eberin kellosarja

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
rautareppu
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2005 18:54

eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja rautareppu »

Mondeo 1.8td vm.1999.Autossa on tehdasasenteinen eberi D5WZ.haluaisin asentaa siihen kellosarjan,
mutta kysymys kuuluukin:asentuuko sarja paikoilleen ilman mitään lisäkytkentöjä sähköpuolelle?
olen kuullut jostain että fordin oma tehdasasenteinen eberi vaatisi jotain lisäkytkentää.ja että viikkokellolla ei pysty ohittamaan fordin ohjelmaa.onko näin?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Olen viimepäivinä kirjoitellut tästä useamminkin, mutta:

"Fordisoitu" eber (tehdasasennus) osaa sekä Fordin EOBD/PWM:n että Eberin oman
protokollan (EOBD/KWP2000). Fordin protokollan, kuten muutkin mokkulat ja Eberin oman
rajoitetusti: Vapaasti pyörivä diagnostiikka (virhekoodit) + virhekoodien nollaus, mutta vain, jos eber voisi käynnistyä (jäähdytysveden lämpötila alle rajan).

Molempi parempi - Viikkokello toimii kyllä "Fordisoidullakin" eberillä hankaloittamatta
Fordin oman analysaattorin työtä. Puhaltimen, kiertovesipumpun, ym. ohjaukseen tarvitaan ne lisäkilkkeet. Katsopa vaikka täältä .

Kunhan joku kertoisi mitä ne napanumerot ovat (mm. terminal 58).
Ei ainakaan Haynesin kirjasta näe.
rautareppu
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2005 18:54

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja rautareppu »

joo joo,mutta kuka on asentanut kellosarjan tämän tyyppiseen mondeoon?vm.-99.
itsellä on syylärin oikeassa alalaidassa edestä katsottuna konehuoneen puolella lämpötila-anturi.
eberi käynnistyy vaikka anturin ottaa pois tai laittaa jompin.ulkolämpötilan pitää olla alle sen + 5 astetta.mitähän sillä anturin tiedolla tehdään?kiinnostaisi kuulla kellosarjan asentaneiden kokemuksia ja pitikö tehdä muutoksia kellosarjan alkuperäiseen kytkentään.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Jos tarkoitat, pystyykö viikkokellolla ohittamaan sen jäähdytydnesteen lämpötilarajan,
niin ei. Fordisoidun Eberin voi pakottaa päälle (käyntiin ja analysointiin) lämpotilasta
riippumatta vain Fordin analysaattorilla. Jos haluat täyden Eberspächer-ohjauksen pitää eberin
toinen pää (kontrolliyksikkö) vaihtaa. Liitäntä näyttää olevan täsmälleen sama
(samat piikit samassa järjestyksessä).

Kellolaite on kellolaite ja kontrolliyksikkö on kontrolliyksikkö. Parkkilämmitinkäytössa on
sitten vielä lisäkontrolliyksikkö (hyvin vähän älyä sinänsä) kiertovesipumpun ym. ohjaukseen.

Itellä on 1999 farmariFocuksessa tehdasasenteinen D5WZ + parkkilämmitinsarja
(hieman erilainen kuin mondeossa, mm. ei diodeja lämmityslaitteen ohjaukseen).

Oikeastaan sisälämppärin ohjausta lukuunottamatta peruskytkentä on jokseenkin sama
kuin -99 Focuksessa.
Ford_Focus_D5WZ.pdf - 1.5 Mb

(parkkilämmitin)
FORD_240148000000_einbaus_SE_8235.pdf - 469.4 Kb

(7 päivän moduulikello)
7daytime.pdf

Epäilen, että olet yrittänyt etsiä Eberin sisällä olevia lämpötila-antureita.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Ai niin, se lisäohjauslaatikko on itseasiassa mondeo-mallia.
Ovat sitten lykänneet Focukseenkin.

Ootkos katsonut USA:n Eberspächeriltä = Espar

Ne Eberin sisällä olevat anturit havaitsevat jos jäähdytysnesteen lämpötila on
1) alle +10 Celsiusta (yli - eber ei käynnisty)
2) yli (olikosenyt) 85 astetta Eber lopettaa keittämisen ja menee ylläpitotilaan
(saattaapi havaita myös ylikuumenemisen)

Se ulkoilmalämpötila taitaa mennä ECU:lle. Focuksessa ulkoilmalämpömittaria ole.

