Vinkkejä 2.0 OHC Sierran ruiskuprojektiin (megaruutta)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Vinkkejä 2.0 OHC Sierran ruiskuprojektiin (megaruutta)

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Projektin kohteena Sierra -89 2.0 OHC-moottorilla ja dfth-kaasarilla. Tarkoituksena tekniikkaa vähän päivitellä harrastemielessä. Moottoriksi on sorvattu 2.0 OHC 205-lohkolla, joka on porattu 2.1 kokoon, ammattisedän työstämä 1.6 kansi, teräsvenat (imu 44.5mm, pako 38mm), pronssiohjurit, laakerit punametallia, männät Kolbensmithin 93.5mm (tavis mukit), nokkakeppinä Kentcamsin fr33 (300ast "mainosasteita"), säädettävä nokka, tasapainotetut ja kiillotetut veivit ja kampura, pikkasen kevyempi teräsvauhtipyörä (4.1kg), isompi öljypumppu ja muuta pientä tilpehööriä, jota sorvauspajan setä tarpeelliseksi näki. Vaparina pidetään. Ainiin ja savut heitetään pihalle ihan perus marteliuksen peltisatsilla (4-2-1) ja rännillä. Rallia ei autolla tulla ajamaan, mutta onpahan tullut harrastettua Fordia vähän lisää tämänkin jälkeen.

Aluksi oli tarkoituksena laittaa 45 tuplat, mutta mieli muuttui megaruutan myötä ja pitäisi vähän katella uudestaan.

Tähän asti pohdittua:

Nokka:
-ok, vaikkakin ehkä hieman "ralli" :wink:

Imusarja:
-imusarjaksi OHC IS Sierran imusarja (efi-nelipisteruisku)
-kanteen jyrsittävä varoen syvennykset suuttimille (voisin omaan kotisivutilaan kuvia pistää pidemmäksikin aikaa jos joku viitsii lähettää imupuolesta)
-tiivistettä voi käyttää kohdistukseen, mutta ilmeisesti täysin sen mukaan ei koloja kannata kaivertaa

Suuttimet:
-suuttimiksi 2WD Cossu Sierran keltaiset suuttimet (311cm3/min @ 3bar bensapaineilla)
-tullut jo paristakin viestiä, että megaruutalla saa säädettyä aika kivasti, kiitos näistä
-suuntaa antava kaava suuttimien koosta: http://www.co.jyu.fi/~rax/suutin.htm

Sytytys:
-sytkäksi alkuperäinen DFTH-virranjakaja
-ei mekaanisia osia, joita tarvitsisi täppähitsaa jumiin toisin kuin induktiivisessa kärjettömässä (alipainekello jakajassa)
-alkuperäinen puola
-jakajan sisällä olevasta Hall-anturista ruutalle tieto sytytyshetkestä
-jos käyttää induktiivista, on hankittava muunnin väliin muuttamaan induktiivisen siniaalto kanttiaalloksi(samaa jota Hall lähettää)

Bensan jakelu:
-bensapumpuksi OHC IS-ruiskun alkuperäinen (pitäisi olla riittävä)
-pumppu OHC IS:ssä ruiskutankin ulkopuolella. Mielellään lähelle tankkia, koska kyseessä ns. työntävä pumppu. (DOHC-tankissa pumppu sisällä)
-paineentasaaja paluuletkuun, joka taas mielellään konetilaan (paineet kolmeen baariin)

Vaihtoehtoinen bensaratkaisu:
-kaasaritankilta imetään mekaanisella kaasaripumpulla bensaa konetilaan pieneen väliastiaan, josta ruiskupumpulla paineet eteenpäin

Anturit:
-ilman lämpötila-anturi, kaasuläpän asentoanturi ja veden lämpötila-anturi kannattaa koittaa hankkia imusarjan mukana
-mappi megaruutassa sisäänrakennettuna
-lämmitettävä lambda-anturi pakosarjan jälkeen

Ruiskun ja sytkän ohjaus:
-megasquirt v2.2 extra koodilla
-vaihtoehtoisena voi tietysti kukin pohtia muitakin tai sitten tyytyä ihan IS omaan ellei hirveän suuria tehoja tavoittele (paljon on vähän?) Tällöin on suositeltavaa hankkia kokonainen ruiskutekniikka piuhoineen päivineen.

Tuleeko vielä jotain lisäyksiä, ehdotuksia? Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan!

