Fordi on alkanut hieman nykiä kylmänä ja ehkä myös lisääntyneessä määrin hieman myös lämpimänäkin. Yleensä nykiminen on hävinnyt jos autoa on käyttänyt sammuksissa tai sillä on ajannut enemmän, huomion arvoinen asia on myös että jos esim.etulasin lämmitimen on pistänyt päälle autoa käynnistäessä on auto yrittänyt voimakkaasti sammua jonka jälkeen se on nostattanut kierrokset 1500 hetkellisesti.
Autossa on tulossa täyteen 95 000 kilsaa ja olen teettämässä siihen nyt jakopään hihnan vaihdon (rullat+kiristin+hihna) sekä vaihdatan samalla myös moniura hihnan joka näytti omaan silmääni hieman kuluneelta.
Omaan mieleeni on tulleet seuraavat asiat :
Moniura hihna on löystynyt, voisiko tämä aiheuttaa kyseiset nykimis ongelmat? Onko siinä automaattinen kiristin? Kova homma kiristää?
Voisiko jakopäänhihnan "löystyminen" aiheuttaa tälläistä vain onko se edes mahdollista? Muistan kun ketjukoneessa löystyy ketju niin ongelma ei kyllä häviä pois vaikka autoa sammuttaisi tai vähän ajelisi kovempaa.
Lambda anturi? Voisikos se aiheuttaa kyseistä nykimistä?
Joskus matka-ajossa olen myös huomannut että auto on alkanut tuntua "tukkoiselta" ja vähän on vääntö kadoksissa mutta mysteerisesti nykiminen lähtee pois jos autolle antaa sievästi kenkää tai sitä käyttää sammuksissa.
Autossa on uudet tulpat ilmanputsari, ja lambda oli ainakin viime päästömittauksessa kunnossa, vaikkakin (noin 2kk sitten) akun kenkää piti käyttää irti jotta lambda nollaantui jotta se otti lämpimästä autosta uudet arvot? (Outoa?)
Kaasuläpän asennon tunnistin? Missä se muuten on ja mistä niitä saa?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Thanks kaikille jotka vaivautuu pohtimaan ongelmaa.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)