Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
91, 2l DOHC i, a4ld.
On alkanut päästellä öljyä laatikon ja moottorin välistä. Sieltä se valuu moottorin öljypohjaan ja muutamia pisaroita on päässyt jo maahan asti. Toistaiseksi ongelmana on ollut selvittää kummasta suunnasta öljy tulee. Kuvittelin sen olevan helppoa - punaista ATF:ää tai sitten moottoriöljyä. Vaan kun laatikossa oleva öljy ei ole kovinkaan punaista, se on suorastaan kirkasta, ei haise eikä maistu. Vaje ei liioin vielä näy kummassakaan mittatikussa.
Määrät öljypohjassa ovat olleet toistaiseksi sen verran pieniä, etten ole saanut hahmotettua kumpaa se on. Tuoretta juuri moottoriin vaihdettua moottoriöljyä, vai laatikkoöljyä.
Kumpi on kokemuspohjalta, sitä toivottavasti löytyy, yleisempi vaiva: Kampuran takatiivisteen pettäminen vain a4ld:n etustefa? Oletan, että turbiini on yhtä puuta, eikä siten voi itsessään ainakaan vuotaa. Autolla on ajettu 58 tkm.
Erinäisiä lähteitä tutkimalla päädyin vaikutelmaan, ettei kampiakselia tarvitse irroittaa takatiivisteen vaihtoa varten. Onko päätelmä oikea? Onko siis mahdollista vaihtaa takatiiviste moottorin ollessa paikoillaan, laatikko irroitettuna toki?
Tiedosta ja vinkeistä kiitellen!
Ode
On alkanut päästellä öljyä laatikon ja moottorin välistä. Sieltä se valuu moottorin öljypohjaan ja muutamia pisaroita on päässyt jo maahan asti. Toistaiseksi ongelmana on ollut selvittää kummasta suunnasta öljy tulee. Kuvittelin sen olevan helppoa - punaista ATF:ää tai sitten moottoriöljyä. Vaan kun laatikossa oleva öljy ei ole kovinkaan punaista, se on suorastaan kirkasta, ei haise eikä maistu. Vaje ei liioin vielä näy kummassakaan mittatikussa.
Määrät öljypohjassa ovat olleet toistaiseksi sen verran pieniä, etten ole saanut hahmotettua kumpaa se on. Tuoretta juuri moottoriin vaihdettua moottoriöljyä, vai laatikkoöljyä.
Kumpi on kokemuspohjalta, sitä toivottavasti löytyy, yleisempi vaiva: Kampuran takatiivisteen pettäminen vain a4ld:n etustefa? Oletan, että turbiini on yhtä puuta, eikä siten voi itsessään ainakaan vuotaa. Autolla on ajettu 58 tkm.
Erinäisiä lähteitä tutkimalla päädyin vaikutelmaan, ettei kampiakselia tarvitse irroittaa takatiivisteen vaihtoa varten. Onko päätelmä oikea? Onko siis mahdollista vaihtaa takatiiviste moottorin ollessa paikoillaan, laatikko irroitettuna toki?
Tiedosta ja vinkeistä kiitellen!
Ode
Re: Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
Ei tarvi irrottaa sillä sieltä kampuran päästä löytyy tälläinen pidike sille stefalle. Toivottavasti auttoi.othintsa kirjoitti:Erinäisiä lähteitä tutkimalla päädyin vaikutelmaan, ettei kampiakselia tarvitse irroittaa takatiivisteen vaihtoa varten. Onko päätelmä oikea? Onko siis mahdollista vaihtaa takatiiviste moottorin ollessa paikoillaan, laatikko irroitettuna toki?
Re: Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
Kiitos, kyllä auttoi!
Ja synnytti myös tarkentavan ja varmistelevan kysymyksen - tuon saa siis vaihdettua öljypohjaan kajoamatta? Vai onko tuon pidikkeen annettava olla paikoillaan ja kaivettava tuttuun tapaan stefa erinäisillä työkaluilla irti?
Ja synnytti myös tarkentavan ja varmistelevan kysymyksen - tuon saa siis vaihdettua öljypohjaan kajoamatta? Vai onko tuon pidikkeen annettava olla paikoillaan ja kaivettava tuttuun tapaan stefa erinäisillä työkaluilla irti?