EDIT: Niputtelin vähän vastauksia selkeyden vuoksi. Tarkoitus olisi, että muutkin ruiskua ajattelevat voisivat jotain ideoita -> kauppalistaa tästä vääntää. Pitää varmaan asenteluvaiheessa pitää kamera mukana ja jonkin sortin selostuksia asian tiimoilta tehdä. Katselee sitten myöhemmin lisää.
Viimeksi muokannut Nsa, 30 Huhti 2005 02:55. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
kynsi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Huhti 2005 18:18
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Haa! ohariin megaruuttaa siis...Onneksi olkoon hieno päätös.

Samanlaiset suunnitelmat itselläkin. Siihen Liipaisusingaalin muutokseen hankin GM_hei yksiköllä. Maksoi 40e paikallisesta jenkkiosakaupasta.
Hioin suuttimille olevia nysiä matalammiksi, jotta ilma menis jouheesti kanavaan. Ite en is-sarjaan muita muutoksia tehnyt. Sulle suosittelen isompaa kaasuläppäkoteloa (vakio 55mm), kun sulla on muutenki virtaavampi kansi ja vapari. Suuttimien syvennykset on helppo tehä kaasarikanteen. Mä oon muutamaan tehny eikä tuo vesitilaan ole puhjennut. Tuo sun nokkavalinta vaan vähän arveluttaa. Ralliako oot lähdössä ajamaan? :lol:
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Arvasin että nokasta tulee ensimmäiset sanomiset :lol: Ei nyt ihan rallia, mutta kun rahaa ei ole ferrariin niin viritellään riesaa :roll: Harrastuksesta siis kyse, ei käyttiksestä. Nokan siis pitäisi toimia kuitenkin?

Tohon anturin muunnokseen haen sitten myöhemmin tarkempaa vastausta vaikka finsquirtista, mutta nyt kiinnostaisi tämä bensapuoli enemmän.

Hiomavehkeet pysyvät kädessä joten eiköhän tuo imusarjan viilailu ja mallailu onnistu.
Sulle suosittelen isompaa kaasuläppäkoteloa (vakio 55mm), kun sulla on muutenki virtaavampi kansi ja vapari.
Löytyykö jostain fordista sellainen vai onko kyseessä erikoisempi osa jos isomman haluaa?

Kiitoksia tästä ja lisää vastauksia kaivataan!
Fullspeed
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Helmi 2005 23:14
Paikkakunta: Oulu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Ei se nokka mikään ongelma ole. Itellä KC RL 21, 314 mainos astetta ja niin edespäin, vaikka parhaat nokat tehdään hiomalla, eikä haeta kaupasta. Ne saa ihan hyvin pelaamaan varsinkin tommosella mappi pohjasella ruiskun ohjauksella. Läppämallisella ilmamäärämittarilla, kuten vakioruisku, tulee todennäköisemmin ongelmia.

Ruiskun imusarjoissa ei taida olla mitään eroa, kaikki ovat kuitenkin nelipistemalleja.

Ruiskun pa-pumppu maksaa uutena tosiaan jotain 150€, ja se kehittää luokkaa 6-7 baaria olevia paineita, jotka sitten alennetaan paineensäätimellä n. 3:n baariin suuttimille, painetta ei voi vakio suuttimilla paljoa nostaa. Ne 0,3 bar pumput ym. on tarkotettu kaasareille.

OHC efissä eli ruiskussa pumppu on alunperin tankin ulkopuolella takana, ja silloin pitää käyttää myös ruiskun tankkia. DOHC:ssä pumppu on tankin sisällä, mutta sen pumppu on pienempi tuotoltaan. Pumpun voi asentaa myös konehuoneeseen, mutta sille pitää tehdä pieni keräyssäiliö, jonka alle pumppu laitetaan, ja keräyssäiliötä täyttämään pitää laittaa siirtopumppu, jonka virkaa toimittamaan voi käyttää alkuperäistä kaasarikoneen mekaanista pumppua, jonka tuotto todennäköisesti riittää, mutta jos ei riitä niin sitten sähköinen pumppu syöttämään.

Eli jos löydät ruiskun tankin, niin laita pumppu sinne, jos et löydä niin laita pumppu konehuoneeseen.

1kpl OHC ruisku mallin pumppua riittää aivan varmasti tuotoltaan.

