Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Nyt kun tuon oman fokkerin kylmänihkeys ei kadonnu Forten ruiskunputsausaineellakaan, niin tankkasinpa tankillisen 98E:tä kokeeksi, josko toimis paremmin.
Onko jollakulla omakohtaisia kokemuksia noiden bensojen eroista esim. juuri tuossa otsikon autossa?
Konehan on siis 1.6l.
Joku autoasiantuntija joskus sanoi että 95E:tä ei pitäs tankata mihinkään autoon ja monet autovalmistajat suosittelevatkin nykyään 98E:tä käytettäväksi autoissaan.
Onko jollakulla omakohtaisia kokemuksia noiden bensojen eroista esim. juuri tuossa otsikon autossa?
Konehan on siis 1.6l.
Joku autoasiantuntija joskus sanoi että 95E:tä ei pitäs tankata mihinkään autoon ja monet autovalmistajat suosittelevatkin nykyään 98E:tä käytettäväksi autoissaan.
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Ei paljoa järki juokse jos on sitä mieltä että kannattaa tankata 98e bensaa
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Perustelut?? Miten järjen juoksu korreloi korkeaoktaanisemman polttoaineen käytön kanssa.juku80 kirjoitti:Ei paljoa järki juokse jos on sitä mieltä että kannattaa tankata 98e bensaa
Ei sillä 98E:llä ainakaan mitään rikki saa. Jos helteet jatkuu, tankkaan mondeoonkin 98E:tä tankillisen, ei sitten detonoi niin herkästi.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Onkos tää nyt se sama Foc mistä oli jo triidi johon vastasinkin että on vähän saman suuntasia ongelmia? No samapa tuo, mutta noista oktaaneista.
Kyllähän noilla eri oktaaneilla eroja on, mut ei niistä kyllä ole vikoja korjaamaan. Jos auto on tarkoitettu toimimaan 95:llä(kin) niin kyllä se sillä sitten toimii. Jos ei toimi niin siinä on vikaa ja jos se eri bensalla korjaantuisikin niin se on sitten vain oireiden korjaamista, ei vian.
Kyllähän näihin normiautoihin taidetaan ihan järjestään suosittaa tota ysivitosta, voisi jäädä se perusauto perusmoottorilla myymättä jos sen ilmotettais vaativan kalliimpaa pensaa kun toinen perusauto perusmoottorilla naapurikaupassa.
Voordi tuntuu kyllä käyttävän aika tarkkaan noi 95:n tarjoamat ominaisuudet, sen verran helposti oon saanu sekä Fie '03 että Foc '06 kilistämään.
Kyllähän noilla eri oktaaneilla eroja on, mut ei niistä kyllä ole vikoja korjaamaan. Jos auto on tarkoitettu toimimaan 95:llä(kin) niin kyllä se sillä sitten toimii. Jos ei toimi niin siinä on vikaa ja jos se eri bensalla korjaantuisikin niin se on sitten vain oireiden korjaamista, ei vian.
Kyllähän näihin normiautoihin taidetaan ihan järjestään suosittaa tota ysivitosta, voisi jäädä se perusauto perusmoottorilla myymättä jos sen ilmotettais vaativan kalliimpaa pensaa kun toinen perusauto perusmoottorilla naapurikaupassa.
Voordi tuntuu kyllä käyttävän aika tarkkaan noi 95:n tarjoamat ominaisuudet, sen verran helposti oon saanu sekä Fie '03 että Foc '06 kilistämään.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Ei ne oktaaniluvut nyt ihan sitä ole mitä mittarissa lukee, sulle suosittelisin hakevan shellin 99 bensaa.
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Kyllä ti-vct 95e bensalla kulkee ihan ok,eikä siinä mitään riskiä ole,että paikat vioittuisivat sen takia.E85 bio käy,kunhan markkinoille tulee,myös ti-vct focceriin.Mutta 98e on ominaisuudeltaan vielä parempaa,kuin 95e,esimerkiksi se pienentää kulutusta.Itse laitan pidemmille reissuille aina 98e lientä tankkiin.
