Focus + Eber = kauhea savupilvi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Focus + Eber = kauhea savupilvi

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Laitoin otsikon muistuttamaan vanhalla sivustolla olleesta threadista.
Siinä huhuiltiin irroitusohjeiden perään, joten tässä yksi versio.
I
Itselläni on Ford Focus 1.8 TD -99 farkku, jossa on Eberspächer D5WZ, jota tässä korjailin.
Tässä vähän ohjeita:

1) Pelaile jokunen tunti tetristä - harjoitusta tarvitaan Eberin pujottelemiseen ulos konehuoneesta.
2) Irroita turbon intercoolerille menevä putki ja liitoskumiletku turbon päästä.
3) Irroita Eberin liitin ja kiertovesipumpun liitin
4) Irroita kiertovesipumpun letkut
5) Ota kiertovesipumppu ulos
6) Irroita letku EGR:n lauhuttimen ja Eberin välistä
7) Irroita toinenkin letku (se Eberiltä alaspäin lähtevä) Eberistä ja käänä sen pää sivuun
8) Irroita Eberin löpöletku ja tulppaa se.
9) Irroita Eberin löpöpumppu ja sen liitin.
10) Irroita tulipellissä kiinni olevat ja tiellä olevat romppeet ja jätä ne letkujensa varaan
11) Nosta auto ylös ja irroita alakautta Eberin ilmanottoputki ja pakoputki
12) Irroita Eberin etupuolella olena kiinnitysruuvi, jonka kanta on sellainen, että sen alla on ohuehkosta metallilätkästä muotoiltu n. 19mm kuusiokanta ja loput kannan korkeudesta on kumia.
13) Irroita eberin kiinnityskehikon edestäkatsoen oikeanpuoleinen kiinnitysmutteri (esim 13-millinen pitkä hylsy)
14) Väännä Eberiä kehikkoineen ulospäin niin että saat avattua Eberin takana olevan kiinnitysruuvin (muistaakseni 10mm kiintoavain). Sitä on vaikea nähdä, mutta se tuntuu sormilla. Nyt Eberin pitäisi liikkua vapaahkosti kiinnityskehikkonsa sisällä
15) Siirrä Eberiä vasemmalle kehikossaan niin pitkälle, että kehikon oikeanpuoleinen alempi kiinnitusmutteri tulee näkyviin ja avaa se.
16) Siirrä Eberiä oikealle kehikossaan niin pitkälle, että kehikon vasemmanpuoleiset kiinnitysmutterit tulevat näkyviin ja avaa ne
17) Vedä Eberin kiinnityskehikko ulos kiinnityskierretangoistaan ja paina Eber kehyksineen niin alas kuin se suosiolla menee.
18) Nosta Eber irti kiinnityskehyksestä
19) Kierrä, pyörittele, ujuttele yms. Eberi ulos: tätä harjoiteltiin kohdassa 1). EGR:n lauhdutinta ei kannata ruveta irroittelemaan
Kuva irrotusvaiheesta


Jos haluat korjailla rauhassa, niin jatka eteenpäin. Muutoin korjaa Eber ja laita Eber takaisin päinvastaisessa järjestyksessä kuin irroitit sen.

20) Kiinnitä Eberin kiinnityskehikko takaisin tulipeltiin (ilman Eberiä)
21) Kiinnitä johdot, löpöpumppu ja löpöletku johonkin esim. nippusiteillä
22) Kiinnitä irroittamasi ,tulipeltiin kiinnitettävät, tiellä olleet kamat
23) Kiinnitä irroittamasi Eberiltä alaspäin lähtevän vesiletkun pää EGR:n lauhduttimeen.

Muista tarkistaa, että jäähdytysnestettä on edelleen riittävästi. Lisää tarvittaessa.
Nyt Eber on ohitettu vesikierrosta ja irroitettu korjattavaksi niin, että autolla voi ajaa Eberin korjauksen aikana.

Eberin korjauksen jälkeen toimi päinvastoin.

EDIT 23.10.2011: kuvalinkki lisätty
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus + Eber = kauhea savupilvi

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Osaako joku kertoa mitä edellisen viestin formatoinnille on tapahtunut?
Kirjoittelin sen alun perin niin, että jokainen kohta alkaa omalta riviltään.
Tänään läväytin sivustoilleIE6:lla, ja threadien ja alueiden nimien kirjaimista näkyi vain
vähän yläosaa - täysin lukemiskelvotonta. Nyt Firefoxilla homma näyttäisi toimivan.
jiipee62
Viestit: 56
Liittynyt: 19 Loka 2009 14:34
Paikkakunta: Nummela

Re: Focus + Eber = kauhea savupilvi

Viesti Kirjoittaja jiipee62 »

Tämä tuon hehkutulpanvaihto-ohjeen kanssa tuntuisi näin syksyllä sticky ketjulta...

-Jyrki
Jyrki
Focus mk2.5 2.0tdci powershift
Mondeo 1,8 Sedan -02 konepoks ja pois
Mondeo 1,8 Sedan -02 lunariin
Mondeo 2,0 CLX -93 alle 200tkm, ei tätäkään enää.
Focus TDdi Ghia stw -99 vaihdettu pois 01/-10
Vastaa Viestiin