Sierran takakaaret
Sierran takakaaret
Kesällä pitäisi kaunnistella sierran "1990" takakaaria, jossa on ruosteen poikasta.
En ole hitsaus hommiin rupemassa. Ensin ruosteet pois, millä? ja mitä sitten?
Mitä välineitä tarvitsen?
Hommia olen tehnyt aiemmin koulussa, mutta tallissa ei ole välineitä tähän hommaan.
Eli halvalla ruosteet pois kaarista.
En ole hitsaus hommiin rupemassa. Ensin ruosteet pois, millä? ja mitä sitten?
Mitä välineitä tarvitsen?
Hommia olen tehnyt aiemmin koulussa, mutta tallissa ei ole välineitä tähän hommaan.
Eli halvalla ruosteet pois kaarista.
Re: Sierran takakaaret
Mulla on vähän sama urakka taas edessä ja pitää uusia parin vuoden välein...
- rälläkkä 10 €
- siihen lamellilaikka, tällä lähtee ruosteet kirkkaalle pellille 1 €
- muovikittiä/pakkelia 5 €
- hiomahiiri 10 €
- siihen hiomalaput 5 €
- vesihiontapaperia, eri vahvuisia 140-800 5 €
- paukkupullosta ruosteenesto pohjamaali 6 €
- oikea maali paukkupullossa 8 €
= n. 50 €:n projekti, halvimmillaan..., noi nyt oli tommosia tarjoushintoja...

- rälläkkä 10 €
- siihen lamellilaikka, tällä lähtee ruosteet kirkkaalle pellille 1 €
- muovikittiä/pakkelia 5 €
- hiomahiiri 10 €
- siihen hiomalaput 5 €
- vesihiontapaperia, eri vahvuisia 140-800 5 €
- paukkupullosta ruosteenesto pohjamaali 6 €
- oikea maali paukkupullossa 8 €
= n. 50 €:n projekti, halvimmillaan..., noi nyt oli tommosia tarjoushintoja...

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierran takakaaret
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: Sierran takakaaret
Kuinkahan pitkäikäinen tuollainen on ? Siis ihan mielenkiinnosta kyselenhoopee kirjoitti:http://www.netikka.net/samih/vfarkku.html

-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04
Re: Sierran takakaaret
Täytyypä sanoa etten ainakaan ihan heti itselle tuollatavalla alkaisi tekemään mutta mikäpä siinä kukin tavallaa. Kyllähän se varmasti käytössä kestää pitkiäkin aikoja.Foordson kirjoitti: Kuinkahan pitkäikäinen tuollainen on ? Siis ihan mielenkiinnosta kyselen
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran takakaaret
Kyllä ne tollainkin voi tehdä, mutta itse käyttäisin vähän vähemmän korjauspeltiä ja oikeeta koriliimaa, jossa on ruosteenestoaineet mukana, ja on tarkoitettu kahden pellin liimaamiseen toisiinsa. Noinhan ne on kaaria vaihdelleet ainakin toytan merkkihullossa jo reilun kymmenen vuotta, ja hyvin on kestäneet. Suurin etu on se, että jää vähemmän kitattavaa jos homman tekee oikein, eikä vetele pellit kun ei tarvi hitsata. Itsellä kokemusta tuosta liimaushommasta sen verran, että omaan ex-sierraan vaihdoin luukullisen kattopellin liimaamalla, oli kohtuu helppoa, ja on kestänyt hienosti sekin jo parivuotta (auto kaverilla harrastepelinä nykyään). Tolla liimalla on myös helppo paikata antenninreikiä yms, paikka vaan alapuolelle liimalla, ja reiän kohdalle runsaasti liimaa, vuorokauden päästä surauttaa epäkeskolla yli..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran takakaaret
Vähemmän korjauspeltiä ? Miten ajattelit sitten paikata tuon ? Eikö se nyt ole helpointa lätkäistä kunnon kokoinen pala siihen kaareen ?