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Millaisia "nihkeyksiä" sun foccerissa esiintyy?HMS77 kirjoitti:Nyt kun tuon oman fokkerin kylmänihkeys ei kadonnu Forten ruiskunputsausaineellakaan
Itselläni samanlainen vm.06,ja outoja "nihkeyksiä" myös,mutta ei bensasta johtuvia.
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
^ Sellasia että kylmänä tyhjäkäynti seilaa 1000-1300rpm, eli ei paljoa, mutta sen huomaa kuitenkin.
Mekaanikkohan en ole, mutta tyhjäkäynti terveessä koneessa ei kyllä seilaa.
Myöskin kylmällä koneella kun lähtee ajamaan niin tuntuu lievää laiskuutta alle 3000rpm ja lievähköä, todella hienohkoa nykimistä ja epätasaisuutta vedossa.
Kierrokset yli 3000rpm tai kun kone lämpiää, no problem.
No, tiistaina auto menee normi vuosihuoltoon ja olen maininnu auton kylmäkäyttäytymisestä.
Tosin, autohan oli autoliikkeessä myynnissä aika kauan ja edellinen huolto onkin huoltokirjan mukaan lokakuulta 2007 60tkm huolto, joten voihan se olla että jokin suodatin, tms. on vaan vaihdon tarpeessa. Nyt mittarissa siis 75tkm.
Mutta koska en vieläkään ole mekaanikko, niin paha sanoa.
Ja ei, 98E ei tehny tuohon kylmäkäyttäytymiseen mitään vaikutusta, tosin en sitä juuri odottanukaan. Mutta itse olen kuullut monesta eri autojen kanssa työskentelevästä lähteestä että 98:a kannattaa todellakin tankata välillä, tyhmyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, kuten joku koiranleuka jo näytti jäkättävän..
Mekaanikkohan en ole, mutta tyhjäkäynti terveessä koneessa ei kyllä seilaa.
Myöskin kylmällä koneella kun lähtee ajamaan niin tuntuu lievää laiskuutta alle 3000rpm ja lievähköä, todella hienohkoa nykimistä ja epätasaisuutta vedossa.
Kierrokset yli 3000rpm tai kun kone lämpiää, no problem.
No, tiistaina auto menee normi vuosihuoltoon ja olen maininnu auton kylmäkäyttäytymisestä.
Tosin, autohan oli autoliikkeessä myynnissä aika kauan ja edellinen huolto onkin huoltokirjan mukaan lokakuulta 2007 60tkm huolto, joten voihan se olla että jokin suodatin, tms. on vaan vaihdon tarpeessa. Nyt mittarissa siis 75tkm.
Mutta koska en vieläkään ole mekaanikko, niin paha sanoa.
Ja ei, 98E ei tehny tuohon kylmäkäyttäytymiseen mitään vaikutusta, tosin en sitä juuri odottanukaan. Mutta itse olen kuullut monesta eri autojen kanssa työskentelevästä lähteestä että 98:a kannattaa todellakin tankata välillä, tyhmyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, kuten joku koiranleuka jo näytti jäkättävän..
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Mulla just samanmoisia ongelmia,eli tyhjäkäynnin seilaamista.Kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynti seilaa hetken aikaa ihan miten sattuu,mutta ei ihan joka kerta kuitenkaan.Myös lämpöisenä esiintyy outoa tyhjäkäynnin epätasaisuutta ajoittain,ei kuitenkaan niin selvää kuin kylmänä.Ilmastoinnin kompuraa epäilin alkuun,mutta oireet ilmenee,vaikka kompura pois päältä.Tulpat,ilm.suodatin jne olen vaihtanut,mutta ei pahemmin vaikutusta.Jostain luin,että moottorin ohjainyksikön päivitys voisi auttaa asiaan,mutta pitää nyt katsoa milloin moisen operaation viitsii teettää.En oikein jaksa uskoa,että esim.tyhjäkäyntiventtiili olisi kurassa vasta 3v vanhassa autossa.Toki mahdollista on jonkinmoinen anturi vikakin.Edellisissä autoissa ei moisia vikoja ole koskaan ollut,vaikka autot ovat olleet huomattavasti vanhempia.
