Vuodenvaihteen tiennoilla aloin kuulla moottorista lievää ylimääräistä nakuttavaa ääntä lähinnä matalilla kierroksilla ja kevyellä kaasulla. Mutta silloin vaan ajattelin että "kuuluhan diesel nakuttaa!" Pikku hiljaa nakutusäänet voimistuvat ja pari viikkoa sitten kokeilin Forten "Motor flush" ainetta toivossa että äänet johtuisivat juomiutuneesta venttiilinostajista. Mutta ei auttanut pulmaan. Sitten vein merkkihuoltoon jossa todettiin että ruiskutusventtiilit ovat vialliset/väljät

Kovasti ihmettelen miten tämmöinen vika voi olla jo 140tkm jälkeen ja just sopivasti takuut umpeutuessa

Viimeiset 15000km olen käyttänyt Asa Eco tehoboksia mutten jaksa uskoa että se ainakaan yksin on syypä tähän. Soitin tehoboksin myyjälle ja hän sanoin myyneensä kymmeniä näitä bokseja jo useamman vuoden ajan eikä ole tullut bokseista yhtään negatiivistä palautetta. Sano nyt sitten onko myyjä rehellinen vai taitava valehtelija.


Joka tapauksessa suuttimet on vaihdettava ennemmin tai myöhemmin ja sitä tässä nyt ihmettelenkin. Onko moottorille vahingollista ajaa näin? Toistaiseksi ainoa oire on tuo nakuttava ääni lähinnä matalilla kierroksilla ja moottori lämpimänä. Toistaiseksi en ole huomannut tehon tai väännön puutetta. Kulutus ei ole noussut eikä savuttaa. Käsittäkseni tuo nakuttava ääni tulee siitä että ruiske ei ole täydellinen/tarpeeksi hieno ja "palotilaan" jää palamatonta polttoainetta joka syttyy milloin sattuu (?)
Eli kysymys kuuluu onko turvallista ajaa oireet ollessa vielä näin lievinä? Merkkihuollossa kustannusarvio suutimien vahdosta on yli 1500 euroa joten jos edes parikymmentätuhattaa vielä turvallisesti voi ajaa niin kyllä niitä sivuääniä jaksan kuunnella...pistetään radio kovemmalle

Toivottavasti jaksoitte lukea läpi. Kaikki (asialliset) nevot ovat tervetulleet!