Kaasuttimesta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Tuon linkin dokumentissa sivulla 11 on räjäytyskuva Weberin kaksikurkkuisesta kaasarista.

http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-04a.pdf

Kuvan suuttimet R ja M, mitä ne on suomeksi ja mitä seuraa jos ne ottaa irti puhdistukseen ja ei muistakaan kumpi tuli otettua kummasta aukosta....

Alkutalvesta kaasaria roplatessa tällainen tilanne pääsi käymään ja kokeilin niitä molemmin päin. En huomannut sen kummempaa eroa ajettaessa. Nyt en voi siis olla varma että olisivat oikein päin. M-suutin saattaa siis olla R-suuttimen paikalla, ja ärrä ämmän. Ovat täysin samanlaisia muuten mutta toisessa on se varren alapäässä poikittain menevä reikä hivenen suurempi.

Kumpi on tuon automaattiryyppysysteemin puoleinen, suurempireikäinen vai pienempireikäinen?

Nää miun pitää tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa oikein päin. Nyt meno tuntuu siltä että "ihan paras terä" puuttuu.
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Noniin, kyseessähän on siis pääsuutin-seosputki-lisäilmasuutin paketit. Yleensä suuttimet ovat erikokoisia johtuen kurkkujen kokoeroista. Menee seokset piloille jos väärissä paikoissa ovat. Niissä muuten on numeroita stanssattuna joista näkee suuttimien koot. Seosputken alapäässä on siis pääsuutin josta löytyy numero, yläpäässä ilmasuutin jossa myöskin lukee suuttimen koko. Suuttimet ovat seosputkesta irroitettavissa.

Tuolta kun selaat sivuja ylöspäin niin siellähän lukee selvästi minkäkokoiset suuttimet kuuluvat kummallekin kurkulle esim WEBER DFTH 28/30 pääsuuttimet:
ensiö: 112
toisio: 135
jne.

M: primary=ensiökurkku
R: secondary=toisio
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Eli ryyppykellon puoleinen on toisiosuutin, ja se isompi (135)?

Löysin silloin noista jotain pieniä numerointeja stanssattuina, eli tuosta yläpäästä. Mielestäni niissä kummassakin oli 1/4 tai 1/5 tai jotain sinnepäin, mutta sama luku kuitenkin.

Saako noita suuttimia nykyään mistään? varaosaliikkeistä ei ainakaan, eikä merkkiliikkeestäkään koska on lisenssikaasari.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja emax »

Heinämies kirjoitti:Tuon linkin dokumentissa sivulla 11 on räjäytyskuva Weberin kaksikurkkuisesta kaasarista.

http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-04a.pdf

Kuvan suuttimet R ja M, mitä ne on suomeksi ja mitä seuraa jos ne ottaa irti puhdistukseen ja ei muistakaan kumpi tuli otettua kummasta aukosta....

Alkutalvesta kaasaria roplatessa tällainen tilanne pääsi käymään ja kokeilin niitä molemmin päin. En huomannut sen kummempaa eroa ajettaessa. Nyt en voi siis olla varma että olisivat oikein päin. M-suutin saattaa siis olla R-suuttimen paikalla, ja ärrä ämmän. Ovat täysin samanlaisia muuten mutta toisessa on se varren alapäässä poikittain menevä reikä hivenen suurempi.

Kumpi on tuon automaattiryyppysysteemin puoleinen, suurempireikäinen vai pienempireikäinen?

Nää miun pitää tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa oikein päin. Nyt meno tuntuu siltä että "ihan paras terä" puuttuu.
Jäi vähän häirittemään tuo...
2.0 ohc weber dfth kaasarissa (mikä on tuos sivulla 11) pitäis olla tuon manuaalin mukaan samat seosputket, eli mun järjen mukaan samanlaiset reiät poikittain. Mutta 2,0 dohc kaasarissa on erilaiset, se on kuvattuna sivulla 13.

Suuttimia voi kysellä vaikka http://www.freetechnics.fi tai jostain muusta kaasutinhuoltoliikkeestä. Moposportillakin voi jotain löytyä. Yleensä suuttimille kyllä riittää pelkkä putsaus.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Mie tsekkasin nuo, ja siitähän lähti tosiaan irti vain se mutterin kokoinen yläpään nipukka jossa on kierteet ja reikä menee läpi. Tuossa sivun 13 kuvassa siis C Air correction jets

