Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Eli laturin valo palaa vaikka laturi on vaihdettu uuteen. Miksihän näin? Auto toimii kuitenkin moitteettomasti, sillä kuitenki ajeltiin tuolla pohjoisessa pari päivää ja sit 600km matka-ajoa ja hyvin pelittää, eli missä vika? Löytyskö Tampereelta joku joka osais vaikka mittailla onko johdoissa mahdollisesti jotain häikkää? Kyseessä on siis vm.2000 1.6 focus. Voiko vika olla mahdollisesti häiriövalon johdon kiinnitys väärään paikkaan kun kuulemma kadeteissa se on todella tarkka et on oikeessa paikassa? Toki kadettihan ei ole Ford
Nostanpa vanhan ketjun ylös kun samaa vikaa täälläkin, -01 Focus ja kilometrejä vasta 150k.
Käynnistyksen jälkeen laturin valo sammuu mutta syttyy hetken päästä ja jää palamaan.
Käytin ensin pikkukorjaamolla ja siellä tarkistettiin että laturi lataa ja hihna tarpeeksi kireällä - valo ei sammunut (huoltomiehen mukaan latausjännitteet normaalit). Kehotti viemään merkkihuoltoon.
Noh, tänään vein auton Konalaan Automaalle mutta en saanut sähkömiehille aikaa vaan pikahuoltoon. Sieltä sitten soitetaan päivällä että laturi rikki ja saako laittaa uuden. Annoin luvan ja pari tuntia myöhemmin tulee puhelu että eipä auttanut, valo palaa yhä ja mitä tehdään. Käskin laittaa vanhan laturin takaisin etten ala hommasta mitään maksamaan.
Mitä kotterolle siis kannattaisi tehdä? Joku paikka Helsingin seudulla mikä tuntisi Focuksen sähköjen sielunelämän Automaan kavereita paremmin?
Kun epäilen laturin rikkoutumista itsekin kun auto käynnistyy hyvin vaikka sammuttaa auton lyhyen ajon jälkeen ja starttaa uudestaan.
Tarkastappa siihen laturille tuleva liitin jossa kolme johtoa raota se muovinen haitari putki joka suojaa johtoja ja korjaa hankautuneet johdot.. yleinen vika focuksissa ja connectissa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Tuossa on jo latauksen indikointikin hoidettu moottorinohjausyksikön kautta, tieto latauksen toiminnasta tulee väylän kautta mittaristolle, joten vikamahdollisuuksiakin on enemmän, toki itse ohjainyksiköitä on yleensä turha epäillä.
Mikäli latausjännite on normaali, ei laturissa ole siltä osin vikaa.
Vikakoodien luku selventää tilannetta siinä määrin että sen jälkeen tiedetään luuleeko moottorinohjain laturin olevan vialla, todennäköisesti kyllä ja tällöin vika on todennäköisesti nuo edellämainitut johtimet / johtoliitokset. Latausvirtapiireille on 4 eri vikakoodia, P1105 ja P1106 viittaavat itse laturin toimintahäiriöön, ja P1107 laturin virtapiirien vikaan, P1108 latausvalovirtapiirin vikaan, nämä ensin niin eiköhän asia ala selvitä.
Ammattitaitoinen autosähkökorjaamo osannee varmaankin auttaa asiassa.
mulla oli noin 10cm laturinpäästä punainen (muistaakseni) johto oli enää yhdellä säikeellä kiinni... voi tietty olla kauempaakin rikki, riippuen tuurista
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
mittailin jännitteet, moottori ei käy / käy
- punainen : 12,5 V / 14,9 V = akkujännite
- sininen : 0 V / 0 V
- harmaa : 0 / 5,1 V (tämä on ilmeisesti se ECU:sta tuleva laturin ohjausjännite)
.. ei hyvää päivää meniköhän ne noin... no kuitenkin lisävarokerasian sulake #10 = 1A, latauksen mittaussulake on ehjä ja siellä näkyy sama 14,9 V. tuon ohjausjohtonipun "kuorin" siihen öljytikulle asti ja johdot olivat ok. (Focus 03, 49tkm) lisäksi mittasin jännite-eron punaisesta akulle ja se oli 0V, sininen ja harmaa tulevat ilmeisesti ECUsta. ECUun maa olisi sitten missä.. ? konehuoneessa olevat maadoitukset putsailin, olivat vihreenä.. Elmoscan ei anna vikakoodeja, ei mittaristosta eikä laturista, "nonE"
Autona on vm -02 oleva focus 1.6, ajettu rapiat 170 tkm.
Mul oli toi sama vika et vaik oli uus laturi ni merkkivalo vaa palo... laturi latas ihan normaalisti (ainakin virta mittarin mukaan )
asiaa ku siin tutkiskelin ni huomasin kans et yks niist kolmest johdost (punainen) oli hapettunu poikki. Kans noin 10 sentin pääst laturist. Ei muutaku hiuka kuorittii vanhaa johtoo ja uus johdo pätkä välii ni taas toimis normaalist..
Nyt sit viel kysyisin et kuin pitkäl ne johdot menee ennenkun tulee toinen liitin vastaan? Ja paljonkoha mahtaa maksaa ko johto varaosana?
On vanha ketju, vaan samaa ongelmaa edelleen: kolmesta ohuesta punainen on poikki ja ihan laturin puoleisen liittimen juuresta.
Teetättikö joku uutta piuhaa, löytykö jostain valmista vai miten ratkaisitte? Mitä kustansi?
On niin lyhyt nysä jäljellä, että ei tuohon oikeen enään uutta pysty väliin laittamaan tai pitää saada uusi pää liittimen sisään.
Alla siis 200t ajettu -00 1,6 focus
Yks vaihtoehto olis jos joltain sais ostettua purkuosana sen liittimen ja siihen mukana pätkän johtosarjaa ja kolvais sit sen vanhoihin piuhoihin kiinni.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001