Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
stroba
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2008 10:35

Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja stroba »

Tässä vajaa vuosi sitten tuli ostettua 2.2l TDCI Mondeo vuosimallia 2004. Silloin ajettu noin 105tkm. Nyt mittarissa on lähes 140tkm.
Vuodenvaihteen tiennoilla aloin kuulla moottorista lievää ylimääräistä nakuttavaa ääntä lähinnä matalilla kierroksilla ja kevyellä kaasulla. Mutta silloin vaan ajattelin että "kuuluhan diesel nakuttaa!" Pikku hiljaa nakutusäänet voimistuvat ja pari viikkoa sitten kokeilin Forten "Motor flush" ainetta toivossa että äänet johtuisivat juomiutuneesta venttiilinostajista. Mutta ei auttanut pulmaan. Sitten vein merkkihuoltoon jossa todettiin että ruiskutusventtiilit ovat vialliset/väljät :(

Kovasti ihmettelen miten tämmöinen vika voi olla jo 140tkm jälkeen ja just sopivasti takuut umpeutuessa :evil:
Viimeiset 15000km olen käyttänyt Asa Eco tehoboksia mutten jaksa uskoa että se ainakaan yksin on syypä tähän. Soitin tehoboksin myyjälle ja hän sanoin myyneensä kymmeniä näitä bokseja jo useamman vuoden ajan eikä ole tullut bokseista yhtään negatiivistä palautetta. Sano nyt sitten onko myyjä rehellinen vai taitava valehtelija. :? :?:

Joka tapauksessa suuttimet on vaihdettava ennemmin tai myöhemmin ja sitä tässä nyt ihmettelenkin. Onko moottorille vahingollista ajaa näin? Toistaiseksi ainoa oire on tuo nakuttava ääni lähinnä matalilla kierroksilla ja moottori lämpimänä. Toistaiseksi en ole huomannut tehon tai väännön puutetta. Kulutus ei ole noussut eikä savuttaa. Käsittäkseni tuo nakuttava ääni tulee siitä että ruiske ei ole täydellinen/tarpeeksi hieno ja "palotilaan" jää palamatonta polttoainetta joka syttyy milloin sattuu (?)

Eli kysymys kuuluu onko turvallista ajaa oireet ollessa vielä näin lievinä? Merkkihuollossa kustannusarvio suutimien vahdosta on yli 1500 euroa joten jos edes parikymmentätuhattaa vielä turvallisesti voi ajaa niin kyllä niitä sivuääniä jaksan kuunnella...pistetään radio kovemmalle :).

Toivottavasti jaksoitte lukea läpi. Kaikki (asialliset) nevot ovat tervetulleet!
Avatar
zetec_ms
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Helmi 2009 10:11

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja zetec_ms »

Silloin aikoinaan ajelin Ransitilla jossa myös alkoivat suuttimet kalista.
Kaliseminen ei juurikaan muuttunut ajan kuluessa mutta kyllästyin möykkäämiseen ja ostin
uudet suuttimet ja laitoin paikoileen.

Voi olla että nuo tehoboksit eivät tee hyvää masiinalle, jo mopoajoilta on tuttua juttua että virittäminne lyhentää tiettyjen osien käyttöikää :wink:

On tuo kyllä harvinainen vika noinkin vähänajetussa autossa, tavallisesti suuttimet kestävät satoja tuhansia kilsoja.
Se mitä ei ole ei mene rikki
Avatar
d-spec
Viestit: 37
Liittynyt: 19 Loka 2007 19:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja d-spec »

Rehellisesti sanottuna tuolla virittämisellä ei ole mitään tekemistä tuon suutinvian kanssa, suutin vaan aukeaa ja sulkeutuu mieman eri aikaan kuin aiemmin, noin niinkuin karrikoituna.

Ikävä kyllä noissa on ollu tuota vikaa, on niitä tähän työmaallekin tupsahtanut aina silloin tällöin, kilometrit on ollu 50tkm-300tkm välissä... sieltä on yleensä yksi tai kaksi suutinta rikki, mutta kaikki joutuu vaihtamaan (on joskus vaihdettu vaan ne viallisetkin) koska vanhat on ollu senverran kuluneita ettei saa enään opetettua.. ja moottorivikavalo syttyy palamaan.

tietääkseni ei ole aiheuttanut moottorivauriota, mutta ei poissuljettua, lähinnä ongelmat liittyy katsastukseen, sytyttää jossain vaiheessa moottori vikavalon, mutta sitä ennen alkaa kyllä oireilemaan pahemmin, eli sammuilee kesken ajon, ei lähde käyntiin, tms...

en suosittele lähtemään eurooppa turneelle :mrgreen:

muissa merkeissä citroen,mb,vw käytetty samoja suuttimia (bosch) ja samat on ongelmatkin, en tiedä helpottaako yhtään, mut foodiin tää korjaus on selkeästi edullisin audi=2500-3000€ mb... vielä enemmin...

