2.5 gt farkku mondeo iskarit/jouset

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Sami76

2.5 gt farkku mondeo iskarit/jouset

Viesti Kirjoittaja Sami76 »

Mulla on 2.5 farkku gt mondeo ja eilen alko edestä kuulumaan samanlainen nitinä ku vanhasta hetekasta, joten jotain häikkää siellä on iskareissa tai jousissa.
Olisko kellään kokemuksia moisesta ja tietoa että mistä kandeis kysyä osia, jostain tullu mielikuva että olis tohon gt farkkuun kalliita. Vinkkejä otan vastaan kiitollisuudella :roll:
mondeo 2.5 gt stw 98
Sami76

Re: 2.5 gt farkku mondeo iskarit/jouset

Pienen ihmettelyn jälkeen, vika osottautui kuivuneeksi alapalloniveleksi.
Osaisiko joku neuvoa miten tollanen vaihdetaan? :shock:
mondeo 2.5 gt stw 98
J

Viesti Kirjoittaja J »

Jos on vaan kuivunu eikä ole väljää, niin voihan sinne koittaa rasvaa laittaa tai sitten vaihtaa uuteen mikä varmasti on järkevämpää.
Alfamerin korjausopas sanoo että sen pelkän alapallonivelen vaihto ei edellytä koko alatukivarren irrottamista.
Motonetistä näyttää löytyvän pelkät alapallonivelet.

Itse vaihdoin kokonaan uudet alatukivarret zetec koneiseen ja homma oli melko yksinkertainen ja helppo. Siitäkin syystä vaihdoin kokonaan kuin uudessa alatukivarressa oli alapallonivel ja kumiholkit valmiina kiinni ja ne oli molemmat vaihtokunnossa.

Jos pelkästään alapallonivelet tarvitsee vaihtaa, niin tämän korjausoppaan mukaan alkuperäsissä ne on niiteillä kiinni(omassani oli niiteillä) ja on vaikea saada porattua niitä pois ilman alatukivarren irrotusta. Aika nopealta ja helpolta toi pelkkä pallonivelen vaihto vaikuttaa jos vaan osaa niitit porata.

Itse vaihtaisin pelkät alapallonivelet irroittamatta alatukivartta jos kumiholkit olisi kunnossa.
Alatukivarren kiinnityspultin joutuu katkaisemaan tai sitten nostamaan moottoria melkein 10cm ylemmäs että saa sen pultin pois sieltä. V6 koneisesta en tiiä minkälainen homma on mutta zetec konetta sai tunkilla senverran nostettua ilman että mitään tarvitsi irootella että sen vanhan kiinnityspultin sai sahattua katki ja uuden pultin sai pujotettua alakautta.

Tämän korjausoppaan koko alatukivarren vaihtotyön vaikeus on 4/5 ja pelkän alapallonivelen vaihto on 3/5. Veikkaan vaan että toi alatukivarren vaihdon suurin ongelma tulee tuossa sen yhden pultin pois saamisessa.

Oletan että autona on mk2 mondeo ja luulen että alatukivarsi, pallonivel ja kumiholkit ovat samoja kaikissa mk2 mondeoissa ja kokemukseni perustuu vain zetec koneelliseen.
Sami76

kiitos neuvoista
mondeo 2.5 gt stw 98
Vastaa Viestiin