Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Olen sitten aivan uusi täällä ja uusi Fordin omistaja, Mondeo Ghian 2.0.
Aikaisempi omistaja oli nainen joka ei tiedä milloin öljyt on vaihdettu puhumattakaan mitä öljyä on käytetty. Sanoi että Teboilin heebot ovat tehneet työt.
Kysymys: Mikä öljy käyttökelpoisin ? Naapurin automies kertoi kesällä että halvoilla öljyillä pärjää yhtä hyvin kuin esim. Mobilin 5-50W:llä. Onko näin ?
Kuinka usein vaihdatte öljyn ja suodattimen ? Entä tulpat ?
Sori, paljon kysymyksiä mutta uusi maailma mulle...tämä Ford-maailma
Fordin logolla varustettua "virallista" öljyä saa Motonetistä erittäin edullisesti (tuotenro 59-0035). Tuskin kannattaa mitään muuta laittaa.
Öljynvaihtovälihän tuossa (2.0 Duratecissa - oletan että kyseessä on Duratec(?)) on 20tkm/vuosi, mutta jos haluaa pitää parempaa huolta moottorista niin 10tkm/6kk on parempi. Niin ja suodatin kannattaa/täytyy vaihtaa tietysti aina samalla kun vaihtaa öljyt.
Tulppien vaihtoväli on 60tkm/3vuotta (Duratec), eikä varmaan kannata vaihtaa yhtään useammin - ainakaan jos hakee uudet tulpat merkkiliikkeestä, hinta on reilut 20e/kpl. Sattuuko muuten joku tietämään, miten esim. Motonetissä myynnissä olevat Boschit (HR7DPP22/HR7KPP33+ "+49") sopivat 1.8/2.0 Duratecciin? Tai kannattaako siihen ylipäätään laittaa muita kuin originaaleja?
Noista tulpista sen verran että esim. Zetec vaihtoväli 60 tkm mut championin platinatulpat mitä noihin myydään vaihtoväli 50 tkm (Fixus tarjous 25€ sarja)
Ite vaihtelin tuossa pari kuukautta sitten ngk:n tuplaplatina tulppiin (alennuksilla 50€) joiden vaihtoväli on 60 tkm. Ja eron kyllä huomas vaikka edelliset tulpat oli motorcraftin platinat joilla ajettu vajaa 50tkm. Ja myös kulutus laski ja pyörii korva kuulolla paremmin.
Ite oon käyttäny just tuota mobilin 5-50W tai castrolin 5-40W ja 0-40W. 15 tkm välein oon vaihtanu öljyt mut nyt olen harkinnut siirtymistä 10 tkm väliin kun autolla ikää 16 v ja ajettu vajaa 260 tkm. Kun aina öljynvaihdon jälkeen tuntuu niin virkeeltä. Sen olen huomannut kun kerran vaihdoin öljyt vasta 17 tkm kohdalla nii oli syöny öljyä vaikka ei ennen milloinkaan tarvinnu lisätä öljyä eikä syöny yhtään tai sinistä pölläyttäny. Ja nyt ei sen öljyn vaihdon jälkeen oo öljymäärä tippunu
Castrolin öljyssä se hyvä puoli että ihan sama ostatko 5 litran vai litran purkin kun litrahinta sama. Kun ainakin paikallisissa liikkeissä ei aina just oo tuota mobilin 5-50W öljyä 5 litran purkissa eli aina pitää ostaa se 4:n litran purkki ja litran purkki. Eli kun 4 litran purkki on maxissa 25-30 € nii sit pitää vielä ostaa se litran purkki joka maksaa toista kymppiä. Mut eihän se siihenkään talous kaadu. Ite oon aina käyttäny nuita öljyjä kun ei ne halvat öljyt niin paljoo halvempia oo. Teboilin öljyt on kans hyviä ja halvempia kuin ed. mainitut. Ja aina se suodatin vaihtoon jos käytät 10/15 tkm välejä
5W/30 FE.Itse vaihdan Focceriini,vm 06.,öljyt ja suodattimen 10000km välein.
Ajan n.20000km/vuosi,joten vaihdot tapahtuvat puolivuosittain.
Suomessa olosuhteet ovat aika kovat.Kesä ajoittain kuuma,ja syksy ja talvi märkää ja ajoin kylmää,joten laadukaskin öljy joutuu täällä aika koville.Jos vuoden välein vaihtaisin,niin öljy olisi ajat sitten jo menettänyt parhaimmat ominaisuutensa,juuri kosteuden ja suurten lämpötila erojen takia.
Fordin laatuvaatimukset täyttävä 5W/30 FE öljykannu ja suodatin eivät sitäpaitsi ole mitään paha hintaisia ja pysyypä koneessa palikat puhtaina.
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ääni kanssa Fordin omalle Formula E öljylle, 5w30. Kun öljy on sekä halpaa, hyvää, että autonvalmistajan suosittelemaa, miksi kaataa sinne mitään muuta?
Tulpista sen verran, kun tuli puheeksi, että ainakin 2,0 Duratecissä taisi tulppien vaihtoväli olla pitempi kuin 60tkm, olisko ollut jopa 100tkm. Ja muutamassakin on ollut tarviketulpilla omituista nykimistä tms. käyntihäiriötä, joka on korjaantunut orkkis motocraft-tulpilla. Nämä häiriöt tosin 1.8 duratecissä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Ei varmaa tietoa, mutta veikkaisin että on vaan luokitus muuttunut päästösysteemien kiristyessä paremmaksi, eli vähennetty joitain "haitallisia" lisäaineita.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Joo se Motonetin Ford öljy on ihan loistokamaa. Itellä on DOHC,
johon on tuota 5W-30 Formula E:tä tullut vaihdettua 10 tkm välein
sitten tuon tapahtuman...