Kunhan tietämättömyyttäni kyselen
Kunhan tietämättömyyttäni kyselen

Viimeksi muokannut Foordson, 12 Maalis 2010 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran takakaaret
Siinähän moni juuri tekee virheen, eli korjaa paljon isomman alueen kuin on tarvis. Vallankin jotka hitsaamalla vaihtaa, niin turhan usein näkee, että on vaihdettu koko korjauspala, kun vois vähemmälläkin selvitä, jää pelivaraa jos joskus tarvii vaihtaa uudestaan, ei sitten tarvi vaihtaa koko kylkeä. Mutta ihan hyvä idea samiharjulta, vanhaa sierraa voi elvyttää näinkin, jos tarkoituksena saada halpa käyttis joksikin aikaa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran takakaaret
jees mun tekosia on tuo linkitetty liimausjuttu.
käsittääkseni alkuperäinen korjausehdotus tässä ketjussa oli peittää ruosteen syömä reikä pakkelilla??? siinä ei mene kun aikaa ja värkkejä hukkaan, ei todellakaan ole pitkäikäinen korjaus se..
tuollaiseen auton lujuuteen vaikuttamattomaan paikkaan kuten lokasuojan kaareen liimaaminen on aivan luvallinen keino. ja varmasti pysyy lujemmassa kun hataralla hitsauksella. moni peltikorjaamo hitsaa harvakseltaan kiinni ja kittaa päälle; kuinka kauan sellainen korjaus pysyy hyvänä vrt. tuo tekemäni liimaus? älkää nyt silti alkako esim. kynnyskoteloa tai runkopalkkia tms turvarakennetta liimaamalla korjaamaan! liima suojaa saumakohdan ruostumiselta, toisin kuin hitsisauma.
mun tapauksessa kaarien vaihdoin kustannukset:
-korjauspellit yheensä 30e Motonetistä, jäi vielä jemmaankin osa toisen puolen peltiä
-tuulilasiliimatuubi 10e, sitäkin jäi reserviin..
-koriliimatuubi pölytiiviyden varmistukseen n 5e
-lamellilaikkoja 3-4kpl a 5e
-katkaisulaikka tai kaksi
-kourallinen poraruuveja n 5e
-purkki hiontaväriä 15e
-purkki pakkelia 15e
-hiomatarvikkeita about kympillä
-raskaan kaluston 2K-maalia puoli litraa 20e (maalaan muutakin kun nuo lonkat)
-Tectyl ML kotelosuoja-ainetta n 5e arvosta
tuosta nyt kai tulee yhteensä about 140-150e ja sillä on sit MOLEMMAT kaaret vaihdettuna eikä lopputulos ole yhtäään hullumpi. kun vain jaksaa hioa ja paklata..
työkaluja tarvitsin rälläkkää, akkuporakonetta, silikonipuristinta, massaruiskua, halpasarjan epäkeskohiomakonetta sekä yläkannuruiskua samasta sarjasta.
vaihdan seuraavatkin kaaret tuolla tyylillä. ei tarvii miettiä kumpiko keino on helpompi, nopeampi, paloturvallisempi ja lopputuloksen kannalta parempi kun vertaa edelliseen kaarien vaihtoon jonka tein sierraan vajaat pari vuotta sitten -> http://www.netikka.net/samih/lko1.html
käsittääkseni alkuperäinen korjausehdotus tässä ketjussa oli peittää ruosteen syömä reikä pakkelilla??? siinä ei mene kun aikaa ja värkkejä hukkaan, ei todellakaan ole pitkäikäinen korjaus se..
tuollaiseen auton lujuuteen vaikuttamattomaan paikkaan kuten lokasuojan kaareen liimaaminen on aivan luvallinen keino. ja varmasti pysyy lujemmassa kun hataralla hitsauksella. moni peltikorjaamo hitsaa harvakseltaan kiinni ja kittaa päälle; kuinka kauan sellainen korjaus pysyy hyvänä vrt. tuo tekemäni liimaus? älkää nyt silti alkako esim. kynnyskoteloa tai runkopalkkia tms turvarakennetta liimaamalla korjaamaan! liima suojaa saumakohdan ruostumiselta, toisin kuin hitsisauma.
mun tapauksessa kaarien vaihdoin kustannukset:
-korjauspellit yheensä 30e Motonetistä, jäi vielä jemmaankin osa toisen puolen peltiä
-tuulilasiliimatuubi 10e, sitäkin jäi reserviin..