Imusarja on valmiina jo aivan hyvä, sitä tuskin kannattaa muokata, ja kaasuläpän vaihtaminen suurempaankaan on tuskin välttämätöntä, mutta voihan sitä kokeilla.

Ruiskun imusarjassa on ruskulle tarvittava jäähdytinnesteen lämpötila anturi valmiina, kannattaa käyttää sitä.

Kaasarin imusarjassa ei ole imuilman lämpötila-anturia vaan jäähdytinnesteen vastaava, jota 2.0 kaasarin sytytysboksi tarvitsee (samalla tavalla kuten ruiskumallin ruiskuboksikin). Eli tarvitset imuilman lämpötila-anturin.

2.0 kaasari (dfth) mallissa, jossa sytytysennakon hoitaa se älyboksi, on hall-mallinen jakaja valmiina, eli et tarvitse signaalimuuntoon sitä HEI-modulia tai vastaavaa. Se siis käy megaruutalle suoraan. Siitä siis saadaan kierrosluvun lisäksi myös sytytyshetki.

Muutenkin jakaja on passeli, koska se ei sisällä mekaanisia säätöjä. Tietenkin jos suorasytkää meinaat niin...

Semmoset vajaa 300cc suuttimet vois olla passelit, riippuen tietysti käytettävästä paineesta (säädettävä paineensäädin).

Niin ja ne suutin "kolot" kanteen kannattaa tehdä ruiskun imusarja tiivisteen avulla, ruisku kantta/imusarjaa vastaaviksi
Viimeksi muokannut Fullspeed, 29 Syys 2005 08:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Megaruutta Sierra & V6 Mondeo
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Kiitos! Tuli taas runsaasti selvennystä asioihin.
Ei se nokka mikään ongelma ole.
Joo kyse oli kanssa "mainosasteista" tässäkin tapauksessa. Mutta hyvä että edes jotenkuten pelittää.
Ruiskun pa-pumppu maksaa uutena tosiaan jotain 150€, ja se kehittää luokkaa 6-7 baaria olevia paineita, jotka sitten alennetaan paineensäätimellä n. 3:n baariin suuttimille, painetta ei voi vakio suuttimilla paljoa nostaa. Ne 0,3 bar pumput ym. on tarkotettu kaasareille.
Noniin tuli toikin selvitettyä :) Takapäähän ajattelin sen pumpun laittaa, eli jos nyt panostaisi tuohon ~150e pumppuun. Tuntuu yksinkertaisimmalta ja luetettavimmalta systeemiltä.

Paineentasaaja siejoitetaan ilmeisesti konehuoneeseen?
Imusarja on valmiina jo aivan hyvä, sitä tuskin kannattaa muokata, ja kaasuläpän vaihtaminen suurempaankaan on tuskin välttämätöntä, mutta voihan sitä kokeilla.
Puhutaan ilmeisesti samasta osasta kun puhutaan kaasuläpästä tai kaasuläppäkotelosta? Onko ko. osa imusarjan jatkeeksi tuleva kotelo, johon tulee kiinni mm. imuilman putki? Siis se jossa on ne tekstit kannessa? Tähän tarvittaisiin lisää mielipiteitä, eli onko hyöty sama kuin vaparin asentaminen 1,3l escorttiin vai onko syytä etsiä isompi kotelo?
Kaasarin imusarjassa ei ole imuilman lämpötila-anturia vaan jäähdytinnesteen vastaava, jota 2.0 kaasarin sytytysboksi tarvitsee (samalla tavalla kuten ruiskumallin ruiskuboksikin). Eli tarvitset imuilman lämpötila-anturin.
Ilmeisesti ruiskun imusarjassa kiinni? Koitan saada mukana kun imusarjaa etsin.
Semmoset vajaa 300cc suuttimet vois olla passelit, riippuen tietysti käytettävästä paineesta (säädettävä paineensäädin).
Mites suuttimien fyysiset erot? Katselin että mm b23 turbo volvossa olisi noin 300 suuttimet, mutta mistäköhän sopivuudesta voisi ottaa selvää? Jos joku tietäisi sarjanumeron noin 300 suuttimille jotka menee IS imusarjaan, olisin hyvin kiitollinen.

