Escortin takajarruista toinen pois pelistä
Escortin takajarruista toinen pois pelistä
Kyseessä -98 1.6 kikotin rumpujarruilla.
Toinen takajarru on lähes mykkä. Vika ei oikein voi olla muualla kuin paineissa, sillä esim. jarrurummun vaihtaminen puolelta toiselle ei vaikuta. Kaikki "järkevät" osat on myös vaihdettu. Missä kummassa muualla vikaa voisi olla? Jarruletkuissa? Jos niin onko hyviä arvauksia / tyyppivikoja mistä aloittaa metsätys?
Toinen takajarru on lähes mykkä. Vika ei oikein voi olla muualla kuin paineissa, sillä esim. jarrurummun vaihtaminen puolelta toiselle ei vaikuta. Kaikki "järkevät" osat on myös vaihdettu. Missä kummassa muualla vikaa voisi olla? Jarruletkuissa? Jos niin onko hyviä arvauksia / tyyppivikoja mistä aloittaa metsätys?
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Escortin takajarruista toinen pois pelistä
kuuluuko jarrusylinteri "järkeviin osiin"? jos se on juntturassa niin tekee tota. niin ja ootko ilmannu jarrut? yleensä kun duunaan takajarrut niin vaihdan kans sen sylinterin molemmille puolille ku ei montaa euroo maksa ja on helppo vaihtaa.
Re: Escortin takajarruista toinen pois pelistä
Ja tosiaan, jos oot jo kaikki mahdolliset osat vaihtanut, niin sitten tosiaan jarruja ilmaamaan. Kannattaa myös tutkia kaikki jarruletkut vuotojen varalta.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford
Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Re: Escortin takajarruista toinen pois pelistä
Kiitos vastauksista!
Sen verran selvennystä, että auto ei ole minun, vaan siskoni ja isäukko sitä perkeleitä viskellen nyt korjaa. Ties monettako kertaa ja milloin minkäkin vuoksi. No se siitä.
Sylinterit on tarkastettu ja männät liikkuu livakasti. Jos siis tarkoitat työsylinteriä. Ilmausta olivat ainakin puheidensa mukaan koittaneet, tiedä sitten miten antaumuksella ja pitkäjänteisesti. Nesteitä ei vaju, joten vuotoa tuskin on missään.
Voiko nuo hydrauliikkaputket tukkeutua? Kuullostaisi oudolta jos näin olisi.
Sen verran selvennystä, että auto ei ole minun, vaan siskoni ja isäukko sitä perkeleitä viskellen nyt korjaa. Ties monettako kertaa ja milloin minkäkin vuoksi. No se siitä.
Sylinterit on tarkastettu ja männät liikkuu livakasti. Jos siis tarkoitat työsylinteriä. Ilmausta olivat ainakin puheidensa mukaan koittaneet, tiedä sitten miten antaumuksella ja pitkäjänteisesti. Nesteitä ei vaju, joten vuotoa tuskin on missään.
Voiko nuo hydrauliikkaputket tukkeutua? Kuullostaisi oudolta jos näin olisi.
Re: Escortin takajarruista toinen pois pelistä
"Jos siis tarkoitat työsylinteriä", eiks tää oo sama ku pääsylinteri, puhutaanko nyt myös niistä pikkusylintereistä siellä takapyörissä... 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Escortin takajarruista toinen pois pelistä
pääsylinteri on jarrupääsylinteri. se mikä on konepellin alla. en tiiä miksi niitä "pikkusylintereitä" kutsutaan mutta olkoon nyt sitten vaikka työsylinteri. se on ihan sama kuinka livakkaasti ne näyttää liikkuvan mutta et kuitenkaan näe miten ne liikkuu kun paketti on kasassa. ilmaa on jarrupiireissä jos poljinta painettaessa poljin painuu pohjaan asti eikä tunnu vastusta. sen ilmaamisenkin voi varmaan ryssiä jotenkin...
Re: Escortin takajarruista toinen pois pelistä
Niin, pääsylinteri on ennen tehostinta ja siellä tehostimessa kehitetään se paine. Työsylinterit sitten tekevät sen liikkeen siellä jarruissa. Tällaiset "viralliset" termit olen ainakin itse oppinut.
Poljintuntuman perusteella ilmaa ei ole, eikä kuulemma pitempiaikainenkaan ilmailu ole asiaa ratkaissut. Onko kellään tietoa miten nuo jarrupiirit toimivat? Jonkinlainen "jakotukki" ja venttiilihässäkkähän siellä on oltava.
Ärsyttävä homma kun ei itse pääse tuota tilannetta tutkailemaan, vaan joutuu toisen käden tiedolla kyselemään.
Edit: Onkohan tuolla putkistoissa jossakin kumisia letkuja paljonkin? Itsellä oli taannoin moottoripyörä, johon ei etujarruja saatu ennen kuin letkut vaihdettiin teräspunosletkuihin. Antoivat niin pirusti periksi, että painetta ei enää riittänytkään männille...
Poljintuntuman perusteella ilmaa ei ole, eikä kuulemma pitempiaikainenkaan ilmailu ole asiaa ratkaissut. Onko kellään tietoa miten nuo jarrupiirit toimivat? Jonkinlainen "jakotukki" ja venttiilihässäkkähän siellä on oltava.
Ärsyttävä homma kun ei itse pääse tuota tilannetta tutkailemaan, vaan joutuu toisen käden tiedolla kyselemään.

Edit: Onkohan tuolla putkistoissa jossakin kumisia letkuja paljonkin? Itsellä oli taannoin moottoripyörä, johon ei etujarruja saatu ennen kuin letkut vaihdettiin teräspunosletkuihin. Antoivat niin pirusti periksi, että painetta ei enää riittänytkään männille...
Re: Escortin takajarruista toinen pois pelistä
Jatketaanpa yksinpuhelua. Vaihdettiin jarrusylinterit puolelta toiselle. Ei muutosta. Auto kävi Delta-autolla ja olivat kuulemma puhdistelleet piirit ja tarkistelleet pääsylinterin puolta. Dynossa oli käytetty kuulemma ja pelaa. Kumma dyno kun toinen puoli lukkiutuu selvästi ja toinen ei mallaakaan. 

Re: Escortin takajarruista toinen pois pelistä
onko rumpujarrut? kuinka säädetty, jos on automaatti säädin ja se ei toimi ja kengät jätetty "kauas" rummuista ei pian ota kii kunnolla.. tai jos toimiikin mutta ne hampaat kuluneet, se säätö "hyppää"
Re: Escortin takajarruista toinen pois pelistä
Aha, kiitokset. Rummuthan ne toki. Säätö kyllä toimii, mutta siitä en tiedä "hyppääkö". Voiko tuota jotenkin näppärästi testata jos rumpu ei ole paikallaan?