2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
coop-
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2009 12:05

2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja coop- »

Mistähän saisi ostettua sierraan halvalla vakion alustan kun edellinen omistaja oli laittanut madallussarjan ja se on suoraan sanottuna per""""tä!

Käykö näihin esim. orionin tai muun osat? Ja mitkä kaikki osat tollasessa madallussarjassa on pilattu eli mitä pitää ostaa saadakseen vakio?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Ei se kyllä kovin perseestä pitäisi olla.. toki makujahan on monia. Mutta jos iskarit on loppuunkuluneet niin voi olla hirveä ajettava.
Voi olla vain heitetty madaltavat jouset alle, mutta iskarit on auton omat. Jos näin on, niin iskarit uusimalla ja kulmat säädätyttämällä voi saada ihan hyvänkin ajettavan,
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
coop-
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2009 12:05

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja coop- »

Taitaa sitten olla vaan kuluneet kun joka pompussa ottaa pohja kiinni ja jos auto täynnä niin ei tarvitse oikeastaan edes olla pomppuja tiellä kun ottaa pohja kiinni.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Jep, uudet iskarit joka nurkkaan niin eiköhän se siitä.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Kannattaa lukea tuo sierran alustapolitiikka threadi myös.

Voi olla, että sulla on iskareiden lisäksi vähän väsyneet madallusjousetkin, jos lastattuna rapii maata tai ottaa kiinni pohjaanlyöntikumeihin. Eikä se ole niin sanottua, että ne jouset on edes siinä pituudessa missä ne on myyty. Niitä on aika helppo lyhentää ulkonäkösyistä ja tämän jälkeen sekin vähä järki mitä niissä on saattanut olla, menee ikkunasta pihalle :lol:

Periaatteessa madallus pistää Sierran alustan aika lahjakkaasti sekaisin:

Takapään camberi (eli pyörän pystykallistuma) ja auraus menevät valmistajan speksien rajamaille ja pitkälle siedettävän tuolle puolen. Varsinkin camberi muuttuu niin rajuksi (positiiviselle puolelle), että pyörät kuluvat vain sisäreunasta ja samasta syystä alustan vetely urissa pahenee. Luonnollisesti vetopito heikkenee, varsinkin matalilla ja leveillä renkailla. Jos jotain positiivista haluaa tästä sanoa niin, takapään pito kaarteissa paranee - se onko se hyvä juttu on vähän makuasia. :roll:

Edessä madalluksen ulkoinen vaikutus on vähemmän dramaattinen, mutta käytännössä ihan yhtä ikävä. Tukivarsi jää madalluksen jälkeen suurin piirtein vaakatasoon, mikä laskee kallistuskeskiötä ja aiheuttaa (yllätys, yllätys) aiempaa voimakkaampaa kallistelua. Kun tukivarsi sisäänjoustossa (esim. kaareajo) nousee, se kaventaa raideväliä ja pakottaa etupyöriin negatiivista camberia (eli yläreuna kääntyy ulommas), mikä johtaa pyörän ulkoreunan reilumpaan kulumaan sekä korostaa Sierran muutenkin inhottavaa tapaa puskea kurveissa.

Tämän kaiken voi hyvin piilottaa laittamalla järjettömän isot vanteet ja matalat renkaat, mutta ei se näitä faktoja mihinkään muuta . :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
coop-
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2009 12:05

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja coop- »

Eli uudet iskarit ja jouset joka nurkkaan niin asia korjaantuu? Mistäs näitä kannattaa alkaa etsiä?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja Tekno »

eikös noita saa ihan tarvikkeena vaikka motonetistä
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Niin, tai säädettävät iskarit ja vakiopituiset jouset.

Jos madaltaa meinaa, niin sitten olisi syytä madaltaa maltilla ja ainakin takapäästä korjata camber ja liiallinen auraus tukivarsien kiinnityspisteitä hieman viilamalla ja hitsaamalla viilattu reikä takaisin pyöreeksi tai hitsaamalla pultin ja mutterin alle prikat. Näin ajettavuus ei sanottavasti heikenny.

Sierra on kuitenkin 80-luvun auto eikä sitä ole suunniteltu sellaisille renkaille ja vanteille, mitkä tänä päivänä autojen alla pyörivät. Pysyttele siis myös kohtuullisissa vanteissa - max 15" niin ajettavuus säilyy.

Tiedän, että Sierroja on pilvin pimein isoilla vanteilla. Mullakin on 16" vanteet ja ne eivät edes nykypäivänä ole mitkään isot, mutta silti riittävät aiheuttamaan lievää suurempaa vetelyä urissa. Suoraan sanottuna ihan paskat ajaa maantiellä, mutta se on vaan kärsittävä, jos meinaa samoilla renkailla ajella myös ratapäivillä. :mrgreen:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Ralli doch
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Tammi 2010 21:39

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja Ralli doch »

Lainaan tätä topiccia kun en viitsinyt uutta tehdä.
Eli -92 doch sierraan tarvitsisi saada vakiota jäykemmät jouset mutta ei matalampia koska nyt alla olevat 14" piikkirenkaat raapii muuten koteloihin kiinni jos yhtään madaltaa.
Onko joku löytänyt kuormajousia tai muita vastaavia vakiota jäykempiä?
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

JyriN kirjoitti:Kannattaa lukea tuo sierran alustapolitiikka threadi myös.