Kiitos taas kerran lukuisista selvennyksistä! Pitää niputtaa toi eka postaus jahka saa vielä muutamiin kysymyksiin vastausta. Onphan sitten muillekkin hyötyä hakua käyttäessä.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

kaasuläppäkoteloa/läppää tuskin noilla tehotavoitteilla(jos oikein ymmärsin 200hv tieneillä) tarvii isontaa eli se oma ihan ok.

jos suuttimet on vanhemmat boschilaiset niin ulkomitoiltaan ovat saman kokosia eli ei siitäkään pitäs tulla ongelmia.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Cossun 311cc/min suuttimia on useasti kaupan alle 100e/sarja.
Fullspeed
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Helmi 2005 23:14
Paikkakunta: Oulu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Vanhakin pumppu menee, mut toimivuudestahan ei aina ole takeita, ja jos pumppu taakse, niin sitten se ruiskun tankki myös. Vaikka voihan sen keräysaltaan itsekkin tehdä.

Painentasaajaa/varaajaa on se pa-pumpun päässä oleva tatti, mutta säädin tulee siihen suutintukin toiseenpäähän.

Kaasuläppä ~ kaasuläppäkotelo. Tarkemmin aatellen kaasuläppähän on kaasuläppäkotelossa. Ja kyllä sen koko riittää, ei ole ensimmäinen asia josta puristaa. On siinä kuitenkin kuusi kertaa suurempi poikkipinta-ala kuin vakio 30/34 kaasarin läpissä yhteensä.

Koita saada se imusarja suht täydellisenä, eli sillä lämpötila-anturilla, kaasuläpällä ja sen anturilla, paineensäätimellä ja suutintukilla. Sitten esim. se pumppu tankkeineen jne.
Viimeksi muokannut Fullspeed, 26 Marras 2005 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Megaruutta Sierra & V6 Mondeo
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Fullspeed kirjoitti: Ei taida varsinaista painentasaajaa/varaajaa kuulu vakio ruiskuunkaan, mutta säädin tulee siihen suutintukin toiseenpäähän.
Selvennys: ...bensiinipaineeen säädin laitetaan paluu linjaan. Voihan se olla vaikka peräkontissa kunhan on paluu linjassa. :wink:
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Fullspeed
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Helmi 2005 23:14
Paikkakunta: Oulu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Eemeli kirjoitti: Selvennys: ...bensiinipaineeen säädin laitetaan paluu linjaan. Voihan se olla vaikka peräkontissa kunhan on paluu linjassa. :wink:
Joo voihan se olla, mutta eikös se siinä alunperin nökötä. Ja kovin kauas sitä ei kannata viedä koska siihen pitää se alipaine (tai ylipaine...) letku vetää kuitenkin.
Viimeksi muokannut Fullspeed, 27 Huhti 2005 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Megaruutta Sierra & V6 Mondeo
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Noniin kävin Cosanderi foorumin puolella myyntipalstaa tutkimassa ja eteen sattui kaveri jolla olisi Weber-Marelli (keltaiset 2WD) 311 cm³/min (3 bar) suuttimet 100 euron korvausta vastaan. Ajosta kuulemma otettu isompien tieltä pois. Ovatko kyseiset suuttimet passelit IS sarjaan?

Entä onko suuttimet syytä aina käyttää puhdistamassa (30€ per suutin, sisältää uudet tiivisteet ym hilppeet :shock: ) vai voiko niistä päältäpäin todeta jotenkin kunnon, tai sanotaan kuinka helposti suuttimet on tukossa? Entä onko muilla mielipiteitä suuttimien koosta? Meneekö jo liian isoksi vai olisiko vielä säädettävissä toimimaan kiltisti?
dexta
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Huhti 2005 20:43

Viesti Kirjoittaja dexta »

Fullspeed kirjoitti:
Niin ja ne suutin "kolot" kanteen kannattaa tehdä ruiskun imusarja tiivisteen avulla, ruisku kantta vastaaviksi
Elekee hyvät ihmiset kaivako niitä koloja tiivisteen mukaan, puhkeemisvaara. Nimittäin siinä tiivisteessä on puolet korkeemmat kolot kun orkkis ruiskun kannessa olevat kolot
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Hyvä tietää! Joo ei haluis puhkasta hyvää kantta tai no hyvää ja hyvää, sen näkee penkissä sitten. Varmaan aika varovasti jyrsitään. Sovitellaan imusarjaa, jyrsitään, sovitellaan imusarjaa... jne.

