XR4i tai Cosworth jarrut??

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

cossu2 kirjoitti:On se 60mm
Tarkistin
kiitoksia paljon :wink:
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Riittääkö vakio dohc:n jarrupääsylinterin kapasiteetti, jos vaihtaa xr4i:n (taakse 252mm ja eteen 260mm) jarrut. Taakke oon jo vaihtanu noi levyt rumpujen tilalle ja on ainaki vielä toiminu..
Ford sierra 2.0i DOHC -92
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Tähänkin thrediin on pakko tuikata... ;-) Mulla on tavallisessa -92 Dohc
Sierrassa edessä yhdistelmä: 4WD Cossun jarrusatulat + 2WD Cossun
283 mm tarvikelevyt Motonetistä + 2 mm leveät isot prikat vakio napojen
ja jarrusatulan kiinnikeraudan välissä. Takana vielä tällä hetkellä vakio
rummut. Tällä konstruktiolla Sierraan tuli jarrut! Ja sitten kun käy
isän farkku Sipellä ajelulla, jossa 240 mm etulevyt niin tuntuu, että
sitä ei saa pyssäämään kirveelläkään. :shock: Ja ne farkun jarrut olen just
herkistäny, joten ovat hyvässä hapessa. Mutta kun parempaan tottuu,
niin siitä ei ole paluuta. :-) Joten suosittelen lämpimästi noita 4WD:n
jarruja.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Tekno »

oliko nuo 4wd cossun satulat ne, joissa oli useampi mäntä? vaiko ne 278mm ja 1kpl 60mm mäntä?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tekno kirjoitti:oliko nuo 4wd cossun satulat ne, joissa oli useampi mäntä? vaiko ne 278mm ja 1kpl 60mm mäntä?
4wd-> 1 x 60mm:n
2wd-> 4 x 32mm(jos oikein muitin koon)
Itsellä nyt edessä 4wd:n satula ja st170 levyt(300mm)
Nuo 2wd:n satulat saa laitettua tavan napoihin (myös mk3-4 escoon) kun hieman askartelee. Itsellä ollut 3:ssa eri autossa vakio navoissa paikoillaan (esco/sierra).
gti golo palloilija
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Tekno kirjoitti:oliko nuo 4wd cossun satulat ne, joissa oli useampi mäntä?
Ei ole, vaan 4WD:n satuloissa on vaan yksi iso mäntä, kuten vakio
satulassa. 2WD:n satuloissa on neljä pienempää mäntää. Eli kaks
mäntää molemmin puolin levyä. Ne 2WD:n satulat olis paremmat,
mutta niissä on tosiaan kiinnitys toisin päin kun vakio satulassa,
eli kierteet navassa eikä satulassa. Joten navat täytyy ottaa 2WD
Cossusta, jos haluaa päästä helpolla.
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Wecomanni kirjoitti:Tähänkin thrediin on pakko tuikata... ;-) Mulla on tavallisessa -92 Dohc
Sierrassa edessä yhdistelmä: 4WD Cossun jarrusatulat + 2WD Cossun
283 mm tarvikelevyt Motonetistä + 2 mm leveät isot prikat vakio napojen
ja jarrusatulan kiinnikeraudan välissä. Takana vielä tällä hetkellä vakio
rummut. Tällä konstruktiolla Sierraan tuli jarrut! Ja sitten kun käy
isän farkku Sipellä ajelulla, jossa 240 mm etulevyt niin tuntuu, että
sitä ei saa pyssäämään kirveelläkään. :shock: Ja ne farkun jarrut olen just
herkistäny, joten ovat hyvässä hapessa. Mutta kun parempaan tottuu,
niin siitä ei ole paluuta. :-) Joten suosittelen lämpimästi noita 4WD:n
jarruja.
Onko sulla sähköhydraulinen tehostaja? Eroa kuulema kuin yöllä ja päivällä jos vertaa johonkin alipainetehostettuun vakio sylkkyyn...
Omassa katiskassa vielä kiinni vakio pääsylinteri alip.tehostajalla ja silläkin pysähtyy, mutta polkimen liikerata on aika iso. Jostain kun sais kytkentäkaavan tolle sähkötehostajalle niin vois alkaa repiin vanhaa irti.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