Se jossa on suurempi reikä on edessä, eli ovatko oikein päin?
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Kumpi DFTH se on? 1.6 vai 2.0 litraisesta? OHC vai DOKKI vai mikä?
Kakstonnisessa näyttäisi ton manuaalin mukaan olevan molemmilla kurkuilla samankokoiset ilmasuuttimet kokoa 160 joka takuuvarmasti lukee siinä aivan suuttimen päällä. Pääsuuttimet
ensiö 110 ja toisio 130. Tämä lukee siinä seosputken alapäässä olevassa suuttimessa, siinä sivussa. Seosputket ovat molemmat samoja, F22:a. Joten jos ei lähinäkö ole kunnossa niin rillit päähän tai suurennuslasilla katot. jos niissä tosiaan ei ole kokoja stanssattuna, on kyseessä oltava joku halpa kopio.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tonskulus kirjoitti:Kumpi DFTH se on? 1.6 vai 2.0 litraisesta? OHC vai DOKKI vai mikä?
Kakstonnisessa näyttäisi ton manuaalin mukaan olevan molemmilla kurkuilla samankokoiset ilmasuuttimet kokoa 160 joka takuuvarmasti lukee siinä aivan suuttimen päällä. Pääsuuttimet
ensiö 110 ja toisio 130. Tämä lukee siinä seosputken alapäässä olevassa suuttimessa, siinä sivussa. Seosputket ovat molemmat samoja, F22:a. Joten jos ei lähinäkö ole kunnossa niin rillit päähän tai suurennuslasilla katot. jos niissä tosiaan ei ole kokoja stanssattuna, on kyseessä oltava joku halpa kopio.
Tuo allekirjoituksen auto kyseessä.

Stanssauksista ei saa enää selvää. Otin siis irti nuo kuvassa olevat C-suuttimet joista toisessa on se pieni reikä hivenen toista suurempi. Kaaviokuvasta ei ilmene kumpi on ensiö ja kumpi toisio. Suurempireikäinen oli ja on etummaisena.
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Mitkä C suuttimet? En näe kaaviossa sellaisia. Kaaviokuvasta nimenomaan selviää kumpi on kumpikin. R=secondary eli toisio ja M osoittaa ensiötä (primary).

Ja onhan noissa kaasuttimissa myös kurkut erikokoisia, suurempi on yleensä toisiokurkku.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja emax »

Heinämies kirjoitti:Mie tsekkasin nuo, ja siitähän lähti tosiaan irti vain se mutterin kokoinen yläpään nipukka jossa on kierteet ja reikä menee läpi. Tuossa sivun 13 kuvassa siis C Air correction jets

Se jossa on suurempi reikä on edessä, eli ovatko oikein päin?
Eli siinä on se dohcin tld kaasari

Sivun 3 (weber 2v (tld)) mukaan siinä on
Ensiö ilmasuutin 175 ja seosputki F114
Toisio ilmasuutin 145 ja seosputki F3

Kaaviosta (sivu 13) ei tosiaan näe kumpi on kumpi, joten sun pitää tutkia kummastako on yhteys siihen kurkkuun, joka aukee ensin kun painaa kaasua, ja laittaa siihen se isompi ilmasuutin (Air correction jet). Vaikka letkulla puhallat varovasti sinne reikään missä se ilmasuutin on ja katot kumpaanko kurkkuun tulee elämää, tjsp. Tietenkin seosputket (Emulsion tubes) pitää myös olla oikein.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Aiheeseen liittyen.

Purkasin ja putsasin tollasen DGAV:n, ja siinä - kuten myös Latukan orkkis 'Daaz-Weberissä' - oli siellä kohokammion pohjalla 2 suutinta tai jotain. Niin mitä ne on virallisilta nimiltään?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

emax kirjoitti: Tietenkin seosputket (Emulsion tubes) pitää myös olla oikein.
Ne ovatkin koska niihin ei ole koskettu :wink: .
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Krisse kirjoitti:Aiheeseen liittyen.

Purkasin ja putsasin tollasen DGAV:n, ja siinä - kuten myös Latukan orkkis 'Daaz-Weberissä' - oli siellä kohokammion pohjalla 2 suutinta tai jotain. Niin mitä ne on virallisilta nimiltään?
Pääsuuttimet.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

emax kirjoitti:
Ai, kyllä mä vaan näen siitä sivun 13 kaaviosta kumpi on kumpikin. Siinä alapuolellahan on selitteet niille osille.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tonskulus kirjoitti:Ai, kyllä mä vaan näen siitä sivun 13 kaaviosta kumpi on kumpikin. Siinä alapuolellahan on selitteet niille osille.
No, kerrotko koska minä en edelleenkään asiaa löydä....
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

ÄÄh, meni sivut sekaisin. No jokatapauksessa näyttää tuo ryyppykellon puoleinen olevan toisiokurkulle.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Onko se tässä kaasarissa se suurempi vai pienempi? Siis se suuttimen päällä oleva reiällinen nupikka (C).
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja emax »

Heinämies kirjoitti:Onko se tässä kaasarissa se suurempi vai pienempi? Siis se suuttimen päällä oleva reiällinen nupikka (C).
Pienempi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tonskulus kirjoitti:ÄÄh, meni sivut sekaisin. No jokatapauksessa näyttää tuo ryyppykellon puoleinen olevan toisiokurkulle.
Katselin tuota räjäytyskuvaa tarkemmin ja siinä näyttää kuin tuo ryyppykello olisi edestä katsottuna noiden suuttimien oikealla puolella. Oman autoni kaasarissa automaattiryypyn ryyppykello on suunnilleen suuttimien etupuolella.