Siitä ruotsinkielisestä kannattaa katsoa se periaatekuva. Se näyttää mitä
lisäohjainlaatikossa on - ehkä se selittää, miten homma toimii.
(Euroopasta ei manuskaa enää löytynyt, mutta Kanadan Esparilta löytyi
tosin vain ruotsinkielisenä. Se kyllä kävi mulle - Kiitin kovasti Kanadan Esparia.)
rautareppu
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2005 18:54

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja rautareppu »

nyt tuli paljon lisää opiskeltavaa,kiitos.ruåtsin kieli ei täysin hanskassa,mutta eiköhän se siitä.
entäs pystyyköhän sillä viikkokellolla estämään eberin KÄYNTIINlähdön jos ulkolämpötila tai veden lt.
on kylmempää kuin raja-arvot ja tämä fordisoitu eberi haluaisi lähtä päälle?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Enpä usko, että käyntiinlähtöä saa estetyksi, enkä olisi niin varma että
kannattaakaan. Kylmällä koneella tahtoo löpön kulutus nousta - enemmän kuin
mitä Eber syö. Se vehe on tehdasasennettuna siksi, että niin energiapihien dieseleiden
lämmöntuotanto ei riitä talvella koneen pitämiseen normaalissa käyntilämpötilassa.
Kabiinin lämmittämisestä puhumattakaan. Kone kuluu ja kuski palelee.

Joskus Eberin ollessa mykkä ajelin 5 km noin 15 asteen pakkasessa
n. puolet 80 km/h ja puolet 60 km/h eikä lämpömittarin neula noussut edes
sen pitkän yhtenäisen viivan alueelle.
rautareppu
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2005 18:54

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja rautareppu »

sen verran olen itse tehnyt, että hehkutulpan olen vaihtanut.paikallinen eber jälleenmyyjä luki koodit viikkokellolla. vaihdoin ensin sen hehkun eberin ollessa paikoillaan.uusi hehku oli keraaminen ja siitä lähti johdot suoraan tulpan kannasta joten jouduin katkomaan piuhat ja liittämään jatkoabikoilla.laitoin aivolaatikon takaisin, mutta kun eberi ei ruvennut pelittämään epäilin onko hehku sittenkään oikea tämän mallin eberiin.asia varmistui viescarilta että nykyisin saa vain keraamisia hehkuja.aikani etsittyä vikaa ja nettiä selattuani löysin jostain ohjeen että aivolaatikon moninapaliitin on laitettava ensin paikoilleen ja sitten vasta aivolaatikon kansi.luulin että liitin painuisi samalla paikoilleen kun painan kannen eberiin kiinni. piti irrottaa koko eberi autosta syliin ja vieläkin oli hankala saada liitin paikoilleen.mutta nyt rupesi eberi toimimaan.kyllä tulee nopeasti lämmintä hyttiin. olipahan hankalassa paikassa eberi.välijäähdytin piti ottaa edestä pois ja ilmastoinnin ja ohjaustehostimen putkia taivutella eestä milloin minnekkin suuntaan.

eli:saako sillä lisäkellosarjalla eberin puhaltimen ja lisävesipumpun pyörimään kesäkuumallakin?itse polttoahan ei saanut.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Eber ei reagoi, mutta jos katsot sitä ruotsalaismanuskan kuvaa, huomaat,
että kiertovesipumppu lähtee päälle. Puhallin siis ei.
rautareppu
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2005 18:54

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja rautareppu »

olen ymmärtänyt että kun auton käynnistää,lähtee eberikin(tehdasasenteinen) päälle edellyttäen että ulkolt.on alle+5astetta ja jäähd.vesi alle+10 ast.mutta kun sammutat auton silloin kun jäähdytysvesi on+30-n.+85 astetta,eberi ei lähde uudestaan päälle kun taas käynnistät auton. saako eberin tässä tilanteessa uudestaan sillä lisäkellosarjalla päälle?

eli tehdasasenteista eberiä ei saa pakotettua kesällä päälle sitten millään paitsi fordin omalla vermeellä.
-PSi-
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Loka 2008 21:24

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja -PSi- »

En ota kantaa aiempaan keskusteluun mutta olkoon sitten Eber tai webasto tehdasasenteisena tai jälkiasenteisena niin kaikki saa päälle vuodenajasta riippumatta. Jos moottori on lämmin niin toki laite ei silloin lämmitä vaan kierrättää vain vettä mutta mondeonkin saa lämpöiseksi kauko-ohjaimella vaikka juhannuksena, tai ainakin omani saa.