Voi olla, että sulla on iskareiden lisäksi vähän väsyneet madallusjousetkin, jos lastattuna rapii maata tai ottaa kiinni pohjaanlyöntikumeihin. Eikä se ole niin sanottua, että ne jouset on edes siinä pituudessa missä ne on myyty. Niitä on aika helppo lyhentää ulkonäkösyistä ja tämän jälkeen sekin vähä järki mitä niissä on saattanut olla, menee ikkunasta pihalle :lol:

Periaatteessa madallus pistää Sierran alustan aika lahjakkaasti sekaisin:

Takapään camberi (eli pyörän pystykallistuma) ja auraus menevät valmistajan speksien rajamaille ja pitkälle siedettävän tuolle puolen. Varsinkin camberi muuttuu niin rajuksi (positiiviselle puolelle), että pyörät kuluvat vain sisäreunasta ja samasta syystä alustan vetely urissa pahenee. Luonnollisesti vetopito heikkenee, varsinkin matalilla ja leveillä renkailla. Jos jotain positiivista haluaa tästä sanoa niin, takapään pito kaarteissa paranee - se onko se hyvä juttu on vähän makuasia. :roll:

Edessä madalluksen ulkoinen vaikutus on vähemmän dramaattinen, mutta käytännössä ihan yhtä ikävä. Tukivarsi jää madalluksen jälkeen suurin piirtein vaakatasoon, mikä laskee kallistuskeskiötä ja aiheuttaa (yllätys, yllätys) aiempaa voimakkaampaa kallistelua. Kun tukivarsi sisäänjoustossa (esim. kaareajo) nousee, se kaventaa raideväliä ja pakottaa etupyöriin negatiivista camberia (eli yläreuna kääntyy ulommas), mikä johtaa pyörän ulkoreunan reilumpaan kulumaan sekä korostaa Sierran muutenkin inhottavaa tapaa puskea kurveissa.

Tämän kaiken voi hyvin piilottaa laittamalla järjettömän isot vanteet ja matalat renkaat, mutta ei se näitä faktoja mihinkään muuta . :lol:
Tämä kaikki on täyttä asiaa mutta negatiivinen ja positiivinen camber on tossa väärinpäin.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Ralli doch kirjoitti:Lainaan tätä topiccia kun en viitsinyt uutta tehdä.
Eli -92 doch sierraan tarvitsisi saada vakiota jäykemmät jouset mutta ei matalampia koska nyt alla olevat 14" piikkirenkaat raapii muuten koteloihin kiinni jos yhtään madaltaa.
Onko joku löytänyt kuormajousia tai muita vastaavia vakiota jäykempiä?
Diesel-farmari sierran jouset.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

ohc205 kirjoitti: Tämä kaikki on täyttä asiaa mutta negatiivinen ja positiivinen camber on tossa väärinpäin.
Kappas kehveliä, sen siitä saa kun ajattelee yhtä ja kirjoittaa toista. Hyvä kun korjasit :lol:

Hommasin muuten tuolle tulevalle ajokaudelle autoon säädettävät etutukivarret, niin saa tarvittaessa vähän lisää negatiivista camberia. Pitää kokeilla kesäm ratapäivillä, että mikä vaikutus 1,5-2 asteen kallistuksella on ajettavuuteen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja emax »

Kun vastakkaisen sukupuolen edustaja seisoo flirttaillen edessä lievässä haara asennossa ja lyökin yllättäen polvet yhteen niin sääret menee silloin negatiiviseen kulmaan, toisinpäin kääntyen on sitten tietenkin positiivisempaa.

Näin opetettiin autopuolella joskus vuonna nakki ja kirves :mrgreen:

Cosworthissahan on vähä matalampi alusta jo vakionakin (kuinka paljo?). Onko sen tukivarsissa/ länkiraudassa jotain pyöränkulmiin vaikuttavaa eroa ja sopiiko osat suoraa normi <90 sierraan?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: 2.0idohc sierraan vakio/uusi alusta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

:lol:

Noista kossun tukivarsista: takatukivarret on vaihtokelpoiset, mutta niissä on kumipuslien tilalla uniball nivelet, etutukivarret riippuu vähän mallista.

Yleinen konsensus Suomessa lienee, että kossun takatukivarsissa on vähemmän negatiivista camberia, kuin vakioissa. Briteissä väitetään, ettei niissä ole eroja - päätä itse kumpaa uskot. :wink:

Etutukivarsista 3d (eli siipikossu) tukivarret menevät vakiosierraan, mutta taksikossun ei. 4d kossun tukivarret on erilaisella kiinnityksellä olkatukeen. Muutenkin etutukivarret kannattaa ennemmin korvata säädettävillä, kun ne eivät ole ihan törkeän hintaisia.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin