Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
Vaihdoin eilen raidetangonpäät ja toisen tukivarren Riesaan (ps. älkää lainatko takaveto autoa naisille kun liukasta), testilenkillä pelasi ok paitsi ratti vinossa.
Ratin suoristuksen jälkeen ohjaus helvetin jäykkä etenkin keskiasennossa eikä yhtään keskitä (ja kyllä, ratin asennuksessa käytin väkivaltaa kun v*tutti hieman.
Kyseessä siis tehostettu ohjaus. Menikö tuosta nyt ohjauksesta joku nivel vai itse ohjausvaihde tai olisko muita ideoita?
Ratin suoristuksen jälkeen ohjaus helvetin jäykkä etenkin keskiasennossa eikä yhtään keskitä (ja kyllä, ratin asennuksessa käytin väkivaltaa kun v*tutti hieman.
Kyseessä siis tehostettu ohjaus. Menikö tuosta nyt ohjauksesta joku nivel vai itse ohjausvaihde tai olisko muita ideoita?
Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
aurauskulmat perseellään
ratin suoristus tehdään pyörittelemällä raidetangon päitä, ei siirtämällä rattia, ellei sitten tarkotus ole siirtää ratin keskipistekohtaa suhteessa ohjausvaihteen keskikohtaan.
vasenta raidetangonpäätä sisäänpäin = ratin keskipiste siirtyy vasemmalle
oikeata raidetangonpäätä sisäänpäin = ratin keskipiste siirtyy oikealle
tietenkin lopuksi molemmat siihen kohtaan että auraus on kunnossa.
Pystytkö enää siirtämään rattia vanhaan asentoonsa?
Noh, kuitenkin, raidetangon päässä 30 asteen pyörittäminen vastaa 1 asteen muutosta ratin asennossa. 1) ESIM: Jos sulla on ratti vaikka 45 astetta oikealle, kun ajat autolla SUORAAN, niin oikealta puolelta raidetangonpäätä 1350 astetta sisäänpäin. Sitten suoritetaan lyhyt vaikka 500 metrin koeajo ja katsotaan keskittyykö ratti keskelle. Jos ei keskittynyt, palataan kohtaan 1. Lyhyt koeajo siksi, että aurauskulmaa on liikaa (renkaat kuluu) ja se ratkastaan sillä että käännetään molemmilta puolilta tasan saman verran aukipäin kunnes auraus on se 0-3mm tai mitä nyt halutaankaan.
tuollasella jumppaamisella minä oon laitellu kulmat kuntoon ja ohjauksen suoraksi.
ratin suoristus tehdään pyörittelemällä raidetangon päitä, ei siirtämällä rattia, ellei sitten tarkotus ole siirtää ratin keskipistekohtaa suhteessa ohjausvaihteen keskikohtaan.
vasenta raidetangonpäätä sisäänpäin = ratin keskipiste siirtyy vasemmalle
oikeata raidetangonpäätä sisäänpäin = ratin keskipiste siirtyy oikealle
tietenkin lopuksi molemmat siihen kohtaan että auraus on kunnossa.
Pystytkö enää siirtämään rattia vanhaan asentoonsa?
Noh, kuitenkin, raidetangon päässä 30 asteen pyörittäminen vastaa 1 asteen muutosta ratin asennossa. 1) ESIM: Jos sulla on ratti vaikka 45 astetta oikealle, kun ajat autolla SUORAAN, niin oikealta puolelta raidetangonpäätä 1350 astetta sisäänpäin. Sitten suoritetaan lyhyt vaikka 500 metrin koeajo ja katsotaan keskittyykö ratti keskelle. Jos ei keskittynyt, palataan kohtaan 1. Lyhyt koeajo siksi, että aurauskulmaa on liikaa (renkaat kuluu) ja se ratkastaan sillä että käännetään molemmilta puolilta tasan saman verran aukipäin kunnes auraus on se 0-3mm tai mitä nyt halutaankaan.
tuollasella jumppaamisella minä oon laitellu kulmat kuntoon ja ohjauksen suoraksi.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
Jos ja kun et halua tuohon edellä olevaan rumbaan ryhtyä niin viet sen auton aurauskulmien säätöön.
Helppoa muttei halpaa
Helppoa muttei halpaa

Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
Juu niin taidan käyttää Vianorilla säädössä ja kattoo mitä tapahtuu, jotenkin tuntuu vaan oudolta että meni noin saatanana jäykäks... Kiitokset vinkeistä.
Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
Mitäköhän hittoa, ajelin tänään tosi kuoppaisella ja sohjoisella tiellä ja kun pääsin asvaltille niin ohjaus toimii normaalisti? Tiedä sitten mikä oli vialla, käytän jokatapauksessa nyt ne kulmat säädettävänä kun aikakin varattu.
Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
Onko ohjaustehostimen säiliös tarpeeksi öljyä ?j0ne kirjoitti:Mitäköhän hittoa, ajelin tänään tosi kuoppaisella ja sohjoisella tiellä ja kun pääsin asvaltille niin ohjaus toimii normaalisti? Tiedä sitten mikä oli vialla, käytän jokatapauksessa nyt ne kulmat säädettävänä kun aikakin varattu.
Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
On, mutta se on ihan mustaa?Onko ohjaustehostimen säiliös tarpeeksi öljyä ?
Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
öö 
pitäis olla punaista.

pitäis olla punaista.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
Taitaa se mullakin olla lähempänä mustaa kuin punaista. Vaihdettu viimeksi vuonna nakki, vissiinTekno kirjoitti:öö
pitäis olla punaista.

Edit: Tuli vain mieleen, että ootko tarkastanut etuiskarien yläpäät ? Ja jossain oli juttua tuosta ristinivelestä, josko se olis jumis tms ?
Re: Sierra DOHC ohjaus jäykkä ja ei "palauta"
En tiedä oisko sitten ollut just tuo ristinivel tai hammastanko jumissa kun yht.äkkiä ohjaus muuttui normaaliksi.Edit: Tuli vain mieleen, että ootko tarkastanut etuiskarien yläpäät ? Ja jossain oli juttua tuosta ristinivelestä, josko se olis jumis tms ?
Pyöränkulmien säätökin oli kyllä paikallaan, haritusta oli 25mm kun normaalisti pitäs aurata pari milliä... Nyt menee hienosti suoraan ja ohjauskin pelaa hyvin.