Kello-ohjaus tai kauko-ohjaimen mokkula kytketään auton oman ohjauksen rinnalle käyttäen lämmittimen valmistajan merkkikohtaista asennussarjaa kello-ohjaukselle (voi sisältää useammankin johdonpätkän ja mustia muovilaatikoita) tai vaihtoehtoisesti haetaan kaupasta diodeja. Tinakolvi käteen, hieman mielikuvitusta ja hetken päästä auto lämpiää aina haluttaessa.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Ainakaan D5WZ ei lähde lämpimänä päälle millään kytkemisellä.
Ei se ole ECU joka sitä jäähdytysnesteen lämpötilaa valvoo, vaan Eberin oma kontrolliyksikkö
(siellä Eberin toisessa päässä). Tarvitaan sellainen vehe, joka osaa antaa kontrolliyksikölle
käskyn lähteä päälle nesteen lämpötilasta huolimatta. Kiertovesipumppu kyllä lähtee
surraamaan kesähelteelläkin.

Edes viikkokellolla ei saa Eberiä uudelleen päälle lämpimänä, mutta minikellollakin saa
parkkilämmityksen päälle, eli Eberi ei sammu, vaikka autosta on virrat pois päältä.
Silloin se pysyy päällä esim. lyhyehkön kaupassakäynnin ajan.

Se ulkolämpötilan mittari on ilmeisesti kytketty ECUun. Se vaikuttaa siihen, antaako ECU Eberille
käynnistymiskäskyn vai ei. Toki sen voi kytkeä Eberiinkin (se "enable"-piuha), mutta en tiedä
miksi se kannattaisi. Focus -99 1.8 td:ssä ei edes ole ulkolämpömittaria.

PSi: Ehkä sun autossasi on joku muu lämmitin: Webasto tai vaikka D5WS tai D5WSC.
-PSi-
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Loka 2008 21:24

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja -PSi- »

Kuten edellä totesin: "Jos moottori on lämmin niin toki laite ei silloin lämmitä vaan kierrättää vain vettä".

ja tarkoitukseni oli vastata kysymykseen:
"eli tehdasasenteista eberiä ei saa pakotettua kesällä päälle sitten millään paitsi fordin omalla vermeellä".

Kylmän moottorin saa lämpimäksi kesällä käyttäen eberiä. Lämmittää niin kauan kuin moottori on lämmin, ainakaan itsellä ei ole tarvetta tuon lämpimämmäksi saada.

Itsellä toki hieman uudempaa kalustoa käytössä: 2007 TDCi D5WZ lämmittimellä ja eberin lisäsarjalla + TP5 kaukosäätimellä.
rautareppu
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2005 18:54

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja rautareppu »

no niin poijjaat,kiitoksia kommenteista.kyllä taidan kuitenkin hommata sen kellosarjan.saa sen ainakin ajastettua päälle.ei tarvii aina sitä sähköä.asennan itse.katsotaan sitten miten pelittää.
-PSi-
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Loka 2008 21:24

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja -PSi- »

Jos hankkii auton merkkikohtaisia asennussarjoja niin mukana tulevat ohjeet on sen verran hyviä että vähemmänkin laitteiden kanssa askarrellut urakasta selviää.

Ainut pikkuinen miinus että ainakin mkIII TDCi mondeoon tuon asentaminen oli kohtuu hankala homma. Jos pitää vetää polttoaineputkia, lisäillä vesipumppuja ja johtosarjoja niin kannattaa varata koko päivä aikaa, paljon laastaria ja muutama päivä ***keleitä varastoon niin tuon asentaminen fordiin onnistuu. Monessa muussa autossa tuo kellon lisääminen on paljon helpompaa.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: eberin kellosarja

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Joo, ja niin kuin jossain aiemmassa viestissä (jossa selitin Eberin irroittamista) totesin,
pelaile ensin pari tuntia tetristä. Sitäkin harjoitusta tarvitaan.
Vastaa Viestiin