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Auto kävi nyt 80tkm huollossa ja koska pyysin tutkimaan kylmänihkeyttä, niin päivittivät jonkin PCM:n (?) uusimman ohjelmistoversion. Maksoi normihuollon, (250e) lisäksi reilu 80e.
Ja tadaa, tyhjäkäynti lakkasi seilaamasta. Ainakin kun hain auton huollosta ja se oli kerenny seisomaa muutaman tunnin.
Pitääpä sanoa emännälle kun lähtee aamulla töihin että kattoo seilaako.
Jotenkin tuntuu että auto myös vastaisi kaasuun herkemmin.
Niin joo, minkäänlaista nihkeyttä en myöskään huomannu enää kylmällä koneella.
Vai liekö vain mutua nyt kun auto kävi huollossa..![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Ja tadaa, tyhjäkäynti lakkasi seilaamasta. Ainakin kun hain auton huollosta ja se oli kerenny seisomaa muutaman tunnin.
Pitääpä sanoa emännälle kun lähtee aamulla töihin että kattoo seilaako.
Jotenkin tuntuu että auto myös vastaisi kaasuun herkemmin.
Niin joo, minkäänlaista nihkeyttä en myöskään huomannu enää kylmällä koneella.
Vai liekö vain mutua nyt kun auto kävi huollossa..
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
PCM=Power train control module,eli tehonsäätö moduli.Täytyypä harkita päivitystä myös,jospa systeemit tasaantuisivat sen jälkeen.
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Tota mäkin oon miettin potentiaaliseksi ongelman aiheuttajaksi kunnes tänään tajusin että onkohan tossa edes kyseistä laitettanykytaunus4 kirjoitti:En oikein jaksa uskoa,että esim.tyhjäkäyntiventtiili olisi kurassa vasta 3v vanhassa autossa.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
No joo,tänään kävin Fordilla PCM päivityksessä,ja kas kummaa,PCMää ei päivitettykkään,koska ei ole uutta ohjelmaversiota saatavilla??nykytaunus4 kirjoitti:PCM=Power train control module,eli tehonsäätö moduli.Täytyypä harkita päivitystä myös,jospa systeemit tasaantuisivat sen jälkeen.
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Vähän off topic mutta uusimmassa focus st:ssä ainakin korkeempi oktaanisella bensiinillä on se hyöty että se tuo lisää heppoja. jostain luin että jopa 98e:llä tulisi 15hv lisää. En tiedä sitten muista fordeista (uudemmista) että miten niiden käy.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
2003 Mondeo ST220
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Mites HMS77:n tyhjäkäynti nyt? Tuliko se lopullisesti kuntoon? Kävin eilen paikallisessa Voordivirmassa muissa asioissa ja otin tänkin puheeksi. Olivat tietoisia vaivasta ja on kuulemma joka vehkeessä korjaantunut tolla mainitun softan vaihdolla.
Liekö siinä softassa muuttuvaa koodia kun muuttuu toiminta ajan mittaan![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Liekö siinä softassa muuttuvaa koodia kun muuttuu toiminta ajan mittaan
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Taitaa Ford firmoissa olla suuria eroja tieto taidon suhteen,jos jossain tuo tyhjäkäynti ongelma tiedostetaan.Itse kävin eilen huollossa,jossa oli tarkoitus päivittää tuo PCM,mutta,kuten aiemmin jo kirjoitin,uutta päivitystä ei kuulemma ole saatavilla vm.06 Focukseen,ainakaan vielä.Sen verran auto kuitenkin "letkuissa" oli,että vikakoodeja ei ilmaantunut.Ja mikä erikoisinta,Focuksen tyhjäkäynti ongelmat olivat sille firmalle ihan utopiaa,sanoivat vain,että eipä ole moisia ongelmia pahemmin Focuksissa esiintynyt.Liekö sitten autoilijat korjauttaneet viat muualla,kuin merkkiliikkeessä.Palstojen mukaan tyhjäkäyntihäiriöt tuntuvat olevan erittäin yleinen probleema Fordeissa.