Vika oikeestaan johtuu käytettyjen materiaalien laadusta. ekat missä näitä suuttimia on käytetty, niin materiaalit oli yksinkertaisesti huonompia... ne ei vaan oikein kestä, nyt jos sinne laitetaan uudet suuttimet (vaihtanu numeroa aika monta kertaa) niin ne kestää jo paljon paremmin, yhtään ei ole ainakaan tullu takaisin.

onko siitä autosta muuten varmasti tarkistettu siirtopumppu? siis tämä mitä jakopää pyörittää, niissäkin on ollu vikoja, huomattavasti halvempi, ja oletko kokeillut ihan pelkästään omalla moottoriohjaimella, että siellä on ihan vakio ohjelma, sekin saattaa auttaa ongelmaa hieman.
Fiesta 1,0c -89 2.0 ZVH tulossa ylipaineistus, -88 Ma70 7m-gte, audi typ44, audi typ81 coupe gt 2.2, passat 3bg 4motion
Muut projektit:A4 1.8tq 300hp, typ81 coupe 2.2t 280+ -81. civic Vti -92 ++200hp N/A

Powered By MorGo Systems
stroba
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2008 10:35

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja stroba »

Kiitos vastauksista!

Taidan jatkaa ajamista vielä näillä suuttimilla. Vikamerkkivaloja eivät ole syttyneet ja viimeisten 2000-3000km aikana mielestäni pulmat eivät ole pahentuneet.

En tiedä mitä arvoja tämä kyseinen ASA ECO CR tuningboksi käytännössä säätelee mutta myyjän mukaan arvot pysyy selvästi "toleranssien" sisäpuolella jolloin sen ei pidä vaurioita aiheuttaa. Olen toki kokeillut boksin poistamista mutta ei ollut vaikutusta nakutukseen.

Eri suunnista olen saanut kuulla että nämä suuttimet ovat Fordin TDCI:ssä heikko lenkki. Toivottavasti kun se päivä on edessä että ne on pakko vaihtaa, niin tilalle tulisi hieman kestävämmät!
stroba
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2008 10:35

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja stroba »

Nyt on ajettu lähes 10tkm lisää "viallisilla" suuttimilla ja ihme kyllä ongelmat ovat lähes kokonaan poistuneet! :o :?: Tai oireet ovat ainakin poistuneet, en tiedä sitten onko suuttimet siitäkin huolimatta vialliset. Käynti on kuitenkin mielestäni ok.

Hyvä ettei tullut maksettua 1500e suuttimien vaihdosta turhaan. Tekisi melkein mieli periä takaisin Fordilta 240e mitä maksoin virheellisestä diagnoosista. :?

Mitä sanoisitte tästä? Olisiko järjestelmään vaan päässyt jotain epäpuhtautta jota on puhdistunut itsestään?
stroba
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2008 10:35

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja stroba »

Kerrotaan tiedoksi muille jos on samanlaisia pulmia, että nyt on jo 166tkm mittarissa, ja samoilla suuttimilla vielä ajetaan. Lievää nakuttamista voi joskus havaita matalilla kierroksilla, moottori lämpimänä. Mutta ei mitään mistä olisin pahemmin huolissaan tässä vaiheessa.

Edelleen suorituskyky tuntuu olevan kaikin puolin ennallaan. Itse epäilen järjestelmän läpi mennyttä roskaa/epäpuhtautta. Kun kerran pulmat vajaa vuosi sitten varsin nopeasti yltyivät, mutta ovat nyt pikku hiljaa lieventyneet.

Comments?
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Vesi on myrkkyä uusissa kun on pienemmät toleranssit kuin vanhoissa malleissa. :idea:
Siikki
Viestit: 31
Liittynyt: 02 Syys 2008 16:25

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja Siikki »

Veljen mondeo 2L TDCI 130hp -03 lastutettu. Suutinvika korjattiin suuttimien uudelleen koodamisella ja boksin päivityksellä. Ennen mitään vikoja tehoa ja mustaa savua riitti ja kun alkoi hehkunvalo vilkkumaan ei meinannut startata edes. Kun sai käyntiin oli koko tienoo valkoisessa savussa.

Korjauksen jälkeen toiminut paremmin kuin ikinä ja ei mustaa savua enää, kiihtyvyyttäkin tuli persdynolla lisää.
-Pikkis-
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Joulu 2005 13:35
Paikkakunta: Kainuu

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja -Pikkis- »

stroba kirjoitti:Kerrotaan tiedoksi muille jos on samanlaisia pulmia, että nyt on jo 166tkm mittarissa, ja samoilla suuttimilla vielä ajetaan. Lievää nakuttamista voi joskus havaita matalilla kierroksilla, moottori lämpimänä. Mutta ei mitään mistä olisin pahemmin huolissaan tässä vaiheessa.