-koriliimatuubi pölytiiviyden varmistukseen n 5e
-lamellilaikkoja 3-4kpl a 5e
-katkaisulaikka tai kaksi
-kourallinen poraruuveja n 5e
-purkki hiontaväriä 15e
-purkki pakkelia 15e
-hiomatarvikkeita about kympillä
-raskaan kaluston 2K-maalia puoli litraa 20e (maalaan muutakin kun nuo lonkat)
-Tectyl ML kotelosuoja-ainetta n 5e arvosta
tuosta nyt kai tulee yhteensä about 140-150e ja sillä on sit MOLEMMAT kaaret vaihdettuna eikä lopputulos ole yhtäään hullumpi. kun vain jaksaa hioa ja paklata..
työkaluja tarvitsin rälläkkää, akkuporakonetta, silikonipuristinta, massaruiskua, halpasarjan epäkeskohiomakonetta sekä yläkannuruiskua samasta sarjasta.
vaihdan seuraavatkin kaaret tuolla tyylillä. ei tarvii miettiä kumpiko keino on helpompi, nopeampi, paloturvallisempi ja lopputuloksen kannalta parempi kun vertaa edelliseen kaarien vaihtoon jonka tein sierraan vajaat pari vuotta sitten -> http://www.netikka.net/samih/lko1.html
Re: Sierran takakaaret
Ei täs nyt kukaan kumminkaan oo mitään helmaa liiman kanssa korjaamassa.
Kyseinen aihe ja tapa korjata kaari oli ainakin mulle uutta, joten herätti hieman keskustelua.
Oon aina olettanut, että ainut ja oikea keino on se hitsaaminen, mutta kun tuossa luettelit noita hyviä puolia tuosta liimaamisesta niin pitääpä miettia kaks kertaa ennenkuin tuohon hitsaamiseen ryhtyy.
Tosin jos löytyy kunnon hitsi ja taito siihen hitsaamiseen, niin sitä suosittelisin.
Näin ainakin mun osalta
Kyseinen aihe ja tapa korjata kaari oli ainakin mulle uutta, joten herätti hieman keskustelua.
Oon aina olettanut, että ainut ja oikea keino on se hitsaaminen, mutta kun tuossa luettelit noita hyviä puolia tuosta liimaamisesta niin pitääpä miettia kaks kertaa ennenkuin tuohon hitsaamiseen ryhtyy.
Tosin jos löytyy kunnon hitsi ja taito siihen hitsaamiseen, niin sitä suosittelisin.
Näin ainakin mun osalta

Re: Sierran takakaaret
Tosiaan, jos osaat hitsata ja saat varmasti tiivistä saumaa tehtyä (tai vaihtoehtoisesti osaat koritinauksen salat) ja haluat että pelisi kestää seuraavat 40 vuotta, niin sittenhän kannattaa tuosta hitsaamisesta lähteä.
Jos taas pysytään näissä perusrealiteeteissä että auto tuskin on omistuksessa paria vuotta kauempaa niin tuo liimaus on ehdottomasti varteenotettava keino. Varsinkin kun muistaa käyttää tuota ruosteenestoainetta sisältävää koriliimaa ja liimaa koko sauman. Ja tässä liimauksessahan on myös se hyvä puoli, että liimattavat osat voidaan maalata ennen liimausta, näin ollen ei jää paljaita peltipintoja vastakkain (kuten esimerkiksi pistehitsauksessa). Ainoa asia jonka olisin tehnyt toisin tuohon Samin puuhaan nähden, niin olisin jättänyt ruuvit pois ja puristanut osat yhteen lukkopihdeillä. Vähän hifistelyksihän tuokin olisi mennyt, mutta aikojen saatossahan nuo ruuvitkin ruostuvat ja ruuvien reikien ympärykset samoin.
Kuten Samikin (vai kuka sen nyt sanoikaan, en jaksa tarkistaa
) on tuo liimaus oikein tehtynä jopa parempi korjaus kuin hutaisten tehty hitsaus jossa sauma on täynnä koloja.