Niin,ja 95e suositteli käytettäväksi,toki 98e voi käyttää,jos haluaa.
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Tyhjäkäynti futaa nyt niinkuin kuuluukin, mutta edelleen olen tyytymätön auton kylmäkäytökseen.Krisse kirjoitti:Mites HMS77:n tyhjäkäynti nyt? Tuliko se lopullisesti kuntoon? Kävin eilen paikallisessa Voordivirmassa muissa asioissa ja otin tänkin puheeksi. Olivat tietoisia vaivasta ja on kuulemma joka vehkeessä korjaantunut tolla mainitun softan vaihdolla.
Liekö siinä softassa muuttuvaa koodia kun muuttuu toiminta ajan mittaan
Kylmällä koneella ja matalilla kierroksilla on havaittavissa ihan selvää, mutta lievähköä nykimistä.
Kai se on vaan elettävä tämän hienon ominaisuuden kanssa, kun kerran merkkihuoltokin väitti ettei auto nyi.
Huollon jäljijltä ilmaantui uusi "ominaisuus".
Kun auton sammuttaa, kuuluu moottorista muutaman sekunnin ajan ikäänkuin servojen surraavaa ääntä ja naksutusta joka loppuu kuin seinään muutaman sekunnin naksutettuaan.
Kai tuo ihan normaalia on mutta ilmestyi tosiaan huollon jälkeen.
Tiedä sitten aiheuttaako tuo 98E jotenkin tuon, pitääkin tankata seuraava tankki taas 95E:tä.
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Joka kerta ja heti sammuttamisen jälkeen? Kyllä toi omakin tekee tollasen tempun muutaman minuutin päästä sammuttamisen jälkeen. Oon arvellu että oisko se joku automaatti-ilmastoinnin läppien kääntelyoperaatio, mut voihan se olla ihan jotain muutakin.HMS77 kirjoitti:Kun auton sammuttaa, kuuluu moottorista muutaman sekunnin ajan ikäänkuin servojen surraavaa ääntä ja naksutusta
Joskus kun olin tuolla Boschin testerikoulutuksesa pari päivää niin siellä kerrottiin että nää nykyautot saattaa tehdä puoli tuntiakin erilaisia temppuja sammuttamisen jälkeen.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Sama juttu mun Foccerissa.Jokunen minuutti sammuttamisen jälkeen alkaa kuulumaan hetken jtn surinaa jostain,mut ei varsinaista naksutusta.Varmasti moinen kuuluu asiaan.Krisse kirjoitti: Joka kerta ja heti sammuttamisen jälkeen? Kyllä toi omakin tekee tollasen tempun muutaman minuutin päästä sammuttamisen jälkeen..
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Tosta vaeltelevasta tyhjäkäynnistä, mistä tässäkin ketjussa on puhuttu.
Niin merkkiliikekin suositteli tota pcm:n uudelleen ohjelmointia, sillä ne kuulemma on tulleet kuntoon - niinkuin tässäkin triidissä on huomioitu. Itekin aijoin viedä tohon remonttiin sitten kun kyllästyttää toi vemppaaminen tarpeeksi, ja sitä odotellessa kaadoin tankkiin Forte Fuel System Cleaneria. Odotukset ei olleet kummoiset koska olihan meillä nyt virallinen tieto millä se tulee kuntoon. Mut niin vaan kävi että tankillisen ajettuani ei oo tota ongelmaa enää ollu.
Ongelma oli mulla(kin) ihan sitä luokkaa että esim liikennevaloissa odotellessa kierrokset saattovat kävästä lähellä 1500 ihan samalla tavalla kuin olisi kaasua potkaissut, eli ongelma oli ihan oikeasti olemassa ja tuntuva eikä vaan pientä huojuntaa (jota sitäkin siis esiintyi, lähes jatkuvasti).
