Kääntäessä nitinää / kolinaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Mikähän Voordia riivaa kun vasemmalle kääntäessä kolisee ja nirskahtelee? Mielestäni ei ole väliä sillä että onko vetoa vai ei, voin kyllä olla väärässäkin. Pienessä vauhdissa lähinnä kuuluu, parkkikselta lähtiessä yms. Vetarit on vaihdettu n. 40tkm sitten.

Pääseekö näillä vinkeillä yhtään jäljille? :) Auto on siis vm. 2000 1.8 tci-Focus.
Paso
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Maalis 2009 22:17

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja Paso »

Tarkista alatukivarsien puslat ja koiran luut.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Ok, sitä vähän epäilin ja toivoinkin. Tarkastellaan, kiits!
Riipe
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Touko 2009 12:05
Paikkakunta: Pori

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja Riipe »

Mulla kans paukku mondeo kääntäessä vasemalle yleensä parkkipaikalla

vika löyty vasemman puolen etutukivarren takimmainen pusla pääsi liikkumaan
kun oli pultti höllässä, pultin kiristys ja pauke loppu siihen
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mulla paukkeen aiheutti tyyppivika, eli katkennut etujousi
Focus 1.0 edition a6 2017
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Onpa vaikea paikallistaa tuota kolinaa. Otin molemmat pyörät vuorollaan irti mutta ainakaan mitään silminnähtävää ei ole. Ääni kuuluu selvemmin sisälle kuin ulos, vähän tuntuu niinkuin se tulisi keskeltä. Nyt se kuuluu siis vaikka kun liikennevaloissa vetkuttaa rattia, koko ajan paukkuu. Ensin ajattelin että se olisi oikean puolen raidetangon pää, mutta pitääkö se ylipäänsä mitään ääntä ollessaan väljä? Kädellä koittaessa ei kyllä kummempaa väljyyttä tuntunut, samoin kuin ei koiranluissakaan.

Voiko raidetanko klapata ohjaustangon päästä ja pitää tuollaista lonksutusta? Olisi tarkoitus lähteä sunnuntaina kesälomareissuun eikä tiedä uskaltaako sillä ajaa... Nyt on hyvät neuvot kalliit :)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

yks löysä paikka voi tietysti olla iskarien ylä- tai alapää

oma auto kolahtelee kanssa välillä pikkusen, mutta katsastusmies ei löytänyt mistään mitään väljää, joten annan toistaiseks asian olla
Focus 1.0 edition a6 2017
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja nestori »

Focuksissa kuulemma ollut ongelmaa rattiakselissa, kolisee ja paukkaa kääntäessä paikoillaan ja pienissä nopeuksissa, pauke kuuluu nimenomaan sisälle.
Kuga PHEV
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Kävin äsken Automaassa ja katsoivat että olisi repsikan puoleisen vetoakselin sisempi nivel joka on päästänyt rasvat pihalle ja paukkuu. Johan se 50tkm kestikin :)
Vähän yllättävä diagnoosi, kun kuuluu nimenomaan ilman vetoa pienissä nopeuksissa ja paikallaan. Sinänsä nestorin tarjoama rattiakseli olisi käynyt paremmin järkeen... Mutta ei kai auta kuin mennä lisäilemään rasvaa ja toivoa että kestää sellaisen 1000km. Ei kyllä täristä kiihdytyksissä mikä sekin ihmetyttää.

Pisteet Tampereen Automaalle hyvästä palvelusta (vianetsintää lauantaina!) joka ei maksanut mitään.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Eei se kyllä se vetari ole. Laitoin rasvaa täyteen ja sama pauke. Montussa kuuntelin että se tulee kyllä siitä keskeltä, juurikin siitä rattiakselin kohdasta.