Jos taas pysytään näissä perusrealiteeteissä että auto tuskin on omistuksessa paria vuotta kauempaa niin tuo liimaus on ehdottomasti varteenotettava keino. Varsinkin kun muistaa käyttää tuota ruosteenestoainetta sisältävää koriliimaa ja liimaa koko sauman. Ja tässä liimauksessahan on myös se hyvä puoli, että liimattavat osat voidaan maalata ennen liimausta, näin ollen ei jää paljaita peltipintoja vastakkain (kuten esimerkiksi pistehitsauksessa). Ainoa asia jonka olisin tehnyt toisin tuohon Samin puuhaan nähden, niin olisin jättänyt ruuvit pois ja puristanut osat yhteen lukkopihdeillä. Vähän hifistelyksihän tuokin olisi mennyt, mutta aikojen saatossahan nuo ruuvitkin ruostuvat ja ruuvien reikien ympärykset samoin.
Kuten Samikin (vai kuka sen nyt sanoikaan, en jaksa tarkistaa

http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
Ammattikoulusa 80 luvun lopusa vaihettiin peltipuolela muutamia kaaria kori liimala! pokkaus pihit ku on ni saa siistin sauman molemmissa tapauksisa "hitsattu tai liimattu" jos ei sit ole niin justiin leikottu vanahaa peltiä ja uutta korjaus palaa että saa päittäis sauman tehtyä siististi. Sehän se onkin ku jotku leikkoo turhaan korjaus palasen verran tervettä peltiä pois ni on isompi työmaa joskus jos joutuu vaihtaan samaan paikkaan uuen. Tahtoo nykysin alakaa nuo tarvike korjaus pellitki jo 3-4 vuojen päästä kukkiin.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran takakaaret
Nyt tuli kyllä sen verran tuossa edellä väärää informaatiota, että ainakin 3M koriliimalla kun liimaa, niin osat pitää olla hierottuna kirkkaalle pellille liiman kohdilta. Ja itse veikkaan kyllä ennemmin kunnon tarkoitukseen kuuluvilla aineilla tehtynä liimatun kaaren ennemmin kestävän 40 vuotta kuin hitsatun ja tinatun. Ainoa huono puoli on vielä noiden liimojen törkeä hinta suomessa, täällä kyllä noi jälleenmyyjät repii ihan törkeitä katteita noista, ei meinaan esim. briteissä maksa noi 3M liimat kuin kolmasosan siitä mitä suomessa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran takakaaret
No en tiedä mitä jokaisen liiman valmistajan ohjeissa sanotaan, mutta yleisesti ainakin on liimoille riittänyt karhennus maalipintaan.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
Mielenkiintoinen ketju... vai että liimaamalla?!?
Vaikuttavan näköistä jälkeä kuitenkin. Itsellä taitaisi olla kaarien laitto tulevana suvena edessä. Tiedä sitten pääsisikö helpommalla jos tuolla Motonetin halpismigillä vetäisi hepaten kiinni vaikka kolmen millin välein. Sisäpuolelle voisi vetää sauman muutamalla "hepillä" ja tuota liimaa päälle... koriliimako se olisi mitä sinne pitäisi tunkea vai riittääkö ihan pelkkä alustamassa?
Uuteenhan tuo vaihtuu about kolmen vuoden päästä mutta silti.... 8)
Vaikuttavan näköistä jälkeä kuitenkin. Itsellä taitaisi olla kaarien laitto tulevana suvena edessä. Tiedä sitten pääsisikö helpommalla jos tuolla Motonetin halpismigillä vetäisi hepaten kiinni vaikka kolmen millin välein. Sisäpuolelle voisi vetää sauman muutamalla "hepillä" ja tuota liimaa päälle... koriliimako se olisi mitä sinne pitäisi tunkea vai riittääkö ihan pelkkä alustamassa?
Uuteenhan tuo vaihtuu about kolmen vuoden päästä mutta silti.... 8)
Re: Sierran takakaaret
Jos meinaat ne hepit vetää, niin sitten kannattaa laittaa ihan kunnon koriliimaa, että saat varmasti tiiviin sauman. Tulee muuten todella nopeasti ruoste läpi sieltä heppien läheltä, jollei ole kunnon sauma siinä. Alustamassahan ei ole periaatteessa tarkoitettu vedeneristeeksi, vaan kivisuojaksi...