Noi suuttimet on edelleen hiukan avoin ongelma. Cossussahan on se 204 (villi heitto) oria ilmeisesti juuri noilla suuttimilla, mutta kuinka turbon olemassaolo vaikuttaa suuttimien kokoon? Niin ja litravetoisuushan tahtoo olla 2,3 edellä mainituissa. Pitäisi vaan kohta tietää, että voi myyjälle ilmoitella. Taitavat ilmeisesti 311cm3 olla liian isot kun kukaan ei oikein uskalla sanoa juuta eikä jaata :roll:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

etkös meinannu tuon 200hv ottaa siitä autostas,suurinpiirtein saman määrän löpöö se vapariki tarvii tuottaakseen ne tehot ja ku sulle tulee megaruutta niin kyllä sen säädettyä saa.
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Onko IS OHC-tankilla ja IS DOHC-tankilla eroa? Samat kiinnitykset ja toimintaperiaate? Miten muuten kaasaritankki ja ruiskutankki eroavat kiinnitykseltä vai onko niissä eroa?

Sitten toi paineentasaaja hommeli jäi vähän epäselväksi? Siis ensin letku tankista pumppuun -> pumpusta toinen linja suutinkiskoon ja toinen paluuletkuna tankkiin ja paineentasaaja tulee nimenomaan paluuletkuun? Onko haittaa jos pumpun laittaa konetilaan? Kuulisi ainakin aluksi paremmin toimiiko vempele ja toiseksikin saisi paineentasaajaa säädettyä paremmin jos sekin sijaitsisi konetilassa.

Olen muutenkin käsittäny että paineentasaaja rajoittaisi paineen, eikä päästäisi sitä bensaa eteenpäin tietyssä paineessa. Ilmeisesti olen väärässä? Loogiseltahan tuo paluuletkukin kuullostaa. Rasittaa ilmeisesti vähemmän tasaajaa, kun ei tartte jemmata selän takana 6barin paineita.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

eli Tankki-suodati-pumppu-jakoputki-paineensäädin-tankki

bensapumpussa on merkitystä sillä onko imevä vaiko "työntävä" yleensä pumput ovat juurikin noita "työntäviä" ja sillon pumppu lähelle tankkia. <-noin olen ainakin itse ymmärtänyt..

paineensäädin(tasaaja) mielellään konehuoneeseen..
toiminta periaate: säädin säädetty esim.3,5Bar säädin on kiinni niin kauan kunnes säädetty paine ylittyy. ja nyt kun ensi kerran käynnistää putkisto tyhjä -> paineensäädin kiinni -> putkisto täyttyy -> paineen säädin aukeaa -> pitää paineen tasaisena ja päästää ylimääräiset paineet ohitseen tankkiin.. :roll:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
kynsi
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Huhti 2005 18:18
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Isot venttiilit kun kerta tulee niin porttaustyö sitte vimpan päälle että saadaan niistä venoista tehoo koko rahan edestä.
jotain vinkkejä kanavan muodosta antaa tämä How to power tune Ford sohc "pinto" & Sierra cosworth dohc engines kirja.

Alakerralle ajattelitko mitä tehä. Vakiona 6700rpm ja tuo 200hp on 7000+. Sitte tuo opus suosittelee noille vakiolukituksella oleville venttiileille vain 6700rpm. En tiiä sitte miten tarkkaa tuo on (itse ainaki pelaan varman päälle). Ahah, turpiiniriesahan sen 200hp mainitsikin(luin vielä topikin kertaalleen).

Tää on hieno foorumi, kun jengi viitsii neuvoa ja auttaa. Moni saa avun kysymättä lukemalla näitä juttuja.

Niin se pointti oli että pistäs kuvia sitte siitä kannesta. Ja onnea projektiin
dexta
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Huhti 2005 20:43

Viesti Kirjoittaja dexta »

Nsa kirjoitti:Onko IS OHC-tankilla ja IS DOHC-tankilla eroa? Samat kiinnitykset ja toimintaperiaate? Miten muuten kaasaritankki ja ruiskutankki eroavat kiinnitykseltä vai onko niissä eroa?
Ruiskuoharissa pumppu tankista erillään, dokissa pumppu tankin sisällä.

LUULTAVASTI kiinnitys sama.

