Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
nakutus on samanlainen ku tässä evossa paitti arviolta noin 25 kertaa kovempana.vähän nakutus hiljentyy kun säätää venttiilit mutta silti todella kova ääni ja säädöt ei kauaa kunnossa pysy ja seuraajat kuluu todella kovaa vauhtia ois kiva tietää mikä tos on ku tahtoo jo kuulo mennä ton nakutuksen takia ku ajaa vois ottaa videotaki siitä nakutuksesta mutta se kaapeli kameran ja koneen välille on hukassa lueskelin vastaavia juttuja mutta muilla nakutus pienenee koneen lämmettyä toisin ku mulla. nakutus lisääntyy kokoajan ainakun auto käynnissä ja on nakuttanu ensikäynnistyksestä lähtien.myös öljyjen vaiholla on jotku päässy vaivasta mutta ei sekää mulla auttanu. mikä tossa kannessa voi olla?konehhan on täysin rempattu vuos sitte mutta kannelle ei tehty mitään.. autolla on ajettu konerempan jälkeen ~500km jonka aikana uusista seuraajista kulunu puolet pois
Kuinka paljon autolla on ajettu, ja onko nokka-akseli kuinka kulunut. Ensimmäisenä OHC padoista tuppaa nokat kulumaan, joka aiheuttaa juurikin mekaanista nakutusääntä. Tuossa kuva oman SIerran vanhasta nokasta kesällä:
muistin mukaan jotain ~150 tuhatta km. nokka ei ole nuin kulunut tässä huono kuva omasta nokasta viime talvelta nokasta näkee että ei ole uusi mutta ei ole läheskään yhtä huonossa kunnossa kuin sinun nokkasi. voiko tuota nokan kulumista ehkästä mitenkään jos vaihtaisi uuden nokan ja seuraajat? voiko joku muukin aiheuttaa tommosta ääntä kannessa?
Joo, tuo nokka on joskus varmaan vaihdettu, sillä omassa motonetistä ostetussa nokassa oli stanssattu tuo sama 499. Nokan ja seuraajien kulumisen pääsyy on nokkaa voitelevan öljyputken tukkeutuminen -> nokka ei saa voitelua -> nokka kuluu. Kannattaa varmuuden vuoksi käydä ostamassa vaikka motonetistä uusi nokan öljyputki (olikohan 9.80€?) Ehkäisee tuota kulumista. Kuinka kuluneet seuraajat ovat? Onko niissä havaittavissa selvää "aaltoitumista" kulumapinnalla?
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
seuraajat on kulunu 500km aikana aika loppuun. ei oo enää mitkään uudet kuoppaa alkaa olemaan. kulunu pinta näyttää hieman aaltomaiselta niinku nokka ois välillä kuluttanu yhestä kohasta ja sitte toisesta jne.
Veikkaan, että uusien seuraajien kanssa ei asennettu uutta nokan öljyputkea? Jos se vanha putki on tukossa, kuluvat seuraajat ja nokka hyvin nopeasti loppuun. Kannattaa varmaan ensialkuun ottaa vanha öljyputki irti ja liottaa sitä bensassa yön yli. Sen jälkeen puhallat sen paineilmalla puhtaaksi. Paineilmalla näkee myös jos jokin öljyputken reijistä on tukossa. Tuo käy korjauksesta, mutta vanha putki voi mennä pian uudestaan tukkoon, joten n. kympin maksava uusi putki ei välttämättä ole huono sijoitus.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Jos seuraajat on kulunut montulle 500km aikana niin molemmat(nokka/seuraajat) vaihtoon ennen muuta ihmettelyä. Samalla uus voiteluputki.
Sen jälkeen katsoa et nokka pysyy varmasti seuraajan pinnalla koko ajan.
uus öljyputki tohon nokan kylkeen kyllä laitettiin moottorirempan yhteydessä. pitää kuitenkin se vielä puhdistaa varmuuden vuoksi. pitää ruveta keräämään rahaa uutta nokkaa ja seuraajia varten. onko muuten 88 ja 86 2.0 ohc sierrojen kannet samanlaisia?eli oisko mahollista laittaa 88 sierran kantta 86 sierran lohkoon? ainaki omaan silmään näytti samanlaisilta mutta aattelin teiltä vielä kysästä?
Foorrtti kirjoitti:. onko muuten 88 ja 86 2.0 ohc sierrojen kannet samanlaisia?eli oisko mahollista laittaa 88 sierran kantta 86 sierran lohkoon? ainaki omaan silmään näytti samanlaisilta mutta aattelin teiltä vielä kysästä?