Hyvä vinkki tuohon koriliiman/-kitin levittämiseen: ottaa kumihanskan käteen ja kostuttaa sormenpään tinnerissä. Sitten kun kyseisellä sormella levität liiman, niin tulee sileä tiivis liitos.
Hyvä vinkki tuohon koriliiman/-kitin levittämiseen: ottaa kumihanskan käteen ja kostuttaa sormenpään tinnerissä. Sitten kun kyseisellä sormella levität liiman, niin tulee sileä tiivis liitos.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
Eli koriliimaa myös ulkopuolen tiivistämiseen, ei vain sisäpuolelle? Laitetaanko koriliima ennen vai jälkeen sinkkimaalin?
Re: Sierran takakaaret
Kyllä se kannattaa ulkopuolellekin laittaa, tulee varmasti tiivis joka suunnalta.
Sinkkimaalin päälle kannattaa ensin laittaa joku pohjamaali, kokemuksen perusteella ainakaan spraysinkkejen päällä ei pysy oikein mikään. Kittiäkin jos hioo liian rajusti niin tippuu irti.
Sinkkimaalin päälle kannattaa ensin laittaa joku pohjamaali, kokemuksen perusteella ainakaan spraysinkkejen päällä ei pysy oikein mikään. Kittiäkin jos hioo liian rajusti niin tippuu irti.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
Tuossa äskettäin "kitkin vähän kukkasia" eli hioin ruostepilkkuja pois. Sinkkimaalista sanottiin, että päällemaalaus sprayllä tunnin kuluttua + 20 asteen lämpötilassa, mutta nythän kuivumiseen menee pidempi aika. Onko haittaa jos varsinaisen värin vetää vasta huomenna tai milloin nyt sää sallii maalaushommat?
Re: Sierran takakaaret
Ulkonako tuo siis kuivuu? Kyllä sitten kelpaa huomiseen odottaa. Vaikka pidempäänkin. Näillä ilmoillahan tuon maalin täydellinen kuivuminen kestää monta päivää.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
Ulkona kuivuu... lämmintä tallia ei ole ja lisäksi tarvitsen autoa liki päivittäin.
Nyt on luvattu lisäksi sadesäätä näille kulmille, joten homma jatkuu auton pesulla ja maalailuilla säiden salliessa.
Samalla on tarkoitus "ratsata" viime kesän hitsaushommat, eli vähän mattoa irti ja kurkistus miten siellä on jakseltu... Paikkasin pohjan siis hitsaamalla paikat sisäpuolelle.
Ihan siltä varalta että sieltä löytyykin ruosteista hitsisaumaa... mitä niiden kanssa olisi parasta tehdä (muuta kuin matto paikoilleen ja auto myyntiin)?
Nyt on luvattu lisäksi sadesäätä näille kulmille, joten homma jatkuu auton pesulla ja maalailuilla säiden salliessa.
Samalla on tarkoitus "ratsata" viime kesän hitsaushommat, eli vähän mattoa irti ja kurkistus miten siellä on jakseltu... Paikkasin pohjan siis hitsaamalla paikat sisäpuolelle.
Ihan siltä varalta että sieltä löytyykin ruosteista hitsisaumaa... mitä niiden kanssa olisi parasta tehdä (muuta kuin matto paikoilleen ja auto myyntiin)?
Re: Sierran takakaaret
Pikkasen on yhdestä kohdasta sauma alkanut uudelleen ruostumaan... Samalla lailla on siellä täällä alkuja myös muiden tekemieni paikkojen kanssa.

Mitä tuolle kannattaa tehdä, jotta saadaan prosessi pysähtymään? Yhden vinkin olen saanut, että pitäisi tuo sauma hioa aivan "nollille" ja tehdä ruosteenestopintakäsittely sinkkimaaleineen uudelleen...
Liekö tuo se fiksuin homma tähän? Eihän se iso homma ole vetäistä lamellilaikalla tasaiseksi.

Mitä tuolle kannattaa tehdä, jotta saadaan prosessi pysähtymään? Yhden vinkin olen saanut, että pitäisi tuo sauma hioa aivan "nollille" ja tehdä ruosteenestopintakäsittely sinkkimaaleineen uudelleen...