BlackEscort kirjoitti:Onko sulla sähköhydraulinen tehostaja? Eroa kuulema kuin yöllä ja päivällä jos vertaa johonkin alipainetehostettuun vakio sylkkyyn...
Itselläni on vielä alipainetehostaja paikallaan ja kun takapäässä
on vielä nuo rummut, joissa pienet sylinterit, niin tuo polkimen
liikerata ei pelissäni ole isän vakio farkku Sierran polkimenliikettä
isompi... Mutta tuossa odottelee tuo Scorpion taka akselisto
4WD Cossun lukkoperällä ja pyörännavoilla paikallenostoa,
mutta näitä jarrujuttuja lukiessani tuo takaakseliston vaihto
siirtyy tuonnemmaksi. Jostain täytyy kans sellainen "sähkösylkky"
hommata. :-) Lukaseppas toi thredi kans, jos et ole vielä lukenut.
viewtopic.php?f=4&t=23253
Thredin loppuvaiheessa päästään jarruasiaan... ;-)
Rstuning
Viestit: 239
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Itse lähtisin ostamaan 4x4 Cosworth sierran kokotaka-akselia ,koska kardaani käy suoraan sitten,myöskin voi vaihtaa xr4 taka-akselin suoraan jossa on levyt takana,taikka tuo Scorpioni,mut siinä on napa sitten erilainen,eli vannekiinnitys 5-pultilla.Mutta tältä muistamalta en muista onko Scorpionin ja sierran kardaaneissa eroja. Etujarruiksi sopii Xr4 jarrut 260mm levyillä ja Scorpionin satuloilla,tarvitsee vaan sen koko scorpionin satulahässäkän.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Muistattehan, että nuo jarrut pitää olla edes joten kuten yhteensopivia keskenään linjalla etu-taka. :D

Jos tavoitteena on saada levyt taakse ja vähän suuremmat etuset, niin hyvä vaihtoehto on hommata ne XR4:n, XR4x4 tai 2.0i Scorpparin 260mm satulat ja XR4:n 260mm levyt eteen ja taakse v6 sierran tai Scorpion koko taka-akselisto tai virityksenä em. Scorpion laakeripukki ja takasatulat sekä Sierran 253mm levyt. Bolt-on. :D Jos ottaa koko akseliston, niin mukana tulee kallistuksenvaimennin ja lukkoperä (pl. jotkut uudemmat Scorpiot) sekä kestävämmät laippavetarit.

Ainoa ongelma tuossa on se, että isot etujarrut (ja nimenomaan niiden takia - tein hieman laskelmia :shock: ) tarvitsevat vähän tukevamman pääsylinterin, niin kuin tässä threadissä on kirjoitettu. Sopiva sylkky löytyy vain absittomista v6 Sierroista (XR4 käytännössä, joita tuotiin Suomeen aikoinaan 50kpl!) ja Granadoista. Olen ymmärtänyt, että sovittamalla voisi mennä myös etuvetoisen 1.8l Escortin ja joidenkin Mondeoitten pääsylkyt, koska ovat samaa 23,8mm kokoa, mutta näiden kiinnityksestä en ole varma.

Vaihtoehtoinen tapa olisi virittää 2wd Cosworthin 4-mäntäsatulat ja lyvyt, koska ne menvät vain pienellä 3mm prikalla virittämällä paikoilleen (plus olkatuen poraaminen 10mm->12mm). Näiden kaveriksi tarvitsee sitten isommat takalevyt joko 2wd tai 4wd Cosworthista (Sierra, Scorpio tai Cossuesco). Periaate on sama, kuin edellä, eli joko pelkkä laakeripukki satulankannakkeineen ja samaa paria oleva satula (2wd tai 4wd), tai koko akselisto. Tämä setti toimii myös Sierran vakiolla pääsylinterillä (22,2mm tai 22mm).