Eli vielä kerran. Onko tuo etummainen se toisiokurkun suutin?

Jos näin on niin nyt ne ovat väärin päin. En huomaa muuta eroa viime kesäiseen menoon kuin että se "terävin potku" puuttuu. Ajattelin sen johtuvan laihemmalle säädetystä seoksesta mutta voisiko se johtua siitä että nuo nupikat onkin väärin päin?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Vaihdoin nyt noiden nupikoiden paikkaa ja huomasinkin katsoessani suuttimien sisään että toisessa "kanava" oli silminnähden suurempi (taaempi). Minulla on ollut nuo nupikat niin päin että pienempireikäinen on ollut suurempikanavaisen suuttimen päässä... siis ilmeisesti väärinpäin. Olen kuitenkin koeajon perusteella sitä mieltä että tuolla vaihdolla ei ollut vaikutusta. Jos nuo suuttimen päänupikat ovatkin olleet aiemman tohelointini jälkeen väärinpäin niin ei sillä tunnu olevan auton suorituskykyyn ja toimintaan juurikaan vaikutusta.

Mistä tuo johtuu vai onko normaalia vanhalle kaasuttimelle?

Uuden Weberin tarvikekaasarin saisi noin 350 eurolla... loppuisi varmaan pähkäilyt toimimattomien ryyppyjen sun muiden suhteen :wink: .
emax kirjoitti:Ensiö ilmasuutin 175...
Toisio ilmasuutin 145...
Nuo lukemat oli stanssattuina kun oikein tarkkaan katsoi. Aiemmin luulin noista kuluneista stanssauksista että kummassakin olisi ollut 1/5 eli nelonen ja seiska oli ylä- ja alareunoistaan niin kuluneita että luulin niitä kauttaviivoiksi.
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Johan tuoho 350e hintaan löytyy toimiva ruiskukone :)
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tonskulus kirjoitti:Johan tuoho 350e hintaan löytyy toimiva ruiskukone :)
Tuskin niin hyväkuntoista kuin tuo nykyinen, ja kaasarinvaihdolla se olisi täydellinen :lol: . Tuliterällä kaasarilla tuo toimisi varmaan kuten uutena aikoinaan :wink: .
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Heinämies kirjoitti:Jos nuo suuttimen päänupikat ovatkin olleet aiemman tohelointini jälkeen väärinpäin niin ei sillä tunnu olevan auton suorituskykyyn ja toimintaan juurikaan vaikutusta.

Mistä tuo johtuu vai onko normaalia vanhalle kaasuttimelle?
Osaako kuka kommentoida tähän?
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Toimiiko kaasuttimessa varmasti toisiokurkku? Tarkoittaa käytännössä että onko sitä ohjaava kalvo ehjä? Tullut muutama sierran weberi vastaan joista on kalvo ollut puhki.. Tällöin vaivaa tehonpuute yläkierroksilla.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tonskulus kirjoitti:Toimiiko kaasuttimessa varmasti toisiokurkku? Tarkoittaa käytännössä että onko sitä ohjaava kalvo ehjä? Tullut muutama sierran weberi vastaan joista on kalvo ollut puhki.. Tällöin vaivaa tehonpuute yläkierroksilla.
Jaa... nyt heitit pahan... en tiedä!

Vedätettäessä kovemmille kierroksille tiettyä "alakuloisuutta" on kyllä.

Miten tuon voi tarkistaa?
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Heinämies kirjoitti: Jaa... nyt heitit pahan... en tiedä!

Vedätettäessä kovemmille kierroksille tiettyä "alakuloisuutta" on kyllä.

Miten tuon voi tarkistaa?
Ota se alipainekello irti ja tutki onko kalvossa reikiä avaamalla sen tai vaihtoehtoisesti painamalla kalvon sisään (siellä on yleensä jousi joka painaa kalvoa ulos) ja laitat sitte sormen tiiviisti alipainereiän päälle. Kalvon pitäisi pysyä aloillaan kunnes vapautat sormen. jos se valahtaa takaisin lepoasentoonsa, on ilmiselvää että se kalvo vuotaa.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Vastaa Viestiin