Liekö tuo se fiksuin homma tähän? Eihän se iso homma ole vetäistä lamellilaikalla tasaiseksi.
Re: Sierran takakaaret
Noh, itsehän en tuolle mitään tekisi, pintaruosteesta kuitenkin vasta kysymys...
Mutta jos, tuon ruostumisen haluaa oikeasti saada pysähtymään, niin eihän siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin hioa kaikki vanha ruoste pois, ja hioa toi hitsisauma tasaiseksi. Rakojakin siellä näyttää olevan. Niiden kanssa ideaali olisi jos saisi hitsattua täysin tiiviin sauman. Myöskin koritina olisi hyvä vaihtoehto. Mutta myös tuo koriliima menettelee. Muistaa vaan levittää sitä tinnerillä kostutetulla muovikassilla (kuten aiemmin topicissa vinkkasin) jotta ainetta menee varmasti jokaiseen koloseen. Muutenhan tuo ruoste jatkaa ruostumistaan.
Tähän sitten normaalit korroosionestomaalaukset päälle. Happomaali olisi paras, mutta kyllä se sinkkikin menettelee.
Mutta jos, tuon ruostumisen haluaa oikeasti saada pysähtymään, niin eihän siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin hioa kaikki vanha ruoste pois, ja hioa toi hitsisauma tasaiseksi. Rakojakin siellä näyttää olevan. Niiden kanssa ideaali olisi jos saisi hitsattua täysin tiiviin sauman. Myöskin koritina olisi hyvä vaihtoehto. Mutta myös tuo koriliima menettelee. Muistaa vaan levittää sitä tinnerillä kostutetulla muovikassilla (kuten aiemmin topicissa vinkkasin) jotta ainetta menee varmasti jokaiseen koloseen. Muutenhan tuo ruoste jatkaa ruostumistaan.
Tähän sitten normaalit korroosionestomaalaukset päälle. Happomaali olisi paras, mutta kyllä se sinkkikin menettelee.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Sierran takakaaret
laita siihen noveroxiä, se on happoa joka kuivuttuaan jättää hapelta suojaavan kerroksen ja pysäyttää ruostumisen.
Samankaltaisia aineita on esim bilteeman "rust converter" mutta se ei ole läheskään yhtä toimivaa kuin tuo.
Samankaltaisia aineita on esim bilteeman "rust converter" mutta se ei ole läheskään yhtä toimivaa kuin tuo.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierran takakaaret
Pintaruostetta nyt, mutta mitä mahtaa olla vuoden päästä... tai kahden
Jos tuon hioo tasaiseksi, niin voiko mahdolliset raot ja myös koko sauman siis tilkitä koritinalla vai pitääkö hyvään lopputulokseen vetää joka tapauksessa ensin paikkuusaumaa migillä? Saako koritinaa ihan Motonetistä, vai onko se joku erikoisliikkeiden spesiaaliaine? Mitä happomaalia markkinoilla on?
Tekno, toimiiko tuo noverox niin että vanhalle saumalle ei tarvitse tehdä mitään vaan ruoste "tukahdutetaan" sen happitiiviin kerroksen alle, vai tuleeko ensin tehdä tasaava hionta ja kaikki näkyvä ruoste mahdollisuuksien mukaan pois? Mistä tuota noveroxia saa?

Jos tuon hioo tasaiseksi, niin voiko mahdolliset raot ja myös koko sauman siis tilkitä koritinalla vai pitääkö hyvään lopputulokseen vetää joka tapauksessa ensin paikkuusaumaa migillä? Saako koritinaa ihan Motonetistä, vai onko se joku erikoisliikkeiden spesiaaliaine? Mitä happomaalia markkinoilla on?
Tekno, toimiiko tuo noverox niin että vanhalle saumalle ei tarvitse tehdä mitään vaan ruoste "tukahdutetaan" sen happitiiviin kerroksen alle, vai tuleeko ensin tehdä tasaava hionta ja kaikki näkyvä ruoste mahdollisuuksien mukaan pois? Mistä tuota noveroxia saa?