
Vapaastihengittävä
Vapaastihengittävä
Voi jonkun mielestä kuullostaa tyhmältä mutta haluaisin jonkun fiksun kertovan minulle mitä tuo termi "vapaastihengittävä" tarkottaa noin käytännössä,eli mitä koneesta muutetaan että saadaan tuollainen rakennettua.. 

Kehuja foorumin porukalle
Tuollaasesta kysymyksestä ois eräässä toisessa foorumissa lynkattu kerralla.

Tuollaasesta kysymyksestä ois eräässä toisessa foorumissa lynkattu kerralla.
http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Minäkin kysyn sitten tyhmiä kun lupa on!
Miten toimii "vapaavirtaussuodatin", siis imuilman?
Putsaako se ollenkaan ilmaa, vai onko kuten nuo pahimmat viritykset, eli pelkät "omat torvet" joka pytylle?
Oli mulla kyllä kerran todellinen "vapaavirtatojo", kun aloin tarkistaan ilmansuodatimen kuntoa, niin sitä ei löytynyt ollenkaan!
Oli kait edellinen heittänyt sillä varesta kun ei ollut raskinut uutta ostaa?
Ei oteta vakavasti, edes VAPPUNA!





Ei oteta vakavasti, edes VAPPUNA!

Vapaavirtaussuodatin on yleisesti leimattu teinivempeleeksi, kun sitä usein kysellään 1,3l kaasari-escoon, mutta jostainhan se juuri kortin saaneiden harrastelu on alettava
Itsekkin joskus ekaan biiliin sellaisen väkersin ja voi sitä voiman tunnetta 8)
Noniin asiaan. Elikkäs yleensä normaali ilmanputsari asettaa vastusta imuilmalle ja saattaa joissain kokoonpanoissa "kuristaa" moottorin tehoja. Vapaavirtaussuodattimen idea on putsata ilmaa mahdollisimman pienellä ilmanvastuksella. Se mitä hyötyä siitä on ~100 heppaseen vakioautoon on sitten makuasia. Toiset sanoo, että ohituskiihtyvyys parani, ottaa kierroksia paremmin jne. Toiset taas sanoo, että kankkulan kaivoon meni. Lähinnä sen edellisen putsarin kunto vaikuttaa fiilikseen. Jos olet ajellut viimeiset 5 vuotta samalla putsarilla ja vaihdat vaparin, saattaa auto piristyä kummasti, mutta lähes samaan olisi ehkä päässyt uudella tarvikeputsarillakin
Seksikkäät imuäänet siitä ainakin saa
ja oikein hoidettuna laadukas vapaavirtaussuodatin toiminee lähes yhtä hyvin kuin vakiokin. Sitten on jotain eroja asennatko ruiskun vakioputsarilaatikkoon ns. muunninvaparin vai hankitko kartiomallisen, joka tulee koko laatikkosysteemiä korvaamaan. Jos ilmanotto on asiallisesti suunniteltu, saattaa vakiolaatikko toimia paremmin. Sitten jos autossa on se 200 heppaa, saattaa kartio olla parempi. Sitten on vielä niitä suljettuja kartioita, jotka voi laittaa ilmanputsarikotelon tilalle ja imuilma otetaan edellaan alkuperäisestä paikasta. Varmasti paras, mutta myös kallein ratkaisu.
Tulipa pitkä, mutta toivottavasti kattava vastaus
Ja Lalli on varmaan vastannut jo 4 kertaa tämän aikana 

Noniin asiaan. Elikkäs yleensä normaali ilmanputsari asettaa vastusta imuilmalle ja saattaa joissain kokoonpanoissa "kuristaa" moottorin tehoja. Vapaavirtaussuodattimen idea on putsata ilmaa mahdollisimman pienellä ilmanvastuksella. Se mitä hyötyä siitä on ~100 heppaseen vakioautoon on sitten makuasia. Toiset sanoo, että ohituskiihtyvyys parani, ottaa kierroksia paremmin jne. Toiset taas sanoo, että kankkulan kaivoon meni. Lähinnä sen edellisen putsarin kunto vaikuttaa fiilikseen. Jos olet ajellut viimeiset 5 vuotta samalla putsarilla ja vaihdat vaparin, saattaa auto piristyä kummasti, mutta lähes samaan olisi ehkä päässyt uudella tarvikeputsarillakin
Seksikkäät imuäänet siitä ainakin saa

Tulipa pitkä, mutta toivottavasti kattava vastaus


Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä
Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Mutta toi imuäänien muuttuminen on ja osittain legendaa. Kyllähän ne vähän voi muuttua suodattimen ansiostakin, mutta suurin muutos tullee kuitenkin siitä, että vapaavirtaussuodattimen asennuksen yhteydessä nyppästään yleensä pois myös se imuilman "äänenvaimennin" eli se musta laatikko suodatin laatikon jälkeen.
totta on, että n.100hv autossa tolla ei ole mitään vaikutusta... muuta kuin kuljettajan korvien välissä.
totta on, että n.100hv autossa tolla ei ole mitään vaikutusta... muuta kuin kuljettajan korvien välissä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Jätin hiukan hymiön varaan tuon imuääniasian, mutta juurikin samaa mieltä asiasta. Äänet siis kartiosuodatinta käyttäessä hiukan erilaiset. Seksikkäästä niinkään tiedä. Omassa lähinnä ihmettelin aluksi onko keskimmäiseen äänenvaimentimeen päässyt prikka vai mistä epämääräinen siritys/"slirslirslyyyshslir.." ääni kuuluu 

Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä
Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kiitos valaisevista vastauksista!
Ei ole koskaan ollut vaparia, mitä tuo tojo hetken!
Jos rakentanut pakoputkeen vaparin, eli suora "tuubiputki", ei edes kiertänyt taka-akselin yli, siihen sitten sopiva efektori, oli tosi "seksikkäät" äänet!
En minä sen putken kans sentään seksiä kokeillut, mitä autossa muuten, yleensä parkissa! 




-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45