Re: Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
Ei tarvi irrottaa öljy pohjaa!
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
Mutta todennäkösempi se etustefa,ittellä ihan sama vaiva paitsi pahempana.. 

Ford works in mysterious ways.. =)
Re: Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
Väittäisin, että saa, mutta pitääkö se öljyt sisällä on eri juttu. Kun huoltomanuaalien mukaan juuri tuon puolikaaren päälle laitetaan tiivisteliimaa kasatessa.othintsa kirjoitti:Kiitos, kyllä auttoi!
Ja synnytti myös tarkentavan ja varmistelevan kysymyksen - tuon saa siis vaihdettua öljypohjaan kajoamatta? Vai onko tuon pidikkeen annettava olla paikoillaan ja kaivettava tuttuun tapaan stefa erinäisillä työkaluilla irti?
EDIT: PDF, sivu 18
Re: Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
Kyllä se vuoto takaa tulee, se on ihan selvä. Ei siis ole etupään tiiviste tällä kertaa.
Otin eilen muutaman näytteen öljypohjasta lumiharjan päällä ja tällä hienolla menetelmällä saatu otos näytti kovin paljon moottoriöljyltä. Eiköhän se siltä suunnalta sitten tule.
Sitä minäkin katselin, että tuon tiivistepesän (tms.) kiinnitykseen olisi käytettävä tiivisteliimaa. Siten ei liene mitenkään mahdollista saavuttaa onnistunutta lopputulosta ellei irroita öljypohjaa. Kuitenkin tuon linkin takana olevan Fordin ohjeen mukaan (näitä tutkin jo aiemminkin) kokoamisvaiheessa asetetaan paikoilleen ensin se kehikko, vasta sitten tiiviste. Tämän perusteella olettaisin, että sen tiivisteen saa kaivettua pois ilman kehikon irroittamista. Osaisiko joku vahvistaa onko tämä mahdollista?
Aiemmin unohtui tärkeä juttu - onko siellä muita mahdollisia vuotopaikkoja (kuten sanottu, öljy tulee ulkoilmaan moottorin ja laatikon liitoksesta)? Osaisipahan vain varautua melkein kaikkeen mahdolliseen, ettei tarvitsisi juosta varaosatiskillä kesken hommien.
Otin eilen muutaman näytteen öljypohjasta lumiharjan päällä ja tällä hienolla menetelmällä saatu otos näytti kovin paljon moottoriöljyltä. Eiköhän se siltä suunnalta sitten tule.
Sitä minäkin katselin, että tuon tiivistepesän (tms.) kiinnitykseen olisi käytettävä tiivisteliimaa. Siten ei liene mitenkään mahdollista saavuttaa onnistunutta lopputulosta ellei irroita öljypohjaa. Kuitenkin tuon linkin takana olevan Fordin ohjeen mukaan (näitä tutkin jo aiemminkin) kokoamisvaiheessa asetetaan paikoilleen ensin se kehikko, vasta sitten tiiviste. Tämän perusteella olettaisin, että sen tiivisteen saa kaivettua pois ilman kehikon irroittamista. Osaisiko joku vahvistaa onko tämä mahdollista?
Aiemmin unohtui tärkeä juttu - onko siellä muita mahdollisia vuotopaikkoja (kuten sanottu, öljy tulee ulkoilmaan moottorin ja laatikon liitoksesta)? Osaisipahan vain varautua melkein kaikkeen mahdolliseen, ettei tarvitsisi juosta varaosatiskillä kesken hommien.
Re: Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
mittatikun putken juuri.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierran öljyvuoto - moottori vai laatikko?
On Niitä erikseen myyä kampiakselin takatiivistettä iliman sitä alumiini koteloaki. Itekki vaihoin sen samala kun vaihoin painelaakerin ja sen holokin! Toki saatttaa se tulla öljy pohjan tiivisteestä ja siitä kehyksestä misä kampiakselin takatiiviste tai "STEFA" on kiinni. En tiiä onko ennää saatavana sellasia kaks huuleisia stefoja siihen.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa