orionista ruiskun sähköjä hukassa
orionista ruiskun sähköjä hukassa
hei.
kaupoissa tuli eilen minulle orioni vuodelta -92
auto on 1.3 ja varustettu yksipistesuihkuttimella.
auto ei lähde käyntiin ja auton edellinen omistaja kertoi vian olevan tälläinen:
´luultavasti ruiskuboxi hajalla (käytetty boxi n.100e) sähköselle suuttimelle ei tuu virtaa, voi olla vika muuallaki... ´
minkähänlainen boxi skenaario tuossa on? ei kai tässä enää ole lucaksen tekemiä johtoja??
eestä
takaa
piippu
sisältä
moottori
otetunnus 36, kiertopalkintoko??
mistähän vikaa lähtisin metsästämään??
kaupoissa tuli eilen minulle orioni vuodelta -92
auto on 1.3 ja varustettu yksipistesuihkuttimella.
auto ei lähde käyntiin ja auton edellinen omistaja kertoi vian olevan tälläinen:
´luultavasti ruiskuboxi hajalla (käytetty boxi n.100e) sähköselle suuttimelle ei tuu virtaa, voi olla vika muuallaki... ´
minkähänlainen boxi skenaario tuossa on? ei kai tässä enää ole lucaksen tekemiä johtoja??
eestä
takaa
piippu
sisältä
moottori
otetunnus 36, kiertopalkintoko??
mistähän vikaa lähtisin metsästämään??
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
ihmetelty on nyt vähäsen...
akku tyhyjä, ylläri... noh, apuvirtaa kehiin
bensapumppu pyörii koko ajan
vajaa 10 litraa bensaa tankkiin
bensamittari nousi jo punarajan yläreunaan
pumppu pyörii edelleen kokoajan...
sitten muita juttuja tutkimaan, sulaketaulusta puuttuu sulakkeita yms...
http://i18.photobucket.com/albums/b141/ ... IM5395.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b141/ ... IM5396.jpg
joku jo joskus vissiin tutkinut vikaa kun tälläsiä on leviällään
http://i18.photobucket.com/albums/b141/ ... IM5397.jpg
no, otin ja laitoin sulakkeet oikein ja lisäilin puuttuvat
ei vaikutusta :crybaby:
ilmanputsari pois ja imu"torveen" bensaa
ja kappas, hörähti tulille, kävi sen 3 sekuntia mitä toi suoraan kaadettu bensa antoi...
pakko mennä töihin joten joutui jättämään tutkiskelun kesken, akun tosin jätin lataukseen
mutta eihän pumpun kuulu kokoaikaa pyöriä??
akku tyhyjä, ylläri... noh, apuvirtaa kehiin





sitten muita juttuja tutkimaan, sulaketaulusta puuttuu sulakkeita yms...
http://i18.photobucket.com/albums/b141/ ... IM5395.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b141/ ... IM5396.jpg
joku jo joskus vissiin tutkinut vikaa kun tälläsiä on leviällään
http://i18.photobucket.com/albums/b141/ ... IM5397.jpg
no, otin ja laitoin sulakkeet oikein ja lisäilin puuttuvat

ilmanputsari pois ja imu"torveen" bensaa

pakko mennä töihin joten joutui jättämään tutkiskelun kesken, akun tosin jätin lataukseen

mutta eihän pumpun kuulu kokoaikaa pyöriä??
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
onkos täs sama ongelma kuin saman ikäluokan escorteissa?
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
elikkäs nyt vian kuvaus olisi tälläinen:
"moro, mistähän kattelisin vikaa kun pensapumppu pyörii kun virrat laittaa päälle. mutta sitten kun starttaa niin moottori käynnistyy mutta pumppu ei joten moottori sammuu...???"
"moro, mistähän kattelisin vikaa kun pensapumppu pyörii kun virrat laittaa päälle. mutta sitten kun starttaa niin moottori käynnistyy mutta pumppu ei joten moottori sammuu...???"
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
Polttoainen pumpun pitäisi käydä muutama sekunti kun kääntää avaimesta virrat päälle. Oliskohan joku tehnyt jonkin asteisen patenttiratkaisun ja vetänyt jatkuvan sähkön pumpulle? Polttoainepumpun saa näkyviin takapenkin istuinosan alta, näkee vähän onko tehty jotain johtopatentteja sinne. Polttoainepumpun johdot/liittimet noista kai yleisesti hajoaa/hapettuu.
Sen ruiskusuuttimen toiminnan saat testattua kun nappaat sen irti, käännät virrat päälle ja katsot tuleeko bensaa läpi. Omassani Escortissa oli ongelmia ruiskusuuttimen kanssa kun boksin maajohdoista runkoon näytti yleismittari noin 10ohmia -> ecun maajohdoista uusi johto akun - -napaan -> toimii.
Onko muita sulakerasiaan viittaavia vikon? Toimiiko puhaltimessa kaikki nopeudet?
Sen ruiskusuuttimen toiminnan saat testattua kun nappaat sen irti, käännät virrat päälle ja katsot tuleeko bensaa läpi. Omassani Escortissa oli ongelmia ruiskusuuttimen kanssa kun boksin maajohdoista runkoon näytti yleismittari noin 10ohmia -> ecun maajohdoista uusi johto akun - -napaan -> toimii.
Onko muita sulakerasiaan viittaavia vikon? Toimiiko puhaltimessa kaikki nopeudet?
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
niin siis, sulakerasialla oli patentti pumpulle. pumpulle oli vedetty jatkuva virta rasialta. otin sen pois ja kytkin alkuperäistä vastaavaksi. nyt siis kun virrat kääntää päälle, pumppu pyörii sen muutaman sekunnin.. kun starttaa ja auto käynnistyy niin pumppu ei käynnisty ja auto sammuu... suutin kyllä toimii,mutta toimiiko oikein?
missä vika? puuttuuko rasialta joku rele? vai oisko tollanen maa-ongelma? pensansuodatin tukossa??
missä vika? puuttuuko rasialta joku rele? vai oisko tollanen maa-ongelma? pensansuodatin tukossa??
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
Vähän alkaa haiskahtamaan sulakerasialta.
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
täytyypä ottaa käteen toi sulakerasia ja tutkia
olisko kellään kuvaa siitä mitä releitä siinä pitäisi olla kun tässä ainakin on paikkoja paljon tyhjänä
olisko kellään kuvaa siitä mitä releitä siinä pitäisi olla kun tässä ainakin on paikkoja paljon tyhjänä

Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/fusebox.htm <- tuola on joku kuva.tonde79 kirjoitti:olisko kellään kuvaa siitä mitä releitä siinä pitäisi olla kun tässä ainakin on paikkoja paljon tyhjänä
EDIT: onhan ne releet lueteltu myös siinä hanskalokerosta löytyvässä opuksessa.
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
eipä tässä mallissa ole sellaistakoskar kirjoitti: EDIT: onhan ne releet lueteltu myös siinä hanskalokerosta löytyvässä opuksessa.


onko kaikissa malleissa oikeasti noin paljon releitä, jos on niin ei ole ihme ettei tämä pelaa,noin puolet puuttuu

Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
no niin nyt olisi sulakerasiakin vaihdettu mutta vika vain jatkuu... Eli pumppu pyörähtää kun laittaa virrat päälle ja auto käynnistyy kun starttaa mutta pumppu ei anna sitte enempää pensaa ja auto sammuu... Missä ihmeessä vika vois olla?
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
nyt on kokeiltu tuokin, releen tilalle hyppyjohto
auto ei käy
eli rele vaikuttais olevan kunnossa
mutta kun pumpulle vetää jatkuvan virran niin sitten käy
hö
sellasta rupesin tuossa kelaamaan kun tuossahan on jonkinlainen suorasytkäsysteemi, osaisko joku kertoa sen sielun elämästä jotain? olisko siellä joku anturi joka ei anna käskyä antaa kipunalle bensaa, vai antaako eres sitä kipunaa kun rele lopettaa pensapumpun pyörityksen??
vain olisko ohjainpoksissa vikaa? voisko tuota lootaa jotenkin testata?? ilman toista varmasti toimivaa samanlaista autoa??