Hajoaako se ennen pitkää jos se on se rattiakseli ja mitäs sitten, lakkaako ohjaus tottelemasta? Notta uskaltaako miten ajaa... Taitaa olla aika savotta sen vaihtamisessa.
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja nestori »

Valitettavasti minä en osaa oikeastaan auttaa tuon enempiä, olen vain kuullut että niissä on vikaa ollut ja pauketta kuuluu :)
Kuga PHEV
kurvari
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Kesä 2006 09:54
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja kurvari »

Mulla kitinän ja parkumisen aiheutti alapallonivel. Samalla vaihdoin raidetangon pään ja koiranluut.
Loppui kitinät kerralla. Mondeo -95 1,8i.
Rrkleleen voorti mink taas...!!!!
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja samiharju »

kallistuksenvakaajan puslat eli ne korihelat kannattaa tarkistaa koiranluiden lisäksi.

raidetangossa on toki myös sisempi nivel joka voi mennä väljäksi. paljonko autollasi on ajettu? kun nostat auton kulman normaali tunkkauskohdasta ylös, ei pyörästä koitettaessa saa tuntua mihinkään suuntaan milliäkään klappia jos kaikki on kunnossa.

käyppäs paikallisella katsastuskonttorilla asian kansaa, varmaan kympillä tai parilla voi vika selvitä. on paremmat laitteet käytössä kun korjaamoilla.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Ai tekeekö ne katsastusasemilla tuollaista vianetsintääkin?
Nyt pauke kuuluu jo kaikilla nopeuksilla, motarillakin. Enemmän paukkuu kääntäessä ja jarruttaessa, ja sisälle päin kuuluu niinkuin tulisi repsikan puolelta. Pyysin kaveria painelemaan oikean puolen etukulmasta ja kovasti kuulosti niinkuin ääni tulisi kallistuksenvakaajan puslista niinkuin samiharju epäilitkin. Silti toisellakin korjaamolla oltiin sitä mieltä että oikean puolen vetari on kyseessä. Se ihmetyttää minua sikäli että ääni kuuluu niin vedossa kuin ilman, kaikilla nopeuksilla ja myös paikallaan jos etupäästä painelee. Ja eikö ole niin, että vetari ei äännä pakittaessa? Tämä nimittäin ääntää.

Auton saisi jo katsastaa joten sinänsä voisi päästä helpoimmalla jos kävisi hakemassa sen hylsyn sieltä ja saisi vianetsinnän kaupan päälle :)
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

voi olla pyörän laakerikin kyseessä.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja AulisK »

No, nyt selvisi ainakin tämän viimeisimmän paukkeen syy. Katsastusmiehelle sanoin asiasta ja hän etsi ja etsi, kunnes huomasi kollegansa kanssa että tukivarren ja pohjapellin väliin oli mennyt mutteri. Sen kun löi pois niin pauke loppui. Tosi hyvää palvelua Lempäälän autokatsastuksessa, kaveri oikein perehtyi asiaan.

Siihen vikaan, jonka vuoksi ketjun aloitin, tämä ei kuitenkaan liittyne koska luulen tietäväni rempan jossa se mutteri on sinne mennyt ja se remppa oli vasta ekojen "parkkipaikkakolinoiden" jälkeen. Luulen että se vois olla se vetari, koska mistään puslista tms. ei katsastusmies löytänyt väljää.

Kiitos kaikille tähänastisista vinkeistä!
jja0160
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Marras 2006 10:26

Re: Kääntäessä nitinää / kolinaa

Viesti Kirjoittaja jja0160 »

no en ihan tarkkaan lukenut mitä kansa laittoi sinulle viestiä.. itellä mondeo paukahtelee tai kolahtelee.. mutta alkaan oleen vahva usko siihen että kyseessä olisi etujousien yläpäänlaakeri kokonaisuus.. renkaasta kun väntelee ja heiluttelee niin raidetangossa ei tuntuu väljää eikä alapallokaan siellä muka klappaisi.. mutta iskarin ja jousen yläpää heilahtelee ehkä hieman liikaa.kolahtelee liikkelle lähtiessä ja ajossa välissä.. hitaammassa ajossa.. ja käännettäessä, myös paikallaan käännellessä kopajaa.
Vastaa Viestiin