Sytkän ja nokan ajoitukset on tehty ns. perstuntumalta, voiko johtua siitä? Löytyisikö joltain ohjeet joilla saisi tuon nopeasti säädettyä ajokuntoon, talvi näes tulee ja täytyy ulkono ropata..

Tack så bra etukäteen.
Auto ei siis edes "yritä" käydä tyhjäkäyntiä, kaasua pumppaamalla pysyy käynnissä 2000+ rpm epätasaisesti, vähänkin jos höllää kaasua, kuolee. Sain vaivoin pakitettua sitä pihassa muutaman metrin. Nokkapyörä on vakio, eli ei pysty laittamaan mihin asentoon vain. Miten tuo ECU:n nollaus suoritetaan, ja olisko jotain "yleistä" ohjetta virinokan säätöihin saamiseksi?rangleri kirjoitti:Ainakin pienillä kierroksilla tyhjäkäynti on aika heikkoa ja voi juuri sammua jos sytkä on liian myöhäsellä. Ei tarvii kun yks hammas olla siinä jakajan hihnapyörässä metässä niin se on jo jotain 20 astetta pielessä... Sillon se kyllä tuntuu aika laiskalta ajossakin.
Kannattaa muuten tehä se ecun nollaus jos et oo tehny kun nokka vaihettu?
Voikos tuossa nokassa laittaa sen nokkapyörän mihin asentoon vaan? Kun vakio-osia ei ainakaan voi kunhan ne merkit on kohakkain
Oon käsittäny ettei 280 tai jyrkemmällä nokalla mene päästöistä läpi millääm ruiskulla OHC- koneBlackEscort kirjoitti: Mut jos on enempi asteita nokassa kuin n.280, sitä ei sit säädetä vakio ruiskussa mitenkään.
Tarkotus oli ajaa säädettäväksi auto kun sen saisi ensin jotenkuten ajettavaksi, sehän tässä se tavoite onkinBlackEscort kirjoitti:Kyllä vaan käynti voi olla ihan mitä sattuu jos perstuntumalla oot säätäny sytyn ja nokan ajoituksen. Suattapi olla hankalaa säätää edes kunnon vehkeillä sitä jos ilmamäärämittaria oot menny ronkkimaan perstuntumalla
Ota nyt hyvä mies järki käteen ja tee säädöt niin kuin ne pitäisi, tai anna jonkun muun hoitaa toi säätäminen.
Sytty kohdilleen ajoituslampulla kun on tarkistanut sen nokan ajoituksen. Sit viet sen mittariin jossa säädät päästöt kohdilleen. Toi bf134 nokka ei pitäis vaatia, muuta. Mut jos on enempi asteita nokassa kuin n.280, sitä ei sit säädetä vakio ruiskussa mitenkään.
No ei sillä olla revittelemään menossakaan. Paras olisi jos saisi ensin tuon nokan ajoitettua kunnolla. Kun laitan kampuran TDC:hen, joudun valitsemaan nokkapyörän takia joko yhden hampaan myötä- tai vastapäivään nokan TDC:stä, kumpi on parempi ottaen huomioon että kyseessä on virinokka? Ei ole se 2000+rpm käyntikään niin tasaista, että siinä voisi mitään sytkää alkaa säätämään. Miten tuo ECU:n nollaus suoritetaan, jos sen nyt tekisi ensin alta pois?rangleri kirjoitti:Ei sitten kannata lähteä revittelemään hirveästi jos ne säädöt on pielessä?![]()
Sen sytyn ajotuksen vois kahtoa lampulla vaikka siinä 2000 kierroksellakin että onko se suunnilleen kohillaan. Sen pitäs pyöriä siinä kohalla jossain 15-20 asteen välillä. Jos on yksin säätämässä niin vaikka sillä kaasuläpän ruuvilla saa käymään tyhjäkäyntiä.
Osaako joku sanoa onko tyhjäkäynnillä lambdasäätö ollenkaan käytössä vakio eculla eli osaako se säätää niitä päästöjä kohalleen vai onko se vaan ohjelmoitu vakio-osille?
Ok, no siinä tapauksessa se on nytkin "nollauksessa". kokeilen huomenna rukata tuota vielä jokusen tunnin, jos sen saisi edes tyhjäkäymään.. Eli:rangleri kirjoitti:Eihän siinä pitäs olla muutakuin akunkenkä pois vaikka puoleks tunniks.
Ei ole tuosta nokan ajotuksesta kokemusta mutta laittasin aikasemmalle eli vastapäivään
Parilla eri säädöillä kokeiltu, eikä tuloksena vieläkään muuta kuin epätasaiseen käyntiin starttaus ja välitön sammuminen. Alkaa olla jovähän kiire tällä laittamisella..Posmo kirjoitti: Ok, no siinä tapauksessa se on nytkin "nollauksessa". kokeilen huomenna rukata tuota vielä jokusen tunnin, jos sen saisi edes tyhjäkäymään.. Eli:
-Kampura ->TDC
-virranjakajan "viikset" ykköspytyn loven kohdalle
-nokkapyörä mahd lähelle TDC:tä, kuitenkin luultavasti 1 hammas vastapäivään.
Noilla eväillä ja summittaisella sytkän säädöllä pitäisi ilmeisesti saada JOTENKIN käymään?
Btw. Pitäisikö SIerran pysyä käynnissä lisäilmaventtiilin johdon ollessa irti?
Ei ole tappokytkin pällä kun ei semmoista näin vanhoista Sierroista löydy..Taunus/Sierra kirjoitti:Eihän oo tappokytkin pamahtanu päälle?
Jos tuossa siis sellanen on.
Jep, eli ongelmaa ei löytynyt, joten tuli ostettua uusi vakionokka ja seuraajat, jotka lyödään nyt ainakin talveksi vanhaan kanteen ja autoon kiinni. Huomasin kuitenkin että uudessa nokassa etupäässä nokkapyörän kiinnityskohdassa vanhassa nokassa olevan "kiilan" paikalla on samanlevyinen kuoppa. Nyt kun nokkapyörän laittaa nokkaan, pyörii se vapaasti vaikuttamatta nokan asentoon. Onko Sierroihin erilaisia nokkapyöriä, joissa on loven sijaan kohouma, joka istuu tähän uuteen nokkaan, vai pitäisikö tuohon tulla joku välipala tms? Vai onko tuo nokkapyörän pultti vain tarkoitus kiristää niin kireälle että uusi nokka ei varmasti pääse vapaasti pyörimään? Voin pistää kuvia jos ei tullut riittävän tarkasti selitettyä.Posmo kirjoitti:Kyllä auto soppaa saa, sen riittävyydestä en varma ole, mutta kyllä sen nyt pitäisi käynnissä pysyä vähälläkin. Tarkista vielä ensi viikolla kaikki imupuolen tiivisteet ja alipaineletkut, jos ei niillä korjaannu, saa vakionokka kelvata talven yli..
Ei ollut ihan varma, ja irtihän se lähtirangleri kirjoitti:Sun on viilailtava jonkinlainen kiila siihen. Onko ihan varma ettei se lähe irti siitä vanhasta nokasta? Kyllä siinä olis hyvä olla kiila tai tulee katastrofi :S
Ilmamäärämittarin kulumista epäilin itsekin, muttavanhalla nokalla n. kk sitten pelasi ihan hyvin.Samu kirjoitti:ilma määrä mittari kulunut... oisko mahollista saaha toista mittarii millä kokeilla? ja oma sierra ei ainakaan pysynyt käynnissä jos tyhjäkäynti moottorin johdot oli irti..