Voihan toi korjaantuminen tietysti olla sattumaakin, mut kyllä toi tota temppuilua teki muutaman kuukauden jatkuvasti ja tota mainittua ainetta käytettyäni se loppui eikä oo toistaiseksi (pari kk, muutama 1000 km) sekoillut.
Niin merkkiliikekin suositteli tota pcm:n uudelleen ohjelmointia, sillä ne kuulemma on tulleet kuntoon - niinkuin tässäkin triidissä on huomioitu. Itekin aijoin viedä tohon remonttiin sitten kun kyllästyttää toi vemppaaminen tarpeeksi, ja sitä odotellessa kaadoin tankkiin Forte Fuel System Cleaneria. Odotukset ei olleet kummoiset koska olihan meillä nyt virallinen tieto millä se tulee kuntoon. Mut niin vaan kävi että tankillisen ajettuani ei oo tota ongelmaa enää ollu.
Ongelma oli mulla(kin) ihan sitä luokkaa että esim liikennevaloissa odotellessa kierrokset saattovat kävästä lähellä 1500 ihan samalla tavalla kuin olisi kaasua potkaissut, eli ongelma oli ihan oikeasti olemassa ja tuntuva eikä vaan pientä huojuntaa (jota sitäkin siis esiintyi, lähes jatkuvasti).
Voihan toi korjaantuminen tietysti olla sattumaakin, mut kyllä toi tota temppuilua teki muutaman kuukauden jatkuvasti ja tota mainittua ainetta käytettyäni se loppui eikä oo toistaiseksi (pari kk, muutama 1000 km) sekoillut.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Mun vm.06 Focuksessa oli myös tuo tyhjäkäyntiongelma,josta myös täällä kesällä kirjoitin.Omassa tyhjäkäynti on toiminut jo 3kk kuin "rasvattu",kun en vain sulje polttoainetankin korkkia kunnolla.Heti,jos suljen sen täysin,niin käynti alkaa kohta huojumaan,ja sitten korkkia avatessa kohahtaa kunnolla,näin nytkin vaikka kelit ovat kylmenneet.Tankkiin muodostuu liian kova paine,mikä taas luultavasti sekoittaa virtauksia.Fordin miehen kanssa juttelin asiasta ja todennäköinen syy saattaa olla osin tukkeutunut aktiivihiilisuodatin,mikä sijaitsee polttoainehöyryjen kierrättäjässä,mikä taas sijaitsee auton ulkopuolella alustassa.(semmonen dödöpurkin näköinen putkilo).Krisse kirjoitti:Tosta vaeltelevasta tyhjäkäynnistä, mistä tässäkin ketjussa on puhuttu.
Niin merkkiliikekin suositteli tota pcm:n uudelleen ohjelmointia, sillä ne kuulemma on tulleet kuntoon - niinkuin tässäkin triidissä on huomioitu.
Ongelma oli mulla(kin) ihan sitä luokkaa että esim liikennevaloissa odotellessa kierrokset saattovat kävästä lähellä 1500 ihan samalla tavalla kuin olisi kaasua potkaissut, eli ongelma oli ihan oikeasti olemassa ja tuntuva eikä vaan pientä huojuntaa (jota sitäkin siis esiintyi, lähes jatkuvasti).
Voihan toi korjaantuminen tietysti olla sattumaakin, mut kyllä toi tota temppuilua teki muutaman kuukauden jatkuvasti ja tota mainittua ainetta käytettyäni se loppui eikä oo toistaiseksi (pari kk, muutama 1000 km) sekoillut.
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Re: Focus Ti-VCT, 95E vai 98E?
Yksi selitys surinalle, jota auto pitää sammuttamisen jälkeen, niin tulee kaasuläppää ohjaavasta sähkömoottorista, joka säätää kaasuläpän avaumaa.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm