Mondeon 2-massavauhtipyörän vaihdon jälkeen...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ekatop
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Touko 2008 21:11

Mondeon 2-massavauhtipyörän vaihdon jälkeen...

Viesti Kirjoittaja ekatop »

Vaihdoin hiljattain vm. 2002 Mondeoon ( 2,0 Tdci farmari 96 kw, ml 240.000 km ) 2-massavauhtipyörän ja kytkimen. Siinä sitä on kyllä kaikkien insinöörin idioottikeksintöjen äiti...Aivan turha systeemi todennäköisesti ja tosi monissa autoissa todellisena harmina.

Tilasin LUK-osat Englannista eBaysta kotiin tuotuna 40 %:lla siitä hinnasta , mitä ne täällä olisivat maksaneet.Silti maksoivat 450 e + 500 e (merkki)korjaamon työt. Säästin nettikaupalla ihan oikeasti 600 e.

Remontin jälkeen tuli noin tuhannen kilometrin ajon jälkeen taas "pikku" ongelma, kun auto sammui kiihdytyksessä yhtäkkiä, mutta pintakaasulla ajellessa toimi jotenkuten. Onneksi ei tullut vaaratilannetta. Sama vaiva oli jo viime syksynä ennen massavauhtipyörän vaihtoa kerran. Näköjään se voi tulla tuon massavuhtipyörän vaihdon jälkeen heti uudelleenkin. Myös netistä löysin kokemuksia samasta. Kun 2-massavauhtipyörä on huonossa kunnossa, siitä irtoaa metallipölyä ym. , joka tarttuu kampiakselin asennontunnistimeen ja se alkaa pätkiä. Vaikka uusi vp ja kytkin onkin vaihdettu, voi vanha metallihierre näköjään pilata edelleen sen, kun pöly ym. lähtee remontissa liikkeelle. Siispä, kannattaa muistuttaa tuon ison remontin tekijää putsaamaan kaikki paikat metallipölystä tarkkaan.

Arvasin tällä kerralla jo edellisestä kokemuksesta vian syyn ja korjaamolla vikakoodit vahvistivat sen. Osa maksaa alle pari kymppiä, mutta korjaamon työtä meni tunti. Itsekin sen saisi kyllä aika hyvin vaihdettua ylhäältä päin , ei ole niin pahassa paikassa. Ensi kerralla yritän kyllä vaihtaa itse, jos se vielä menee.
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Re: Mondeon 2-massavauhtipyörän vaihdon jälkeen...

Viesti Kirjoittaja kujis »

Itsellä olisi painelaakerin vaihto mk3 mondeoon, ja näyttäs ebayssä olevan ihan tavallista vauhtipyörää myös tuohon malliin. Meinasin, että samalla kun tuon joutuu aukaisemaan, niin vaihtaisi vauhtipyörän samalla. Onko kenelläkään moisesta kokemuksia? Tyhjäkäynnillä pitää välillä melkoista mekkalaa vauhtipyörä itsellä.
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
ekatop
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Touko 2008 21:11

Re: Mondeon 2-massavauhtipyörän vaihdon jälkeen...

Viesti Kirjoittaja ekatop »

Jos sis tarkoitit vaihtaa 2- massaisen tilalle "normaalin" vauhtipyörän, sain ainakin kahdenlaista mielipidettä asiaan , kun mietin samaa temppua ennen tuota isoa remonttia. Joidenkin mielestä se onnistuu ihan hyvin, toisten mukaan siitä tulee ongelmia ja vaihteisto ei kestä sen jälkeen, kun 2-massavp:n antama tärinänvaimennus (?) jää pois. En kyllä tiedä, mikä on totuus. Englannin ford-palstoilla tätä samaa on pähkäilty monessa keskustelussa. Siksi päädyin 2-massapyörään edelleen- varmuuden vuoksi. Siitä olen 100 % varma, että kyseinen Mondeo ei minulla ole enää toista massavauhtipyörää vaihdettaessa....

Joka tapauksessa koko kytkin ym. paketti kannattaa vaihtaa sinne kerralla, tuo työn määrä on niin suuri ( n. 8 tuntia), että sitä ei ole mitään järkeä teettää uudelleen. Eri asia, jos itse osaa tehdä.
ekatop
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Touko 2008 21:11

Lisäys vielä Re: Mondeon 2-massavauhtipyörän vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja ekatop »

jatkeena vielä aiheeseen:

Kun Mondeon 2-massavauhtipyörä alkaa oireilla, kannattaa heti joko vaihtaa autoa ( ja merkkiä samalla) heti, jos takuu ei ole voimassa TAI sitten vaihdattaa se ja k'ärsiä kustannus.

Itse viivyttelin liiankin kauan vaihdon kanssa ja sain starttimoottorin ja sen kampiakselin asennontunnistimenkin syksyllä hajoamaan todennäköisesti juuri sen vauhtipyörän kuluneisuuden aiheuttaman liian tärinän ja metallihierteen takia. Startista meni solenoidiratassysteemi pilalle. Se(kin) on kuulemma suunniteltu tuohon Mondeoon mahdollisimman monimutkaisesti eli startti maksaa aivan turhan paljon. Siinä on taas yksi niitä insinöörin idiotismeja pahimmillaan.
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Re: Mondeon 2-massavauhtipyörän vaihdon jälkeen...

Viesti Kirjoittaja kujis »

Ite oli tarkotus tehä toi remppa, ja tietty kaikki vaihtuu samalla, kuitenkin aikaa vievää hommaa on etuvetoiseen toi kytkinremppa. Emmä mitää merkkiä vaihda... :) Näillä mennään
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeon 2-massavauhtipyörän vaihdon jälkeen...

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

ekatop kirjoitti: Kun Mondeon 2-massavauhtipyörä alkaa oireilla, kannattaa heti joko vaihtaa autoa ( ja merkkiä samalla) heti, jos takuu ei ole voimassa TAI sitten vaihdattaa se ja k'ärsiä kustannus.
Millaista tuo mainittu "oireilu" on?
ekatop
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Touko 2008 21:11

Re: Mondeon 2-massavauhtipyörän vaihdon jälkeen...

Viesti Kirjoittaja ekatop »

Oireet ilmeisesti vaihtelevat. Ensin (muistaakseni) huomasin kylmänä startin jälkeen jotain ylimääräistä kolinaa, sitten se kolina alkoi kuulua aina, kun piti kytkintä pohjassa vaikkapa liikennevaloissa jne. Joillakin se ravistaa joissakin tietyissä nopeuksissa ja/tai joillakin kierrosluvuilla/vaihteilla. Välillä se aluksi kuului ja välillä ei.Lämpimänä se lakkasi kuulumasta aluksi. Siksikin se on inhottava vika.

Ostaessani tuon Mondeota aikanaan en tiennyt kuunnella vikaa tarkemmin, kun en tiennyt moisesta vauhtipyöräkeksinnöstä mitään. Jos olisin tiennyt, en olisi varmasti ostanut.

Jälkikäteen tajusin, miksi auton yksityinen myyjä halusi itse tulla puolen tunnin ajomatkan takaa esittelemään autoa ja siis saada auton lämpimäksi. Lisäksi hän piti auton radiota päällä koko ajan jne.

Korjaamollani ammattilaiset kuulivat tuon vian jo alle puolen vuoden päästä ostosta ja hiukan ns. "harmitti". Siispä pitäkää korva tarkkana TDCI-Mondeota ostellessa ja pyrkikää ajamaan myös kylmällä moottorilla. Itselleni jäi varmaan ensimmäiseksi ja viimeiseksi Mondeoksi. Vaikka onhan noita samanlaisia , rikkoutuvia vauhtipyöriä laitettu myös Avensiksiin jne.
Vastaa Viestiin