sellasta rupesin tuossa kelaamaan kun tuossahan on jonkinlainen suorasytkäsysteemi, osaisko joku kertoa sen sielun elämästä jotain? olisko siellä joku anturi joka ei anna käskyä antaa kipunalle bensaa, vai antaako eres sitä kipunaa kun rele lopettaa pensapumpun pyörityksen??
vain olisko ohjainpoksissa vikaa? voisko tuota lootaa jotenkin testata?? ilman toista varmasti toimivaa samanlaista autoa??
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
Lähde seuraamaan pumpun johtoa sulakerasialta kohti pumppua. Jonnekin matkalle se katoaa. Onko pumpun maajohto maissa?tonde79 kirjoitti:nyt on kokeiltu tuokin, releen tilalle hyppyjohto![]()
auto ei käy
eli rele vaikuttais olevan kunnossa
mutta kun pumpulle vetää jatkuvan virran niin sitten käy
hö
![]()
Ainakaan Haynesin kytkentäkaavion mukaan pumpun releen välissä ei ole kuin sulake. Releeltä menee kaksi johtoa viivereleelle, yksi inertiakytkimen kautta eculle ja ja yksi pumpulle. Toinen viivereelle menevistä menee myös pääsulakerasiaan akun viereen, ja toinen lambdalle.
Siitä voikin sitten alkaa rajaamaan:
- Onko ecu - inertiakytkin väli ehjä?
- Onko inertiakytkin - rele väli ehjä?
- Onko rele - pumppu väli ehjä?
- Onko pääsulakerasia - rele väli ehjä?
Tuon Haynesin löytää kirjastosta (tai googlesta englannin kielisenä sopivalla hakusanalla).
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
Lisäyksenä edelliseen, että tarkista että ECUn liittimelle asti tulee VR-anturilta tietoa että kone pyörii. Tai sitten yksinkertaisesti ainakin alkuun käy myös kampikulma-anturin liitokset läpi.
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
täytyy googlettaa,tai käydä jopa kirjastossa...jsel kirjoitti:Lähde seuraamaan pumpun johtoa sulakerasialta kohti pumppua. Jonnekin matkalle se katoaa. Onko pumpun maajohto maissa?
Siitä voikin sitten alkaa rajaamaan:
- Onko ecu - inertiakytkin väli ehjä?
- Onko inertiakytkin - rele väli ehjä?
- Onko rele - pumppu väli ehjä?
- Onko pääsulakerasia - rele väli ehjä?
Tuon Haynesin löytää kirjastosta (tai googlesta englannin kielisenä sopivalla hakusanalla).
mutta mutta, onko pumpulle montakin virtapiiriä? siis pumppu pyörii normaalisti kun laittaa virrat päälle,eli muutaman sekunnin, sitten kun starttaa niin ei enää ala pyörimään??
mikä ja missä on inertiakytkin??
missäs päin moottoria nämä anturit sijaitsee??koskar kirjoitti:VR-anturi. kampikulma-anturi.
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
Eli siis se viiverele joka on siellä sulakerasian päällä ja kytkentty pumpun releeseen, aiheuttaa sen, että pumppu pyörii hetken virtojen kytkemisen jälkeen.tonde79 kirjoitti: mutta mutta, onko pumpulle montakin virtapiiriä? siis pumppu pyörii normaalisti kun laittaa virrat päälle,eli muutaman sekunnin, sitten kun starttaa niin ei enää ala pyörimään??
Inertiakytkin on kuskin jalkotilan vasemmassa reunassa peitelevyn alla. Se katkaisee pumpun sähköt esimerkiksi kolaritilanteessa tulipalovaaran vähentämiseksi.tonde79 kirjoitti: mikä ja missä on inertiakytkin??
Muistaakseni vauhtipyörän lähettyvillä.tonde79 kirjoitti: missäs päin moottoria nämä anturit sijaitsee??
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
tässä kuvassa näkyy punasininen johto, mihin sen kuuluisi mennä, tulee sulake taululle kauimmaiseksi jäävässä johtonipussa...???? joku tärkeä johtoko?? tuo on irti kertokaa äkkiä mihin se kuuluu...
Re: orionista ruiskun sähköjä hukassa
auto poistui juuri omistuksestani 
