Mondeo -93 1,8 ruisku

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Olisko kellään tietoa mistä johtuu, kun mondeo jää parkkiruutuun -12 --> asteen pakkasella?
Ainoa keino saada auto käyntiin on hinata se ja riittää sen verran et kone pyörähtää. Kun kone käy tarvitsee lämmittää kone ajokuntoon jos päästää sammumaan toistettava hinaus. Tätä ei tarvitse tehdä pakkasen ollessa ale -12 astetta mutta saa kyllä sitten pumpata kaasua ja sahata käyntiin. Lähellä nollaa/lämpimänä kone käynnistyy ihan kivasti pieni hetkellinen kierrosten lasku on mahdollinen. Olen kyllästynyt kaikkiin korjaamoiden arvailuihin imuvuodosta, startti rikki, huohotusputkijäässä, virranjakaja iskee maihin, jako pykälän sekaisin, tulpat huonot ja ym...
Kaipaisin siis selvää tietoa en arvailuja rahat kun ei riitä joka-arvauksen ostoon.
Kokeiltu antaa apuvirtaa ja ei apua.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Soundsystem
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja Soundsystem »

Jos kone tuntuu kokonaan liian jäykältä noissa asteissa edes pyöriäkseen kunnolla niin yksi helppo ja halpa konsti olisi vaihtaa öljyt. Olettaen siis että siellä on sisässä Foordin omat tai muuten edes melkein vastaavat ja jo riittävän vanhat. Toisena äkkiä mieleen tulisi antautumassa oleva startti. Tosin vian tarkempi kuvailu helpottaisi hieman. Pyöriikö ollenkaan, heikosti, yrittääkö edes luvata ja yskiikö jne?
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Kiitos. Lisää kuvausta startatessa pyörittää ihan hyvin kunnes akku antaa periksi siis virta loppuu. Tuon sahaamisen kanssa alle -12 asteessa saa kaasua polkea oikeen olan takaa muuten ei edes yritä luvata käyntiin. Tänään 22.2-10 akku tyhjä lauantain sahaamisen jäljiltä, toisesta ajoneuvosta annettiin suoraan akkuun apuvirtaa ja startattiin, foortti imi toisen auton kierrokset melkein nollaan silti käynnistymättä. Ainoa konsti oli hinata käyntiin. Hinaamalla siis lähtee käymään mutta ei jaksa startatessa apuvirrallakaan. Uusi ilmiö tyhjäkäynti ei toiminut vaikka kone oli lämmin. Ajoin koneen lämpimäksi sammutin, kävin kaupassa n.5min meni. Koitin käyntiin lähti sammui heti samaa pari kertaa jonka jälkeen annoin kaasua käydessä. Ajoin muutaman sataa metriä koitin piruuttani saamuttaa ja käynnistää. Käynnistyi normaalisti, mutta kierrokset laski puoleen nousi ja laski muutaman kerran. Tämän jälkeen kierrokset tasaantui ja kone kävi normaalisti. Kaveri meinasi vian piilevän joutokäynti venttiilissä joka saattaa jumittaa ja tuohon strattaukseen ja virran käyttöön tosiaan startin eristeiden vauriota. Osia en kuitenkaan viitsisi turhaan ostaa maksaa niin julmetusti. Onhan tää mun eka foortti ja vasta viime syyskuussa käytettynä hankittu.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Soundsystem
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja Soundsystem »

No joo ensimmäinen mikä kannattaa nyt sitten ainakin tehdä tuohon tyhjäkäynti ongelmaan on irroittaa se tyhjäkäyntiventtiili, purkaa se, uittaa täyteen rost offia tai muuta vastaavaa, antaa olla hetken ja senjälkeen kuivata ja pyyhkiä se hyvin. Yleensä auttaa siihen. Sitten toinen asia mitä ei pitäisi ensinnäkään ruiskuvehkeen kanssa koskaan tehdä on painaa kaasua startatessa siellä on automatiikka mikä hoitaa sen homman ja yleensä sitten sekoaa kokonaan jos kaasua painaa eikä varmasti lähde. Sitten edessä saattaa myöskin olla katalysaattorin vaihto ne kun eivät tuppaa tykkäämään tuosta hinaus käynnistämisestä. Eristevaurio olisi kyllä ihan mahdollinen jos se sitä kautta pääsisi lyömään maihin mutta siinä tapauksessa se ei lähtisi kyllä käyntiin ollenkaan.
Tuota tuota menee suhteellisen hankalaksi tästä sitten eteenpäin koska olisi helppo sanoa vian olevan sytytysyksikössä, puolassa tai keskusyksikössä joka hukkaisi kipinän mutta silloin se olisi kyllä hukassa vedonkin aikana. Joten ainoa yhtäkkiä mieleeni tuleva järjellinen selitys on polttoaineen puutos. Toimiiko polttoainepumpun testi kunnolla jokakerta kun laittaa virrat päälle? Vai muuttuuko ääni välillä? Tai jättääkö kuulumatta ollenkaan? Sitten kun se saadaan suljettua pois jää tietysti vielä polttoainepumpun rele, ajonesto releen "kuoleminen" kylmän takia, ruiskun ohjausyksikkö tai sitten ruiskurunko suuttimineen. Ensin nyt kyllä kuitenkin sulkisin listasta polttoainepumpun ja polttoainepumpun releen viallisuudet.
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
Soundsystem
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja Soundsystem »