Käyvät keskenään olettaen et molemmat 2L
1,6L myös käy mut e-max kantta ei kannata laittaa 2L päälle ollenkaan.
kiitti tiedoista! pitää nyt puhistella se öljyputki ja sitten vaihtaa nokka ja seuraajat kuhan saa rahaa jostain tarpeeksi. jäi vielä vaan ihmetyttämään että mistä johtuu se että auto heti ensi käynnistyksestä lähtien konerempan jälkeen on nakuttanut mutta ennen koneremppaa ei ollut kannessa mitään vikaa? vai onko kansi hajonnu sen takia että öljynpaineet tipahti ennen koneremppaa ja autoa vähän aikaa jouduttiin käyttämään ilman paineita? mistä saa sitä ainetta mitä jotkut on mulle suositellu laittaa nokkaan ku uus nokka laitetaan?jotain ihme asennusrasvaa se oli?
Foorrtti kirjoitti:. jäi vielä vaan ihmetyttämään että mistä johtuu se että auto heti ensi käynnistyksestä lähtien konerempan jälkeen on nakuttanut mutta ennen koneremppaa ei ollut kannessa mitään vikaa? vai onko kansi hajonnu sen takia että öljynpaineet tipahti ennen koneremppaa ja autoa vähän aikaa jouduttiin käyttämään ilman paineita? ?
Oliko paineet täysin pois vai mikä oli .
Kuis kauan sitä käytettiin.
Tehtiinkö kannelle jotain remontin yhteydessä ? (venttit syvemmällä,karanneet pinnalta esim.)
Ilman painetta se on metalli metallia vasten joten en pitkään käyttäisi noin.
Kasauksen jälkeen pystyy tekemään paineet järjestelmään ennen käynnistystä joten öljyä on silloin joka paikassa valmiiksi kun sitten starttaa ensimmäisen kerran.
en tiedä menikö täysin pois pieneni ainaki öljypumppu meni tukkoon. autoa käytettiin todella lyhyt aika vain ~10s. kannelle ei tehty mitään muuta kuin uusittiin seuraajat ja voiteluputki. miten painetta voi laittaa valmiiksi tonne?
Öljypumppua pyörittää sama akseli kuin virranjakajaa. Eli nokkaremmi irti ja pyörittää virranjakajan akselia tai hihnapyörää vaikka porakoneella niin öljy kiertää. Eikä siellä paineet sammutettuna säily, mutta remontin jälkeen öljykanavat on tyhjiä, tällä konstilla ne saadaan öljyä täyteen pyörittämättä konetta.
Mutta itse en ole tuota viitsinyt tehdä. Kunhan voitelee kaikki laakerit ja liukupinnat huolella öljyllä ja ennen käynnistystä pyörittää startilla niin kauan, että öljynpainevalo sammuu, niin vaurioita ei tule. Samalla voi tarkistaa, että nokille tulee öljyä, kun starttaa venttiilinkoppa irti.
Ohc-koneen nokka ja seuraajat ovat todella herkkiä kulumaan pienestäkin häiriöstä. Nokkasarjaksi ei kannata ostaa sitä halvinta mikä löytyy, jollei sitten halua aukaista kantta joka vuosi.
kaikki liukupinnat ja laakerit voideltiin öljyllä huollellisesti kun niitä paikalleen laitettiin ja startilla pyöritettiin ennen varsinaista käynnistystä aika pitkään. kait se nakutus mikä on ollu ensikäynnistyksestä lähtien johtuu sitten siitä lyhyestä ajasta pienillä paineilla.
onko voiteluputken 0 rengas tiivisteet tallessa/vaihdettu edes? useimmat eivät niitä muista laittaa juuikin tuohon öljyputkeen ja nokka kuluu ku tauti sen jälkeen kohtuu nopeasti.
tarkotatko sitä nokan vieressä kulkevaa putkea josta suihkuaa öljyä nokalle?en oo mitään semmosta vaihtanu tai laittanu missä siellä pitäs semmosia olla ja mistä ne saa?millä nimellä niitä myydään?
Foorrtti kirjoitti:tarkotatko sitä nokan vieressä kulkevaa putkea josta suihkuaa öljyä nokalle?en oo mitään semmosta vaihtanu tai laittanu missä siellä pitäs semmosia olla ja mistä ne saa?millä nimellä niitä myydään?
juuri sitä. en muista enää tiivisteiden nimeä mutta motonetis näyttäis olevan yläpään tiivistesarja 49.00€ siellä pitäis olla mukana kaikki yläpään tiivisteet ohjurinkumeista lähtien. tiivisteet pitäis olla siinä putken liitos kohis mistä ne menee kanteen kiinni
Meca kirjoitti:Öljypumppua pyörittää sama akseli kuin virranjakajaa. Eli nokkaremmi irti ja pyörittää virranjakajan akselia tai hihnapyörää vaikka porakoneella niin öljy kiertää. Eikä siellä paineet sammutettuna säily, mutta remontin jälkeen öljykanavat on tyhjiä, tällä konstilla ne saadaan öljyä täyteen pyörittämättä konetta.
Riittää, kun ottaa vaan jakajan irti, öljypumpun 6-kulmainen akseli näkyy siellä pohjalla. Sitä vaan pyörittämään.