisi nyt kiikastaa, onkos näissä jotain venttiileitä tai läppiä joiden jumiutuminen voisi aiheuttaa kyseisiä oireita ?

Termostaatti on vaihdettu viikonloppuna ja se ei vaikuttanut suuntaan, eikä toiseen.

Eli onko auto hitaasti lämpenevää sorttia ja nuo em. asiat kuuluvat ominaisuuksiin, vai ruvetaanko sähläämään ja vaihtelemaan yksitellen osia :shock:
fisukotka

Re: Mondeo -01 lämpeneminen vs. lämpömittari

Viesti Kirjoittaja fisukotka »

Moi,

Minulla on 1.8 vm 2005 mondeo. Olen kuullut muiltakin vastaavanlaisia kommentteja.
Eräs sanoi että kun käyttää edestakaisin lämpösäädintä niin alkaa lämmetä. En oikein usko tuohon.
Kun autolla ajaa lämmityssäädin täysillä yli 50 km niin alkaa lämmintä tulemaan ja joudun säätämään reilusti kylmemmälle. Lyhyillä matkoilla minulla on säädin pohjassa ja kaikki kolme jakoaluetta päällä.
Kun kuuntelee lämpötilan säädintä virrat päällä (kone seis) niin jossain vaiheessa ennen kuin säädin on täysillä (kuuman ääriasennossa) alkaa kuullua säätöliikkeen lisäksi napsutusta ikäänkuin joku alkaisi luistamaan. En ole sen kummemmin perehtynyt.
Moottori todella lämpenee nopeasti muuten tiedä onko se sisälämmön kustannuksella. Diselmondeoissa on lisälämmitin jotta kabiiniin saisi lämpöä kun koneesta ei pakkasella irtoa tarpeeksi läpöä matkustajille.
Huollossa sanoivat tarkistavansa jonkun lämppärin ruuvin joka voisi olla löysä......en tiedä auttoiko.
Tovottavasti tuosta oli apua.

Vuoden tyytyväisenä mondeolla ajanut
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeo -01 lämpeneminen vs. lämpömittari

Viesti Kirjoittaja KajS »

Omat kokemukset rajoittuvat '05-malliseen 1,8 mondeoon, kuten edellisellä puhujalla. '01 kaiketi poikkeaa, mutta seuraavia havaintoja:

Ensimmäisillä reissuilla kylmään vuoden aikaan ihmeteltiin, miksi autoilemme pakastimella. No, emäntä otti ohjekirja käteen ja luki, että jos haluaa lämmintä autoon, on pidettävä tuo puhallus alas eli jalkatilaan päällä. Tuo auttoi. Olin liikaa tottunut huurustuviin ooppeleihin ja ajelin defrost päällänsä, joka tuossa autossa puhaltaa oikeaoppisesti laseille vain kylmää. Lämpöä ainakin meidän mondeoon saa parhaiten, jos voi pitää lasillepuhalluksen pois päältä ja alas ja naamalle suuttimet aktiivisina

Toinen juttu (koskee vain tätä '05 manuaali-ilmastointiversiota): Lämmityslaitteen voi kytkeä kokonaan pois päältä. Useimmin ihmiset tekee niinkuin jotkut myös radion kanssa, että lämppäriä ei sammuteta erikseen, vaan se on aina päällä. Pähkäilin, että tuo jatkuva "virtalukon takaa" käyttäminen saa sen lämppärin ohjauksen jotenkin sekaisin. Ihmettelin vajaa vuosi sitten, kun pikkupakkasella ei tuntunut tulevan lämmmintä. Tuon jälkeen olen aina erikseen sammuttanut "lämmityslaitteen ohjausjärjestelmän"" ja lämpöä on piisannnut paremmin. Kuvittelen, että järjestelmä hakee noin "oikein" sammutettuna aina alkuasetukset ja osaa sitten paremmin hommansa. Tuo lämmönsäätimen vetely ladasta laitaan kaiketi pyrkisi samaan. En tiedä, voiko joku läppä jäädä 'väärään' asentoon, kun virrat latkaistaan vain avaimesta. Mutta auttaahan resetointi tietokoneissakin, miksi ei autossa.