Niin ja tosiaan onko tulpista tietoa? Ikä ja valmistaja lähinnä. Omani kun ei ainakaan kestä mitään muuta kuin motorcraftin tulppia tasan 2 vuotta ja vainaat. Kyseessä siis -93 2.0i joten eivät suuremmin eroa toisistaan.
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
Soundsystem
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja Soundsystem »

Ja tulipas vielä sellainenkin pikkujuttu mieleeni että onko akun kunnosta tietoa?
Minkäikäinen, kokoinen ja missä kunnossa muutenkin?
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Kiitos taas. Kyllä tuo rousku bensaa saa tuttava huoltomies testasi jotenkin painamalla suutinta jolloin kone alkoi käymään epätasaisesti suutin kerrallaan. Tiedän tuon et ei saisi pumpata kaasua mut sitten ei saa edes lupaamaan kylmänä käynnistymistä. Auto kuitenkin käy ja kukkuu hyvin lämpimänä ja vastaa hyvin kaasun painallukseen tietenkin tämänpäiväinen uusi onkelma pois lukien. Tarttee koittaa vaihtaa tuo rele jos olis kuitenki siinä kylmänsieto huono. Tulpat on vaihdettu 27.1.2010 valmistaja boss. Akusta en mene takuuseen vanhanmallinen tarkastettava malli on kyseessä. Öljyn vaihtoa odottelen et ilmat lämpeis (tikku näkyy vielä öljyn alta) :lol: ja samalla vaihdan tuon ruiskusuodattimen. Kuitenkin kun olen tällainen tee se itse kaikki.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Soundsystem
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja Soundsystem »

Samaa vikaa tässäkin suunnassa. Ja asiasta enemmän keskusteltuani "viisaampien" kanssa niin sanoivat kanssa akkuvaivaksi. Elikkäs koita lyödä akku laturiin kun tulee pakkasta, annat ladata kunnolla ja jos satut vielä apustartin omistamaan niin jätä paikalleen kun yrität startata. Myös valot kannattaa kääntää parkkiasentoon. Ja jos sillä lähtee niin sitten se olisi akun vaihto edessä.
Nämä "sähköautot" kun tykkäävät käyttää virtaa moneenkin eripaikkaan käynnistyksen yhteydessä niin huono akku vaikuttaa todella paljon varsinkin pakkasella jos varaus huono se pääsee purkamaan ja jäätymään jolloin virtaa riittää kyllä startille muttei enää ECU:lle ja puolalle.
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
Soundsystem
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja Soundsystem »

tepsu123 kirjoitti:Kiitos taas. Kyllä tuo rousku bensaa saa tuttava huoltomies testasi jotenkin painamalla suutinta jolloin kone alkoi käymään epätasaisesti suutin kerrallaan. Tiedän tuon et ei saisi pumpata kaasua mut sitten ei saa edes lupaamaan kylmänä käynnistymistä. Auto kuitenkin käy ja kukkuu hyvin lämpimänä ja vastaa hyvin kaasun painallukseen tietenkin tämänpäiväinen uusi onkelma pois lukien. Tarttee koittaa vaihtaa tuo rele jos olis kuitenki siinä kylmänsieto huono. Tulpat on vaihdettu 27.1.2010 valmistaja boss. Akusta en mene takuuseen vanhanmallinen tarkastettava malli on kyseessä. Öljyn vaihtoa odottelen et ilmat lämpeis (tikku näkyy vielä öljyn alta) :lol: ja samalla vaihdan tuon ruiskusuodattimen. Kuitenkin kun olen tällainen tee se itse kaikki.
Ja melkein tosiaan vielä testaisin tuon akun ensin ennenkuin käyttää "turhaan" rahaa noihin releisiin. Akun "testaus" kun on ilmaista :)
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Jeps ny olis akku vaihdettu ja todettu ettei kyseisestä tempusta paljoa lisä lohtua tullut. Etelleen on heikko käynnistyyn kylmänä. Joten seuraavaksi vaihdetaan tyhjäkäyntianturi. Releitä löytyy sopiva nippu joita voin vaihdella. Akusta viel sen verran et oli hivenen vuotanut yksi kenno joten oli syy kanssa vaihtaa.
Nyt vaa ootteleen enskuun alkuu ja jos sit ei ala toimiin ni foortti menee mahollisesti paaliin.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Soundsystem
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja Soundsystem »

