Auto on vm. -99 ja koneena on 1,8 Zetec.
Ongelmana on moottorin kiekkojen ailahtelu.
Auto käynnistyy moitteettomasti ja käy loistavasti.
Käynnistäessä auton ns.kylmänä kaikki on OK, mutta kun lähtee liikenteeseen ja joutuu pysähtymään esim. ensimmäiseen risteykseen tapahtuu näin:laitan kytkimen pohjaan ja jarruttelen vaihteen ollessa päällä niin kierrokset alkaa itekseen nousemaan n.2-2500 kierroksen paikkeelle ja kun auto pysähtyy niin kierroksetkin jälleen rauhottuu tavalliseksi.
Olen huomannut, että tätä "ominaisuutta" ei ilmene pelkästään jarruttamalla vaan se vaatii kytkimen pohjaan laittamisen.
Näin kuitenkin tapahtuu vain koneen ollessa kylmä,mutta koneen lämmetessä koko ongelma poistuu.
Voisiko millaista vikaa lähteä etsimään kytkimestä?
Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan focuksen tai jonkun muun foordin kohdalla?
Olen kysynyt tätä samaista ongelmaa myös toiseltakin keskustelupalstalta ja siellä "tapasin" kohtalotoverin. Hänelle oltiin vaihdettu vss-anturi ja kaasuläpän asento anturi mutta kummankaan vaihdosta ei ollut mitään hyötyä.
Olen käyttänyt auto 2 kertaa merkkihuollossa jolloin vain mainitsivat, etteivät ole ennen törmänneet moiseen ongelmaan. Yritystä oli sen verran, että autoon vaihdettiin tyhjäkäyntiventtiili-> ei muutosta ja vaihdettiin softa -> ei vaikutusta.
Focus, Moottorin kierrokset kylmänä+kytkin
Re: Focus, Moottorin kierrokset kylmänä+kytkin
Oman auton (Ford Focus 2.0 i 16V GHIA, vm. -99, ajettu 200tkm) kanssa vastaavia ongelmia, joihin olisi kiva löytää ratkaisu.
Auto toimii moitteettomasti muuten, mutta kun kytkimen laittaa pohjaan esim. risteykseen jarruttaessa, nousevat kierrokset 3000-4000 (muutaman kerran jopa enemmän) riippuen siitä kuinka nopeasta vauhdista jarrutan. Sama juttu -- jos en laita kytkintä pohjaan, eivät kierrokset nouse. Olen kiertänyt ongelmaa jarruttamalla ensin ja painaen kytkintä vähitellen alas, mutta pakkohan asialle jotain on tehdä.
Tällä autolla ongelma pysyy myös moottorin lämmetessä.
Auto toimii moitteettomasti muuten, mutta kun kytkimen laittaa pohjaan esim. risteykseen jarruttaessa, nousevat kierrokset 3000-4000 (muutaman kerran jopa enemmän) riippuen siitä kuinka nopeasta vauhdista jarrutan. Sama juttu -- jos en laita kytkintä pohjaan, eivät kierrokset nouse. Olen kiertänyt ongelmaa jarruttamalla ensin ja painaen kytkintä vähitellen alas, mutta pakkohan asialle jotain on tehdä.
Tällä autolla ongelma pysyy myös moottorin lämmetessä.
Re: Focus, Moottorin kierrokset kylmänä+kytkin
Korjaamolla selvisi, että kyseessä oli haljennut imusarja.