Edelleen suorituskyky tuntuu olevan kaikin puolin ennallaan. Itse epäilen järjestelmän läpi mennyttä roskaa/epäpuhtautta. Kun kerran pulmat vajaa vuosi sitten varsin nopeasti yltyivät, mutta ovat nyt pikku hiljaa lieventyneet.

Comments?
Mulla on vastaava tilanne oman "tanarin"(2.0 tdci 130hv autom) kans. Kesällä ja vielä syksyllä saattoi kylmänä sammua ristaukseen ns. moottorijarrutuksen yhteydessä (automaatti), mutta nyt pakkasten jälkeen on sammumiset ja myös tuo moottorin nakutus loppunut/vähentynyt. Pakkasilla huomasin semmosen homman, että paikallan jos nosti kierrokset n.1900rpm, niin kone "tärisi" ja kuulosti käyvän kolmella pytyllä. Ja niistä kierroksista kun löysäs tyhjäkäynnille, niin melkein aina sammui. Ja syksyllä kuulosti vetokin olevan kateissa. Mutta nyt ilokseni olen todennut, että 1900rpm:n ongelma on kadonnut ja kulku halut on löytyneet.
Kesällä käytiin lukemassa vikakoodit ja silloin tuli joku "polttoaineen korkeapaine ei sallitussa rajoissa" tms. Asentaja veikkasi suuttimia, eli ohivuotoa liikaa. Homma jäi silloin "no katsellaan"- tilaan. Oisko ollu sitten jotain "ä´ää" pa-järjestelmässä/suuttimissa? Kesällä kyllä annoin sille Forte- kuurin, ja sillon myös ongelmat katosi hetkellisesti...
edit: Niin ja autolla ajettu nyt 168tkm....
"Dextan tekniikka ja Anglian ajo-ominaisuudet....
------------------------------------------------------------------
Escort 1,3 CL -89
Mondeo 1,6 CLX -96
Escort 1,8 TD -98
Focus 1,8 TCI -00
Mondeo 2,0 TDCI -02
stroba
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2008 10:35

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen?!

Viesti Kirjoittaja stroba »

Nyt on mittarissa 176tkm ja nämä ongelmat ovat taas yltymään päin. Jopa siihen asti että on vaikutusta käyntiin ja suorityskykyyn.

Pikkis kirjoitti "Pakkasilla huomasin semmosen homman, että paikallan jos nosti kierrokset n.1900rpm, niin kone "tärisi" ja kuulosti käyvän kolmella pytyllä."

Olen hiukan vastaava viime päivinä huomannut omassa autossani. Minulla tärinää joskus huomaa kiihdyttäessä kohtalaisesti kierroksilla 1400-2200, ja voimat vähän uupuvat, niinikään kuin kävisi 3 pytyllä. Kylmäkäynnistys on myös sikäli heikenyt että mottori käy epätasaisesti ensimmäisen ½ minuutin aikana. Auto myös nyi aika lailla kevyellä kaasulla.

Siikki kirjoitti: "Suutinvika korjattiin suuttimien uudelleen koodamisella"

Tätä olen miettinyt myös, mutta Fordilla totesivat testerin perusteella että suuttimet ovat vialliset ja uudelleen koodaus tuo parhaimmillaan vain tilapäistä parannusta hommaan. Tiedä sitten... :?:
stroba
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2008 10:35

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen

Viesti Kirjoittaja stroba »

Nostetaan vanhaa ketjua..

Nyt mittarissa on 262tkm ja vielä ajellaan vanhoilla suuttimilla, ja hyvin kulkee :D
180tkm tietämillä putsasin karstat imusarjasta. Sitä muuten oli paljon! Tuntui kuitenkin ettei asialla juuri ollut vaikutusta ensin, mutta ilmeisti auto pikku hiljaa tottui siihen että se taas saa ilmaa kunnolla ja kulku parani koko ajan.

Myös ajoittaiset nykimiset ovat hävinneet.

Katsellaan pääsekö yli 300tkm....
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niin minkähän diagnoosin se Voortipaja sit anto ei kai vaan jumiutunutta venttiilinostajaa?
ei taida Fortet auttaa siihen kun on vaan öljynkans ne hydrauliset nostimet tekemisissä.
NIIN ja täytyy ne säädöt muuttaa kun viritetään niin ne joutu muuttamaan aikoinaankin kun viel oli vanhatkoneet.
Koskahan alkaa kulua näiden bensiinivehkeiden suuttimet? ja mitä lie maksavat?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tessu kirjoitti: ei taida Fortet auttaa siihen kun on vaan öljynkans ne hydrauliset nostimet tekemisissä.
Fortte käsittelyssä aine laitetaan öljyn sekaan...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Vialliset ruiskutussuuttimet Mondeossa jo 140tkm jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ok jos sitte auttais?
Vastaa Viestiin