4wd Cosworthien etusatulat poikkeavat v6 Sierran satuloista vain kannakkeensa osalta, eli männän koko sama 60mm ja siitä syystä samat ongelmat pääsylinterin kanssa kuin edellä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mulla on kolmessa alunperin 1,6 sierrassa ollut edessä nuo 260mm levyt ja scorpio/xr4i satulat. Vakio tehostimella ja pääsylinterillä ja vakio takajarruilla. Jarrut ovat pelanneet erinomaisesti normaaliajossa ja pääsylinterin kapasiteetti on riittänyt. Takajarrujen päivitystä levyiksi on jahkattu pitkään ja palikatkin hommattuna valmiiksi. Mutta juuri tuon pääsylinterin takia hommaa ei ole vielä toteutettu.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Tekno »

JyriN kirjoitti:Scorpion laakeripukki ja takasatulat sekä Sierran 253mm levyt. Bolt-on. :D Jos ottaa koko akseliston, niin mukana tulee kallistuksenvaimennin ja lukkoperä (pl. jotkut uudemmat Scorpiot) sekä kestävämmät laippavetarit.
Aika harvassa taitaa olla 2 litraset Scorpiot joissa on lukkoperä. Vakiovarusteenahan se on tietääkseni ollut vain 2.9 24V:ssä. Normi lukoton perä (7,5" laippamalli) omassanakin (2.0i) oli.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tekno kirjoitti: Aika harvassa taitaa olla 2 litraset Scorpiot joissa on lukkoperä. Vakiovarusteenahan se on tietääkseni ollut vain 2.9 24V:ssä. Normi lukoton perä (7,5" laippamalli) omassanakin (2.0i) oli.
Ja vain vanhemmassa mallissa. Mulkkarissa oli luistonesto niin ei "tarvetta" lukolle.
gti golo palloilija
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tekno kirjoitti: Aika harvassa taitaa olla 2 litraset Scorpiot joissa on lukkoperä. Vakiovarusteenahan se on tietääkseni ollut vain 2.9 24V:ssä. Normi lukoton perä (7,5" laippamalli) omassanakin (2.0i) oli.
Ainakin dokkikoneet automaattivaihteistolla, niin lukkoperä on ilmeisesti vakiovaruste (?), muutamaa päässyt tutkimaan, ja kaikissa on ollut. Yllättävän monessa SUOMI-scorpiossa lukollinen perä on, onko sitten ollut oikeasti suosittu lisävaruste, vaiko olisko ollut suomi-varuste, kuten esim. A-mallin omegoissa? Taitaa melkein järjestään olla lukko suomi-ompuissa, kun taas tuontiautoista ne puuttuu.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Sierra2.3-16v kirjoitti: Ainakin dokkikoneet automaattivaihteistolla, niin lukkoperä on ilmeisesti vakiovaruste (?), muutamaa päässyt tutkimaan, ja kaikissa on ollut.
pöh, ei ole vakiovaruste. vaan nimenomaan lisävaruste. Ainakin tuon ohjekirjan mukaan. Ja automaattivaihteinen suomiauto se mun -91 dokkikin oli. Se lukkoperähän on muuten vielä pidemmällä välityksellä (3.64) kuin tuo lukoton (3.91) joten ei oikeen järkeenkäypää että maahantuoja olisi ruvennut heikentämään tuon umpilaiskan [n. 13,5s 0-100] auton kulkuja entisestään. Cossuhan, mistä tuo perä löytyy 100% varmasti jokaisesta, nyt varmaan vääntää vaikka millä välityksellä menemään joten siinä ei haittaa moinen :roll:
Saattanee muuten olla että se on muissa malleissa Ghia -varustetason mukana.