tepsu123 kirjoitti:Jeps ny olis akku vaihdettu ja todettu ettei kyseisestä tempusta paljoa lisä lohtua tullut. Etelleen on heikko käynnistyyn kylmänä. Joten seuraavaksi vaihdetaan tyhjäkäyntianturi. Releitä löytyy sopiva nippu joita voin vaihdella. Akusta viel sen verran et oli hivenen vuotanut yksi kenno joten oli syy kanssa vaihtaa.
Nyt vaa ootteleen enskuun alkuu ja jos sit ei ala toimiin ni foortti menee mahollisesti paaliin.
Melkein suosittelisin ensin sen tyhjäkäynti venttiilin puhdistamista ihan perinteisellä rost offilla jälleen yksi melkein ilmainen korjauskonsti joka on ainakin ooppeleissa ja foordeissa tuntunut toimivan erittäin hyvin. Ja jos hermot pettää niin älä ihmeessä sitä paaliin laita. Minä ainakin olisin siitä erittäin kiinnostunut sellaisenaankin vaikka olis moottori kiinni leiponut. Elikkä tarjoa ihmeessä sitä sitten tähän suuntaan, mullakun on paha tapa kerätä noita "varaosia" :)
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Tais imuvuoto selvitä tänään, kaasarin päällä oleva imuilmakopan tiiviste on kovettunut. Mulla on kanssa tosi paha tapa kerätä noita "varaosia" niitä löytyy jo kahesta etellisestä autosta (mazda ja opel) vielä vaikkei ole ollu enää vuoteen niitä. Kyllä alkaa menen liian vaikeeks korjata tota tyhjäkäynti suutinta. Alakautta ku ei pääse kasiks ja päältä purettava puol konetta :roll: sitten viel ku muistais mikä osa mihinki kohtaa tulee. Tänään kans kaveri meinas tohon kylmä käynnistys onkelmaan ratkasuks jakohihnaa joka olis hampaan verran pieles.
No toivottavasti kesä a kärpäset tulee nopeesti ja saa koneen vaihdettua. Site on mahollista korjata toinen.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Soundsystem
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04

Re: Mondeo -93 1,8 ruisku

Viesti Kirjoittaja Soundsystem »

tepsu123 kirjoitti:Tais imuvuoto selvitä tänään, kaasarin päällä oleva imuilmakopan tiiviste on kovettunut. Mulla on kanssa tosi paha tapa kerätä noita "varaosia" niitä löytyy jo kahesta etellisestä autosta (mazda ja opel) vielä vaikkei ole ollu enää vuoteen niitä. Kyllä alkaa menen liian vaikeeks korjata tota tyhjäkäynti suutinta. Alakautta ku ei pääse kasiks ja päältä purettava puol konetta :roll: sitten viel ku muistais mikä osa mihinki kohtaa tulee. Tänään kans kaveri meinas tohon kylmä käynnistys onkelmaan ratkasuks jakohihnaa joka olis hampaan verran pieles.
No toivottavasti kesä a kärpäset tulee nopeesti ja saa koneen vaihdettua. Site on mahollista korjata toinen.
Ja ilmamäärämittarikin kannattaisi sitten varmaan samaan hikeen puhdistella se tosin on siinä päällä joten siihen pääsee ihan helposti käsiksi. En nyt muista sit ihan tarkalleen mut muistaakseni näissä hihnallisissa ei niin usein ole sitä vikaa että hyppäis kun taas ketjulliset vanhempana sitä tekevät. Ja jos se olis edes pykälän pielessä niin ainakin entisessä sierrassa joka siis ketjullinen DOHC oli se hypännyt pykälän imupuolta ennakolle niin oli kyllä jo muunkinlaisia käyntiongelmia (esim, seilaava tyhjäkäynti ja voimia hukassa) ja oliko pakokaasutestissä vielä palamattomat huipussaan ettei olis ollut niin että sallittu 100 ja mittausarvona tuli 400 tjspn.
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
Vastaa Viestiin