Muttamutta...minä sammmutan radionkin sen omasta powernapista enkä virta-avain poistamalla.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
kupoc
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Heinä 2008 22:15

Re: Mondeo -01 lämpeneminen vs. lämpömittari

Viesti Kirjoittaja kupoc »

Kannattaa myös huomioida se että lämpömittarihan ei ole "portaaton" vaikka siltä näyttääkin. Se ei nouse ns. tasaisesti eikä heilu ajanaikana. Mittari nousee nopeasti "normaali" lämmöille vaikka todellisuudessa ei lämmöt ole vielä tuota n.90astetta saavuttanut.

Fordin huoltomiehen mukaan tämä johtuu siitä että jos mittari olisi ns. portaaton eli seilaisi yms. tulisi huolestuneita soittoja omistajilta että on jotain vikaan. Eli todellisuudessa kuuleman mukaan mittarissa on 4 asentoa. 1. nolla 2. n.45asetta 3. 90astetta 4. vesipumppu / hihna rikki.

nämä siis fordhuollon inffot. totuushan voi olla ihan jotain muuta :roll:
Ford Mondeo ST220 Wagon vm.2005
Avatar
palehti
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2005 18:19
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo -01 lämpeneminen vs. lämpömittari

Viesti Kirjoittaja palehti »

Kiitos hyvistä vastauksista :D
Tosiaan taisi suurin kylmyyden aiheuttaja olla jäähdytysjärjestelmässä ollut ilma (kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuului lorinaa kojelaudan alta). "ilmasin" tuon järjestelmä, eli annoin käydä paisuntasäiliön korkki auki ja puristelin niitä lämppärille meneviä letkuja...samalla nesteen pinta laski lähemmäksi normaalia, jotenkin jäi sellainen fiilis ettei järjestelmä ilmaa itseään hirveän hyvin jos nestettä on täytetty piripintaan (eli päin persettä muutenkin).

Auto lämpeää nykyään "lineaarisesti", eli alkaa ensin tulemaan haaleaa ja sitten lämpimämpää ja sitten kuumaakin. Lämpöä seuratessa huomasin myös että lämpötilansäätö pitää olla maksimissa, että saa maksimilämmön...tuntui heti haalenevan puhallusilma, kun laski pyynnön asteikolla normaaliin kohtaan.

Tuo oli hyvä vinkki suunnata lämpöä enemmän jalkoihin, pitääpä testailla sitä enemmänkin. Auton lämpenemiseen vaikuttaa myös varmaan melkoisesti se, että aika paljon auton verhoilupaaneleita lojuu varastossa tuon keskeneräisen radiolaitteiston vuoksi ja hattuhyllykään ei ole ollut aikoihin paikoillaan.
kupoc kirjoitti:Kannattaa myös huomioida se että lämpömittarihan ei ole "portaaton" vaikka siltä näyttääkin.
Jostain oli lukevinani että mittari näyttää normaalilämpöä lämpöjen ollessa 60-110 astetta, kuten epäsuorasti kirjoititkin. Vähän eri meininki kuin edellisessä B-vectrassa, jossa asteikko alkoi muistaakseni 70 asteesta ja mittarin näyttämä heilui ajojen ja pysähdysten mukaan.

Onkos kukaan laitellut näihin mitään pahveja, että moottori lämpenisi nopeammin ?
Noh ei tämä maailman kylmin auto ole...taloudemme hallituksen A3 1.4tsi tuntuu olevan myös aika viileä tapaus...
pnieminen74
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2010 11:55

Re: Mondeo -01 lämpeneminen vs. lämpömittari

Viesti Kirjoittaja pnieminen74 »

asenna dieselistä tuttu sähköinen lisälämmitin tuloputkeen sisätiloihin, lainaa koko putki tddi/tdci mallista ja asenna pohjaan, sille vaan ohjaus 'tee se itse' meiningillä aikareleellä laturista ja akulta virrat, esim. 5min käynnistyksestä sammuu itse. ainakin dieselit lämpiää näin hyvin, eikä tuo eberi ole paha hankinta joka suomi-diesel mondeoissa vissiin on vakiona, iteltäni uupuu 'vielä'.
Vastaa Viestiin