Jos vielä threadin aiheeseen palattaisiin, niin kysynpä että onko haittaa jos jarrupalaan kuluu pykälä johtuen siitä että levy on halkaisijaltaan pienempi kuin pitäisi olla. Ajattelin vain että jos sattuisi Cosworth takasatulat plus em. levyt eksymään taka-akselille tuohon -98 Scorpioon... Ei kait? Tietysti voisihan sitä ne 273mm levytkin hankkia joskus...
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tekno kirjoitti:
pöh, ei ole vakiovaruste. vaan nimenomaan lisävaruste. Ainakin tuon ohjekirjan mukaan. Ja automaattivaihteinen suomiauto se mun -91 dokkikin oli. Se lukkoperähän on muuten vielä pidemmällä välityksellä (3.64) kuin tuo lukoton (3.91) joten ei oikeen järkeenkäypää että maahantuoja olisi ruvennut heikentämään tuon umpilaiskan [n. 13,5s 0-100] auton kulkuja entisestään. Cossuhan, mistä tuo perä löytyy 100% varmasti jokaisesta, nyt varmaan vääntää vaikka millä välityksellä menemään joten siinä ei haittaa moinen :roll:
Saattanee muuten olla että se on muissa malleissa Ghia -varustetason mukana.

Jos vielä threadin aiheeseen palattaisiin, niin kysynpä että onko haittaa jos jarrupalaan kuluu pykälä johtuen siitä että levy on halkaisijaltaan pienempi kuin pitäisi olla. Ajattelin vain että jos sattuisi Cosworth takasatulat plus em. levyt eksymään taka-akselille tuohon -98 Scorpioon... Ei kait? Tietysti voisihan sitä ne 273mm levytkin hankkia joskus...
No, 3.92 välityksellä on kyllä nuo lukolliset automaattiscorpiot olleet, mitä minä olen ihmetellyt! Tosin ovat facelift malleja olleet, oliskos itten niihin joku asia muuttunut?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Kyllä kait se nuissa automaateissa on 3,92 välitys oli lukolla tai ilman. Purin tuossa vast ikää -90 dohc automaatin ja 3,92 oli ainakin siinä välitys ja viskolukko.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Bittipeto pahainen oli päässyt puraisemaan eilisen pahoitteluni tuosta huonosta Scorpparin lukkofaktan tarkistamisesta, no, pahoitellaan uudestaan. :lol:

Kun nyt on todettu, että tuo 60mm satula yhdessä takalevyjen kanssa on ongelmallinen kombo, niin olisiko kiinnostusta ja asiantuntemusta lähteä perehtymään mahdollisiin Sierran jarruvaihtoehtoihin laskemalla sopivat osat? Itsellä on tekeillä tuohon kesäautoon isommat jarrut, joiden sopivuutta katsastusinssin kanssa tuossa jo vähän ihmeteltiin. 60mm sylinteri pienenee 58mm ja samalla levykoko kasvaa 40mm. Kysymys kuuluu, että miten pyörää hidastava jarrumomentti lasketaan (ettei pääse pahainen vaan pienenemään 8) )?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Männän tuottama voima on suoraan verrannollinen sen pinta-alaan. 58mm männällä a=26,41cm2 ja 60mm männällä 28,26cm2. Voima on siis 6,55% pienempi 58mm männällä.

JOs jarrulevyn halkaisija kasvaa 260mm 300milliin, niin silloin vääntövarsi kasvaa 20mm.

130mm X F(N) = 0,13m x F(N)
150mm X 0,9345F(N)= 0,14m X F(N)

Jarrujen teho siis paranee 7,7%

(tätä laskelmaa ei sitten kannata suoraan käyttää ennen tarkastuslaskelmia, koska jomunen tuoppi on vedetty tässä illan mittaan)
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Vastaa Viestiin