Itseasiassa toi tankkien ero selviää jo aikasemmi tässä topicissa...
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Itseasiassa toi tankkien ero selviää jo aikasemmi tässä topicissa...
Lähinnä mitä hain oli, että voitko hankkia jos halvalla saat dohc:n tankin ja laittaa ohc ruiskun pumpun ulkopuolella jne. Itse lähen yksinkertaisuuden nimissä varmaan tuota OHC IS:n tankkia metsästämään. Lueskelin joskus DOHC-poikien katkeraa tilitystä bensapumpun vaihdosta ja yleensäkkin toimintakunnon tarkistuksesta, kun joka kerta joutu tankin pois ottamaan. Pitää maanantaina kun/jos vapusta selviää soitella läpi pari romista. Onneks on tuo pk-seudun kunnianaihe, eli tattarisuon romiskompleksi lähellä :) Jotain hyvää täälläkin..

Bensajärjestelmä salat aukenivat myös lähes täydellisesti tai ainakin yhtä hyvin kuin auton ovet 40 asteen pakkasessa :wink:
Isot venttiilit kun kerta tulee niin porttaustyö sitte vimpan päälle että saadaan niistä venoista tehoo koko rahan edestä.
Kiitti vielä kerran niistä kuvista! Toi kansi on väännetty ihan virityspajalla, eli itsellä ei aika/osaaminen riittänyt vielä moiseen. Tosiaankin ammattilainen työsti, venttiilit (lisään vielä ylös) imu 44,5mm ja pako 38mm, pronssiohjurit, laakerit punametallia, tasapainotetut kiertokanget, ja kampiakseli, 93,5mm kobensmithin männät, ei siis takomukit, 4.1 kilonen teräsvauhtipyörä ja suurteho öljypumppu lisäyksenä. Rajottimen ajattelin pehmeänä lyödä 6,5k hujakoille ja sitten se kova rajotin juurikin jonnekkin 6,7k maisemille (ja sisäänajo suoritetaan luonnollisesti huudattamalla rassia paikallisen esson pihassa kierrokset rajottimessa). Uskalla heti uutta lelua rikkoa. :) Joku voi tietysti spekuloida kokoonpanoa, mutta tää on ollu pitkä prosessi ja katsellaan penkissä sitten mihin päästään. Seuraava motti on sitten varmaan itse rukattu, ehkä :wink: Pistän sitten joskus taas uuden otsakkeen "Typeriä kysymyksiä turbotuksesta :lol:

Kiitos kaikille taas hyvistä vinkeistä! Foorumilla on ollut viime päivät selkeä "reilu meininki"-henki pinnalla. Tiedä johtuuko wappusimasta, mutta näinhän sen kuuluukin mennä!
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

mäntä valinta kyllä pisti ihmetyttämään :wink:

toi öljypumppu onko se suurpaine vai suurtuotto?? vai kumpaakin?
oma mielipide on että paineita yleensä vakiopumpulla saa riittämiin mutta tuotto liian vähäinen :?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Nuo männät olivat silloin pieni kompromissi, mutta vaihtelee sitten joskus kun rahaa on taas liikaa (koska sitä olisi). Juttelin erään tutun kanssa Esson baarissa, joka on f-ryhmäläisten kanssa joskus leikkinyt ja tultiin siihen tulokseen, että kyllä ne noillakin ajelee. Auto kun kerran katukäyttöön kuitenkin tulee, niin tarvitse ainakaan ihan akuutisti takomäntiä. Samalla menisi kuitenkin kiertokanget ja kampiakseli vaihtoon (silloin aletaan puhua jo englantilaisista hevosvoimista :shock:) .

Tietysti sitä voi "katukäytössäkin" paikallisen nakkikiskan pihaan mennä kumia vinguttelemaan ja joka valoista kaasupoljin lattiamatossa kiinni lähteä, mutta itse nyt lähinnä parin kaverin kanssa tätä homaa koulun ja työn ohella vääntelen. Katu-uskottavampaa kuin pitsin nypläys :)

Öljypumppu myytiin suurtehona, eli se vähän miedompi versio. Lauhduttimen kanssa tarvisi sitten jo sen tehokkaamman, mutta sitä ennen pitäisi jo tehdä em. alakerran päivitykset.

No mutta vastaukset tähän projetiin alkavat olla pikkuhiljaa kasassa. Suuret kiitokset kaikille jotka hommaa pohti! Itse lähen seuraavaksi megasquirt tietoutta kartuttamaan finsquirt foorumeille ja jos jotain tulee, niin herättelen taas keskustelua tämän topicin alta.

Wappuja kaikille! Itse vietän rattoisan illan töissä :roll:
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Vastaa Viestiin